Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
La 16 octombrie, în urmă cu 45 de ani, alegerea Sfântului Ioan Paul al II-lea

Ne-a învățat să nu ne fie frică să ne declarăm creștini

de cardinal Giovanni Battista Re,
decan al Colegiului Cardinalilor

La 16 octombrie, în urmă cu 45 de ani, eram pe terasa de la Secretariatul de Stat, când cardinalul Pericle Felici, după fumul alb, a anunțat numele noului papă: Karol Wojtyła. Monseniorul Agostino Casaroli (devenit cardinal în anul următor), care era acolo cu noi, a comentat: "Ce curaj au avut cardinalii, alegând un arhiepiscop dintr-o țară de dincolo de «cortina de fier»! Ce curaj!".

L-am înconjurat toți pe monseniorul Casaroli, punându-i întrebări, în timp ce așteptam ca noul papă să se arate la balconul bazilicii vaticane.

Ne-a răspuns: este o personalitate puternică și fascinantă datorită multelor sale calități, dar niciodată nu m-aș fi gândit la eventualitatea ca noul papă să poată veni de dincolo de "cortina de fier".

La 45 de ani distanță, pontificatul lung al lui Ioan Paul al II-lea impresionează prin vastitatea și grandoarea operelor realizate, prin numărul mare de evenimente și de inițiative, prin consensul obținut și prin ceea ce a reprezentat conducerea sa spirituală și morală timp de peste un sfert de secol.

Totuși, papa Wojtyła a uimit nu numai prin ceea ce a făcut, ci și prin iubirea care-l anima și dorința pe care o avea de a-i ajuta pe toți în căutarea lui Dumnezeu și în a face să crească în lume respectarea drepturilor umane, fraternitatea și solidaritatea.

Sfântul Ioan Paul al II-lea a fost o personalitate ieșită din comun, un papă care s-a inserat pe urma tradiției Bisericii cu o amprentă de netăgăduit de noutate, dar și de fidelitate deplină față de doctrina care vine de la apostoli.

Nu putem să nu recunoaștem că Providența Divină i-a încredințat mari îndatoriri în istoria mondială a timpului său.

Om al lui Dumnezeu

Sfântul Ioan Paul al II-lea a fost înainte de toate un mare om al lui Dumnezeu, animat de o credință neclintită.

Prima și fundamentala dimensiune a pontificatului său a fost cea religioasă. Motivația întregului său pontificat, centrul inspirator al gândurilor sale și al tuturor inițiativelor sale a fost de natură religioasă: toate eforturile papei aveau în vedere să-i apropie pe oameni de Dumnezeu și să-l reintroducă pe Dumnezeu ca protagonist în această lume. Voia ca în această lume a noastră să mai fie loc pentru Dumnezeu.

Apelul vibrant rostit în prima sa celebrarea euharistică în Piața "Sfântul Petru": "Nu vă fie frică! Deschideți, ba chiar deschideți larg porțile lui Cristos", exprima bine linia inspiratoare și programul întregului său pontificat. Acele cuvinte manifestau neliniștea apostolică ce avea să-l împingă pe străzile lumii în întâmpinarea popoarelor de orice cultură și de orice rasă pentru a vesti tuturor că numai în Dumnezeu, care în Cristos s-a apropiat de noi, omenirea poate găsi adevărata mântuire.

Acest adevăr el l-a proclamat cu fidelitate și cu un curaj pe care nici măcar cele două gloanțe trase în el la 13 mai 1981 nu au reușit să-l slăbească sau să-l compromită.

Măreția pontificatului său lung se află mai ales în faptul de a fi trezit în lume simțul religios. În societatea secularizată a timpului său, el i-a ajutat pe creștini să se elibereze de falsele sentimente de inferioritate față de cultura laicistă dominantă și să nu le fie teamă să fie și să se declare creștini. A fost neobosită chemarea sa de întoarcere la Dumnezeu, adresată unei societăți care în Occident îl uita și care dincolo de "cortina de fier" îl combătea.

A făcut să se înțeleagă că nu se pot limita la acest pământ orizonturile noastre, ale bărbaților și ale femeilor. A învățat că conștiința, "în care omul se află singur cu Dumnezeu și descoperă o lege scrisă în inimă" (Gaudium et spes, 16), conferă o demnitate foarte înaltă bărbatului și femeii și a îndemnat la reînnoirea societății făcând-o să regăsească forța mesajului lui Cristos (Cf. Insegnamenti 1986, I, p. 1379).

Ioan Paul al II-lea a avut încredere în forța instanțelor spirituale și morale și a fost un martor de statură excepțională și prin coerența sa limpede: în el nu exista fractură între ceea ce gândea și ceea ce spunea; între ceea ce credea și ceea ce el era. În el exista deplină unitate de credință și de viață.

Apărător al drepturilor umane

În afară de a fi om al lui Dumnezeu, Ioan Paul al II-lea a fost un pasionat apărător al omului, al demnității, al drepturilor și al libertății fiecărei persoane umane. A fost și aceasta o temă caracterizantă a învățăturii sale, care a ajutat multe persoane să descopere sensul etic al vieții. La rădăcina acestei angajări pentru om se evidențiază o viziune clară despre demnitatea fiecărei persoane umane, "unică și irepetabilă", cum obișnuia să spună. Fiecare atentat împotriva demnității oricărei ființe umane este o ofensă adusă lui Dumnezeu, Creatorul nostru. Drepturile umane erau proclamate și apărate de el ca drepturi pe care Dumnezeu le-a pus în natura umană. S-a situat mereu în apărarea caracterului inviolabil al vieții umane, de la prima clipă a zămislirii până la apusul natural.

Bărbatul și femeia erau văzuți de el cu ochii lui Dumnezeu și iubiți cu inima lui Dumnezeu. Antropologia sa era una cristocentrică: creatura umană își găsește sensul vieții sale mai presus de sine; îl găsește în Dumnezeu, care în Cristos s-a făcut om.

Om al rugăciunii

Lucrând aproape de Ioan Paul al II-lea, erau multe lucrurile care impresionau (impresionau siguranța sa, certitudinile sale, capacitatea de a vorbi mulțimilor..., capacitatea de a vedea mai departe decât alții), dar ceea ce mereu m-a uimit mai mult a fost intensitatea profundă a rugăciunii sale. Nu poate fi înțeles Papa Ioan Paul al II-lea dacă se face abstracție de raportul său cu Dumnezeu. A fost un mare om al rugăciunii, animat de o puternică spiritualitate cristocentrică și mariană. Avea în sine o tensiune spirituală și mistică inconfundabilă și din rugăciune curgeau siguranța sa, absoluta stăpânire de sine și seninătatea sa în orice împrejurare.

Impresiona cum se abandona rugăciunii: se observa în el o implicare totală, care îl absorbea ca și cum nu ar fi avut probleme sau activități urgente care îl chemau la viața activă. Atitudinea sa era reculeasă și în același timp spontan de naturală.

Din modul în care se ruga se observa cum unirea cu Dumnezeu era pentru el respirație a sufletului și ascultare umilă a glasului lui Dumnezeu.

Înduioșau facilitatea și promptitudinea cu care trecea de la contactul uman cu oamenii la reculegerea colocviului intim cu Dumnezeu. Avea o mare capacitate de concentrare. Când era recules în rugăciune, ceea ce se întâmpla în jurul lui părea că nu-l atinge și că nu-l privește, așa de mult se cufunda în întâlnirea cu Dumnezeu.

În timpul zilei, trecerea de la o ocupație la alta era marcată mereu de o scurtă rugăciune.

Orice alegere importantă era făcută în rugăciune. Înainte de orice decizie semnificativă, Ioan Paul al II-lea se ruga îndelung pentru asta, uneori timp de mai multe zile. Părea că trata cu Dumnezeu diferitele probleme.

În alegerile de o anumită importanță nu decidea niciodată imediat. Interlocutorilor săi care îl întrebau sau propuneau ceva, răspundea că dorea să reflecteze înainte de a da răspuns. În realitate, câștiga timp pentru a asculta vreo părere, dar mai ales intenționa să se roage pentru a obține lumină de sus înainte de a decide.

Îmi amintesc de un caz, în anii în care eram substitut al Secretariatului de Stat, în care mi s-a părut că papa era deja în mod clar în favoarea unei alegeri dificile determinate. Prin urmare, l-am întrebat dacă se putea trece pentru a fi comunicată. Răspunsul a fost: "Să așteptăm, vreau să mă mai rog un pic înainte de a decide".

În decizii, primul său interes era să acționeze în fața lui Dumnezeu conform adevărului, dreptății și echității, și nu dacă ele erau sau nu populare. Nu i-a lipsit niciodată curajul necesar.

Când se studia o problemă și nu se reușea găsirea unei soluții corecte și adecvate, papa concludea spunând: "Trebuie să ne mai rugăm, pentru ca Domnul să ne vină în ajutor". Se încredința rugăciunii pentru a găsi lumină pe calea de urmat.

Punct puternic al spiritualității sale a fost evlavia față de Sfânta Fecioară Maria: dimensiunea mariană, exprimată în motoul "Totus tuus", a marcat întreaga sa existență. Era o moștenire lăsată lui de mama decedată prematur, pe care după aceea a aprofundat-o și a dezvoltat-o însoțit de tatăl pe drumul de maturizare spirituală. Karol Wojtyła s-a născut la 18 mai 1920, câteva minute după ora 17.00, în timp ce în biserica parohială, foarte aproape de casa lui, era în desfășurare celebrarea mariană din luna mai. Imediat ce micul Karol a venit pe lume, mama, auzind cântarea litaniilor lauretane care venea din biserică, a spus: "Deschideți ferestrele, pentru că vreau ca primele glasuri și primele sunete pe care le ascultă copilul meu să fie cântecele Sfintei Fecioare Maria".

În perioada în care mergea să lucreze la cariera de piatră și apoi la fabrica Solvay, Karol Wojtyła a citit cartea Sfântului Alois Maria Grignion de Montfort, Tratate despre adevărata evlavie față de Maria, care i-a fost dată de un laic, Jan Tyranowski. Acesta crease în parohie un grup de 15 tineri, între care Karol Wojtyła, care se angajau să recite fiecare o decadă din rozariu pe zi.

Nu este fără semnificație că la două săptămâni după alegerea sa la scaunul lui Petru, în după-amiaza primei duminici libere pentru el, a mers la sanctuarul de la Mentorella pentru a o ruga pe Sfânta Fecioară Maria, dar și pentru a vorbi despre rugăciune, afirmând că el considera prima sa îndatorire ca papă aceea de a se ruga pentru Biserică și pentru lume și dorea ca rugăciunea să fie "prima vestire a papei" (Omilia la sanctuarul de la Mentorella, "L'Osservatore Romano", 30-31 octombrie 1978).

Liturghia era pentru el realitatea cea mai înaltă, cea mai importantă și cea mai sacră. Într-o întâlnire cu preoții în 1995 a spus: "Liturghia este în mod absolut centrul vieții mele și al fiecărei zile a mele". "A celebra în fiecare zi Liturghia este pentru mine o necesitate a inimii."

Întreaga lume a urmărit ultimele zile ale Papei Ioan Paul al II-lea. Cu exemplul său ne-a învățat că viața este un dar care trebuie trăit până la sfârșit cu încredere în Dumnezeu și acceptând cu seninătate suferințele bolii. Ne-a indicat cum se parcurge drumul spre misterul care ne așteaptă, când și pentru fiecare dintre noi se vor deschide porțile veșniciei. Aceasta a fost ultima sa învățătură: o învățătură ca papă.

(După L'Osservatore Romano, 16 octombrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat