Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc răspunde la Dubia a cinci cardinali

Cardinalii Brandmüller, Burke, Sandoval Íñiguez, Sarah și Zen Ze-kiun au prezentat papei cinci întrebări cu cererea unei clarificări despre câteva probleme referitoare la interpretarea Revelației Divine, la binecuvântarea unirilor cu persoane de același sex, la sinodalitate ca dimensiune constitutivă a Bisericii, la hirotonirea sacerdotală a femeilor și la căință drept condiție necesară pentru dezlegarea sacramentală. Întrebările cardinalilor, în italiană, și răspunsurile papei în spaniolă, au fost publicate marți, 3 octombrie 2023, pe site-ul Dicasterului pentru Doctrina Credinței. Iată textul răspunsurilor papei:

1) Dubium cu privire la afirmația că trebuie să se reinterpreteze Revelația Divină pe baza schimbărilor culturale și antropologice care sunt la modă.

După afirmațiile unor episcopi, care nu au fost nici corectate,, nici retractate, se pune întrebarea dacă, în Biserică, Revelația Divină trebuie să fie reinterpretată în funcție de schimbările culturale din timpul nostru și în funcție de noua viziune antropologică pe care o promovează aceste schimbări; sau dacă Revelația Divină este obligatorie pentru totdeauna, imutabilă și prin urmare nu trebuie contrazisă, conform afirmației Conciliului al II-lea din Vatican, că lui Dumnezeu care revelează îi este datorată "ascultarea credinței" (Dei Verbum, 5); că tot ceea ce este revelat pentru mântuirea tuturor trebuie să rămână "pentru totdeauna integru" și viu, și să fie "transmis tuturor generațiilor" (7) și că progresul înțelegerii nu implică nicio schimbare a adevărului lucrurilor și cuvintelor, deoarece credința a fost "transmisă o dată pentru totdeauna" (8), iar magisteriul nu este superior cuvântului lui Dumnezeu, ci învață numai ceea ce a fost transmis (10).

Răspunsurile Papei Francisc

Iubiți frați,

deși nu mi se pare prudent să răspund întotdeauna la întrebările care îmi sunt adresate direct, și ar fi imposibil să răspund la toate, în acest caz am considerat oportun să fac asta, dată fiind apropierea Sinodului.

Răspuns la prima întrebare

a) Răspunsul depinde de semnificația pe care o atribuiți cuvântului "a reinterpreta". Dacă este înțeles ca "a interpreta mai bine", expresia este valabilă. În acest sens, Conciliul al II-lea din Vatican a afirmat că este necesar ca, prin lucrarea exegeților - și adaug, a teologilor - "să se maturizeze judecata Bisericii" (Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția dogmatică Dei Verbum, 12).

b) Pentru aceasta, dacă este adevărat că Revelația Divină este imutabilă și mereu obligatorie, Biserica trebuie să fie umilă și să recunoască faptul că nu epuizează niciodată bogăția sa insondabilă și că are nevoie să crească în înțelegerea sa.

c) Prin urmare, crește și în înțelegerea a ceea ce ea însăși a afirmat în magisteriul său.

d) Schimbările culturale și noile provocări ale istoriei nu modifică Revelația, dar ne pot stimula să exprimăm mai bine unele aspecte ale bogăției sale îmbelșugate care oferă tot mai mult.

e) Este inevitabil ca aceasta să poată duce la o exprimare mai bună a unor afirmații trecute ale magisteriului, și de fapt s-a întâmplat astfel de-a lungul istoriei.

f) Pe de altă parte, este adevărat că magisteriul nu este superior Cuvântului lui Dumnezeu, dar este adevărat și că atât textele Scripturilor cât și mărturiile Tradiției au nevoie de o interpretare care să permită de a distinge substanța lor perenă de condiționările culturale. Acest lucru este evident, de exemplu, în textele biblice (precum Ex 21,20-21) și în unele intervenții magisteriale care tolerau sclavia (cf. Nicolae al V-lea, Bula Dum Diversas, 1452). Nu este o temă secundară dată fiind legătura sa intimă cu adevărul veșnic al demnității inalienabile a persoanei umane. Aceste texte au nevoie de o interpretare. Același lucru este valabil pentru unele considerații din Noul Testament despre femei (1Cor 11,3-10; 1Tim 2,11-14) și pentru alte texte din Scripturi și mărturii ale Tradiției care astăzi nu pot să fie repetate așa cum sunt.

g) Este important de subliniat că ceea ce nu se poate schimba este ceea ce a fost revelat "pentru mântuirea tuturor" (Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția dogmatică Dei Verbum, 7). De aceea Biserica trebuie să discearnă constant ceea ce este esențial pentru mântuire și ceea ce este secundar sau este mai puțin legat în mod direct cu acest obiectiv. Mă interesează să amintesc ceea ce Sfântul Toma de Aquino afirma: "Cu cât se coboară mai mult la amănunte, cu atât mai mult crește nedeterminarea" (Summa Theologiae I-II, q. 94, art. 4).

h) În sfârșit, o singură formulare a unui adevăr nu va putea fi înțeleasă niciodată în mod corespunzător dacă este prezentat solitar, izolat de contextul bogat și armonios al întregii Revelații. "Ierarhia adevărurilor" implică și situarea fiecăruia dintre ele în conexiune adecvată cu adevărurile mai centrale și cu ansamblul învățăturii Bisericii. În sfârșit acest lucru poate duce la diferite moduri de a expune aceeași doctrină, chiar dacă "acelora care visează o doctrină monolitică apărată de toți fără nuanțe, acest lucru poate să pară o dispersare imperfectă. Însă realitatea este că această varietate ajută la manifestarea și la dezvoltarea mai bună a diferitelor aspecte ale bogăției inepuizabile a Evangheliei" (Evangelii gaudium, 40). Fiecare curent teologic are riscurile sale, dar și oportunitățile sale.

2) Dubium cu privire la afirmația că practica răspândită a binecuvântării unirilor cu persoane de același sex ar concorda cu Revelația și magisteriul (CBC 2357).

Conform Revelației Divine, atestată în Sfânta Scriptură, că Biserica "prin porunca dumnezeiască și cu asistența Duhului Sfânt, îl ascultă cu pietate, îl păstrează cu sfințenie și îl expune cu fidelitate" (Dei Verbum, 10): "La început", Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său, bărbat și femeie i-a creat și i-a binecuvântat, pentru ca să fie rodnici (cf. Gen 1,27-28), motiv pentru care apostolul Paul învață că a nega diferența sexuală este consecința negării Creatorului (Rom 1,24-32). Se pune întrebarea: poate Biserica să deroge de la acest "principiu", considerându-l, în contrast cu ceea ce este învățat de Veritatis splendor, 103, ca un simplu ideal, și acceptând ca "bine posibil" situații în mod obiectiv păcătoase, cum sunt unirile cu persoane de același sex, fără a nu respecta doctrina revelată?

Răspunsul Papei Francisc la a doua întrebare

a) Biserica are o concepție foarte clară despre căsătorie: o unire exclusivă, stabilă și indisolubilă între un bărbat și o femeie, deschisă prin natura sa să dea naștere la copii. Numai această unire se poate numi "căsătorie". Alte forme de unire o realizează numai "în mod parțial și analogic" (Amoris laetitia, 292), motiv pentru care nu pot să fie numite în mod strict "căsătorie".

b) Nu este numai o problemă de nume, ci realitatea pe care o numim căsătorie are o constituție esențială unică ce cere un nume exclusiv, care nu poate fi aplicat altor realități. Fără îndoială este mult mai mult decât un simplu "ideal".

c) Pentru acest motiv, Biserica evită orice tip de rit sau sacramental care poate să contrazică această convingere și să dea de înțeles că este recunoscută drept căsătorie ceva ce nu este.

d) Totuși, în raportul cu persoanele, nu trebuie să se piardă caritatea pastorală, care trebuie să impregneze toate deciziile și atitudinile noastre. Apărarea adevărului obiectiv nu este unica exprimare a acestei carități, care este făcută și din gentilețe, răbdare, înțelegere, duioșie și încurajare. Pentru aceasta, nu putem să fim judecători care doar neagă, resping, exclud.

e) Pentru aceasta, prudența pastorală trebuie să discearnă în mod adecvat dacă există forme de binecuvântare, cerute de una sau mai multe persoane, care nu transmit un concept greșit despre căsătorie. Pentru că atunci când se cere o binecuvântare, se exprimă o cerere de ajutor de la Dumnezeu, o implorare pentru a putea trăi mai bine, o încredere într-un Tată care poate să ne ajute să trăim mai bine.

f) Pe de altă parte, deși există situații care din punct de vedere obiectiv nu sunt acceptabile moral, aceeași caritate pastorală ne impune să nu tratăm pur și simplu ca "păcătoși" alte persoane a căror vină sau responsabilitate poate fi atenuată de diferiți factori care influențează imputabilitatea obiectivă (cf. Sfântul Ioan Paul al II-lea, Reconciliatio et Paenitentia, 17).

g) Deciziile care, în anumite circumstanțe, pot face parte din prudența pastorală, nu trebuie să devină în mod necesar o normă. Adică, nu este oportun ca o dieceză, o Conferință Episcopală sau orice altă structură eclezială să abiliteze în mod constant și oficial proceduri sau rituri pentru orice tip de problemă, pentru că tot "ceea ce face parte dintr-un discernământ practic în fața unei situații particulare nu poate să fie ridicat la nivelul unei norme", pentru că asta "ar da loc la o cazuistică insuportabilă" (Amoris laetitia, 304). Dreptul Canonic nu trebuie și nici nu poate să acopere totul, și nici Conferințele Episcopale cu documentele și protocolurile lor variate n-ar trebui să pretindă asta, pentru că viața Bisericii se scurge prin multe canale în afară de cele normative.

3) Dubium cu privire la afirmația că sinodalitatea este "dimensiune constitutivă a Bisericii" (Constituția apostolică Episcopalis Communio, 6), așa încât Biserica ar fi sinodală prin natura sa.

Dat fiind că Sinodul Episcopilor nu reprezintă colegiul episcopal, ci este un simplu organ consultativ al papei, deoarece episcopii, ca martori ai credinței, nu pot delega mărturisirea adevărului, se pune întrebarea dacă sinodalitatea poate să fie criteriu suprem de reglementare al conducerii permanente a Bisericii fără a tulbura structura sa constitutivă voită de Întemeietorul său, prin care autoritatea supremă și deplină a Bisericii este exercitată, fie de papa în virtutea oficiului său, fie de colegiul episcopilor împreună cu capul său, Pontiful Roman (Lumen gentium, 22).

Răspunsul Papei Francisc la a treia întrebare

a) Deși recunoașteți că autoritatea supremă și deplină a Bisericii este exercitată fie de papa din cauza oficiului său, fie de colegiul episcopilor împreună cu capul lor, Pontiful Roman (Cf. Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția dogmatică Lumen gentium, 22), chiar cu aceste întrebări manifestați nevoia voastră de a participa, de a exprima liber părerea voastră și de a colabora, cerând astfel o formă de "sinodalitate" în exercitarea slujirii mele.

b) Biserica este un "mister de comuniune misionară", dar această comuniune nu este numai afectivă sau din eter, ci implică în mod necesar o participare reală: nu numai ierarhia, ci tot poporul lui Dumnezeu în moduri diferite și la niveluri diferite își poate face auzit glasul său și se poate simți parte a drumului Bisericii. În acest sens putem spune că sinodalitatea, ca stil și dinamism, este o dimensiune esențială a vieții Bisericii. Cu privire la acest punct a spus lucruri foarte frumoase sfântul Ioan Paul al II-lea în Novo millennio ineunte.

c) Alt lucru este a sacraliza sau a impune o metodologie sinodală determinată care place unui grup, a o transforma în normă și parcurs obligatoriu pentru toți, pentru că asta ar duce numai la "congelarea" drumului sinodal ignorând diferitele caracteristici ale diferitelor Biserici particulare și bogăția variată a Bisericii universale.

4) Dubium cu privire la sprijinul păstorilor și teologilor dat teoriei că "teologia Bisericii s-a schimbat" și că, prin urmare, hirotonirea sacerdotală poate fi conferită femeilor.

Ca urmare a afirmațiilor unor prelați, care nu au fost nici corectate, nici retractate, conform cărora o dată cu Conciliul al II-lea din Vatican s-ar fi schimbat teologia Bisericii și semnificația Liturghiei, se pune întrebarea dacă mai este valabilă afirmația Conciliului al II-lea din Vatican că "preoția comună a credincioșilor și preoția ministerială diferă între ele prin esență și numai prin grad" (Lumen gentium, 10) și că preoții în virtutea "puterii sacre pentru a aduce Jertfa și a ierta păcatele" (Presbyterorum Ordinis, 2), acționează în numele și în persoana lui Cristos mediator, prin intermediul căruia este desăvârșită jertfa spirituală a credincioșilor? În afară de asta, se pune întrebarea dacă mai este valabilă învățătura din scrisoarea apostolică a Sfântului Ioan Paul al II-lea, Ordinatio Sacerdotalis, care învață ca adevăr de ținut în mod definitiv imposibilitatea de a conferi femeilor hirotonirea sacerdotală, motiv pentru care această învățătură nu mai este supusă schimbării și nici discuției libere a păstorilor sau a teologilor.

Răspunsul papei Francisc la a patra întrebare

a) "Preoția comună a credincioșilor și preoția ministerială diferă în mod esențial" (Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția dogmatică Lumen gentium, 10). Nu este oportun a susține o diferență de grad care să implice a considera preoția comună a credincioșilor drept ceva de "categoria a doua" sau de valoare mai mică ("un grad mai jos"). Ambele forme de preoție se luminează și se susțin reciproc.

b) Când Sfântul Ioan Paul al II-lea a învățat că trebuie afirmat "în mod definitiv" imposibilitatea de a conferi femeilor hirotonirea sacerdotală, în niciun mod nu denigra femeile și nu conferea o putere supremă bărbaților. Sfântul Ioan Paul al II-lea a afirmat și alte lucruri. De exemplu, că atunci când vorbim despre puterea sacerdotală "suntem în domeniul funcției, nu al demnității și al sfințeniei" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Christifideles laici, 51). Sunt cuvinte pe care nu le-am primit în mod suficient. A afirmat clar și că deși numai preotul prezidează Euharistia, îndatoririle "nu dau loc superiorității unora asupra altora" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Christifideles laici, nota 190; cf. Congregația pentru Doctrina Credinței, Declarația Inter Insigniores, VI). A afirmat și că dacă funcția sacerdotală este "ierarhică", nu trebuie să fie înțeleasă ca o formă de dominare, ci "este total rânduită spre sfințenia membrelor lui Cristos" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Mulieris dignitatem, 27). Dacă acest lucru nu este înțeles și nu se trag consecințele practice din aceste distincții, va fi dificil de acceptat că preoția este rezervată numai bărbaților și nu vom putea recunoaște drepturile femeilor sau necesitatea ca ele să participe, în diferite moduri, la conducerea Bisericii.

c) Pe de altă parte, pentru a fi riguroși, recunoaștem că încă nu a fost dezvoltată în mod exhaustiv o doctrină clară și autoritară despre natura exactă a unei "declarații definitive". Nu este o definiție dogmatică, și totuși trebuie să fie acceptată de toți. Nimeni n-o poate contrazice public și totuși poate să fie obiect de studiu, ca în cazul validității hirotonirilor în Comuniunea anglicană.

5) Dubium cu privire la afirmația "iertarea este un drept uman" și la insistența Sfântului Părinte asupra datoriei de a-i dezlega pe toți și întotdeauna, motiv pentru care căința n-ar fi condiție necesară pentru dezlegarea sacramentală.

Se pune întrebarea dacă mai este în vigoare învățătura Conciliului din Trento, conform căreia pentru validitatea spovezii sacramentale este necesară căința penitentului, care constă în detestarea păcatului comis cu propunerea de a nu mai păcătui (Sesiunea a XIV-a, Capitolul al IV-lea: DH 1676), așa încât preotul trebuie să amâne dezlegarea atunci când este clar că această condiție nu este îndeplinită.

Răspunsul Papei Francisc la a cincea întrebare

a) Căința este necesară pentru validitatea dezlegării sacramentale și implică intenția de a nu păcătui. Dar aici nu este matematică și trebuie să amintesc încă o dată că scaunul de spovadă nu este o vamă. Nu suntem stăpâni, ci administratori umili ai sacramentelor care îi hrănesc pe credincioși, pentru că aceste daruri ale Domnului, mai mult decât relicve de păstrat, sunt ajutoare ale Duhului Sfânt pentru viața persoanelor.

b) Există multe moduri de a exprima căința. Adesea, în persoanele care au autostima foarte rănită, a se declara vinovați este o tortură cruntă, dar numai actul de a se apropia de spovadă este o expresie simbolică de căință și de căutare a ajutorului divin.

c) Vreau să amintesc și că "uneori ne costă mult să dăm spațiu în pastorație iubirii necondiționate a lui Dumnezeu" (Amoris laetitia, 311), dar trebuie să învățăm. Urmându-l pe Sfântul Ioan Paul al II-lea, susțin că nu trebuie să cerem credincioșilor propuneri de corectare prea precise și sigure, care la sfârșit ajung să fie abstracte sau chiar narcisiste, dar și previzibilitatea unei noi căderi "nu prejudiciază autenticitatea propunerii" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Scrisoare către card. William W. Baum și către participanții la cursul anual al Penitențiariei Apostolice, 22 martie 1996, 5).

d) În sfârșit, trebuie să fie clar că toate condițiile care se pun de obicei la spovadă în general nu pot fi aplicate atunci când persoana se află într-o situație de agonie sau cu capacitățile sale mentale și psihice foarte limitate.

(După Vatican News, 2 octombrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat