Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc
în Mongolia

(31 august - 4 septembrie 2023)

Conferință de presă a Sfântului Părinte Francisc în zborul de întoarcere din călătoria apostolică în Mongolia (31 august - 4 septembrie 2023)

© Vatican Media
În dialogul cu jurnaliștii în zborul de întoarcere din Mongolia, Papa Francisc a vorbit despre Sinod explicând că "nu este un program TV" și nu este o adunare parlamentară. Pontiful a explicat semnificația cuvintelor sale adresate tinerilor ruși, reafirmând că era vorba de a nu uita marea lor moștenire culturală.

Matteo Bruni:

Mulțumim, Sanctitate, pentru aceste intense zile de întâlnire cu acest mic popor bogat în cultură într-o mare țară așa cum ați definit-o dumneavoastră; precum și cu o comunitate creștină vie care mărturisește credința sa cu prospețime. Jurnaliștii au putut să se intereseze și să vadă acest loc și încă au câteva întrebări pe care ar vrea să vi le adreseze.

Papa Francisc:

Bună ziua vouă tuturor și mulțumesc pentru companie. Mulțumesc pentru munca pe care ați făcut-o. A arăta cu mass-media și cultura acestui popor, istoria. Multe mulțumiri.

Jargaksaikhan Dambadarjaa (The Defacto Gazete):

Multe mulțumiri, Sanctitate, pentru că ați vizitat Mongolia. Întrebarea mea este: care era obiectivul dumneavoastră principal cu această vizită și dacă sunteți satisfăcut de rezultatul obținut.

Papa Francisc:

Ideea de a vizita Mongolia mi-a venit gândindu-mă la comunitatea catolică mică. Eu fac aceste călătorii pentru a vizita comunitățile catolice, precum și pentru a intra în dialog cu istoria și cultura popoarelor, cu ceea ce este mistica proprie a unui popor. Este important ca evanghelizarea să nu fie concepută ca prozelitism. Prozelitismul restrânge mereu. Papa Benedict a spus că credința nu crește prin prozelitism, ci prin atracție. Vestirea evanghelică intră în dialog cu cultura. Există o evanghelizare a culturii, precum și o înculturare a evangheliei. Deoarece creștinii exprimă valorile lor creștine și cu cultura propriului popor. Acest lucru este total contrariul a ceea ce ar fi o colonizare religioasă. Pentru mine scopul călătoriei era să cunosc acest popor, să intru în dialog cu acest popor, să primesc cultura acestui popor și să însoțesc Biserica în drumul său cu mult respect față de cultura acestui popor. Și sunt satisfăcut de rezultat.

Ulambradrakh Markhaakhuu (ULS Suld TV):

Astăzi, conflictul dintre civilizații poate să fie rezolvat numai prin dialog, așa cum ați spus dumneavoastră, Sanctitate. Poate Ulaanbaatar să se propună ca platformă pentru un dialog internațional între Europa și Asia?

Papa Francisc:

Cred că da. Dar voi aveți un lucru foarte interesant, care chiar favorizează acest dialog și îmi permit să o numesc "mistica celui de-al treilea vecin", care vă face să mergeți înainte într-o politică a celui de-al treilea vecin. Tu gândește-te că Ulaanbaatar este capitala unei țări foarte departe de mare și putem spune că țara voastră este între două mari puteri, Rusia și China. Și pentru aceasta mistica voastră este să încercați să dialogați și cu "vecinii terți": nu din dispreț față de acești doi, pentru că aveți raporturi bune cu ambii, ci din dorința de universalitate, de a arăta propriile valori întregii lumi, precum și să primiți de la ceilalți valorile lor, ca să vă facă să dialogați. Este curios că în istorie a merge pentru a căuta alte ținuturi, de atâtea ori, se confunda cu colonialismul sau cu intrarea pentru a domina, mereu. În schimb, voi, cu această mistică a celui de-al treilea vecin, aveți această filozofie de a merge să căutați pentru a dialoga. Mie mi-a plăcut mult această expresie a celui de-al treilea vecin. Este o bogăție a voastră.

Cristina Cabrejas (EFE):

Dumneavoastră ați trimis ieri un mesaj poporului chinez, iar catolicilor le-ați cerut să fie cetățeni buni după ce autoritățile din țară nu au permis episcopilor să vină în Mongolia. Cum sunt raporturile cu China în acest moment? Și există noutăți ale călătoriei la Beijing a cardinalului Zuppi și ale misiunii în Ucraina?

Papa Francisc:

Misiunea cardinalului Zuppi este o misiune de pace pe care eu am încredințat-o. Și el a făcut un plan care prevedea să viziteze Moscova, Kiev, Statele Unite, precum și Beijingul. Cardinalul Zuppi este un om de mare dialog și de viziune universală, el are în istoria sa experiența muncii făcute în Mozambic în căutarea păcii și pentru aceasta l-am trimis pe el. Raporturile cu China sunt foarte respectuoase, foarte respectuoase. Personal, am o mare admirație față de poporul chinez, canalele sunt foarte deschise, pentru numirea episcopilor există o comisie care lucrează de mult timp cu guvernul chinez și cu Vaticanul, apoi există mulți sau mai bine zis există unii preoți catolici sau intelectuali catolici care sunt invitați adesea în universitățile chineze pentru a ține cursuri. Cred că trebuie să mergem înainte în aspectul religios pentru a ne înțelege mai mult și cetățenii chinezi să nu creadă că Biserica nu acceptă cultura lor și valorile lor și că Biserica depinde de o altă putere străină. Această cale amicală o parcurge bine comisia prezidată de cardinalul Parolin: fac o muncă frumoasă, și din partea chineză, raporturile sunt pe cale. Eu am un mare respect față de poporul chinez.

Gerard O'Connell (America Magazine):

Sanctitate, raporturile dintre Vietnam și Sfântul Scaun sunt foarte pozitive în acest moment, au făcut recent un pas înainte însemnat. Mulți catolici vietnamezi cer ca dumneavoastră să-i vizitați așa cum ați făcut în Mongolia. Există posibilitatea acum de a vizita Vietnamul, există o invitație de la guvern? Și ce alte călătorii mai aveți în program?

Papa Francisc:

Vietnamul este una dintre experiențele de dialog foarte frumoase pe care le-a făcut Biserica în ultimele timpuri. Aș spune că este ca o simpatie în dialog. Ambele părți au avut bunăvoința de a se înțelege și de a căuta căi pentru a merge înainte, au existat probleme, dar în Vietnam văd că mai devreme sau mai târziu problemele se depășesc. Cu puțin timp în urmă, am vorbit liber cu președintele Vietnamului. Eu sunt foarte pozitiv în privința raporturilor cu Vietnamul, sunt ani mulți de când se face o muncă frumoasă. Îmi amintesc în urmă cu patru ani, au venit în vizită un grup de parlamentari vietnamezi: un dialog frumos cu ei, foarte respectuoși. Când o cultură se deschide, există posibilitatea de dialog, dacă există închidere sau suspiciuni, dialogul este foarte dificil. Cu Vietnamul dialogul este deschis, cu plusurile și minusurile sale, dar este deschis și se merge înainte lent. Au existat unele probleme, dar au fost rezolvate. Cu privire la călătoria în Vietnam, dacă nu voi merge eu, cu siguranță va merge Ioan al XXIV-lea. Cu siguranță va fi, pentru că este o țară care merită să meargă înainte, care are simpatia mea. Referitor la celelalte călătorii, este Marseille și apoi există vreuna într-o țară mică din Europa și vedem dacă putem s-o facem, dar, spun adevărul, pentru mine acum a face o călătorie nu este atât de ușor ca la început, există limitări în mers și asta limitează, dar să vedem.

Fausto Gasparroni (ANSA):

Sanctitate, recent au provocat discuții afirmațiile dumneavoastră adresate tinerilor catolici ruși referitoare la marea mamă Rusia, moștenirea personajelor precum Petru cel Mare și Ecaterina a II-a. Sunt afirmații care - să spunem - au supărat mult, de exemplu, pe ucraineni, au avut consecințe și în domeniul diplomatic și au fost un pic văzute aproape ca o exaltare a imperialismului rus și un soi de susținere și a politicilor lui Putin. Dumneavoastră, voiam să vă întreb, de ce ați simțit necesitatea de a face aceste afirmații, dacă ați evaluat oportunitatea de a le face, dacă le-ați repeta; precum și, pentru claritate, dacă ne puteți spune ce credeți despre imperialisme și îndeosebi despre cel rus?

Papa Francisc:

Să punem unde a fost făcut acest lucru: un dialog cu tinerii ruși. Și la sfârșitul dialogului eu am le-am dat un mesaj, un mesaj pe care-l repet mereu: de a se ocupa de moștenirea lor. Primul punct: luați moștenirea voastră. Același lucru pe care-l spun peste tot. Și chiar cu această viziune eu încerc să fac dialogul dintre bunici și nepoți: nepoții să ia moștenirea. Asta o spun peste tot și acesta a fost mesajul. Un al doilea pas, pentru a explica moștenirea: de fapt, am spus ideea despre marea Rusie, pentru că moștenirea rusă este foarte bună, este foarte frumoasă. Gândiți-vă în domeniul literelor, în domeniul muzicii, ajungând la un Dostoievski care astăzi ne vorbește despre umanism matur; s-a ocupat de acest umanism, care s-a dezvoltat, în artă și în literatură. Acesta ar fi un al doilea nivel, atunci când eu am vorbit despre moștenire, nu-i așa? Al treilea, probabil n-a fost fericit, dar vorbind despre marea Rusie în sensul probabil nu atât geografic, ci cultural, mi-a venit în minte ceea ce ne-au învățat la școală: Petru I, Ecaterina a II-a. Și a venit acest al treilea (element, n.r.), care probabil nu este chiar corect. Nu știu. S-o spună istoricii. Dar a fost un adaos care mi-a venit în minte, pentru că îl studiasem la școală. Ceea ce am spus tinerilor ruși este să se ocupe de moștenirea proprie, să ia propria moștenire, ceea ce înseamnă să n-o cumpere din altă parte. Să-și ia propria moștenire. Și ce moștenire a dat marea Rusie: cultura rusă este de o frumusețe, de o profunzime foarte mare; și nu trebuie ștearsă din motive politice. Ați avut ani întunecați în Rusia, dar moștenirea a rămas mereu așa, la îndemână. Apoi dumneavoastră vorbiți despre imperialism. Eu nu mă gândeam la imperialism când am spus acel lucru, am vorbit despre cultură, iar transmiterea culturii nu este niciodată imperială, niciodată; înseamnă întotdeauna a dialoga, și vorbeam despre asta. Este adevărat că există imperialisme care vor să impună ideologia lor. Mă opresc aici: când cultura este distilată și transformată în ideologie, aceasta este otrava. Se folosește cultura, dar distilată în ideologie. Acest lucru trebuie să se distingă, când este cultura unui popor și când sunt ideologiile care apar apoi prin vreun filozof, vreun politician din acel popor. Și asta o spun pentru toți, și pentru Biserică. Înăuntrul Bisericii de atâtea ori se pun ideologiile, care dezlipesc Biserica de viața care vine de la rădăcină și merge în sus; dezlipesc Biserica de influența Duhului Sfânt. O ideologie este incapabilă să se întrupeze, este numai idee. Dar ideologia ia loc și devine politică, de obicei devine dictatură, nu-i așa? Devine incapacitate de dialog, de a merge înainte cu culturile. Și imperialismele fac asta. Imperialismul se consolidează mereu pe baza unei ideologii. Trebuie să distingem și în Biserică între doctrină și ideologie: adevărata doctrină nu este niciodată ideologică, niciodată; este înrădăcinată în sfântul popor credincios al lui Dumnezeu; în schimb, ideologia este dezlipită de realitate, dezlipită de popor... Nu știu dacă am răspuns.

Robert Messner (DPA):

Bună ziua. O întrebare în ceea ce privește actualizarea lui Laudato si'. Voiam să întreb dacă implicarea dumneavoastră pentru protecția ambientului și această atitudine se pot înțelege ca o demonstrație de solidaritate față de activiștii pentru protecția ambientului ca "Ultima generație", aceștia care fac proteste spectaculoase. Eventual, este și un mesaj în această actualizare pentru activiștii tineri care ies pe străzi? Mii de mulțumiri.

Papa Francisc:

Un pic în general: nu cobor asupra acestor extremiști. Dar tinerii sunt preocupați. Un om de știință italian bun - am avut o întâlnire la Academie - a făcut o intervenție frumoasă și a terminat așa: "Eu nu aș vrea ca nepoțica mea, care s-a născut ieri, peste treizeci de ani să trăiască într-o lume așa de urâtă". Tinerii se gândesc la viitor. Și, în acest sens, îmi place ca ei să lupte bine. Dar atunci când intră ideologia sau intră o presiune politică sau se folosește pentru asta, nu merge. Exortația mea apostolică va ieși în ziua Sfântului Francisc, 4 octombrie, și este o revizuire a ceea ce s-a întâmplat de la COP din Paris, care a fost probabil cea mai rodnică, până astăzi. Există câteva știri despre unele COP și unele lucruri care încă n-au fost rezolvate și există urgența de a le rezolva. Nu este așa de mare ca Laudato si', dar este în ducere înainte a Laudato si' în lucrurile noi, precum și o analiză a situației.

Etienne Loraill?re (KTO Tv):

Dumneavoastră doriți o Biserică sinodală, în Mongolia și în lume. Adunarea din octombrie este deja rodul muncii poporului lui Dumnezeu. Cum vor putea fi implicați botezații din toată lumea în această etapă? Cum se va putea evita polarizarea ideologică? Și participanții vor putea să vorbească și să împărtășească public ceea ce vor trăi, pentru a permite să se meargă cu ei? Sau întregul proces va fi secret?

Papa Francisc:

Dumneavoastră ați vorbit despre modul de a evita presiunile ideologice. În Sinod nu este loc pentru ideologie, este o altă dinamică. Sinodul este dialogul între botezați, între membrii Bisericii, despre viața Bisericii, despre dialogul cu lumea, despre problemele care ating astăzi omenirea. Dar atunci când se gândește (să se întreprindă, n.r.) un drum ideologic, se termină Sinodul. În Sinod, nu este loc pentru ideologie, este loc pentru dialog. Confruntare între frați și surori și confruntare cu doctrina Bisericii. A merge înainte. Apoi eu vreau să subliniez că sinodalitatea nu este o invenție a mea: Sfântul Paul al VI-lea a fost inventatorul. Când s-a terminat Conciliul al II-lea din Vatican, și-a dat seama că, în Occident, Biserica pierduse dimensiunea sinodală; Biserica orientală o are. Pentru aceasta el a creat Secretariatul Sinodului Episcopilor, care în acești șaizeci de ani a dus înainte reflecția în mod sinodal, cu progrese continue, mergând înainte. Când a fost a cincizecea aniversare a acestei decizii a Sfântului Paul al VI-lea, eu am semnat și am publicat un document despre ce este Sinodul, despre ce s-a realizat. Și acum a mers înainte, s-a maturizat mai mult, și pentru asta m-am gândit că era foarte bine să se facă un Sinod despre sinodalitate, care nu este o modă, este un lucru vechi, Biserica orientală o are dintotdeauna. Dar cum se trăiește sinodalitatea? Înseamnă a o trăi ca un creștin. Și, așa cum am spus înainte, fără a cădea în ideologii. Procesul adunării: există un lucru pe care noi trebuie să-l păstrăm, climatul sinodal. Acesta nu este un program de televiziune unde se vorbește despre toate. Nu. Există un moment religios, există un moment de interschimb religios. Gândiți-vă că la introducerile sinodale vor vorbi trei-patru minute fiecare, trei (intervenții, n.r.) și apoi vor fi trei-patru minute de tăcere pentru rugăciune. Apoi alte trei, și rugăciunea. Fără acest spirit de rugăciune nu există sinodalitate, este politică, este parlamentarism. Sinodul nu este un parlament. Cu privire la secret: există un departament prezidat de dr. Ruffini, care este aici, și care va face comunicatele de presă cu privire la desfășurarea Sinodului. Într-un Sinod trebuie păstrată religiozitatea și trebuie păstrată libertatea persoanelor care vorbesc. Pentru aceasta va fi o comisie, prezidată de dr. Ruffini, care va face informația cu privire la desfășurarea Sinodului.

Antonio Pelayo (Vida Nueva):

Sfinte Părinte, dumneavoastră ați vorbit acum despre Sinod și toți suntem de acord cu dumneavoastră referitor la faptul că acest Sinod trezește multă curiozitate și mult interes. Din păcate, trezește și multe critici care vin din ambiente catolice. Vreau să mă refer la o carte cu prologul cardinalului Burke care spune că Sinodul este vasul Pandorei de unde vor ieși toate calamitățile pentru Biserică. Ce părere aveți despre această poziție? Credeți că va fi depășită de realitate sau va condiționa Sinodul?

Papa Francisc:

Nu știu dacă am spus-o deja odată. În urmă cu câteva luni, am sunat la o mănăstire carmelită. "Ce fac călugărițele, maică superioară?" Era o mănăstire carmelită non-italiană. Și priora mi-a răspuns. Și la sfârșit îmi spune: "Sanctitate, ne este teamă cu Sinodul". "Dar ce se întâmplă? - spun eu glumind - vreți să trimiteți o soră la Sinod?". "Nu, ne este teamă că ne schimbă doctrina." Și asta este ceea ce spuneți dumneavoastră: există această idee... Dar dacă tu mergi înainte la rădăcina acestor idei, vei găsi ideologii. Mereu, atunci când în Biserică se vrea dezlipirea drumului de comuniune, ceea ce dezlipește este întotdeauna ideologia. Și acuză Biserica pentru asta sau pentru cealaltă, dar niciodată nu o acuză pentru ceea ce este adevărat: păcătoasă. Niciodată nu spun păcătoasă... Apără o doctrină în ghilimele, care este o doctrină ca apa distilată, nu are gust de nimic și nu este adevărata doctrină catolică pe care o avem în Crez. Și care de atâtea ori scandalizează; așa cum scandalizează ideea că Dumnezeu s-a făcut trup, că Dumnezeu s-a făcut Om, că Sfânta Fecioară Maria a păstrat fecioria sa. Asta scandalizează.

Cindy Wooden (CNS):

Bună ziua, Sanctitate! Eu aș vrea să urmez întrebarea colegei franceze despre Sinod și despre informare. Atâția credincioși laici au dat mult timp, rugăciune, implicare în a vorbi, a asculta. Vor să știe ce anume este în timpul Sinodului, al adunării. Și dumneavoastră ați vorbit despre experiența Sinodului despre călugări în timpul căruia unii din Sinod au spus "să nu pui asta", "să pui asta", "nu se poate spune asta...". Noi, jurnaliștii, nu avem acces nici la adunare, și nici la sesiunile generale, cum putem fi siguri că ceea ce ne este dat ca "păpică" este adevărat? Nu există o posibilitate pentru a fi un pic mai deschis cu jurnaliștii?

Papa Francisc:

Dar foarte deschis, dragă, este foarte deschis! Există o comisie prezidată de Ruffini care va informa în fiecare zi, dar mai deschis nu știu, mai deschis nu știu... și este bine ca această comisie să fie foarte respectuoasă față de intervențiile fiecăruia și că va încerca să nu facă bârfă, ci să spună lucrurile exact cu privire la desfășurarea sinodală care sunt constructive pentru Biserică. Dacă tu vrei, dacă vrea cineva ca știrile să fie: acesta s-a luat de acela pentru asta sau pentru cealaltă, aceasta este bârfă politică. Comisia nu are o misiune ușoară, să spună: astăzi reflecția merge în partea asta, merge așa, și să transmită spiritul eclezial, nu politic. Este diferit un parlament de un Sinod. Nu uita că protagonistul Sinodului este Duhul Sfânt. Și cum se transmite asta? Pentru aceasta trebuie să se transmită desfășurarea eclezială.

Vincenzo Romeo (RAI TG2):

Bună ziua, Sanctitate! Dumneavoastră sunteți papa periferiilor, și periferiile, în special în Italia, sunt multe în suferință. Am avut episoade de violență, de degradare, care preocupă mult... de exemplu, aproape de Napoli, un paroh, don Patriciello, chiar v-a invitat să mergeți, apoi la Palermo... Ce se poate face? Dumneavoastră vizitați villas miserias la Buenos Aires, așadar, aveți experiență despre acest lucru. Și președinta consiliului de la noi a vizitat una dintre aceste periferii, se discută mult. Ce se poate face, ce pot face fie Biserica, fie instituțiile statului pentru a depăși această degradare și a face în așa fel încât periferiile să fie cu adevărat parte dintr-o țară?

Papa Francisc:

Tu cu asta vorbește despre periferii, despre mahalale: trebuie mers înainte, de mers acolo și de lucrat acolo, așa cum se făcea la Buenos Aires cu preoții care lucrau în aceste părți: o echipă de preoți cu un episcop auxiliar în frunte și se lucrează acolo. Trebuie să fim deschiși la asta, guvernele trebuie să fie deschise, toate guvernele din lume, dar există periferii care sunt tragice. Revin asupra unei periferii scandaloase care se încearcă să se acopere: cea a Rohingya. Rohingya suferă, nu sunt creștini, sunt musulmani, dar suferă, pentru că au fost convertiți în periferie, au fost alungați. Trebuie să vedem diferitele tipuri de periferie și să învățăm că periferia este și loc în care realitatea umană este mai evidentă și mai puțin sofisticată, momente urâte, nu vreau să idealizez, dar se percepe mai bine. Odată un filozof a spus un lucru care m-a impresionat mult: "Realitatea se percepe mai bine de la periferii", acolo se înțelege bine realitatea. Trebuie să vorbim cu periferiile și guvernele trebuie să facă dreptatea socială adevărată, dreptatea socială adevărată, cu diferitele periferii sociale, precum și cu periferiile ideologice. A merge să se vorbească, acolo, pentru că de atâtea ori vreo periferie ideologică rafinată este cea care provoacă periferiile sociale. Lumea periferiilor nu este ușoară. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat