Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Document al Dicasterului pentru Doctrina Credinței, aprobat de papa

Despre participarea la sacramentele Botezului și Căsătoriei din partea persoanelor transsexuale și homoafective

Persoanele transsexuale, chiar dacă sunt supuse la tratament hormonal sau la intervenție chirurgicală de reatribuire a sexului, pot primi botezul "dacă nu există situații în care există riscul de a genera scandal public sau dezorientare în credincioși". Și trebuie botezați copiii cuplurilor homosexuale chiar dacă sunt născuți din uterul închiriat cu condiția să existe speranță întemeiată că sunt educați la credința catolică. Asta afirmă Dicasterul pentru Doctrina Credinței într-un răspuns semnat de prefectul Victor Manuel Fernandéz, aprobat de papa la 31 octombrie 2023.

Cel care a cerut clarificarea despre posibila participare la sacramentele Botezului și Căsătoriei din partea persoanelor transsexuale și a persoanelor homoafective a fost Monseniorul José Negri, episcop de Santo Amaro în Brazilia, în iulie anul acesta. Răspunsurile "repropun, în substanță, conținuturile fundamentale a ceea ce a fost afirmat, deja în trecut, în acest sens de acest dicaster".

Cât privește Botezul persoanei transsexuale, se răspunde afirmativ, cu condiția să nu se creeze scandal. Fie că este vorba de un adult, fie că este vorba de copii sau adolescenți, "dacă sunt bine pregătiți și dispuși". Dicasterul, în fața întrebărilor "despre situația morală obiectivă în care se află o persoană", sau despre "dispozițiile sale subiective față de har" (așadar și atunci când nu apare pe deplin propunerea de a se corecta) propune câteva considerații. Biserica învață că atunci când sacramentul Botezului "este primit fără căința pentru păcatele grave, subiectul nu primește harul sfințitor, deși primește caracterul sacramental", care este de neșters, așa cum se citește în Catehism, și "rămâne pentru totdeauna în creștin ca dispoziție pozitivă pentru har". Prin citate din Sfântul Toma și Sfântul Augustin, dicasterul amintește că Cristos continuă să-l caute pe păcătos și atunci când vine căința, caracterul sacramental primit dispune imediat la primirea harului. Pentru aceasta, Papa Francisc a repetat de mai multe ori că Biserica nu este o vamă și, în special în ceea ce privește Botezul, n-ar trebui închisă nimănui ușa.

Mai problematic pentru o persoană transsexuală să fie în schimb naș sau nașă la Botez.

"Sub condiții determinate, se poate admite", se citește în document, dar se amintește că această misiune nu constituie un drept, așadar "prudența pastorală cere ca ea să nu fie permisă atunci când s-ar verifica pericol de scandal, de legitimări necuvenite sau de o dezorientare în domeniul educativ în comunitatea eclezială". Nicio problemă pentru persoana transsexuală să fie martor al unei căsătorii pentru că nimic nu interzice asta în "legislația canonică universală în vigoare".

O a doua parte a notei se referă la persoanele homoafective. Pot figura ca părinți ai unui copil de botezat chiar dacă este adoptat sau obținut cu "alte metode, precum uterul închiriat"? Dicasterul răspunde: pentru ca "să fie botezat copilul trebuie să existe speranța întemeiată că va fi educat în religia catolică".

Apoi este tratat cazul unei persoane homoafective și care conviețuiește și care cere să fie naș sau nașă a unuia care trebuie botezat. Se cere ca să ducă "o viață conformă cu credința și cu funcția pe care o asumă". "Este diferit cazul - explică documentul - în care conviețuirea a două persoane homoafective constă, nu într-o simplă conlocuire, ci într-o relație stabilă și declarată more uxorio, bine cunoscută de comunitate". Dicasterul pentru Doctrina Credinței invocă prudența cuvenită pentru "a salvgarda sacramentul Botezului și mai ales primirea sa, care este bun prețios de tutelat, pentru că este necesară pentru mântuire". Dar amintește că trebuie "luată în considerare valoarea reală pe care comunitatea eclezială o conferă îndatoririlor de naș și nașă, rolul pe care aceștia îl au în comunitate și considerația arătată de ei față de învățătura Bisericii". În sfârșit, se sugerează posibilitatea ca "să existe o altă persoană din cercul familial pentru a fi garant al transmiterii credinței catolice celui care urmează să fie botezat".

În sfârșit, nimic nu se opune ca "o persoană homoafectivă și care conviețuiește" să poată fi martor la căsătorie.

(După L'Osservatore Romano, 9 noiembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat