Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cultul morților

O enigmă care semnalează umanitate

de Andrea Monda

De ce îi înmormântăm pe cei dragi ai noștri? Tot acest respect față de un cadavru ce sens are? Nicio altă ființă vie nu face asta, numai noi oamenii. Răspunsul nu poate eluda dimensiunea religioasă sau oricum credința într-o viață ultra-pământească. Este ca și cum omul - din orice timp, în orice loc - ar avea presentimentul că moartea este numai o "trecere", nu sfârșitul, ci o graniță de trecut. De altfel, cultura ființei umane a început cu înmormântarea, cu cultul morților, subliniind că împreună cu răposatul erau înmormântate și atâtea lucruri, obiecte care ar putea folosi pentru trecere.

Mai înainte ca grecii să afirme credința în nemurirea sufletului, mai înainte de Antigona care înmormântează și pentru aceasta ajunge să fie înmormântată de vie, omul la un anumit punct a început să recunoască o valoare, o demnitate răposatului, ajungând să-i construiască locuințe mai somptuoase decât acelea ale celor vii. Acest fapt simplu se pune ca o enigmă pentru conștiința omului contemporan care, în Occident, a desfășurat o lucrare progresivă de înlăturare a morții, și la nivel lexical. Chiar gestul îngrijirii și al înmormântării răposatului a fost înlăturat și delegat agențiilor specializate, dar rămâne faptul că acest cult, onoarea și "venerarea" pe care oamenii o atribuie trupului celui mort este ceea ce ne face umani.

Cultul morților nu este numai la începutul culturii și al civilizației umane, nu semnalează numai o dimensiune tipică a lui homo sapiens care se prezintă pe scena lumii ca homo religiosus, ci revelează un alt aspect al credinței însăși: legătura și conexiunea între toate generațiile trecute, prezente și viitoare. Asupra acestui aspect a reflectat tânărul Fericit Federico Ozanam în lucrarea filozofică din 1835 Despre progres prin creștinism, în care afirmă că "Neamul omenesc, în existența sa pământească, se compune dintr-o serie de generații care acoperă, din când în când, suprafața globului cu o multitudine vie, pentru a o acoperi după aceea cu un praf de mormânt. Dacă aici este tot destinul său, nu se înțelege unitatea misterioasă care este în el, atenția providențială a strămoșilor față de posteritate, această amintire respectuoasă și recunoscătoare a posterității față de strămoși, aceste monumente, aceste cărți, aceste tradiții prin care cei care nu vor mai fi au ambiția de a-i instrui pe cei care vor fi într-o zi. Când vreodată previziunea animalelor mai inteligente s-a extins dincolo, de cei mici ai lor? Dar dacă totul nu se termină în viață, dacă fiecare generație nu lasă aici pe pământ rămășițele sale pământești decât pentru a intra într-o altă existență, dacă la această întâlnire solemnă primii sosiți trebuie să-i aștepte pe cei mai lenți și cei mai tineri să ajungă la cei mai bătrâni; atunci, între aceste ființe nenumărate destinate să formeze o societate definitivă se înțelege că există legături, se înțelege că primii au locuit pe acest pământ în trecere gândindu-se la cei care trebuiau să vină după aceea și au lăsat pentru aceștia corturi întinse și brazde semănate; se înțelege genealogia secolelor și unitatea neamului omenesc".

Omul este om dacă își asumă responsabilitățile nu numai pentru sine, ci pentru cel care l-a precedat și pentru cel care va urma. Ozanam subliniază acest aspect vorbind despre moștenire: "Există, așadar, două lumi: una invizibilă, care se revelează gândirii ca infinită și veșnică, spre care toate generațiile de oameni merg în virtutea unei vocații comune, în fața imensității căreia toți sunt egali, așa cum sunt de aceeași vârstă în fața veșniciei; cealaltă vizibilă, finită, supusă legilor numărului, timpului și spațiului, pe care toate generațiile o traversează ca un loc de încercări, fiecare profitând de ceea ce a fost făcut înainte și muncind la rândul său pentru generația care va urma; fiecare primind, din când în când, o moștenire mai mare și o misiune mai laborioasă".

Mister mare moartea care se împletește puternic cu aptitudinea omului de a crea relatări. Literatura are, în inima sa, ceva ce are de-a face cu moartea, aproape că se poate afirma că aspectul finit al vieții, ca în relatarea zilnică a frumoasei Șaherezada din 1001 de nopți care mută muntele tot mai încolo, este însuși motorul narațiunii.

Protagonistul mitului major al poeziei occidentale, Ulise, este cel care se întoarce din război, adică din moarte, pentru a relata istoria sa. Acesta este motivul narațiunii, un om care îi spune altui om: am văzut moartea în față și m-am întors să vă spun că se poate înfrunta și traversa.

Un romancier "homeric" ca americanul Cormac McCarthy, mort la 13 iunie 2023 la aproape 90 de ani, în finalul unuia din romanele sale cele mai vestite, Cetatea de pe câmpie, îl face pe un personaj să spună aceste cuvinte: "Moartea fiecărui om ține locul morții oricărui alt om. Și pentru că moartea vine pentru toți, nu există alt mod de a potoli frica de moarte decât iubindu-l pe omul care ne ține locul. A trecut de aici cu mult timp în urmă. Acel om care este toți oamenii și care stă pe banca acuzaților în locul nostru, până când nu sosește momentul nostru și ne revine nouă să stăm în locul său. Îl iubești pe acel om? Cinstești drumul pe care l-a întreprins? Ești gata să asculți ceea ce îți va povesti?". Morții povestesc, celor vii le revine misiunea de a-i respecta, ascultându-i.

(După L'Osservatore Romano, 31 octombrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat