Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Așteptarea

Isus, Înțelepciunea Tatălui

de Daniele D'Elia

Advent de reflecție și bucurie

În așteptarea zilei de 25 decembrie, Biserica se cufundă în meditarea profundă a întrupării Domnului, a misterului lui kenosis, golirea lui Dumnezeu, care se face Trup în Fiul. Acest eveniment sacru este celebrat anual cu devoțiune în solemnitatea Crăciunului.

În parcursul de pregătire pentru celebrarea Crăciunului, textele liturgice din Advent îi conduc pe credincioși spre o primire conștientă a acestui dar excepțional al venirii Domnului. Emfază deosebită este pusă în perioada numită "Zilele majore", de la 17 la 24 decembrie, când oficiul Adventului se îmbogățește cu solemnitate mai mare. În acest timp distinct, cântările de seară ale antifonelor majore răsună în rugăciunea de seară a Bisericii, când aceasta din urmă înalță un strigăt către Mesia, invocând arzător venirea sa. Prin titluri biblice, aceste antifone exprimă o aspirație crescândă spre celebrarea iminentă a Crăciunului, alimentând o așteptare care este umplută în sfârșit de prezența sa.

În fiecare zi un titlu nou, un aspect nou al figurii lui Mesia îi va introduce pe cititorii noștri, ca într-un soi de itinerar spiritual printr-o serie de articole dedicate antifonelor majore, inserate cu înțelepciune în liturgia din Advent, pentru a accentua sentimentul de așteptare și pregătire. O întâlnire zilnică în care vom descoperi acele nuanțe profunde care caracterizează acest timp de reflecție și bucurie.

În cadrul reflecțiilor noastre asupra antifonelor majore, vom avea și privilegiul de a însoți articolele noastre cu texte luate din cartea Papei Francisc despre iesle, simbol prin excelență al venirii umile a lui Cristos în lume. Aceasta va fi o ulterioară idee de meditație, pentru a aprofunda zilnic misterul Întrupării așa cum este trăit și contemplat de Pontif. Papa Francisc ne invită să medităm asupra acestei lucrări de simplitate divină care alege calea micimii pentru a se arăta în viețile noastre: "Emoția acelei vederi mă determină să aprofundez misterul creștin căruia îi place să se ascundă în ceea ce este infinit de mic. De fapt, întruparea lui Isus Cristos rămâne inima revelației lui Dumnezeu, chiar dacă se uită cu ușurință că desfășurarea sa este așa de discretă până acolo încât trece neobservată".

* * *

Antifona din 17 decembrie răsună ca un solemn imn de laudă, o invocație arzătoare adresată Înțelepciunii veșnice care, existentă deja înainte de zorii timpurilor, se ridică sublimă și maiestuoasă mai presus de orice lucru. Această Înțelepciune, așa cum afirmă și literatura sapiențială, este emanație "din gura Celui Preaînalt" (Sir 24,3). Prologul lui Ioan, în Noul Testament, pune bazele acestui mister cu cuvinte la fel de solemne: "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu. Acesta era la început la Dumnezeu. Toate au luat ființă prin el și fără el nu a luat ființă nimic din ceea ce există" (In 1,1-3). Înțelepciunea este cheia pentru a înțelege actul Creației, pentru că este principiul prin care Artistul Divin a plăsmuit și continuă să conducă universul.

Poate fi ca suport, pentru meditația personală, recitirea lui De Trinitate a Sfântului Augustin: aici filozoful investighează asupra naturii lui Dumnezeu pornind de la o reflecție asupra relației între Tată, Fiu și Duh Sfânt. Tratând tema Cuvântului, a Logos-ului, vorbește despre el ca despre acel Cuvânt divin nerostit cu un sunet efemer, ci generat încă din veșnicie. Cuvântul conține și reflectă toate ideile și formele veșnice și este principiul creativ prin care toate lucrurile au venit la existență. Augustin contemplă Cuvântul ca lumină a minții, principiu ordonator care luminează pe orice om și revelează Adevărul lui Dumnezeu. Pentru episcopul de Hipona, Întruparea acestui Cuvânt în Isus reprezintă punctul culminant al lucrării lui Dumnezeu: Înțelepciunea sa se face accesibilă, vizibilă și tangibilă pentru omenire, așa încât prin Cristos oamenii pot să-l cunoască pe Dumnezeu și să ajungă la mântuire. În Cristos "Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, iar noi am văzut gloria lui, glorie ca a unicului născut din Tatăl, plin de har și de adevăr" (In 1,14). Este vorba de un act suprem de iubire divină și este cheia de boltă a întregii istorii a Mântuirii.

Acel Dumnezeu care, printr-o arhitectură de "evenimente și cuvinte" intim împletite, s-a revelat omenirii, dialogând cu ei ca și cu niște prieteni, același Dumnezeu care s-a manifestat în Legea dată lui Moise, și prin intermediul profeților și al înțelepților, acum "în aceste zile din urmă ne-a vorbit nouă prin Fiul" (Evr 1,1-2). Augustin, cu perspectiva sa luminată, afirmă: "El este Revelator al Tatălui și Creator al Mamei". În expresie se percepe un paradox sublim: Înțelepciunea suverană, "care dispune totul", nu este deloc întunecată de fragilitatea unui prunc. Asumând natura umană, nu încetează să iradieze puterea sa "de la un capăt la altul al lumii și să guverneze cu bunătate orice lucru" (Discurs 187).

Este asemănătoare rugăciunea pe care Sfântul Bernard, în Divina Comedie, o adresează Mariei și în care putem reciti o sumă a întregii noastre credințe creștine: "Fecioară mamă, fiică a fiului tău, umilă și mai înaltă decât orice creatură, termen fix al sfatului divin" (Paradisul, XXXIIII, 1-3). Natura divină, deși ascunsă în spatele aparenței umile a Omului-Dumnezeu, nu se eclipsează, rămâne nealterată, în Cristos, ca într-un foc care arde fără să se consume, și este izvor de Adevăr veșnic și Iubire. Înțelepciunea pe care o invocăm astăzi în antifonă nu este numai o virtute a sufletului rațional ca pentru grecii antici. Sfântul Toma, inspirându-se din definiția lui sophia aristotelică, a îmbogățit conceptul său, ajungând să afirme că aceasta, în forma sa cea mai profundă și divină, este un dar al lui Dumnezeu, un Har infuzat care luminează intelectul uman și îl înalță dincolo de limitele rațiunii naturale.

Pentru Toma de Aquino, înțelepciunea este într-adevăr o cunoaștere speculativă a celor mai înalte realități, dar este și o virtute care orientează viața morală a omului spre scopul său ultim, care este Dumnezeu însuși. În acest context ia formă meditația sa minunată despre misterul Întrupării, adică actul suprem al Înțelepciunii divine care se face accesibil omenirii. Este evenimentul în care Înțelepciunea veșnică a lui Dumnezeu, Logos-ul, se face om în Isus Cristos, făcând posibilă astfel acea sinergie între credință și rațiune care este în inima gândirii Sfântului Toma. Pentru a fi mai clari: adevărurile care odinioară erau obiect de pură credință devin clare și palpabile. Cuvântul lui Dumnezeu, care a ordonat universul și care îl susține cu înțelepciunea sa, intră în istorie cu o față umană, oferind un exemplu viu de viață virtuoasă și deschizând calea spre o cunoaștere intimă a lui Dumnezeu care se bazează nu numai pe considerații teologice abstracte, ci pe un dialog personal și iubitor cu el.

În definitiv, Înțelepciunea nu mai trebuie căutată în cerurile înstelate sau în legile naturii, ci este întrupată într-o persoană, Cristos, care este "puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu" și "nebunia lui Dumnezeu este mai înțeleaptă decât oamenii și slăbiciunea lui Dumnezeu este mai puternică decât oamenii" (1Cor 1,24.25). Exercițiul nostru să nu fie pur și simplu un exercițiu intelectual, ci un drum de imitare a lui Cristos, un parcurs care cuprinde atât mintea, cât și inima, și care este făcut posibil grație acelui Har divin care îl luminează și îl transformă pe creștin dinăuntru, permițându-i să guste și să trăiască acele adevăruri care altminteri ar rămâne inaccesibile.

(După L'Osservatore Romano, 16 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat