Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Card. Parolin: Papa invocă un nou elan de la Cop28, pentru că lumea se fărâmițează

de Massimiliano Menichetti

Cardinalul secretar de stat a împărtășit presei de la Vatican preocupările și speranțele Papei Francisc cu privire la criza climatică, războaiele și diviziunile care sfâșie planeta. Referitor la crizele din Orientul Mijlociu și la războiul dintre Rusia și Ucraina, el reiterează angajamentul constant al Sfântului Scaun pentru consolidarea păcii.

Eminență, papa nu va putea lua parte așa cum a voit la Conferința internațională despre climă de la Dubai. Care sunt așteptările și speranțele lui Francisc pentru Cop28?

În inima papei este conștiința necesității de a acționa pentru îngrijirea casei comune, urgența unor poziții curajoase și a unui elan nou spre politici locale și internaționale, pentru ca omul să nu fie amenințat de interese din partea comunității politice în înfruntarea cu determinare a acestei crize climatice în timpurile urgente pe care ni le indică știința. Papa n-a putut să meargă la Dubai, dar decizia de a fi prezent, prima dată a unui papă, reieșea clar din Laudate Deum, în care amintește că "au trecut de acum opt ani de la publicarea scrisorii enciclice Laudato si' și în care am voit să împărtășească cu toți suferințele planetei și «preocupările vii» pentru îngrijirea casei comune. Papa afirmă că «odată cu trecerea timpului [...] nu reacționăm suficient, pentru că lumea care ne primește se fărâmițează și probabil se apropie la un punct de ruptură»" (nr. 2). Nu numai studiile științifice scot în evidență impactele grave ale schimbării climatice produse de comportamentul antropic, ci este de acum cronică zilnică asistarea la fenomene naturale extreme care în toată lumea au incidență puternică asupra calității vieții a unei mari părți a populației umane și îndeosebi asupra componentei mai vulnerabile la criza climatică care a fost mai puțin responsabilă în provocarea acestei crize.

Sfântul Părinte a invocat de mai multe ori cuvântul curaj, cerând guvernelor politice pentru o ecologie integrală, pentru a-l proteja pe om și casa comună. Care sunt așteptările pentru Cop28?

Și aici, Laudate Deum este foarte clară: "Dacă avem încredere în capacitatea ființei umane de a transcende micile sale interese și de a gândi la nivel mare, nu putem renunța să visăm că această COP28 va duce la o accelerare decisivă a tranziției energetice, cu angajamente eficiente care pot fi monitorizate permanent. Această Conferință poate fi un punct de cotitură, dovedind că tot ce s-a făcut din 1992 a fost serios și oportun, altminteri va fi o mare dezamăgire și va pune în pericol tot binele care s-a putut realiza până acum" (nr. 54).

De fapt, auspiciul este ca această Cop28 să poată da indicații clare pentru a favoriza această accelerare. O tranziție energetică ce se poate declina în diferite moduri, pornind de la reducerea treptată și rapidă a combustibililor fosili printr-o folosire mai mare a energiilor renovabile și a eficienței energetice, precum și printr-o angajare mai mare la educația pentru ecologia integrală.

De fapt, este bine de reafirmat ceea ce Sfântul Părinte și Sfântul Scaun au repetat des: mijloacele economice și tehnice pentru a contrasta criza climatică sunt necesare, dar nu sunt suficiente; este indispensabil ca ele să fie însoțite de un proces educativ care să aibă incidență asupra schimbării stilurilor de viață și a mijloacelor de producție și de consum menite să promoveze un model reînnoit de dezvoltare umană integrală și de sustenabilitate bazată pe îngrijire, pe fraternitate, pe cooperarea între ființele umane și pe întărirea acelei alianțe între ființa umană și ambient care, așa cum s-a spus de Benedict al XVI-lea în Caritas in veritate, "trebuie să fie oglindă a iubirii creatoare a lui Dumnezeu, de la care provenim și spre care suntem pe cale" (nr. 50).

Papa a reafirmat că, după Conferința de la Paris din 2015, de fapt a existat un declin, un dezinteres. Eminență, dumneavoastră ați urmărit de aproape aceste întâlniri. Lumea își dă seama de pericole?

Criza climatică este foarte complexă, dar este "o problemă socială globală care este intim legată cu demnitatea vieții umane" (Laudate Deum, nr. 3). În afară de asta, ea este legată de comportamente umane de creștere a emisiilor de gaz cu efect de seră care au consecințe de perioadă lungă: dăinuie din perioada post-revoluție industrială de la sfârșitul anilor '70 din secolul trecut, dar s-au accentuat puternic în timp: așa cum este indicat de IPCC, organul științific al ONU care studiază schimbarea climatică, peste 42% din emisiile nete totale din 1850 a avut loc după 1990. Este vorba de arcuri temporale care merg mult dincolo de ciclurile electorale scurte la care trebuie să răspundă politicienii. Aceasta este cu siguranță o primă problematică.

În afară de asta, din 2015 s-au succedat o serie de crize, este suficient să ne gândim la Covid sau la problemele umanitare persistente care impregnează societatea noastră. Conflictele din Ucraina și în zona israeliano-palestiniană sunt numai două exemple eclatante a modului în care conflicte localizate nu numai că au un impact inacceptabil și devastator asupra populațiilor civile locale, ci au profunde repercusiuni economice și sociale în toată lumea. Iată o a doua problematică: aceste crize riscă să abată atenția comunității internaționale față de problema climatică.

Din păcate, schimbarea climatică merge înainte și nu așteaptă să fie pusă în practică "bunăvoința" ființei umane. Este necesar ca și comunitatea internațională nu numai să ia act, ci să-și dea seama concret că, pentru a contrasta criza climatică, ori se învinge împreună, ori se pierde împreună. La Cop26 din Glasgow, Sfântul Părinte a trimis un mesaj în care arăta că "rănile aduse omenirii [...] de fenomenul schimbării climatice sunt comparabile cu acelea care derivă dintr-un conflict global. Așa precum după Al Doilea Război Mondial, este necesar ca astăzi întreaga comunitate internațională să pună ca prioritate realizarea de acțiuni colegiale, solidare și clarvăzătoare". Adevăratul dușman de combătut este comportamentul iresponsabil care are repercusiuni asupra tuturor componentelor umanității noastre de astăzi și de mâine. Răspunsul trebuie să fie rapid și comun.

Ar fi frumos ca această Cop28 să contribuie la punerea în practică a auspiciului exprimat de Papa Francisc în Laudato si': "În timp ce omenirea din perioada post-industrială va fi amintită probabil ca una din cele mai iresponsabile din istorie, este de dorit ca omenirea de la începuturile secolului al XXI-lea să poată fi amintită, pentru că a asumat cu generozitate propriile responsabilități grave" (nr. 165). Există speranță în asta, pentru că omenirea posedă mijloacele și capacitățile pentru a asuma aceste responsabilități.

Cop28 se desfășoară în Emiratele Arabe Unite, în timp ce este în desfășurare conflictul dintre Israel și Hamas. Cum vede Sfântul Scaun această situație?

Atacul terorist făcut la 7 octombrie de către Hamas și de alte organizații palestiniene împotriva populației din Israel a provocat o rană gravă și profundă în israelieni și în noi toți. Siguranța acelei populații a fost pusă la încercare grav în manieră așa de brutală și incredibil în așa de puțin timp. A spus asta Sfântul Părinte imediat: "Terorismul și extremismele nu ajută la obținerea unei soluții la conflictul dintre israelieni și palestinieni, ci alimentează ura, violența, răzbunarea și fac numai să sufere și unii, și alții" (Audiența generală, 11 octombrie 2023).

Și, de fapt, procesul de pace israeliano-palestinian, care suferea deja încetiniri și stagnări, acum a devenit și mai complex. De altfel, probabil acesta era obiectivul teroriștilor dat fiind că, așa cum au declarat mereu, milițienii din Hamas nu au în orizontul lor nicio pace cu Israel, dimpotrivă - în mod iresponsabil - ar vrea dispariția sa. În schimb, acest lucru nu corespunde voinței pe care autoritatea statului Palestina, îndeosebi președintele Mahmoud Abbas, ne-a asigurat-o mereu. Adică de a voi un dialog cu statul Israel pentru o deplină realizare a soluției celor "Două State", promovată de atâția ani de Sfântul Scaun împreună cu un statut special pentru Cetatea Sfântă a Ierusalimului. Pentru aceasta doresc că într-un viitor se vor parcurge căi sincere de dialog, deși acum le văd foarte strâmte. În Grădinile Vaticane există acel măslin care a fost plantat în 2014 de președintele israelian Shimon Peres și de președintele palestinian Mahmoud Abbas, împreună cu Papa Francisc și cu patriarhul Bartolomeu. Noi să continuăm să-l udăm cu apa speranței, care să izvorască din rugăciune, precum și din munca diplomatică.

Oricum, în aceste zile am văzut o breșă de lumină în negocierile care au permis o încetare a focului și eliberarea mai multor ostatici israelieni și de alte naționalități. Din păcate, astăzi am aflat că luptele s-au reluat. Sfântul Scaun dorește să înceteze cât mai curând posibil orice violență. Cred că eforturile de dialog puse în aplicare de Egipt și de Qatar, împreună cu Statele Unite ale Americii, sunt într-adevăr de lăudat, împreună cu disponibilitatea guvernului israelian de a ajunge cât mai curând posibil la o soluție pentru toți ostaticii. Într-adevăr, sunt bucuros că am văzut acele persoane care au putut să îmbrățișeze din nou familiile lor. Mă rog și sunt aproape și pentru neliniștea celorlalte familii care încă nu reușesc să-i îmbrățișeze pe cei dragi ai lor, încă sechestrați în Gaza. Sperăm ca în curând toți să fie eliberați.

În același timp, situația umanitară în Fâșia din Gaza este izvor de preocupare foarte mare pentru Sfântul Scaun. Mii de victime, se vorbește despre peste 15 mii, răniți, pierduți. Pare că nu există niciun loc sigur, chiar și școlile, spitalele și locurile de cult sunt obiect de folosințe improprii și de bătălie. Peste un milion de persoane sunt fără casă, trebuind să se mute în sudul acelei mici fâșii de pământ palestinian. Cu adevărat admirabil este rolul Egiptului care se îngrijește și coordonează sosirea ajutoarelor umanitare, precum și cel al Iordaniei, al Qatarului și al Emiratelor Arabe Unite care le trimit și încearcă să ajute populația palestiniană. Nu putem uita și încuraja efortul umanitar pe care Agențiile Națiunilor Unite îl fac în Gaza. Așadar, acum este necesar să înceteze definitiv luptele și să se găsească alte căi pentru a putea face în așa fel încât Hamas și celelalte organizații palestiniene să se dezarmeze și să nu mai fie o amenințare teroristă pentru israelieni, dar și pentru palestinienii înșiși.

Sfântul Scaun continuă să urmărească de aproape și războiul dintre Rusia și Ucraina. Cum continuă munca diplomației vaticane în acest context?

Angajarea Sfântului Scaun rămâne nealterată și continuă să se refere mai ales la problemele umanitare, îndeosebi repatrierea minorilor ucraineni. Diferitele schimburi de informații între partea ucraineană și cea rusă, prin nunțiaturile apostolice prezente în cele două țări, au făcut posibile constatări cu privire la zeci de copii. Un rezultat încurajator, obținut grație și interesului explicit al Sfântului Scaun, așa cum l-a indicat Oficiul comisarului prezidențial pentru Drepturile Copilului din Federația Rusă, a fost repatrierea lui Bogdan Yermokhin, petrecută în seara dinaintea împlinirii vârstei de 18 ani. În afară de asta, mecanismul demarat ca urmare a misiunii cardinalului Zuppi se perfecționează, promițând rezultate mai bune. Sperăm ca acest efort să deschidă calea spre dialog și cu privire la alte probleme.

Eminență, mai merită să sperăm în acest moment așa de complex și sfâșiat de războaie, violențe și privațiuni?

În fața tragediilor care continuă să chinuie omenirea, ne simțim cu toții un pic perdanți și suntem tentați să cedăm în fața disperării și a fatalismului. Cu Papa Francisc, vreau să repet și eu "să nu lăsăm să ni se fure speranța", mai ales atunci când drumul vieții se ciocnește cu probleme și obstacole care par insurmontabile. Desigur, a spera cere realism. Cere să se numească problemele pe nume, având conștiința că multele crize morale, sociale, ambientale, politice și economice pe care le trăim sunt interconectate și cele pe care le privim ca probleme individuale sunt în realitate o cauză sau consecință a celeilalte. Dar a spera cere apoi curajul de a acționa; îndrăzneala de a arunca inima dincolo de obstacol, de a renunța la rău și de a ieși din spațiul îngust al intereselor personale sau naționale, de a face în fiecare zi acei mici pași posibili de bine pentru a căuta să se îmbunătățească situații complicate și să se semene pacea cu răbdare și încredere.

(După Vatican News, 1 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat