Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa are încredere în "înțelepciunea umană" pentru a opri escaladarea războiului

Pentru Papa Francisc escaladarea mondială a războiului izbucnit în Israel și Palestina "este o posibilitate", dar speră să nu se întâmple având încredere în "înțelepciunea umană". A spus aceasta în cursul interviului lung cu directorul de la Tg1, Gian Marco Chiocci, transmis în seara de miercuri, 1 noiembrie 2023, pe RaiUno.

Israel și Gaza

Despre ceea ce se întâmplă în Orientul Mijlociu, pontiful a afirmat: "Orice război este o înfrângere. Nu se rezolvă nimic cu războiul. Nimic. Totul se câștigă cu pacea, cu dialogul. Au intrat în kibbutz-uri, au luat ostatici. Au ucis pe unii. Și apoi reacția. Israelienii merg să-i ia pe acei ostatici, să-i salveze. În război o palmă provoacă pe cealaltă. Una puternică și cealaltă și mai puternică și astfel se merge înainte. Războiul este o înfrângere. Eu am simțit asta ca o înfrângere în plus. Două popoare care trebuie să trăiască împreună. Cu acea soluție înțeleaptă: două popoare, două state. Acordul de la Oslo: două state bine limitate și Ierusalimul cu un status special".

Amintind de rugăciunea pentru pace de săptămâna trecută, Papa Francisc a reafirmat că lumea trece printr-o oră "foarte întunecată. Nu se găsește capacitatea de a reflecta cu claritate și la ora cea mai întunecată eu voi adăuga: o înfrângere în plus. Așa este de la ultimul război mondial, din '45 până acum, o înfrângere după alta, pentru că războaiele nu s-au oprit. Dar problema și mai gravă sunt industriile de arme. Îmi spunea o persoană care se pricepe la investiții, pe care am cunoscut-o la o reuniune, îmi spunea că astăzi investițiile care dau mai mult profit sunt fabricile de arme".

Papa a spus că vorbește la telefon în fiecare zi cu călugării care se află la Gaza. "Pe vice-parohul egiptean, părintele Yussuf, îl sun în fiecare zi și îmi spune «dar acest lucru este teribil, acum ultimul lucru este că au bombardat spitalul, dar pe noi, în parohie, ne respectă, în parohie avem 563 de persoane, toți creștini, precum și unii musulmani. Copii bolnavi de care se îngrijesc surorile Maicii Tereza». În această mică parohie se află 563 de persoane. În fiecare zi încerc să-i însoțesc. Pentru moment, mulțumire fie lui Dumnezeu, forțele israeliene respectă acea parohie."

Obișnuința cu războiul și antisemitismul

"Eu îmi amintesc - a spus papa - că un moment foarte dur la începutul pontificatului a fost atunci când a izbucnit cu atâta forță războiul în Siria și am făcut în piață un act de rugăciune, unde se rugau creștini, precum și musulmani care au adus covorașul pentru a se ruga. Acest moment foarte dur. Pentru mine este un lucru urât, dar după aceea, acest lucru nu este frumos de spus, unul se obișnuiește, din păcate unul se obișnuiește. Nu trebuie să ne obișnuim,"

Și cu privire la posibila escaladare mondială precizează: "Ar fi sfârșitul atâtor lucruri și al atâtor vieți. Eu cred ca înțelepciunea umană să oprească aceste lucruri. Da, există posibilitatea, dar... și pe noi acest război ne atinge prin ceea ce înseamnă Israel, Palestina, Țara Sfântă, Ierusalim, dar și Ucraina ne atinge, pentru că este aproape. Dar există atâtea alte războaie care nu ne ating pe noi: Kivu, Yemen, Myanmar cu Rohingya care sunt niște martiri. Lumea este în război, dar există industria armelor în spate". Francisc vorbește și despre antisemitism care "din păcate rămâne ascuns. Se vede asta, tineri de exemplu, pe aici și pe acolo care fac ceva. Este adevărat că în acest caz este foarte mare, dar există ceva mereu de antisemitism și nu este suficient a vedea holocaustul pe care l-au făcut în Al Doilea Război Mondial, acești 6 milioane de uciși, înrobiți și n-a trecut. Din păcate, n-a trecut. Nu voi ști să explic asta și nu am explicații, este o realitate de fapt pe care eu o văd și nu-mi place".

Conflictul din Ucraina

La întrebarea despre reacția ucraineană la inițiativele de pace ale Sfântului Scaun, Francisc răspunde: "Mă gândesc la poporul ucrainean, nu trebuie să-l judecăm astăzi. Poporul ucrainean este un popor martir, a avut persecuții, în timpul lui Stalin, foarte puternice. Este un popor martir. Am citit o carte comemorativă despre asta și despre martiriul teribil, a fost teribil, din Siberia... a fost un popor care suferă mult și acum orice lucru îl face să retrăiască acel lucru, eu îi înțeleg și l-am primit pe președintele Zelensky, înțeleg, dar este nevoie de pace. Opriți-vă! Opriți-vă un pic și căutați un acord de pace, acordurile sunt adevărata soluție la asta. Pentru amândouă".

Papa amintește: "În a doua zi a războiului din Ucraina, am mers la ambasada rusă, am simțit că trebuia să merg acolo și am spus că eram dispus să merg la Putin dacă folosea la ceva. Ambasadorul bun, a terminat acum, un funcționar din Rusia. Și din acel moment am avut un colocviu bun cu ambasada rusă. Când eu îi prezentam prizonieri, eu mergeam acolo și ei îi eliberau, au eliberat și câțiva din Azov. Așadar, ambasada s-a comportat foarte bine în eliberarea persoanelor care se puteau elibera. Dar dialogul s-a oprit. În acel moment mi-a scris Lavrov: «Mulțumesc dacă vreți să veniți, dar nu este necesar». Eu voiam să merg la ambele părți".

Tragedia migranților

"Eu sunt fiu de migranți - a spus pontiful -, dar în Argentina suntem 46 de milioane cred și numai indigeni chiar acolo sunt 6 milioane, nu mai mult. Ceilalți, toți migranți. Este chiar o țară făcută din migrații: italieni, spanioli, ucraineni, ruși, Orientul Mijlociu, toți. Și atâția din Orientul Mijlociu, de exemplu în Argentina îi numim turci, pentru că veneau cu pașaport turc din marele Imperiu Otoman și eu sunt obișnuit să trăiesc într-o țară de migranți. Tatăl meu lucra la Banca di Italia și a mers migrant acolo, a rămas acolo și a murit acolo, a făcut familia acolo. Pentru mine experiența migrației este un lucru esențial puternic, nu cu tragedia de acum. Au existat migrații urâte în perioada de după război, dar astăzi este mereu un lucru foarte dramatic și sunt cinci țări care îndură mai mult migrația: Cipru, Grecia, Malta, Italia și Spania. Sunt cele care primesc mai mulți. Apoi atunci când acești migranți din Africa vin din Libia, vedem cruzimile din lagărele libiene, există o cruzime acolo, teribilă, eu recomand mereu să se citească o carte pe care a scris-o unul dintre acești migranți care a așteptat peste trei ani pentru a ajunge din Ghana în Spania: se numește «Frățiorul», «Hermanito» în spaniolă. O carte scurtă, dar relatează cruzimile migrațiilor. Asta ce am văzut în Calabria în ultima vreme, teribil. Europa trebuie să fie solidară cu aceștia, nu pot aceste cinci țări să-i ia pe toți și guvernele din Europa trebuie să intre în dialog. Există mici sate goale cu zece, cincisprezece bătrâni și au nevoie de oameni care să meargă pentru a lucra acolo. Există o politică migratoare cu pașii migrației: a-i primi, a-i însoți, a-i promova și a-i insera în muncă. Să se insereze. Și o politică migratoare de acest fel costă. Dar eu mă gândesc la Suedia care a făcut o lucrare frumoasă în timpul dictaturilor latinoamericane... O politică migratoare trebuie să fie constructivă pentru binele țării și pentru binele lor. precum și paneuropene. Mi-a plăcut atunci când președintele Comisiei Europene a mers acolo la Lampedusa ca să vadă: asta îmi place. pentru că încearcă să ia asta".

Femeile în Biserică

"Aici în Vatican sunt mai multe femei la muncă, de exemplu vice-guvernatoarea Statului Vatican este o femeie, o soră, și guvernatorul are un rol mai generic, dar cea care comandă este ea. În Consiliul pentru Economie sunt șase cardinali și șase laici, dintre acești șase laici, cinci sunt femei. Apoi există deja secretare în locul monseniorilor: secretarul de la viața consacrată este o femeie, de la dezvoltarea umană integrală este o femeie, în comisia pentru alegerea episcopilor sunt trei femei, pentru că femeile înțeleg lucruri pe care noi nu le înțelegem, femeile au un fler special pentru situație și este nevoie, cred că trebuie inserate în munca normală a Bisericii". Cu privire la hirotonirea femeilor, Francisc afirmă: "Acolo există o problemă teologică, nu o problemă administrativă. Femeile pot face de toate în Biserică, și poate exista o guvernatoare, nu este problemă. Dar din punct de vedere teologic, ministerial, sunt lucruri diferite: principiul petrin, care este cel al jurisdicției și principiul marian care este cel mai important, pentru că Biserica este femeie, Biserica este mireasă, nu este bărbat Biserica, este femeie. Este nevoie de o teologie pentru a înțelege asta și puterea Bisericii femeie și a femeilor în Biserică este mai puternică și mai importantă decât aceea a bărbaților slujitori. Este mai importantă Maria decât Petru, pentru că Biserica este femeie. Dar dacă noi vrem să reducem asta la funcționalism, pierdem".

Sinodul și celibatul

Pentru Francisc rezultatul Sinodului despre sinodalitate a fost "pozitiv. S-a vorbit despre toate cu toată libertatea. Și acesta este un lucru frumos și s-a reușit să se facă un document final, care trebuie studiat în această a doua parte pentru următoarea ședință din octombrie, ca acela despre familie, și acesta este un Sinod în două etape. Cred că am ajuns tocmai la acel exercițiu al sinodalității pe care Sfântul Paul al VI-lea l-a voit la sfârșitul Conciliului, pentru că își dăduse seama că Biserica din Occident pierduse dimensiunea sinodală pe care în schimb o au orientalii".

Răspunzând la o întrebare despre celibatul preoților, explică: "Este o lege pozitivă, nu este o lege naturală: preoții din Bisericile catolice orientale se pot căsători și în schimb în cele occidentale există o disciplină din secolul al XII-lea, cred, când a început celibatul. Dar este o lege care poate fi eliminată, nu există problemă. Nu cred că ajută. Pentru că problema este alta. Nu ajută. Este adevărat că ar elimina un lucru foarte urât pe care îl au unii preoți: sunt «holtei». Nu știu dacă se spune așa în italiană, acea spiritualitate de holtei. Preotul trebuie să fie părinte, trebuie să fie inserat într-o comunitate. Uneori, acest lucru mă preocupă mult, atunci când preotul se privește pe sine însuși înăuntru și își face o figură de sacru. Asta nu-mi place, pentru că pierde contactul. Îmi amintesc că odată am găsit unul de 65 de ani, cred, paroh a trei sate de la munte, fiecare sat cu cinci sute de suflete. I-am spus, dar cum faci asta? Tu îi cunoști pe oameni? A zâmbit și a spus: «cunosc și numele câinelui oamenilor». Acești preoți care sunt inserați, adevărați părinți ai comunității. Când preotul devine un pic «rafinat», pierdem".

Cu privire la tema cuplurilor homosexuale, Francisc răspunde: "Când eu spun toți, toți, toți, sunt persoanele. Biserica primește persoanele, pe toți și nu se întreabă cum ești. Apoi înăuntru fiecare crește și se maturează în apartenența sa creștină. Este adevărat că astăzi este un pic la modă a vorbi despre asta. Biserica îi primește pe toți. Altceva este atunci când există organizații care vor să intre. Principiul este acesta: Biserica îi primește pe toți cei care pot să fie botezați. Organizațiile nu pot să fie botezate. Persoanele, da".

Abuzurile în Biserică și în afară

Francisc, în interviul cu directorul de la Tg1, a explicat după aceea că a continuat opera lui Benedict al XVI-lea. "S-a făcut multă curățenie. Toate erau cazuri de abuzuri și chiar unii din Curie au fost trimiși. A fost curajos Papa Ratzinger în asta. A luat în mână acea problemă și a făcut atâția pași și apoi a încredințat-o pentru a termina. Asta merge înainte. Abuzul, fie de conștiință, fie sexual, fie de orice altceva, nu trebuie tolerat. Este contrar evangheliei, evanghelia este slujirea, nu abuzul, și noi vedem atâtea episcopate care fac o muncă frumoasă pentru a studia abuzurile sexuale, dar și pe celelalte. Noi nu avem cultura de a lucra împotriva abuzurilor: de exemplu, statistica pe care am primit-o de la o entitate internațională care lucrează asupra acestui lucru, de la 42 la 46 la sută dintre abuzuri sunt în familii sau în cartiere și oamenii au obișnuința de a acoperi totul. Este urât acest lucru, este urât."

Papa recunoaște că Biserica a făcut mult pentru lupta împotriva pedofiliei, "dar mai este mult de făcut".

Momentul cel mai dificil și Biserica din viitor

La întrebarea despre care a fost cel mai dificil moment al pontificatului, papa răspunde: "Poate că a fost dificil și dur atunci când a trebuit să mă pun împotriva războiului sirian, acel lucru pe care l-am spus în piață. Nu știam ce să fac, era foarte dificil. Nu eram obișnuit cu un lucru de acest fel, precum și frica de a greși și de a face rău. A fost dificil. Au exista și momente ușoare și mai puțin ușoare. Dar întotdeauna Domnul m-a ajutat să rezolv, sau cel puțin să am răbdare, să așteptă pentru a rezolva". Și cât privește Biserica după pontificatul său, afirmă: "Domnul știe asta, dar mereu există melancolia trecutului. Asta vine. Un lucru prezent în instituții, precum și în Biserică. Sunt cei care vor să se întoarcă , sunt «cei care se dau înapoi». Care nu acceptă ca Biserica să meargă înainte, ca să fie pe cale. Pentru că Biserica este mereu pe cale, trebuie să crească. Și chiar modul de a fi Biserică trebuie să crească cu cele trei principii atât de frumoase ale lui Vincențiu de Lérins, acel părinte din secolul al cincilea, trebuie să crească din rădăcini. Din rădăcină așa cum sucul în copac crește astfel, dar mereu alipit de rădăcină, o Biserică ce se dezlipește de rădăcini merge înapoi și pierde acest suc al tradiției sănătoase, care nu este un conservatorism, nu. Tradiția înseamnă a crește. Și trebuie să meargă înainte. Să ne gândim, de exemplu, la pedeapsa cu moartea. Astăzi se spune că pedeapsa cu moartea nu este morală. Se crește și în sclavie. Odinioară sclavii erau normali. Astăzi nu sunt normali. Crește și conștiința morală. Posesia de arme atomice".

La întrebarea despre ce anume îi provoacă frică, papa răspunde: "Micile frici vin. Că se întâmplă asta sau astalaltă. Războiul din Țara Sfântă îmi provoacă frică. Acești oameni cum vor termina această istorie. Dar se rezolvă în fața Domnului. Nu că ar pleca fricile. Dar rămân în mod uman, să spunem așa. Acest lucru este bun, a avea frici".

Răspunzând la întrebarea despre faptul că unii îl definesc "un papă de stânga", Francisc a spus: "Mie nu-mi place acest de dreapta, stânga. Sunt calificări care nu sunt reale. Adevăratele calificări sunt: este coerent, nu este coerent? Lucrurile pe care le propune sunt coerente cu rădăcinile sau sunt lucruri stranii. Gândiți-vă că Sfântului Paul al VI-lea i-au spus în toate felurile, pentru că a fost un inovator. Și el nu avea nimic de stângist, de comunist. Dacă sunt aceste calificări un pic la îndemână. Da, știu, dreapta, stânga, nu este ușor de a înțelege ce înseamnă".

"Voi merge la Dubai pentru COP28"

"Da, voi merge la Dubai. Cred că voi pleca pe 1 decembrie până pe 3 decembrie. Voi sta trei zile acolo. Eu îmi amintesc că atunci când am mers la Strasbourg, la Parlamentul European, și președintele Hollande a trimis-o pe ministrul mediului, Ségol?ne Royal ca să mă primească și ea m-a întrebat: «Dar dumneavoastră pregătiți ceva despre mediu? Faceți asta înainte de întâlnirea de la Paris». Eu am chemat câțiva oameni de știință aici, care s-au grăbit, a ieșit Laudato si', care a apărut înainte de Paris. Și întâlnirea de la Paris a fost cea mai frumoasă dintre toate. După Paris toți au mers înapoi și este nevoie de curaj pentru a merge înainte în asta. După Laudato si' au cerut întâlnire cinci funcționari importanți în domeniul petrolier. Toți pentru a se justifica... este nevoie de curaj. O țară care este o insulă în Oceanul Pacific cumpără terenuri în Samoa pentru a se muta acolo, pentru că în douăzeci de ani nu vor mai exista, deoarece marea crește. Dar noi nu credem asta. Încă mai avem timp pentru a ne opri. Este în joc viitorul nostru. Viitorul copiilor noștri și al nepoților noștri. Este nevoie de un pic de responsabilitate. Mie îmi place să vorbesc despre pescarii din San Benedetto del Tronto. Tineri buni au venit să mă viziteze și să-mi spună că nu știu câte tone de plastic adună și nu le aruncă din nou în mare. Pierd bani pentru a aranja și a curăța un pic marea. Noi am fost urâți cu păzirea creației".

Francisc a destăinuit și că a fost ultima dată la mare, care îi "place mult", în 1975. Și a amintit că înainte de a descoperi vocația sa călugărească a fost logodit cu "o tânără foarte bună. Lucra în cinema. Era bună. Apoi am reîntâlnit-o ca arhiepiscop de Buenos Aires, într-o parohie cu soțul, copiii".

Credința și sănătatea

La întrebarea dacă a șovăit vreodată credința sa, papa răspunde: "În sensul de a o pierde, nu. Dar în sensul de a nu o simți și de a merge pe cărări întunecate: unde se află Domnul? Se simte că Domnul se ascunde, unde se află el singur? Sau noi mergem înapoi și ne îndepărtăm de el. Și tu unde te afli, Doamne? Și de ce nu rezolvi asta? Și tu îl auzi pe Domnul care îți spune înăuntru, pentru că nu am bagheta magică. Domnul nu este Mandrake, nu. Este altceva".

În timp ce despre sănătatea sa spune: "Am problema genunchiului care se îmbunătățește. Acum pot să merg bine și apoi am avut două intervenții la burtă: prima pentru o colită în colonul transversal, mi-au scos o bucată și apoi se întâmplă ceea ce se întâmplă când îți deschid burta. Și ultima a făcut intervenția. Au spălat, eu am văzut filmarea. Lipsa săpunului, numai. Spălau aderențele. Și acum mă simt foarte bine. Pot să mănânc de toate".

"Între Maradona și Messi îl prefer pe Pelé"

În sfârșit, papa răspunde la întrebarea despre preferința sa între cei doi mari jucători argentinieni, Maradona și Messi. "Eu voi spune un al treilea. Pelé. Sunt cei trei pe care i-am urmărit. Maradona ca jucător un mare, un mare. Dar ca om a eșuat. Sărmanul a alunecat în curtea acelora care-l lăudau și nu-l ajutau. A venit să mă viziteze aici în primul an de pontificat și apoi sărmanul a avut sfârșitul. Este curios: atâția sportivi sfârșesc rău. Și din box. Messi este foarte corect. Este un domn. Dar pentru mine dintre acești trei, marele domn este Pelé. Un om cu o inimă. Eu am vorbit cu Pelé, odată l-am întâlnit într-un avion când eram la Buenos Aires, am vorbit. Un om de o umanitate așa de mare. Cei trei sunt mari. Fiecare cu specialitatea sa. Messi este bun în acest moment. Și Pelé era bun".

(După Vatican News, 1 noiembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat