Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 29 noiembrie 2023

Cateheze. Pasiunea pentru evanghelizare: zelul apostolic al credinciosului. 28. Vestirea este pentru astăzi

Iubiți frați și surori!

Dățile trecute am văzut că vestirea creștină este bucurie și este pentru toți; astăzi vedem un al treilea aspect: ea este pentru astăzi.

Se aude aproape întotdeauna vorbindu-se rău despre ziua de astăzi. Desigur, printre războaie, schimbări climatice, nedreptăți planetare și migrații, crize ale familiei și ale speranței, nu lipsesc motive de îngrijorare. În general, ziua de astăzi pare locuită de o cultură care îl pune pe individ mai presus de toate și care pune tehnica în centrul a toate, cu capacitatea sa de a rezolva multe probleme și cu progresele sale uriașe în atâtea domenii. Dar în același timp această cultură a progresului tehnico-individual duce la afirmarea unei libertăți care nu vrea să-și dea limite și se arată indiferentă față de cel care rămâne în urmă. Și astfel încredințează marile aspirații umane logicilor adesea vorace ale economiei, cu o viziune despre viață care îl rebutează pe cel care nu produce și privește cu greu dincolo de imanent. Chiar am putea spune că ne aflăm în prima civilizație din istorie care în mod global încearcă să organizeze o societate umană fără prezența lui Dumnezeu, concentrându-se în orașe enorme care rămân orizontale, chiar dacă au zgârie-nori amețitori.

Vine în minte relatarea despre cetatea Babel și despre turnul său (cf. Gen 11,1-9). În ea se povestește un proiect social care prevede să sacrifice orice individualitate pentru eficiența colectivității. Omenirea vorbește o singură limbă - am putea spune că are o "gândire unică" -, este parcă învăluită într-un soi de vrajă generală care absoarbe unicitatea fiecăruia într-o bulă de uniformitate. Atunci Dumnezeu încurcă limbile, adică restabilește diferențele, recreează condițiile pentru ca să se poată dezvolta unicități, reanimă multiplul acolo unde ideologia ar vrea să impună unicul. Domnul îndepărtează omenirea și de delirul său de atotputernicie: "să ne facem un nume", spun exaltați locuitorii din Babel (v. 4), care vor să ajungă până la cer, să se pună în locul lui Dumnezeu. Dar sunt ambiții periculoase, alienante, distructive, și Domnul, încurcând aceste așteptări, îi protejează pe oameni, prevenind un dezastru anunțat. Pare într-adevăr actuală această relatare: și astăzi coeziunea, în loc să se întemeieze pe fraternitate și pe pace, se întemeiază adesea pe ambiție, pe naționalisme, pe omologare, pe structuri tehnico-economice care insuflă convingerea că Dumnezeu este nesemnificativ și inutil: nu atât pentru că se caută un plus de știință, ci mai ales pentru un plus de putere. Este o ispită care impregnează marile provocări ale culturii de astăzi.

În Evangelii gaudium am încercat să descriu câteva (cf. nr. 52-75), dar mai ales am invitat la "o evanghelizare care luminează noile moduri de a se relaționa cu Dumnezeu, cu ceilalți și cu ambientul, și care să trezească valorile fundamentale. Este necesar să se ajungă acolo unde se formează noile relatări și paradigme, să se ajungă cu cuvântul lui Isus la nucleele cele mai profunde ale sufletului orașului" (nr. 74). Cu alte cuvinte, Isus poate fi vestit numai locuind în cultura din timpul propriu; și având mereu în inimă cuvintele apostolului cu privire la ziua de astăzi: "Iată, acum este momentul potrivit, iată, acum este ziua mântuirii!" (2Cor 6,2). Așadar, nu este de folos a contrapune zilei de astăzi viziuni alternative care provin din trecut. Nici nu este suficient a reafirma pur și simplu convingeri religioase obținute care, oricât ar fi de adevărate, devin abstracte cu trecerea timpului. Un adevăr nu devine mai credibil pentru că se ridică glasul în declararea lui, ci pentru că este mărturisit cu viața.

Zelul apostolic nu este niciodată simplă repetare a unui stil dobândit, ci mărturie că evanghelia este vie astăzi, aici, pentru noi. Conștienți de acest lucru, să privim așadar la epoca noastră și la cultura noastră ca la un dar. Ele sunt ale noastre și a le evangheliza nu înseamnă a le judeca de departe, nici a sta într-un balcon strigând numele lui Isus, ci a coborî pe stradă, a merge în locurile unde se trăiește, a frecventa spațiile unde se suferă, se muncește, se studiază și se reflectează, a locui în răscrucile în care ființele umane împărtășesc ceea ce are sens pentru viața lor. Înseamnă a fi, ca Biserică, "ferment de dialog, de întâlnire, de unitate". De altfel, însăși formulările noastre de credință sunt rod al unui dialog și al unei întâlniri între culturi, comunități și instanțe diferite. Nu trebuie să ne fie frică de dialog: dimpotrivă, tocmai confruntarea și critica ne ajută să ferim teologia de a se transforma în ideologie" (Discurs adresat la a V-a Întâlnire națională a Bisericii italiene, Florența, 10 noiembrie 2015).

Trebuie să stăm la răscrucile din ziua de astăzi. A ieși din ele ar însemna a sărăci evanghelia și a reduce Biserica la o sectă. În schimb, a le frecventa ne ajută pe noi, creștinii, să înțelegem în mod reînnoit motivele speranței noastre, pentru a scoate și a împărtăși din comoara credinței "lucruri noi și lucruri vechi" (Mt 13,52). Așadar, mai mult decât a voi să reconvertim lumea de astăzi, trebuie să convertim pastorația pentru ca să întrupeze mai bine evanghelia în ziua de astăzi (cf. Evangelii gaudium, 25). Să ne însușim dorința lui Isus: a-i ajuta pe însoțitorii de călătorie să nu piardă dorința lui Dumnezeu, pentru a-i deschide lui inima și a găsi pe singurul care, astăzi și întotdeauna, dăruiește omului pace și bucurie.

________________

De aici, papa:

Și vă rog, să continuăm să ne rugăm pentru situația gravă din Israel și din Palestina; pace, vă rog, pace. Doresc ca să continue încetarea focului instaurată în Gaza, pentru ca să fie eliberați toți ostaticii și să fie permis încă accesul la ajutoarele umanitare necesare. Am auzit parohia de acolo: lipsește apa, lipsește pâinea și oamenii suferă. Sunt oameni simpli, oameni din popor care suferă. Nu suferă cei care fac război. Să cerem pacea. Și să nu uităm, vorbind despre pace, iubitul popor ucrainean, care suferă mult, încă în război. Fraților și surorilor, războiul este întotdeauna o înfrângere. Toți pierd. Toți, nu: există un grup care câștigă mult: fabricanții de arme; aceștia câștigă bine pe seama morții altora.

Și aș vrea să mulțumesc, în acest moment de bucurie, acestor tineri și tinere de la circ. Circul exprimă o dimensiune a sufletului uman: cea a bucuriei gratuite, acea bucurie simplă, făcută cu mistica jocului. Mulțumesc mult acestor tinere, acestor tineri care ne fac să râdem, dar ne dau și un exemplu de antrenament foarte puternic, deoarece pentru a ajunge la ceea ce ajung ei este nevoie de un antrenament puternic, foarte puternic. Să le mulțumim cu aplauze.

Și pentru toți binecuvântarea mea!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat