Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Clar și puternic un glas din ceruri

de Claudio Campesato

Vox clara ecce intonat! Biserica începe cu aceste patru cuvinte cântarea laudelor sale în timpul Adventului, până la 16 decembrie. Iată un glas (o voce) care intonează clar: așa ne-ar veni să traducem, un pic grăbit, aceste puține cuvinte. Dar asonanța cu limba noastră nu trebuie să ne facă să cădem în riscul unei interpretări "improprii". Incipit, adică începutul acestui imn, deja deschide un mai mult, un ecou de scriptură, profeție și întrupare a Cuvântului în timp și viață în care celebrează Biserica.

Cuvântul "glas" este imagine elocventă care sintetizează, în cântul liturgic, umanul și divinul într-un act concret de experiență, pentru că este semn auzibil. În Biblie, acest cuvânt revine de mai multe ori, aproape de cinci sute de ori. Imposibil, să nu se asculte, în el ecoul acelor referințe la glasul lui Dumnezeu în timpurile alianței de la Horeb: "Domnul v-a vorbit din mijlocul focului, iar voi ați auzit sunetul cuvintelor lui, dar nu ați văzut nicio înfățișare: ați auzit doar un glas" (Dt 4,12). Dar, în același timp, glasul așteptat al profeților este cel al Fiului, imagine și cuvânt veșnic al Tatălui. Este glasul păstorului bun și frumos despre care în evanghelie se vestește: "Oile mele ascultă glasul meu; eu le cunosc, iar ele mă urmează" (In 10,27). Această urmare a oilor, adică a apostolilor care sunt chemați de Isus, în Evul Mediu era descrisă cu eficacitate spunând: "Cantavit unus Christus [...] et illi responderunt" ("Cristos însuși a cântat [...] și discipolii au răspuns", Amalariu de Metz, Codex expositionis I, V, 1). Probabil pentru asta, după câteva secole, Prepositinus de Cremona va folosi adjectivul "sacramental" referindu-se la unele cântări liturgice din Advent (Tractatus de officiis, I, 5).

De-a lungul istoriei mântuirii, revelația divină este dăruită omului și prin intermediul glasurilor. Este suficient să ne gândim la cuvintele lui Isaia care revin în Evanghelia după Sfântul Matei cu referință la Ioan Botezătorul: "Glasul celui care strigă în pustiu" (3,3). În latină se creează o asonanță care generează o aluzie explicită: vos clamantis (Is 40,3) răsună chiar în vox clara din imnul nostru.

Apoi, dacă ne oprim o clipă asupra acelui clara, vedem că clarus nu este numai adjectivul "clar". Referindu-se la ceva ce putem auzi, semnificația sa se îmbogățește și pictează acel sunet ca experiența unui glas care poate trece neascultat, pentru că este distinct, răsunător, acut. Este unic, așa cum este unic glasul păstorului lui Israel. Dar tocmai pentru că este re-velare, în timp ce ne spune ceva în același timp adumbrește o realitate care încă nu există, o cântare suspendată între acel "deja și încă nu", între întunericul nopții și zorii dimineții în care începe cântarea laudelor dimineața. John Henry Newman, traducând acest imn pentru liturgia în limba engleză, folosește cuvântul thrilling. O comparație cu thrillers nu vrea să fie ceva care lipsește de poezie, dar ne poate ajuta să-i înțelegem mai mult sensul. Acest verb, aici făcut adjectiv, indică în mod concret un glas care provoacă emoții și generează o tensiune, exact ca în acele cărți sau filme unde rămânem lipiți de narațiune așteptând împlinirea ei.

Începuturile, în texte, sunt poziții strategice și în aceste puține cuvinte care deschid imnul, transfigurate în experiența de ascultare a cântului Bisericii, se condensează sensul Adventului creștin. Strigătul lui Isaia acum, în liturgie, devine cântare și permite glasului divin să străbată secolele. Glasul Botezătorului invită la convertire: "Pregătiți calea Domnului, drepte faceți cărările sale!" (Mt 3,3). Biserica invită la trăirea unui timp liturgic ca o contemplare și pregătire a unei duble veniri a lui Cristos: la întrupare și la sfârșitul timpurilor. O naștere în istorie care pregătește la o întâlnire definitivă cu Cristos, într-o zi care nu ne este dat s-o cunoaștem cu anticipare. Așadar, tensiunea acestui thriller liturgic este cea generată de dorința în așteptare așa cum cântă un imn mai recent cu aceste cuvinte sugestive: "È questo il tempo dell'attesa / risuona un grido di speranza / ritorna a noi come ha promesso / colui che fa ogni cosa nuova" ("Acesta este timpul așteptării / răsună un strigăt de speranță / se întoarce la noi așa cum a promis / cel care face nou orice lucru") (Ecco il Signore viene. Inni della liturgie delle ore I, 2008, Edizioni Qiqajon).

Tot în acest început, așteptarea și dorința se manifestă vorbindu-ne despre o relație. Nu este venirea unei realități abstracte, ci a unei persoane prin care în glasul Bisericii se anticipează glasul mirelui așteptat. Adverbul ecce este tocmai un adverb revelator, un "iată" care arată, vestește și indică un eveniment. În Scriptură îl găsim, nu întâmplător, în Cântarea Cântărilor: "Vox dilecti mei! Ecce iste venit" ("Glasul iubitului meu: iată vine!", 2,8). Liturgia, noul glas al Botezătorului, este prezență a acestui "iată" care indică omenirii: "Iată mielul lui Dumnezeu!" (In 1,36). Astfel devine posibilitate de a trăi experiența glasului lui Cristos care se dăruiește ca răspuns la o rugăciune de iubire ascultată: "Fă-mă să aud glasul tău! Căci glasul tău este dulce" (Ct 2,14). În rugăciune, aici, contemplăm o mistică polifonie de iubire în care iubitul și iubita, Cristos și Biserica, împreună cântă, încă de dimineață, o laudă unică.

Primul vers din imn se încheie cu verbul: intonat. Și aici există mult mai mult decât simpla intonare. Acest cuvânt este plin de muzicalitate, deoarece conține acel tonus. O glosă medievală anonimă la Ars maior a lui Donatus afirmă asta: "tonus id est sonus" ("tonul, adică sunetul") și este un sunet care are forța tunetului și ne vorbește despre Dumnezeu. Așadar, acel glas răsună puternic în toată sacralitatea sa ca mister cutremurător și fascinant, pentru că este ecou al lui Dumnezeu condamnă tot ceea ce este întuneric și alungă orice moleșeală din inima omului.

Cel puțin din secolul al VI-lea, în liturgie, se folosește acest imn. Autorul său, deși unii au voit să-l atribuie lui Ambroziu din Milano, rămâne anonim. Este mărturia unei comori născute din experiența de credință celebrate de Biserică și păstrate cu înțelepciune până în zilele noastre pentru a ne ajuta să înțelegem și să trăim această așteptare. De fapt, nu întâmplător această cântare era pusă înainte de lectura unui verset din Scrisoarea către Romani: "Este deja ceasul să vă treziți din somn! Într-adevăr, acum mântuirea noastră este mai aproape decât atunci când am început să credem" (13,11).

(După L'Osservatore Romano, 6 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat