Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Așteptarea

Isus, Domnul Noii Alianțe

de Daniele D'Elia

"O, Adonai, Stăpânul și conducătorul casei lui Israel, care te-ai arătat lui Moise în rugul aprins și i-ai dat Legea pe muntele Sinai, vino să ne eliberezi cu braț puternic!" (Antifona majoră din 18 decembrie)

În antifona din 17 decembrie am invocat venirea acelei "Înțelepciuni" a Tatălui care este ea însăși originea Creației. Astăzi, apelativul lui Cristos devine Adonai, "Domnul". După o referință la misterele relatate în Geneză, se deschide acum o fereastră asupra acelei etape din istoria lui Israel în care Dumnezeu se manifestă drept "călăuză a lui Israel", conducător al poporului său, Cel care i-a eliberat din sclavie pe fiii lui Abraham făcându-i să treacă nevătămați prin Marea Roșie.

Pentru a înțelege semnificația profundă a titlului cristologic Adonai nu putem face abstracție de contextul care este relatat în capitolul 3 din Cartea Exodului. Relatarea este solemnă. Autorul textului se folosește de imagini foarte eficace, pentru a relata inexprimabilul. Totul are loc în deșert, loc al nimicului, loc al încercării, al singurătății. Acesta este scenariul în care Dumnezeu i se manifestă lui Moise pentru a-i încredința o misiune: "Îngerul Domnului i s-a arătat într-o flacără de foc din mijlocul rugului. El s-a uitat și, iată, rugul ardea cu foc, dar rugul nu se mistuia" (Ex 3,2). Relatarea biblică este scurtă, dar intensă, și dialogul prezentat este încărcat de semnificație. Acest om va fi trimisul lui Dumnezeu, dar are nevoie de a-i cunoaște mai bine identitatea: ",Iată, eu voi merge la fiii lui Israel și le voi spune: «Dumnezeul părinților voștri m-a trimis la voi»; și dacă mă vor întreba: «Care este numele lui?»". În acest moment, răspunsul este: Ehjeh ashèr ehjeh. Pentru a traduce cât mai bine această expresie așa de importantă putem să facem referință la acele versete din Apocalips în care se vorbește despre Dumnezeu ca "acela care este, care era și care vine" (1,4). Parafrazând, există atestarea unei prezențe continue, a unei proximități, a unei existențe, a unui advent peren. Numele lui Dumnezeu, în limba ebraică, este redat cu tetragrama YHWH, pe care israelitul pios, pentru a-i ocroti sacralitatea, evită să o pronunțe direct.

Prin urmare, este preferat termenul Adonai, așa cum citim în antifona de astăzi, care literalmente înseamnă "Domnul meu". După aceea, termenii "foc" și "flăcări" nu sunt numai de referință la episodul tocmai menționat al rugului. În toată cartea a doua a Pentateuhului, teofaniile sunt însoțite în mod obișnuit de fenomene extraordinare care evidențiază puterea și gloria lui YHWH. Pe Sinai, Dumnezeu se arată ca "foc mistuitor pe vârful muntelui" (Ex 24,17). În timpul călătoriei în deșert, conduce pe Israel în formă de coloană de foc în timpul nopților. Și lui Ilie, pe Horeb, îi apare inițial ca vânt puternic, cutremur și foc, deși numai în liniștea unei adieri ușoare profetul va putea experimenta prezența adevărată. Simbolismul focului este sugestiv și pentru că el califică bine iubirea lui Dumnezeu față de poporul său: arzătoare, pasionată, inepuizabilă, exact ca în flăcările rugului aprins. Epilogul din Exod constă în înmânarea Legii lui Moise pe muntele Sinai. Astăzi invocăm venirea lui Cristos ca Nou Moise. În el, Legea își află împlinirea și completarea. "Să nu socotiți că am venit să desființez Legea sau Profeții! Nu am venit să desființez, ci să împlinesc" (Mt 5,17). Noul Sinai este acel munte al Fericirilor de pe care Isus va proclama acea poruncă nouă și supremă a iubirii. Precepte, ale sale, care vor fi sigilate cu Sângele său prețios, consacrând astfel o Alianță definitivă între Dumnezeu și om.

Mulți Părinți ai Bisericii, între care mai ales Iustin, au interpretat cristologic faptele importante din Exod. Toiagul de lemn cu care Moise desparte apele este o prefigurare a Crucii lui Cristos. Sunt astfel și brațele întinse de Moise împotriva lui Amalec. Este astfel și șarpele de aramă înălțat în deșert. Ioan notează în Evanghelie: "După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,14-21).

Suntem în timpul liturgic al Adventului, și totuși există, în această antifonă ca și în celelalte, o referință clară la misterul pascal. Domnul Isus este invocat ca să vină "să ne elibereze cu braț puternic". Este începutul unui Nou Paște. Domnul Cristos care se naște în peștera din Betleem este acel Miel blând, cântat de Isaia, care va fi dus la tăiere. Evanghelistul Ioan notează: "Iată Mielul lui Dumnezeu, cel care ia asupra sa păcatul lumii!". Evreilor, pribegi în deșert, le-a fost dată ca hrană mana. În schimb, hrana noastră este Trupul său, dat ca mâncare pentru mântuirea sufletelor noastre. Același "Domn" care s-a manifestat lui Moise printre flăcări, iar Israelului cu fulgere și tunete, acum vine în umilință, fără putere, în ieslea din Betleem, ca să ne răscumpere pe calea umilinței și a micimii.

(După L'Osservatore Romano, 18 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat