Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Nașterea lui Isus în Evangheliile după Matei și Luca

"Să mergem până la Betleem"

de Giovanni Claudio Bottini
decan emerit al Studium Biblicum Franciscanum din Ierusalim

În fiecare an, la apropierea Crăciunului, când inimile și ochii creștinilor din toată lumea se îndreaptă spre Betleem, sunt unii care se ocupă să insinueze, ca ultimă noutate istorică sau științifică, faptul că Isus nu s-ar fi născut la Betleem, ci la Nazaret. Mărturia Evangheliilor lui Matei și a lui Luca și marea tradiție creștină neîntreruptă asigură că Isus s-a născut la Betleem, "pământ al lui Iuda" și "cetatea lui David". Matei, relatând episodul magilor, numește Betleemul de cinci ori. Începe scriind: "După ce s-a născut Isus în Betleemul Iudeii [...] au ajuns niște magi din Răsărit"; apoi în răspunsul dat lui Irod, citând profeția lui Miheea, adaugă: "În Betleemul Iudeii, căci așa este scris de profet: Și tu, Betleem, pământ al lui Iuda, nicidecum nu ești cea mai mică dintre cetățile de seamă ale lui Iuda"; în sfârșit notează că regele "a trimis la Betleem" misterioasele personaje (cf. 2,1.5-6.8). Apoi numirea din nouă relatând uciderea "copiilor în Betleem și în toate ținuturile sale" (2,16).

La rândul său Luca prezintă că din Nazaret, Iosif cu Maria a urcat "către Iudeea, în cetatea lui David, care se numește Betleem" pentru recensământ și acolo Maria "l-a născut pe fiul ei, primul născut, l-a înfășat și l-a culcat în iesle" (2,4.7). Apoi lasă ca îngerii să indice "cetatea lui David" ca loc al nașterii lui Isus și păstorii să spună: "Să mergem până la Betleem și să vedem acest cuvânt care s-a făcut și ce ne-a făcut cunoscut Domnul" (2,4.11.16). Este evident că Matei relatează originea lui Isus din punctul de vedere al lui Iosif, iar Luca din punctul de vedere al Mariei, și nimic nu interzice să credem că amândoi depinde de tradiții familiale adunate de ei și inserate narativ și teologic în propria relatare.

În lumina acestei observații - punctele de vedere diferite - informația despre nașterea lui Mesia la Betleem apare și mai bine întemeiată. De altfel, Betleem nu este singurul punct de convergență. Există altele și mai importante care întăresc importanța relatărilor evanghelice despre copilăria lui Isus (Mt 1-2; Lc 1-2): numele părinților care în timpul dublei vești îngerești (lui Iosif și Mariei) încă nu trăiesc împreună. Iosif este din descendență davidică; numele celui care trebuie să se nască este sugerat sau prezentat de înger ca "Mântuitor", zămislirea feciorelnică, nașterea atunci când Maria și Iosif coabitează, faptele din timpul lui Irod.

A afirma că evangheliștii nu intenționează să prezinte fapte petrecute istoric, ci vor să enunțe adevăruri teologice în formă de relatare (theologúmena) ar fi arbitrar. Așa cum ar fi deplasat să se pretindă o istoricitate strictă și absolută în sensul modern de istoricitate. Teologia nu distruge istoria, dimpotrivă o presupune și se sprijină de ea.

Desigur, Matei și Luca au reelaborat tradițiile primite pentru a le insera în propria "logică" narativă și teologică. De exemplu, Matei prezintă repetate mesaje cerești și de cinci ori comentează faptele cu texte profetice, așa cum face des în restul Evangheliei, care au funcția de a explica evenimentele din viața lui Isus și a le situa în planul lui Dumnezeu, desigur nu de a le goli de valoarea lor istorică. Primul evanghelist ne-a lăsat o relatare teologică scrisă într-un stil popular, artistic și simbolic despre faptele esențiale ale copilăriei lui Isus dar o narațiune care vrea să transmită fapte petrecute. Luca a impregnat stilul său la conținutul și forma relatării în care se ocupă nu numai de Isus ci și de precursorul său Ioan Botezătorul; este suficient să ne gândim la compoziție pe tablouri paralele (synkrisis/diptice). Faptul că s-a inspirat din izvoare precedente o spune el însuși în prologul operei (1,3) și face să se perceapă și culoarea semitică inconfundabilă a relatării. Cu materialul primit, al treilea evanghelist a creată o narațiune armonioasă și dinamică, prin recurgerea la modul de a relata propriu veterotestamentarilor și folosind Scripturile pe cale de aluzie, scoate în evidență raportul promisiune și împlinire sau continuitate și noutate în cadrul unicei istorii de mântuire al cărei centru este Isus Mesia și Mântuitor. Și în cazul său, a defini procedura lui Luca midrashică sau derashică (așa cum sugerea fără un consens unanim unii interpreți) nu implică deloc a nega sau a minimiza istoricitatea faptelor relatate. Desigur, în narațiunea lui Luca este prezentă teologia, dar o teologie care nu se sprijină pe un teren istoric nu este biblică, este ideologie.

Și Nazaret? Pentru Matei și Luca, Nazaret este în mod clar locul creșterii lui Isus. Evanghelistul Ioan relatează despre o discuție cu privire la identitatea mesianică a lui Isus. În fața afirmației unora: "«Acesta este într-adevăr Profetul!». Alții ziceau: «Acesta este Cristos!». Dar alții spuneau: «Oare vine Cristos din Galileea? Nu a spus oare Scriptura: Cristos vine din descendența lui David și din Betleem, satul de unde era David?»" (In 7,40-42). Naratorul și cititorii Evangheliei știu bine că Isus s-a născut la Betleem; Ioan, recurgând ca în altă parte în Evanghelie la procedura ironiei (cf. 6,42; 9,40-41), utilizează afirmațiile adversarilor și arată că efectiv Isus este Cristos născut la Betleem.

Cu afirmațiile evanghelice ale lui Matei și Luca se acordă cea mai veche mărturie creștină a Sfântului Iustin, filozof și martir (circa jumătatea secolului al II-lea), provenind din Flavia Neapolis, astăzi Nablus în Palestina: "În momentul nașterii pruncului la Betleem, pentru că nu avea unde să stea în acel sat, Iosif s-a oprit într-o peșteră aproape de zona locuită și, în timp ce se afla acolo, Maria l-a născut pe Cristos și l-a pus într-o iesle, unde magii veniți din Arabia l-au găsit" (Dialog cu Trifon, 78). Această mărturie prețioasă despre Peșteră este ecou al tradiției locale atestate de apocrifa contemporană, de origine iudeo-creștină, Protoevanghelia lui Iacob (nr. 20), precum și din alte apocrife antice, Evanghelia arabă a copilăriei (2) și Pseudo-Matei (13). Nu mai puțin importantă și autoritară este și cea a lui Origene (secolul al III-lea) atent la localizarea evenimentelor evanghelice.

Așadar, cu păstorii din Evanghelie și generațiile din două mii de ani de credință și istorie creștină, și la acest Crăciun "să mergem la Betleem" pelerini de credință și de iubire.

(După L'Osservatore Romano, 4 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat