Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Reculegere spirituală la Fraterna Domus din Sacrofano pentru participanții la Sinod

O Biserică fără granițe pe drumul speranței

Speranță, casă, prietenie, conversație: sunt cele patru cuvinte-cheie asupra cărora s-a oprit, duminică, 1 octombrie 2023, și luni, 2 octombrie, părintele dominican Timothy Radcliffe. Participant la a XVI-a Adunare Generală Ordinară a Sinodului Episcopilor în calitate de asistent spiritual, părintele Radcliffe a ținut patru meditații în timpul reculegerii pe care membrii, delegații fraterni și invitații speciali ai Adunării o au până marți, 3 octombrie, la Sacrofano, aproape de Roma. Meditațiile (alte două vor urma mâine) ritmează zilele deschise de Laude, intercalate de conversații despre Duhul și încheiate de Liturghie. Reflecțiile părintelui Radcliffe sunt îmbogățite de amintiri personale, experiențe de viață trăite personal de părintele dominican care a văzut cu ochii săi multe țări din lume. O mărturie a sa, directă și concretă, a ceea ce înseamnă a fi "Sinod", adică "a merge împreună".

În prima meditație, rostită ieri dimineață și intitulată "A spera împotriva oricărei speranțe" - spes contra spem a Sfântului Paul (Rom 4,18) -, părintele Radcliffe se oprește asupra "speranței euharistice", aceea reprezentată de Cristos care a dat trupul său și a vărsat sângele său pentru mântuirea omenirii. Această speranță, subliniază părintele dominican, "se află dincolo de imaginația noastră" și "ne cheamă dincolo de orice diviziune", pentru că îmbrățișează și transcende tot ceea ce dorim. Mai ales ea cuprinde două auspicii: unul se referă la Biserică, așa încât "acest Sinod să ducă nu la o divizare, ci la o reînnoire a sa" și la o "primăvară ecumenică" a sa. Al doilea auspiciu se referă, în schimb, la omenire: în fața unui "viitor întunecat", marcat de catastrofe ecologice, de milioane de persoane care fug de sărăcie și violență și de sute de migranți înecați în Mediterana, trebuie "să ne adunăm în speranță pentru omenire, mai ales pentru tineri".

Nu contează, continuă părintele Radcliffe, dacă speranțele inițiale ale participanților la Adunare sunt diferite între ele: Sinodul nu este o "dezbatere politică" la care se participă "pentru a învinge", ci este ca Ultima Cină, acolo unde speranța "nu este optimismul, ci încrederea că tot ceea ce trăim, toată dezorientarea noastră și durerea noastră vor avea sens într-un fel". Numai astfel, "ascultându-l pe Domnul și unii pe alții, încercând să înțelegem voința sa pentru Biserică și pentru lume - evidențiază dominicanul -, vom fi uniți într-o speranță care transcende dezacordurile noastre". Asistentul spiritual face o reflecție ulterioară asupra Terezei de Lisieux, a cărei comemorare liturgică era ieri, 1 octombrie: această sfântă a "căii mici" care conduce la Împărăție învață că fiecare acțiune mică făcută în timpul Sinodului poate aduce "roade care merg dincolo de imaginația noastră".

În a doua meditație, rostită ieri înainte de amiază și intitulată "Acasă în Dumnezeu și Dumnezeu acasă în noi", părintele Radcliffe analizează, în primul rând, conceptul de "casă": astăzi, explică el, un pic peste tot se înregistrează o gravă criză de locuințe care interesează îndeosebi milioane de migranți și de tineri. Dar există și o altă criză, reprezentată de "o teribilă lipsă de casă spirituală" și din cauza individualismului acut, a dezagregării familiei, a inegalităților tot mai profunde care provoacă un adevărat "tsunami de singurătate".

Și Biserica este despicată de diferite concepții despre ce înseamnă a fi "casă", continuă părintele dominican: pe de o parte, există cei care privesc numai la tradiția antică și care cred că identitatea eclezială cere granițe bine delimitate; pe de altă parte, există cei care doresc o Biserică reînnoită și pentru care însăși inima identității ecleziale este reprezentată de deschiderea spre exterior. Dar aceste două concepții, subliniază părintele Radcliffe, sunt "ambele corecte", pentru că dacă prevalează numai prima, Biserica riscă să fie "o sectă"; dacă se privește numai la a doua, ajunge să "devină o vagă mișcare a lui Isus". Așadar, ambele trebuie ținute în considerație, și pentru că "Cuvântul s-a făcut trup" și "oricare ar fi casa noastră, Dumnezeu vine să locuiască în ea", în fiecare din culturile noastre, oriunde suntem, orice lucru am făcut, "Dumnezeu face casa sa cu noi, vine să stea cu noi". El este Emanuel, "Dumnezeu cu noi", Cel care își face casa și "în locuri pe care lumea le disprețuiește", cum este închisoarea.

De aici, îndemnul părintelui Radcliffe de a merge spre o Biserică în care cel care acum se simte la margini, exclus - ca de exemplu femeile, divorțații recăsătoriți, persoanele homosexuale - să simtă, în schimb, că este pe deplin acasă, recunoscut. În fond, mai explică dominicanul, "a reînnoi Biserica este ca și cum s-ar face pâinea: se adună marginile aluatului la centru și se lărgește centrul la margini, umplând totul cu oxigen". În această "pâine a lui Dumnezeu, centrul este pretutindeni și circumferința nu este în nicio parte". La sfârșit, conclude părintele dominican, "Dumnezeu rămâne în Biserica noastră pentru totdeauna, în pofida corupției și a abuzurilor". Dar, în același timp, Domnul "este cu noi pentru a ne conduce în spațiile mai ample ale Împărăției", pentru a ne face "să respirăm oxigenul plin de Duh al viitoarei noastre case fără granițe".

În schimb, tema celei de-a treia meditații, ținute în această dimineață, este "Prietenia", nu întâmplător citată în sărbătoarea de astăzi a îngerilor păzitori, care sunt "semne ale prieteniei unice pe care Dumnezeu o are față de fiecare dintre noi". "Acest Sinod - spune asistentul spiritual - va fi rodnic dacă ne va conduce la o prietenie mai profundă cu Domnul și între noi." De fapt, numai prin ea va fi posibil să facem "trecerea de la eu la noi", într-o "colegialitate afectivă" care poate chiar s-o preceadă pe cea efectivă. Nu contează dacă pentru mass-media toate acestea vor apărea ca o risipă de cuvinte, o pierdere de timp; ceea ce contează este a înțelege prietenia divină, adică faptul că Dumnezeu a străbătut granițele dintre viață și moarte și că "a predica evanghelia este un act de prietenie sau nu este nimic", așa cum "inima vocației sacerdotale este prietenia veșnică și paritară a Treimii", în măsură să distrugă "otrava clericalismului".

Toate acestea devin și mai relevante, continuă părintele Radcliffe, în lumea de astăzi căreia "îi este foame de prietenie, dar este tulburată de tendințe distructive", cum ar fi progresul populismului, sloganurile ușoare, orbirea mulțimii, individualismul acut care privește numai la istoria individului. Dimpotrivă, "prietenii privesc în aceeași direcție", în sensul că "pot chiar să fie în dezacord unul cu altul, dar cel puțin împărtășesc unele dintre aceleași întrebări". În practică, un prieten este cel care dă importanță acelorași probleme ale noastre, chiar dacă este în dezacord cu noi în privința răspunsurilor. Așadar, conclude călugărul, din curajul care se are în "împărtășirea îndoielilor și în căutarea adevărului împreună" înflorește prietenia în care toți participanții la Sinod sunt chemați să meargă, înrădăcinați în bucuria de a fi împreună.

Și asupra drumului, sau mai bine zis asupra "Conversației de pe drumul din Emaus" dintre discipoli și Isus, se oprește a patra meditație ținută astăzi înainte de amiază. Așa cum discipolii fug spre Emaus plini de furie și de dezamăgire, explică părintele dominican, tot așa și Biserica, astăzi, este contagiată de furie, "justificată din cauza abuzurilor sexuale asupra copiilor, a poziției femeilor" în viața eclezială, a diviziunilor între așa-numiți conservatori și liberali. Speranța multora care se simt ignorați este ca acum Sinodul să asculte glasul lor: "Suntem aici pentru a-l asculta pe Domnul și unii pe alții - subliniază asistentul spiritual. Să ascultăm nu numai ceea ce spun persoanele, ci ceea ce încearcă să spună, cuvintele nespuse", pentru că adevărata conversație, aceea care nu pornește de la răspunsuri pre-confecționate și deja pregătite, "are nevoie de un salt fantezist în experiența celuilalt". În această optică, de la dominican vine și invitația de "a învăța să ne vorbim în mod jucăuș", de "a deveni copii" conform învățăturilor evangheliei, "copii, dar nu puerili". Numai așa se va reuși să se învingă acea "seriozitate îngustă și fără bucurie" care ne chinuiește uneori în Biserică.

O altă caracteristică a adevăratei conversații, aceea care "duce la convertire", adaugă părintele Radcliffe, este faptul că este "riscantă", deoarece ne schimbă și dă naștere unei dimensiuni a vieții noastre și a identității noastre care "înainte nu a existat niciodată". În fond, ființa umană este "o lucrare în desfășurare", deoarece coerența o precede în Împărăție. Prin urmare, a rămâne ancorați în "identități închise și fixe, sculptate în piatră" nu ne permite să ne deschidem la "prietenia spațioasă a Domnului". Asta implică și - este sublinierea părintelui dominican - a ajunge să înțelegem că "diferența este fertilă, generativă".

Și asupra acestui punct, adică asupra modului de a înfrunta diferențele, părintele Radcliffe încheie meditația sa, afirmând că "familiile pot să învețe mult Biserica", pentru că în ele "părinții merg în întâmpinarea copiilor care fac alegeri de neînțeles și care știu totuși că mai au o casă".

(După L'Osservatore Romano, 2 octombrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat