Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc
la Marsilia
pentru încheierea "Rencontres Méditerranéennes"

(22-23 septembrie 2023)

Sesiunea de încheiere a "Rencontres Méditerranéennes"

"Palais du Pharo", sâmbătă, 23 septembrie 2023

Domnule președinte al Republicii,
Iubiți frați episcopi,
Stimați primari și autorități care reprezentați orașe și teritorii aflate la Marea Mediterană,
Prietene și prieteni toți!

© Vatican Media
Vă salut cordial, recunoscător fiecăruia dintre voi, pentru că ați primit invitația cardinalului Aveline să participați la aceste întâlniri. Mulțumesc pentru munca voastră și pentru reflecțiile prețioase pe care le-ați împărtășit. După Bari și Firenze, drumul spre slujirea popoarelor mediteraneene progresează: și aici, responsabili ecleziastici și civili sunt împreună nu pentru a trata interese reciproce, ci animați de dorința de a se îngriji de om; mulțumesc pentru că faceți asta cu tinerii, prezent și viitor al Bisericii și al societății.

Orașul Marsilia este foarte vechi. Întemeiat de navigatori greci veniți din Asia Mică, mitul o face să provină din istoria de iubire dintre un marinar emigrat și o principesă nativă. Încă de la origini, el prezintă un caracter eterogen și cosmopolit: primește bogățiile mării și dăruiește o patrie celor care nu o mai au. Marsilia ne spune că, în pofida dificultăților, ospitalitatea este posibilă și este izvor de bucurie. Pe harta geografică, între Nise și Montpellier, pare că desenează aproape un zâmbet; și îmi place să-l gândesc așa: Marsilia este "zâmbetul Mediteranei". Așadar, aș vrea să vă propun câteva gânduri în jurul a trei realități care caracterizează Marsilia: marea, portul și farul. Sunt trei simboluri.

1. Marea. O maree de popoare a făcut din acest oraș un mozaic de speranță, cu marea sa tradiție multietnică și multiculturală, reprezentată de mai mult de 60 de consulate prezente în teritoriul său. Marsilia este oraș în același timp plural și singular, deoarece pluralitatea sa, rod al întâlnirii cu lumea, îi face singulară istoria. Adesea astăzi se aude repetându-se că istoria mediteraneeană ar fi o împletire de conflicte între civilizații, religii și viziuni diferite. Să nu ignorăm problemele - există! -, dar să nu ne lăsăm înșelați: schimburile care au existat între popoare au făcut Mediterana leagăn de civilizații, mare plină la refuz de comori, până acolo încât, așa cum a scris un mare istoric francez, ea nu este "un peisaj, ci peisaje nenumărate. Nu o mare, ci o succesiune de mări"; "de multe milenii totul ajunge în ea, complicându-i și îmbogățindu-i istoria" (F. Braudel, La Méditerranée, Paris, 1985, 16). Mare nostrum este spațiu de întâlnire: între religiile abrahamitice; între gândirea greacă, latină și arabă; între știință, filozofie și drept, și între multe alte realități. A vehiculat în lume valoarea înaltă a ființei umane, înzestrate cu libertate, deschise la adevăr și care are nevoie de mântuire, care vede lumea ca o minunăție de descoperit și o grădină de locuit, sub semnul unui Dumnezeu care încheie alianțe cu oamenii.

Un mare primar citea în Mediterana nu o problemă conflictuală, ci un răspuns de pace, ba chiar "începutul și fundamentul păcii între toate națiunile lumii" (G. La Pira, Cuvinte la încheierea primului Colocviu Mediteraneean, 6 octombrie 1958). De fapt, a spus: "Răspunsul [...] este posibil dacă se ia în considerare vocația comună istorică și, pentru a spune așa, permanentă pe care Providența a încredințat-o în trecut, o încredințează în prezent și, într-un anumit sens, o va încredința în viitor popoarelor și națiunilor care trăiesc pe malurile acestui misterios lac al Tiberiadei lărgit care este Mediterana" (Discurs de deschidere a Primului Colocviu Mediteraneean, 3 octombrie 1958). Lacul Tiberiadei, sau Marea Galileii, adică un loc în care, în timpurile lui Cristos, se concentra o mare varietate de populații, culte și tradiții. Chiar acolo, în "Galileea neamurilor" (cf. Mt 4,15), străbătută de Calea mării, s-a desfășurat cea mai mare parte a vieții publice a lui Isus. Un context multiform și în multe privințe instabil a fost sediul vestirii universale a Fericirilor, în numele unui Dumnezeu Tată al tuturor, care "face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,45). Era și invitația de a lărgi granițele inimii, depășind bariere etnice și culturale. Iată, așadar, răspunsul care vine de la Mediterana: această perenă mare a Galileei invită să opunem diviziunii conflictelor "ospitalitatea diferențelor" (T. Bello, Benedette inquietudini, Milano, 2001, 73). Mare nostrum, la răscrucea între nord și sud, între est și vest, concentrează provocările din lumea întreagă, așa cum mărturisesc cele "cinci maluri" ale sale, asupra cărora ați reflectat: Africa de Nord, Orientul Apropiat, Marea Neagră - Egee, Balcani și Europa latină. Este avanpost de provocări care se referă de toți: să ne gândim la cea climatică, având Mediterana care reprezintă un hotspot unde schimbările se simt mai rapid; cât de important este a păstra pata mediteraneeană, casetă de biodiversități! Așadar, această mare, ambient care oferă o apropiere unică de complexitate, este "oglindă a lumii" și poartă în sine o vocație globală la fraternitate, vocație unică și cale unică pentru a preveni și a depăși conflictele.

Fraților și surorilor, în actuala mare a conflictelor, suntem aici pentru a valoriza contribuția Mediteranei, ca să redevină laborator de pace. Pentru că aceasta este vocația, să fie loc unde țări și realități diferite să se întâlnească pe baza umanității pe care o împărtășim toți, nu a ideologiilor care contrapun. Da, Mediterana exprimă o gândire nu uniformă și ideologică, ci poliedrică și aderentă la realitate; o gândire vitală, deschisă și conciliantă: o gândire comunitară, acesta este cuvântul. Ceea ce avem nevoie în momentul actual, în care naționalisme învechite și beligerante vor să facă să apună visul comunității națiunilor! Dar - să amintim asta - cu armele se face războiul, nu pacea, și cu aviditatea de putere se întoarce mereu în trecut, nu se construiește viitorul.

Așadar, de unde trebuie început pentru a înrădăcina pacea? Pe malurile Mării Galileei Isus a început prin a da speranță săracilor, proclamându-i fericiți: a ascultat nevoile lor, a vindecat rănile lor, le-a proclamat înainte de toate vestea bună a Împărăției. De acolo trebuie repornit, de la strigătul adesea tăcut al celor din urmă, nu de la primii din clasă care, deși se simt bine, își ridică glasul. Să repornim, Biserică și comunitate civilă, de la ascultarea săracilor, care "se îmbrățișează, nu se numără" (P. Mazzolari, La parola ai poveri, Bologna, 2016, 39), pentru că sunt fețe, nu numere. Schimbare pasului comunităților noastre constă în a-i trata ca frați ale căror istorii să fie cunoscute, nu ca probleme deranjante, alungându-i, trimițându-i acasă; constă în a-i primi, nu în a-i ascunde; în a-i integra, nu în a-i alunga; în a le da demnitate. Și Marsilia, vreau să repet asta, este capitala integrării popoarelor. Acesta este un orgoliu al vostru! Astăzi, marea conviețuirii umane este poluată de precaritate, care rănește și splendida Marsilie. Și unde este precaritate, există criminalitate: unde este sărăcie materială, educativă, ocupațională, culturală și religioasă, terenul mafiilor și al traficurilor ilegitime este netezit. Angajarea numai a instituțiilor nu este suficientă, este nevoie de o tresăltare a conștiinței pentru a spune "nu" ilegalității și "da" solidarității, care nu este o picătură în mare, ci elementul indispensabil pentru a purifica apele sale.

De fapt, adevăratul rău social nu este atât creșterea problemelor, ci descreșterea îngrijirii. Cine devine astăzi aproape al tinerilor lăsați în voia lor, pradă ușoară a criminalității și a prostituției? Cine se ocupă de ei? Cine este aproape de persoanele înrobite de un loc de muncă ce ar trebui să le facă mai libere? Cine se îngrijește de familiile înfricoșate, care se tem de viitor și să aducă pe lume noi creaturi? Cine ascultă geamătul bătrânilor singuri care, în loc să fie valorizați, sunt parcați, cu perspectiva demnă în mod fals a unei morți dulci, în realitate mai sărate decât apele mării? Cine se gândește la copiii nenăscuți, refuzați în numele unui fals drept la progres, care este în schimb regres în nevoile individului? Astăzi, avem drama de a confunda copiii cu cățeii. Secretarul meu îmi spunea că, trecând prin Piața "Sfântul Petru", a văzut unele femei care duceau copiii în landou... dar nu erau copii, erau căței! Această confuzie ne spune ceva urât. Cine privește cu compasiune dincolo de propriul mal pentru a asculta strigătele de durere care se ridică din Africa de Nord și din Orientul Mijlociu? Acești oameni trăiesc cufundați în violențe și îndură situații de nedreptate și de persecuție! Și mă gândesc la atâția creștini, adesea constrânși să părăsească țările lor sau să locuiască acolo fără a le fi recunoscute drepturile, fără a se bucura de cetățenie deplină. Vă rog, să ne angajăm pentru ca aceia care fac parte din societate să poată deveni cetățeni ai săi cu drept deplin. Și apoi este un strigăt de durere care răsună mai mult decât toate și care transformă mare nostrum în mare mortuum, Mediterana din leagăn al civilizației în mormânt al demnității. Este strigătul sufocat al fraților și al surorilor migranți cărora aș vrea să le dedic atenție, reflectând asupra celei de-a doua imagini pe care ne-o oferă Marsilia, aceea a portului său.

2. Portul Marsilia este de secole o poartă deschisă larg asupra mării, asupra Franței și asupra Europei. De aici mulți au plecat pentru a găsi muncă și viitor în străinătate și de aici atâția au trecut pragul porții continentului cu bagaje încărcate de speranță. Marsilia are un mare port și este o mare poartă, care nu poate să fie închisă. În schimb, diferite porturi mediteraneene s-au închis. Și două cuvinte au răsunat, alimentând fricile oamenilor: "invazie" și "urgență". Și se închid porțile. Dar cel care își riscă viața pe mare nu invadează, caută primire, caută viață. Cât privește urgența, fenomenul migrator nu este atât o urgență momentană, mereu bună pentru a face să izbucnească propagande alarmiste, ci o realitate de fapt din timpurile noastre, un proces care implică în jurul Mediteranei trei continente și care trebuie guvernată cu clarviziune înțeleaptă: cu o responsabilitate europeană în măsură să facă față dificultăților obiective. Privesc aici, în această hartă, porturile privilegiate pentru migranți: Cipru, Grecia, Malta, Italia și Spania... Au ieșire la Mediterana și-i primesc pe migranți. Mare nostrum strigă dreptate, cu malurile sale care, pe de o parte, transpiră opulență, consumism și risipă, în timp ce, pe de altă parte, sunt sărăcie și precaritate. Și aici Mediterana oglindește lumea, cu sudul care se îndreaptă spre nord, cu atâtea țări în curs de dezvoltare, chinuite de instabilități, regimuri, războaie și deșertificare, care privesc la cele înstărite, într-o lume globalizată în care toți suntem conectați, dar prăpăstiile nu au fost niciodată așa de adânci. Și totuși, această situație nu este o noutate din ultimii ani și nu este primul care a simțit-o cu urgență și preocupare acest papă venit din cealaltă parte a lumii. Biserica vorbește despre asta cu tonuri vii de peste cincizeci de ani.

De puțin timp se încheiase Conciliul Vatican II și Sfântul Paul al VI-lea, în enciclica Populorum progressio, a scris: "Popoarele foamei interpelează astăzi în manieră dramatică popoarele opulenței. Biserica tresaltă în fața acestui strigăt de angoasă și cheamă pe fiecare să răspundă cu iubire fratelui propriu" (nr. 3). Papa Montini a enumerat "trei îndatoriri" ale națiunilor mai dezvoltate, "înrădăcinate în fraternitatea umană și supranaturală": "datoria de solidaritate, adică ajutorul pe care națiunile bogate trebuie să-l dea țărilor aflate în curs de dezvoltare; datoria de dreptate socială, adică recompunerea în termeni mai corecți a relațiilor comerciale defectuoase dintre popoare puternice și popoare slabe; datoria de caritate universală, adică promovarea unei lumi mai umane pentru toți, o lume în care toți să aibă ceva de dat și de primit, fără ca progresul unora să constituie un obstacol în calea dezvoltării altora" (nr. 44). În lumina evangheliei și a acestor considerații, Paul al VI-lea, în 1967, a subliniat "datoria primirii", despre care, a scris, "nu vom insista niciodată suficient" (nr. 67). La asta, cu cincisprezece ani înainte, l-a încurajat Pius al XII-lea, scriind că "Familia din Nazaret în exil, Isus, Maria și Iosif emigrați în Egipt [...] sunt modelul, exemplul și sprijinul tuturor emigranților și al pelerinilor de orice vârstă și din orice țară, al tuturor evacuaților de orice condiție care, forțați de persecuție sau de nevoie, sunt constrânși să abandoneze patria, rudele dragi, [...] și să plece în țară străină" (Constituția apostolică Exsul Familia de spirituali emigrantium cura, 1 august 1952).

Desigur, sunt sub ochii tuturor dificultățile în primire. Migranții trebuie primiți, protejați sau însoțiți, promovați și integrați. Dacă nu se ajunge până la sfârșit, migrantul ajunge în orbita societății. Primit, însoțit, promovat și integrat: acesta este stilul. Este adevărat că nu este ușor a avea acest stil sau a integra persoane neașteptate, însă criteriul principal nu poate să fie menținerea propriei bunăstări, ci salvgardarea demnității umane. Cei care se refugiază la noi nu trebuie văzuți ca o povară de purtat: dacă îi considerăm frați, ne vor apărea mai ales ca daruri. Mâine se va celebra Ziua Mondială a Migrantului și a Refugiatului. Să ne lăsăm atinși de istoria atâtor frați și surori ai noștri aflați în dificultate, care au dreptul fie de a emigra, fie de a nu emigra, și să nu ne închidem în indiferență. Istoria ne interpelează la o tresăltare a conștiinței pentru a preveni naufragiul civilizației. De fapt, viitorul nu va fi în închidere, care este o întoarcere la trecut, o schimbare a direcției pe drumul istoriei. Împotriva plăgii teribile a exploatării ființelor umane, soluția nu este a respinge, ci a asigura, în funcție de posibilitățile fiecăruia, un număr mare de intrări legale și regulamentare, sustenabile grație unei primiri egale din partea continentului european, în contextul unei colaborări cu țările de origine. În schimb, a spune "îndeajuns" înseamnă a închide ochii; a încerca acum de "a ne salva pe noi înșine" se va schimba în tragedie mâine, când viitoarele generații ne vor mulțumi dacă vom fi știut să creăm condițiile pentru o integrare indispensabilă, în timp ce ne vor învinovăți dacă vom fi favorizat numai asimilări sterile. Integrarea, și a migranților, este obositoare, dar clarvăzătoare: pregătește viitorul care, fie că vrem, fie că nu vrem, va fi împreună sau nu va fi; asimilarea, care nu ține cont de diferențe și rămâne rigidă în propriile paradigme, face să prevaleze, în schimb, ideea despre realitate și compromite viitorul, mărind distanțele și provocând ghetoizarea, care face să izbucnească ostilități și intoleranțe. Avem nevoie de fraternitate ca de pâine. Însuși cuvântul "frate", în derivația sa indo-europeană, revelează o rădăcină legată de hrănire și de întreținere. Ne vom întreține pe noi înșine numai hrănind cu speranță pe cei mai slabi, primindu-i ca frați. "Nu uitați ospitalitatea" (Evr 13,2), ne spune Scriptura. Și în Vechiul Testament se repetă: văduva, orfanul și străinul. Cele trei îndatoriri ale carității: a o asista pe văduvă, a-l asista pe orfan și a-l asista pe străin, pe migrant.

În această privință, portul Marsilia este și o "poartă de credință". Conform tradiției, aici au ajuns Sfinții Marta, Maria și Lazăr, care au semănat evanghelia în aceste ținuturi. Credința vine de la mare, așa cum reevocă sugestiva tradiție marsilieză de la Întâmpinarea Domnului cu procesiunea maritimă. Lazăr, în evanghelie, este prietenul lui Isus, dar este și numele protagonistului unei parabole foarte actuale, care deschide ochii asupra inegalității care corodează fraternitatea și ne vorbește despre predilecția Domnului față de cei săraci. Ei bine, noi, creștinii, care credem în Dumnezeul făcut om, în unicul și inimitabilul Om care pe malurile Mediteranei s-a declarat cale, adevăr și viață (cf. In 14,6), nu putem accepta să fie închise căile întâlnirii. Să nu închidem căile întâlnirii, vă rog! Nu putem accepta ca adevărul zeului ban să prevaleze asupra demnității omului, ca viața să se transforme în moarte! Biserica, mărturisind că Dumnezeu în Isus Cristos "s-a unit într-un anumit mod cu fiecare om" (Gaudium et spes, 22), crede, cu Sfântul Ioan Paul al II-lea, că omul este calea sa (cf. Scrisoarea enciclică Redemptor hominis, 14). Îl adoră pe Dumnezeu și îi slujește pe cei mai fragili, care sunt comorile sale. A-l adora pe Dumnezeu și a-l sluji pe aproapele, iată ce contează: nu relevanța socială sau consistența numerică, ci fidelitatea față de Domnul și față de om!

Aceasta este mărturia creștină, și de atâtea ori este și eroică; mă gândesc de exemplu la Sfântul Charles de Foucauld, "frate universal", la martirii din Algeria, dar și la atâția lucrători din caritate de astăzi. În acest stil de viață în mod scandalos evanghelic, Biserica regăsește portul sigur la care să acosteze și de unde să repornească pentru a țese legături cu oameni din orice popor, căutând pretutindeni urmele Duhului și oferind ceea ce a primit prin har. Iată realitatea cea mai pură a Bisericii, iată - a scris Bernanos - "Biserica sfinților", adăugând că "tot acest mare aparat de înțelepciune, de forță, de disciplină elastică, de mărinimie și de maiestate, nu este nimic în sine, dacă nu îl însuflețește caritatea" (Jeanne relapse et sainte, Paris, 1994, 74). Îmi place să evidențiez această perspicacitate franceză, geniu credincios și creativ, care a afirmat aceste adevăruri printr-o multitudine de gesturi și scrieri. Sfântul Cezar de Arles spunea: "Dacă ai caritatea, îl ai pe Dumnezeu; și dacă îl ai pe Dumnezeu, ce anume îți lipsește?" (Sermo 22,2). Pascal recunoștea că "unicul obiect al Scripturii este caritatea" (Cugetări, nr. 301) și că "adevărul în afara carității nu este Dumnezeu, ci este imaginea sa și un idol care nu trebuie iubit, nici adorat" (Cugetări, nr. 767). Și Sfântul Ioan Cassian, care a murit aici, a scris că "totul, chiar și ceea ce se estimează util și necesar, valorează mai puțin decât acel bine care este pacea și caritatea" (Conferințe spirituale XVI,6).

Așadar, este frumos ca în caritate creștinii să nu fie după nimeni; și ca evanghelia carității să fie magna charta a pastorației. Nu suntem chemați să regretăm timpurile trecute sau să redefinim o relevanță eclezială, suntem chemați la mărturie: nu să coasem evanghelia din cuvinte, ci să-i dăm trup; nu să măsurăm vizibilitatea, ci să ne dedicăm în gratuitate, crezând că "măsura lui Isus este iubirea fără măsură" (Omilie, 23 februarie 2020). Sfântul Paul, Apostolul Neamurilor, care a petrecut bună parte din viață pe rutele mediteraneene, de la un port la altul, învăța că pentru a îndeplini legea lui Cristos trebuie să purtăm poverile unii altora (cf. Gal 6,2). Iubiți frați episcopi, să nu încărcăm persoanele cu poveri, ci să ușurăm trudele lor în numele evangheliei milostivirii, pentru a distribui cu bucurie alinarea lui Isus adusă unei omeniri obosite și rănite. Biserica să nu fie un ansamblu de prescrieri, Biserica să fie port de speranță pentru descurajați. Lărgiți inima, vă rog! Biserica să fie port de recuperare, unde persoanele să se simtă încurajate să înainteze în larg în viață cu forța imparabilă a bucuriei lui Cristos. Biserica să nu fie vamă. Să ne amintim de Domnul: toți, toți, toți sunt invitați.

3. Și ajung pe scurt astfel la ultima imagine, cea a farului. El luminează marea și arată portul. Ce raze luminoase pot orienta ruta Bisericilor din Mediterana? Gândindu-mă la mare, care unește atâtea comunități de credință diferite, cred că se poate reflecta asupra parcursurilor mai sinergice, probabil evaluând și oportunitatea unei Conferințe ecleziale a Mediteranei, așa cum a spus cardinalul [Aveline], care să permită posibilități ulterioare de schimb și să dea regiunii reprezentativitate eclezială mai mare. Gândind și la port și la tema migratoare, ar putea fi rodnic să se lucreze pentru o pastorație specifică și mai conectată, așa încât diecezele mai expuse să poată asigura asistență spirituală și umană mai bună surorilor și fraților care ajung nevoiași.

Farul, în acest palat prestigios care îi poartă numele, mă face să mă gândesc în sfârșit la tineri: ei sunt lumina care indică ruta viitoare. Marsilia este un mare oraș universitar, sediu a patru campusuri; dintre cei circa 35.000 de studenți care le frecventează, 5.000 sunt străini. De unde trebuie început să se țeasă raporturile între culturi, dacă nu din universitate? Acolo tinerii nu sunt fascinați de seducțiile puterii, ci de visul de a construi viitorul. Universitățile mediteraneene să fie laboratoare de vise și șantiere de viitor, unde tinerii să se maturizeze întâlnindu-se, cunoscându-se și descoperind culturi și contexte apropiate și diferite în același timp. Astfel se dărâmă prejudecățile, se vindecă rănile și se elimină retorici fundamentaliste. Fiți atenți la predica atâtor fundamentalisme care astăzi sunt la modă! Tineri bine formați și orientați să fraternizeze vor putea deschide porți nesperate de dialog. Dacă vrem să se dedice evangheliei și înaltei slujiri a politicii, este nevoie, înainte de toate, ca noi să fim credibili: uitând de noi înșine, liberi de autoreferențialitate, dedicați să ne oferim fără încetare pentru alții. Dar provocarea prioritară a educației se referă la fiecare vârstă formativă: deja de copii, "amestecându-se" cu alții, se pot depăși atâtea bariere și preconcepții, dezvoltând propria identitate în contextul unei îmbogățiri reciproce. La asta poate contribui mult Biserica, punând în slujire rețelele sale formative și animând o "creativitate a fraternității".

Fraților și surorilor, provocarea este și aceea a unei teologii mediteraneene - teologia trebuie să fie înrădăcinată în viață; o teologie de laborator nu funcționează -, care să dezvolte o gândire aderentă la realitate, "casă" a umanului și numai a realității tehnice, în măsură să unească generațiile legând amintire și viitor, și să promoveze cu originalitate drumul ecumenic între creștini și dialogul între credincioși de religii diferite. Este frumos a se aventura într-o cercetare filozofică și teologică, inspirându-se din izvoarele culturale mediteraneene, care să restituie speranță omului, mister de libertate care are nevoie de Dumnezeu și de celălalt pentru a da sens propriei existențe. Și este necesar a reflecta și asupra misterului lui Dumnezeu, pe care nimeni nu poate pretinde că îl posedă sau îl stăpânește, și care dimpotrivă trebuie sustras de la orice folosire violentă și instrumentală, conștienți că mărturisirea măreției sale presupune în noi umilința căutătorilor.

Iubiți frați și surori, sunt bucuros să fiu aici la Marsilia! Odată, domnul președinte m-a invitat să vizitez Franța și mi-a spus așa: "Dar este important să veniți la Marsilia!". Și am făcut-o. Vă mulțumesc pentru ascultarea voastră răbdătoare și pentru angajarea voastră. Mergeți înainte, curajoși! Fiți mare de bine, pentru a face față sărăciilor de astăzi cu o sinergie solidară; fiți port primitor, pentru a îmbrățișa pe cei care caută un viitor mai bun; fiți far de pace, pentru a despica, prin cultura întâlnirile, abisurile întunecoase ale violenței și ale războiului. Multe mulțumiri!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat