|
© Vatican Media |
Interviu cu cardinalul Pierbattista Pizzaballa
Eliberarea ostaticilor este un prim pas pentru sfârșitul conflictului
de Andrea Tornielli
Eliberarea câtorva ostatici este un prim pas spre sfârșitul conflictului care există între Israel și Hamas. Afirmă asta patriarhul latinilor de Ierusalim, cardinalul Pierbattista Pizzaballa, sunat la telefon de mass-media vaticane.
Cum comentați știrile din ultimele ore?
Faptul că s-a ajuns la un acord cu privire la eliberarea măcar a câtorva dintre ostatici este pozitiv, pentru că până acum unicul canal de comunicare era cel militar. În schimb, în acest mod se face un prim pas înainte de toate spre încetinirea tensiunii atât interne, cât și internaționale. Apoi este și un mod pentru a începe demararea altor soluții care să nu fie cele militare: mă refer la soluții pentru sfârșitul conflictului.
Au existat reacții diferite la știrea eliberării ostaticilor, desigur de satisfacție. Dar au fost și unii comentatori care consideră că, de fapt, tratativele însăși reprezintă într-un fel o înfrângere...
Cei care - să-i numim "drastici" - vor să identifice pacea cu victoria, probabil pot s-o gândească în acest mod. Dar pacea, soluția conflictului, nu poate să fie o victorie absolută. Nu există. Așadar, este clar că nu se poate lăsa soluția numai militarilor. Este clar că politica trebuia să reia în mâini situația, să dea mai ales perspective, pentru că militarii nu le au. Este clar, așadar, că tratativele, eliberarea ostaticilor sunt primii pași pentru a demara apoi parcursuri de perspective politice pentru Gaza după acest război. Este necesar.
Avem știri despre faptul că persoane evacuate în partea de nord din Gaza încearcă să se întoarcă în ceea ce, în cea mai mare parte a cazurilor îmi imaginez, sunt locuințe distruse. Ce înseamnă?
Cât am putut să înțeleg, încă nu există această posibilitate. Unii vor să se întoarcă pentru că situația, și în sudul Gazei, unde sunt îngrămădite toate aceste milioane de persoane, nu este ușoară. Așadar, vor să iasă de acolo, înțeleg asta foarte bine. Și creștinii noștri care sunt închiși în acel mic compound al bisericii aproape că nu se mai descurcă. Însă atât timp cât nu sunt perspective politice clare sau de claritate cu privire la următoarele faze, acest lucru încă nu este posibil și poate fi chiar periculos.
Cum se poate înfrânge terorismul? Cum se poate înfrânge o ideologie ca aceea a Hamasului?
Nu este simplu. Trebuie înlăturat, puțin câte puțin, cu răbdare - timpii sunt lungi - tot ceea ce alimentează acea ideologie. Așadar, trebuie tăiate rădăcinile. Este inutil a tăia ramurile, pentru că acestea pot crește din nou. Înainte de toate, trebuie dată palestinienilor o perspectivă. Acest lucru l-am spus și știu că nu le-a plăcut multora: trebuie dată o perspectivă națională pe care încă nu o au. Acest război este o mărturie foarte clară că cele două popoare nu pot conviețui, cel puțin nu în acest moment. Vor trebui să aibă perspective clare, definite, precise, mai mult decât s-a făcut până acum. Apoi este un alt aspect. Hamas este și o ideologie religioasă; așadar dialogul interreligios este foarte important, așa cum este foarte important a alimenta, a face să crească, un discurs religios care să nu fie centrat pe ură.
Ce putem face noi, creștinii, dar în general persoanele care deși trăiesc departe de acele locuri le simt aproape pentru că sunt locurile vieții, ale existenței pământești a lui Isus? Ce se poate face și la nivel de opinie publică?
Înainte de toate, rugăciunea pentru credincioși este primul lucru de făcut. Apoi este nevoie și de sprijin real, și umanitar. Un alt aspect important: am văzut că în lume s-au creat diviziuni puternice, unul împotriva altuia. Aproape pare că este imposibil a-i iubi pe amândoi. Cred că este important, fiind creștini, să fim clari și în discursul nostru, dar nu exclusivi. A numi lucrurile cu numele lor, în adevărul lor, și în același timp a încerca să menținem deschise relațiile cu toți și a spune tuturor, amândurora, că noi îi iubim.
(După L'Osservatore Romano, 25 noiembrie 2023)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 2.