Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Despre imnul cântat la vespere în Advent până la 16 decembrie

Creator dătător de viață al stelelor

de Claudio Campesato

Vesperele sunt rugăciunea pe care Biserica, atunci când se face seară și ziua este pe sfârșite, o înalță către Domnul său "ca fum de tămâie" (Ps 141,2). În timpul de Advent, în mod deosebit, cu această rugăciune și privirea și sufletul celui care se roagă se înalță spre cer pentru a contempla, a comemora și, așa cum scria Sfântul Vasile, "pentru a aduce mulțumire pentru ceea ce în aceeași zi ne-a fost dăruit și cu corectitudine am săvârșit" (Reguli în formă extinsă, răsp. 36, 3). Și când soarele coboară de acum spre asfințit, inima care veghează în așteptare este față în față cu stelele cerului care ne vorbesc despre Dumnezeu "lumină veșnică a credincioșilor". În acea oră, psalmistul ne amintește: "Cerurile vorbesc despre slava lui Dumnezeu și firmamentul vestește lucrarea mâinilor sale. Ziua încredințează zilei mesajul, iar noaptea transmite nopții cunoașterea" (Ps 19,1-2).

Imnul pe care-l cântăm la vespere în Advent până la 16 decembrie, Conditor alme siderum, adună toate aceste sentimente. În versurile sale, amintirile de istorie sacră devin rugăciune universală care laudă, mulțumește și invocă o venire. Incipitul său pornește chiar de la origini: de la creație, de la cel pe care-l cântăm drept "Creatorul stelelor". Seara, contemplând opera din a patra zi, minunea acelei "lumini mai mici pentru a reglementa noaptea și stelele" (Gen 1,14), ne simțim mici, cufundați în imensitatea universului: "Când privesc cerurile tale, lucrarea mâinilor tale, luna și stelele pe care le-ai stabilit, mă întreb: Ce este omul că te gândești la el?" (Ps 8,3-4). Sfântul Ioan Paul al II-lea, comentând acest text, subliniază, în măreția creației, delicatețea muzicalității sale: "Dumnezeu a creat aceste realități colosale cu ușurința și rafinamentul unuia care brodează sau lucrează cu dalta, cu atingerea ușoară a unui harpist care face să se scurgă degetele sale pe corzi" (Audiența generală din 26 iunie 2022). Dumnezeul creator este un Dumnezeu muzician și pe melodia sa se intonează lauda noastră atunci când, seara, îi mulțumim pentru că "l-ai făcut [pe bărbat și pe femeie] cu puțin mai mic decât pe îngeri, l-ai încununat cu cinste și măreție. L-ai făcut să stăpânească lucrările mâinilor tale, toate le-ai pus la picioarele lui" (Ps 8,6-7). Un concentrat de măreție și fragilitate care ne face să recunoaștem că "avem această comoară în vase de lut" (2Cor 4,7) cântând harul care este îngrijire mântuitoare și forță nouă pentru o mundum languidum (o omenire obosită și slabă). Vespere, în seara timpului nostru, deschide la o semnificație existențială, pentru că este forță dătătoare de viață.

Inima imnului pare condusă chiar de Psalmul 19 lăsând să răsune ceea ce comentează Sfântul Augustin: "Și el însuși ca mirele care iese din camera sa nupțială: adică el însuși iese din sânul feciorelnic în care Dumnezeu s-a unit cu natura umană, ca un mire cu mireasa" (Expunere despre Psalmul 18, I, 6). Este misterul Întrupării, primul Advent pe care, tot Augustin, îl descrie astfel: "Uterul Fecioarei a fost camera sa nupțială, pentru că acolo s-au unit Mirele și mireasa, Cuvântul și carnea" (Comentariu la Prima Scrisoare a Sfântului Ioan, 1, 2). Un mare mister de iubire contemplat de Biserică și pictat ca niște zori noi în care Cristos este învingătorul. De fapt, victoria este tema pascală care luminează și dă formă fiecărui timp celebrat în liturgie. Cu dramatism, trăim experiența sa în timpul sfântului Triduum când, vinerea, defilăm în adorare în fața Crucii. Acolo, acele plângeri ale Domnului, implorările, sunt intercalate de cântarea îngerilor, Trisagion, care în fața Fiului Răstignit mărturisește în greacă și latină: Agios ischyros, Sanctus fortis. Cu dulceață sobră, Adventul reia acea temă și, la vespere, spunem: "În fața puterii tale tari, toate creaturile își pleacă genunchiul; cele din cer, cele de pe pământ, se arată supuse voinței tale". Cum să nu ascultăm, aici, imnul adus umilinței și măreției lui Cristos din Scrisoarea către Filipeni (2,10)? Dar adorația noastră adusă Crucii este deja prefigurată de gestul magilor la care ne pregătește acest timp. Se întreba despre asta și acel imn al Zilei Mondiale a Tineretului din 2005: "De ce regii s-au îngenuncheat în fața unui Prunc? Atunci când au fost întrebați, ei au spus: Venimus adorare eum, pe Emanuel - Dumnezeu este cu noi" (Venimus adorare eum, Text original german de Gregor Linßen, 2004, Rechte im Verlag Edition Gl, Neuss).

Astfel, lauda de seară ne ajută să punem în ordine și relațiile noastre, să înțelegem locul nostru în creație cu un act de umilință. Este percepția a cine suntem, contemplând Misterul cu care ne relaționăm. Sublinia Romano Guardini cu privire ale acele sfinte semne ale liturgiei și despre cerul înstelat: "Dar când percepem noi vreodată mai clar puținătatea noastră decât atunci când stăm în fața lui Dumnezeu? A marelui Dumnezeu care era ieri așa cum este astăzi, între secole și milenii! A marelui Dumnezeu care umple această cameră și întregul oraș și lumea vastă și cerul înstelat incomensurabil, în fața căruia totul este ca un grăunte de nisip! A Dumnezeului sfânt, curat, drept, infinit de sublim [...] cât de mare este el [...] și cât de mic sunt eu!". Scria asta comentând "îngenuncherea" și adăuga: "Când îți pleci genunchiul, nu face asta nici în grabă, nici în mod dezordonat. Dă actului tău un suflet!" (I santi segni, 131-132, Morcelliana, 2022).

Începutul acestui imn păstrează, în sfârșit, un cuvânt pe care cântul Bisericii îl asociază chiar la Advent și la Crăciun: "magnific" (alme). Este un adjectiv minunat, pentru că sintetizează uimirea pe care o contemplăm în cel care dă viața. În interiorul său este alere, adică hrănirea. Cel care creează firmamentul, cel care creează orice lucru nu uită să păzească lucrarea sa. Ceea ce este creat este alimentat așa cum ne amintește psalmistul: "Tu îți deschizi mâna și saturi cu dărnicie orice vietate" (Ps 145,16). Și dacă Mirele este magnific, în acest timp de Advent cântăm și miresei sale același titlu: Alma Redemptoris Mater tocmai pentru că "l-ai născut, în uimirea naturii, pe sfântul tău Născător". Maria ne amintește că, între toate darurile care îl hrănesc și îl susțin pe om, unul le precede: Duhul. Pentru aceasta, așadar, imnul se deschide aclamându-l pe Cel de la care purcede Duhul: forță dătătoare de viață a creației.

(După L'Osservatore Romano, 13 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat