Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Așteptarea

Mlădiță din rădăcina lui Iese, semn pentru națiuni

de Daniele D'Elia

"O, mlădiță din rădăcina lui Iese, care te înalți ca un steag pentru popoare, în fața ta vor amuți regii pământului, pe tine te vor chema popoarele, vino și ne eliberează, nu mai întârzia!"

Antifona majoră din 19 decembrie

A treia antifonă face referință la Iese, figură centrală în Vechiul Testament. Și este strâns legată de următoarea care, în schimb, este centrată pe figura lui David. Iese este, întocmai, tatăl lui David. În cartea profetului Isaia, la capitolul al unsprezecelea, putem citi profeția despre "rădăcina lui Iese" și despre figura unui "semn" capabil să se distingă printre națiuni. Termenul "rădăcină" indică ceva care este fundament a toate, ceva plantat solid, veșnic, originar. Schițând o genealogie, se face aluzie la acest soi de prezență, foarte veche, vitală, din care va odrăsli "Mesia", păzitor al originilor existenței însăși. Tabloul pictat de profet este extraordinar: este ca și cum Iese ar fi o singură pietricică dintr-un mozaic foarte fascinant compus de sus, mică parte dintr-o amplă compoziție divină.

Despre această Radix Jesse este spus și că este signum populorum. Viziunea (Is 11,2) face aluzie la o adunare a fiilor lui Israel "din cele patru colțuri ale pământului" și conține promisiunea unei restaurări, unde imaginea celor risipiți care se întorc devine simbolică a unui eveniment mai amplu, care merge dincolo de simpla întoarcere geografică. În acest context, Mesia va fi "semn", lumină vizibilă în lume, călăuză divină capabilă de un impact universal. Este importantă înțelegerea paradoxului care este la baza antifonei de astăzi. Ceea ce este ascuns și se află sub pământ (ca rădăcina), ceea ce este invizibil, va fi în schimb pus sus, înălțat, pentru a atrage privirea tuturor. Și va fi un stindard vizibil pentru ochii națiunilor. Este același "paradox al slujitorului" din Isaia schițat în așa-numitele Cântări ale Slujitorului (Is 42,1-4; 49,1-6; 50,4-9). Pe de o parte, această figură contradictorie este descrisă ca preamărită și glorificată de Dumnezeu, cu rol de mare importanță și autoritate; pe de altă parte, se vorbește despre un individ suferind, umilit și respins de oameni. În Noul Testament, acest "semn" prevestit de profeți asumă aparențele lui Cristos. În episodul prezentării lui Isus în templul din Ierusalim, Simeon, om drept și evlavios condus de Duhul Sfânt, după ce l-a recunoscut ca "lumină pentru luminarea neamurilor", îl ia pe Prunc în brațe și adresându-se Mamei, rostește cuvintele: "Acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca semn de contradicție - ca să se dezvăluie gândurile din multe inimi - iar o sabie va străpunge sufletul tău!" (Lc 2,34-35).

Termenul "semn" apare, așadar, de mai multe ori în Evanghelii. Isus vorbește despre sine însuși, de exemplu, ca "semn al lui Iona" (Mt 12,38-41). Când îi este cerut, de unii cărturari și farisei, un semn care să confirme autoritatea sa divină, răspunde avertizând: "Această generație rea" caută un semn, dar unicul semn care li se va da este "semnul lui Iona". Așa cum Iona a rămas în pântecele balenei trei zile și trei nopți, tot așa și Fiul Omului (Isus însuși) va fi în inima pământului trei zile și trei nopți.

La acest punct este mai clar sensul versurilor O, Radix Jesse, qui stans in signum populorum. Este imposibil să nu citim în ele o referință clară la acel pom al Crucii care pentru noi, creștinii, este pomul vieții prin intermediul căruia am obținut mântuirea. "Vor privi la cel pe care l-au străpuns", a scris Zaharia (12,10; In 19,37).

În antifonă, afirmația "în fața ta vor amuți regii pământului" este recunoaștere a acelei Domnii a lui Cristos din partea celor care dețin puterea pe pământ. Magii se vor închina în fața adevăratului Rege și aducându-i daruri: aurul simbol de regalitate, tămâia pentru a-i atesta divinitatea și smirna care îi prevestește Pătimirea mântuitoare. Invocația "vino, nu întârzia" la sfârșitul antifonei reprezintă un strigăt intens de așteptare, o implorare ferventă pentru sosirea iminentă a lui Mesia. Această invocație este profund legată de textul din cartea lui Habacuc (2,3), unde profetul, într-un moment de așteptare neliniștită, este reprezentat ca "santinelă". Tot el a fost instruit să stea de pază, să observe și să aștepte cu răbdare un răspuns din partea lui Dumnezeu la implorările sale. Reiese certitudinea că așteptarea nu va fi dezamăgită. Cântăm asta și în Regem venturum Dominum în timpul novenei: "Domnul va veni și nu ne va înșela, de va zăbovi așteaptă-l, căci va veni și nu va întârzia".

Invocația "vino, nu întârzia" să devină a noastră, în emulația acestei așteptări vigilente și încrezătoare. Domnul să ne găsească mereu pregătiți "cu coapsele încinse și cu făcliile aprinse".

(După L'Osservatore Romano, 19 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat