Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc
în Mongolia

(31 august - 4 septembrie 2023)

Întâlnire cu episcopii, preoții, misionarii, consacrații, consacratele și lucrătorii pastorali

Catedrala "Sfinții Petru și Paul" (Ulaanbaatar), sâmbătă, 2 septembrie 2023

© Vatican Media

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Mulțumesc, Excelență, pentru cuvintele dumneavoastră, mulțumesc soră Salvia, părinte Peter Sanjaajav și Rufina pentru mărturiile voastre, mulțumesc vouă tuturor pentru prezența voastră și pentru credința voastră! Sunt fericit să vă întâlnesc. Bucuria evangheliei este motivul care v-a determinat pe voi, bărbați și femei consacrați în viața călugărească și în slujirea primită prin hirotonire, să fiți aici și să vă dedicați, împreună cu surorile și frații laici, Domnului și celorlalți. Îl binecuvântez pe Domnul pentru aceasta. Fac asta printr-o frumoasă rugăciune de laudă, Psalmul 34, din care mă inspir pentru a împărtăși câteva gânduri cu voi. El spune: "Gustați și vedeți cât de bun este Domnul" (v. 9).

A gusta și a vedea, pentru că bucuria și bunătatea Domnului nu sunt ceva trecător, ci rămân înăuntru, dau gust vieții și arată lucrurile în mod nou; așa cum ai spus tu, Rufina, în mărturia ta frumoasă. Așadar, aș vrea să adulmec gustul credinței în această țară, comemorând înainte de toate istorii și chipuri, vieți dedicate pentru evanghelie. A dedica viața pentru evanghelie: este o definiție frumoasă a vocației misionare a creștinului, și îndeosebi a modului în care creștinii o trăiesc aici. A dedica propria viață pentru evanghelie!

Îl amintesc, așadar, pe episcopul Wenceslao Selga Padilla, prim prefect apostolic, pionier al fazei contemporane a Bisericii din Mongolia și constructor al acestei catedrale. Totuși, aici credința nu dăinuie numai din anii nouăzeci din secolul trecut, ci are rădăcini foarte vechi. După experiențele din primul mileniu, marcate de mișcarea evanghelizatoare de tradiție siriacă răspândită de-a lungul căii mătăsii, a urmat o angajare misionară considerabilă: cum să nu amintim misiunile diplomatice din secolul al XIII-lea, dar și îngrijirea apostolică manifestată de numirea lui Giovanni da Montecorvino ca prim episcop de Khān Bālīq, în jurul anului 1310, așadar, responsabil al acestei întregi regiuni ample din lume aflată sub dinastia mongolă Yuan? Chiar el a fost cel care a furnizat prima traducere în limba mongolă a cărții Psalmilor și a Noului Testament. Ei bine, această mare istorie de pasiune pentru evanghelie este reluată în mod extraordinar în 1992 cu venirea primilor misionari din Congregația Inima Neprihănită a Mariei, la care s-au adăugat reprezentanți ai altor institute, cler diecezan și voluntari laici. Dintre toți aș vrea să-l amintesc pe activul și zelosul părinte Stephano Kim Seong-hyeon. Și comemorăm atâția slujitori fideli ai evangheliei în Mongolia, care sunt aici cu noi acum și care, după ce și-au dedicat viața lui Cristos, văd și gustă minunățiile pe care bunătatea sa continuă să acționeze în voi și prin intermediul vostru. Mulțumesc.

Dar pentru ce să ne dedicăm viața pentru evanghelie? Este o întrebare pe care v-o adresez. Cum spunea Rufina, viața creștină merge înainte punând întrebări, asemenea copiilor care întreabă mereu lucruri noi, pentru că nu înțeleg totul în perioada acelor de ce. Și viața creștină se apropie de Domnul și mereu pune întrebări, pentru a-l înțelege mai bine pe Domnul, pentru a înțelege mai bine mesajul său. A dedica viața pentru evanghelie, pentru că a fost gustat (cf. Ps 34) acel Dumnezeu care poate fi văzut, atins, întâlnit în Isus. Da, el este vestea bună destinată tuturor popoarelor, vestea pe care Biserica nu poate înceta s-o ducă, întrupând-o în viață și "șoptind-o" inimii fiecăruia și culturilor. Limbajul lui Dumnezeu, de atâtea ori, este o șoptire lentă, care își ia timp; el vorbește astfel. Această experiență a iubirii lui Dumnezeu în Cristos este lumină pură care transfigurează fața și o face la rândul său luminoasă. Fraților și surorilor, viața creștină se naște din contemplarea acestei fețe, este o chestiune de iubire, de întâlnire cotidiană cu Domnul în cuvânt și în Pâinea vieții, și în chipul celuilalt, în cei nevoiași în care Isus este prezent. Ne-ai amintit asta tu, sora Salvia, cu mărturia ta, mulțumesc! De peste 20 de ani tu ești aici și ai învățat să comunici cu acest popor: mulțumesc.

În acești treizeci și unu de ani de prezență în Mongolia, voi, preaiubiți preoți, consacrați, consacrate și lucrători pastorali, ați dat viață unei varietăți multiple de inițiative caritative, care absorb cea mai mare parte din energiile voastre și reflectă fața milostivă a lui Cristos bun samaritean. Este ca biletul vostru de vizită, care v-a făcut respectați și stimați pentru multele binefaceri aduse multor persoane în diferite domenii: de la asistență la educație, trecând prin îngrijirea sanitară și promovarea culturală. Vă încurajez să continuați pe acest drum rodnic și avantajos pentru iubitul popor mongol. Gesturi de iubire și gesturi de caritate.

În același timp, vă invit să-l gustați și să-l vedeți pe Domnul - a-l gusta și a-l vedea pe Domnul -, vă invit să vă întoarceți mereu și din nou la acea privire originară din care s-a născut totul. De fapt, fără ea forțele dispar și angajarea pastorală riscă să devină prestatoare sterilă de servicii, într-o succesiune de acțiuni datorate, care ajung să nu mai transmită nimic decât oboseală și frustrare. În schimb, rămânând în contact cu fața lui Cristos, scrutând-o în Scripturi și contemplând-o în tăcere adoratoare - în tăcere adoratoare - în fața tabernacolului, îl veți recunoaște pe fața celor pe care-i slujiți și vă veți simți transportați de o bucurie intimă, care lasă chiar și în dificultăți pacea în inimă. De asta este nevoie, astăzi și întotdeauna: nu de persoane ocupate și distrase care duc înainte proiecte, cu riscul uneori de a apărea amărâte pentru o viață care desigur nu este ușoară, nu: creștinul este cel care este capabil să adore, să adore în tăcere. Și după aceea, din această adorație izvorăște activitatea. Dar nu uitați adorația. Noi am pierdut un pic simțul adorației în acest secol pragmatic: nu uitați să adorați și, din adorație, să faceți lucrurile. Trebuie să ne întoarcem la izvor, la fața lui Isus, la prezența sa de gustat: el este comoara noastră (cf. Mt 13,44), mărgăritarul prețios pentru care merită cheltuit totul (cf. Mt 13,45-46). Frații și surorile din Mongolia, care au un simț deosebit al sacrului și - așa cum este tipic în continentul asiatic - o istorie religioasă amplă și articulată, așteaptă de la voi această mărturie și știu să recunoască caracterul său genuin. Este o mărturie pe care voi trebuie s-o dați, pentru că evanghelia nu crește prin prozelitism, evanghelia crește prin mărturie.

Domnul Isus, trimițându-i pe ai săi în lume, nu i-a trimis să răspândească o gândire politică, ci să mărturisească prin viață noutatea relației cu Tatăl său, devenit "Tatăl nostru" (cf. In 20,17), amorsând astfel o fraternitate concretă cu fiecare popor. Biserica ce se naște din acest mandat este o Biserică săracă, ce se sprijină numai pe o credință genuină, pe puterea dezarmată și dezarmantă a Celui Înviat, în măsură să aline suferințele omenirii rănite. Iată pentru ce guvernele și instituțiile seculare nu trebuie să se teamă deloc de acțiunea evanghelizatoare a Bisericii, pentru că ea nu are o agendă politică de dus înainte, ci cunoaște numai forța umilă a harului lui Dumnezeu și a unui cuvânt de milostivire și de adevăr, capabilă să promoveze binele tuturor.

Pentru a îndeplini această misiune, Cristos a înzestrat Biserica sa cu o structură care amintește armonia care există între diferitele membre ale trupului uman: el este Capul, și anume capul care continuă s-o conducă, revărsând în Trup, adică în noi, pe însuși Duhul său, activ mai ales în acele semne de viață nouă care sunt sacramentele. Pentru a garanta autenticitatea și eficacitatea lor, a instituit ordinul sacerdotal, marcat de o asociere intimă cu el, cu el care este bunul Păstor care își dă viața pentru turmă. Și tu, părinte Peter, ai fost chemat pentru această misiune: mulțumesc că ai împărtășit experiența ta cu noi. Astfel, și sfântul popor al lui Dumnezeu care este în Mongolia are plinătatea darurilor spirituale. Și în această perspectivă vă invit să vedeți în episcop nu un manager, ci imaginea vie a lui Cristos bun Păstor care adună și conduce poporul său; un discipol umplut de carisma apostolică pentru a edifica fraternitatea voastră în Cristos și a o înrădăcina tot mai mult în această națiune cu identitate culturală nobilă. Apoi, faptul că episcopul vostru este cardinal vrea să fie o altă exprimare de apropiere: Biserica este aproape de voi, de comunitatea voastră, care este cu adevărat catolică, adică universală, și care atrage simpatia tuturor fraților și a surorilor răspândite în lume față de Mongolia, într-o mare comuniune eclezială.

Și subliniez acest cuvânt: comuniune. Biserica nu se înțelege pe baza unui criteriu pur funcțional: nu, Biserica nu este o firmă funcțională, Biserica nu crește prin prozelitism, așa cum am spus. Biserica este altceva. Cuvântul "comuniune" ne explică bine ce este Biserica. În acest trup al Bisericii, episcopul nu este moderator al diferitelor componente, eventual bazându-se pe principiul majorității, ci în virtutea unui principiu spiritual, prin care însuși Isus se face prezent în persoana episcopului pentru a asigura comuniunea în Trupul său mistic. Cu alte cuvinte, unitatea Bisericii nu este o chestiune de ordine și de respect, și nici nu este o bună strategie pentru "a face echipă"; este o chestiune de credință și de iubire față de Domnul, este fidelitate față de el. De aceea este important ca toate componentele ecleziale să se strângă în jurul episcopului, care îl reprezintă pe Cristos viu în mijlocul poporului său, construind acea comuniune sinodală care este deja vestire și care ajută atât de mult la înculturarea credinței.

Preaiubiți misionari și misionare, gustați și vedeți darul care sunteți, gustați și vedeți frumusețea de a vă dărui în întregime lui Cristos care v-a chemat să mărturisiți iubirea sa chiar aici în Mongolia. Continuați să faceți asta cultivând comuniunea. Realizați asta în simplitatea unei vieți sobre, imitându-l pe Domnul, care a intrat în Ierusalim călare pe un măgar și despuiat chiar și de haine pe cruce. Fiți mereu aproape de oameni, cu acea apropiere care este atitudinea lui Dumnezeu: Dumnezeu este aproape, compătimitor și duios - apropiere, compătimire și duioșie. Fiți așa cu oamenii, îngrijindu-vă de ei personal, învățând limba, respectând și iubind cultura lor, nu lăsându-vă tentați de siguranțe lumești, ci rămânând trainici în evanghelie printr-o corectitudine exemplară de viață spirituală și morală. Așadar, simplitate și apropiere, fără a înceta să duceți la Isus fețele și istoriile pe care le întâlniți, problemele și preocupările, dedicând timp în rugăciunea cotidiană, care vă permite să stați în picioare în trudele slujirii și să luați din "Dumnezeu oricărei mângâieri" (2Cor 1,3) speranța de revărsat în inimile celor care suferă.

Fraților și surorilor, de fapt, aproape de Domnul se întărește în noi o certitudine, așa cum ne revelează tot Psalmul 34: "Nu duc lipsă de nimic cei care se tem de el. [...] Cei care îl caută pe Domnul nu duc lipsă de nimic" (v. 10-11). Desigur, dezechilibrele și contradicțiile vieții îi interesează și pe credincioși, iar evanghelizatorii nu sunt scutiți de acea încărcătură de neliniște care aparține condiției umane: psalmistului nu-i este teamă să vorbească despre răutate și despre răufăcător, dar amintește că Domnul, în fața strigătului celor umili, "îi scapă din strâmtorarea lor", pentru că "este aproape de cei cu inima zdrobită" și "îi mântuiește pe cei cu duhul mâhnit" (v. 18-19). Pentru aceasta, Biserica se prezintă lumii ca voce solidară cu toți cei săraci și nevoiași, nu tace în fața nedreptăților și cu blândețe se angajează să promoveze demnitatea fiecărei ființe umane.

Preaiubiților, pe acest drum de discipoli-misionari aveți un sprijin sigur: pe Mama noastră din cer care - mi-a plăcut mult să descopăr asta! - a voit să vă dea un semn tangibil al prezenței sale discrete și grijulii, lăsând ca să se găsească o efigie a sa într-o groapă de gunoi. În locul gunoaielor a apărut această statuie frumoasă a Neprihănitei: ea, fără pată, imună de păcat, a voit să devină așa de aproape, încât să fie confundată cu gunoaiele societății, așa încât din murdăria gunoiului a ieșit în evidență puritatea Sfintei Născătoare de Dumnezeu, Maica cerului. Am aflat despre tradiția mongolă interesantă a lui suun dalai ijii, mama cu inima mare ca un ocean de lapte. Dacă, în narațiunea Istoria secretă a mongolilor, o lumină coborâtă printr-o deschizătură superioară a ger-ului o fecundează pe regina mitică Alungoo, voi puteți contempla în maternitatea Fecioarei Maria acțiunea luminii divine care de sus însoțește în fiecare zi pașii Bisericii voastre.

Ridicând privirea spre Maria, fiți, așadar, încurajați, văzând că micimea nu este o problemă, ci o resursă. Da, Dumnezeu iubește micimea și îi place să facă lucruri mari prin micime, cum mărturisește Maria (cf. Lc 1,48-49). Fraților, surorilor, nu vă fie frică de numerele mici, de succesele care întârzie, de relevanța care nu apare. Nu aceasta este calea lui Dumnezeu. Să privim la Maria, care în micimea sa este mai vastă decât cerul, pentru că a găzduit în ea pe Cel pe care cerurile și cerurile cerurilor nu-l pot cuprinde (cf. 1Rg 8,27). Fraților și surorilor, să ne încredințăm ei, cerând un zel reînnoit, o iubire arzătoare care nu încetează să mărturisească evanghelia cu bucurie. Și mergeți înainte, curajoși, nu încetați să mergeți înainte. Multe mulțumiri pentru mărturia voastră. El, Domnul, v-a ales și crede în voi; eu sunt cu voi și cu toată inima vă spun: mulțumesc; mulțumesc pentru mărturia voastră, mulțumesc pentru viețile voastre dedicate pentru evanghelie. Continuați așa, statornici în rugăciune, continuați creativi în caritate, continuați tari în comuniune, bucuroși și blânzi în toate și cu toți. Vă binecuvântez din inimă și vă amintesc. Și voi, vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat