Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: În Biserică încă există rezistențe, dar ușa este mereu deschisă tuturor

de Salvatore Cernuzio

A fost publicat de "La Civiltà Cattolica" colocviul integral al lui Francisc cu iezuiții din Lisabona, în timpul călătoriei din Portugalia pentru ZMT. O conversație spontană, ritmată de întrebări, în care pontiful exprimă preocuparea pentru războaie, reafirmă chemarea de a da "tuturor" un loc în Biserică, inclusiv persoanele homosexuale și transsexuale, și reafirmă că Sinodul nu este o "invenție" a sa, nici o "căutare de voturi".

"Todos, todos, todos." Apelul lansat și relansat de-a lungul întregii ZMT din Lisabona unei Biserici primitoare unde să fie loc pentru "toți, toți, toți", inclusiv și persoanele homosexuale și transsexuale, Papa Francisc l-a reafirmat și l-a aprofundat în conversația cu iezuiții din Portugalia. Papa i-a întâlnit pe confrații săi la 5 august în Colégio de São João de Brito, școală gestionată de Societatea lui Isus, în timpul călătoriei în capitala lusitană, cu ocazia Zilei Mondiale a Tineretului.

Preocuparea pentru războaie

Colocviul - publicat integral de La Civiltà Cattolica - a fost direct și spontan la incitarea papei însuși care a spus la început: "Întrebați ceea ce vreți. Nu vă fie teamă că sunteți imprudenți în a întreba". Sunt multe temele abordate: de la provocările generaționale la mărturia călugărilor, de la problemele despre sexualitatea umană la dezvoltarea doctrinei, până la preocupările pentru războaie: "De la sfârșitul Celui de-Al Doilea Război Mondial, în toată lumea războaiele au fost neîncetate. Și astăzi vedem ce se întâmplă în lume".

Rezistențe și atitudini reacționare

Tensiunile intra-ecleziale au fost o altă temă principală a conversației. Așadar, "înapoierea", "atitudinea reacționară" în unele realități ecleziale și rezistențele față de Conciliul Vatican II. "Sunt mulți care pun în discuție Conciliul Vatican IIfără a-l numi. Pun în discuție învățăturile Conciliului Vatican II", afirmă papa. Apoi răspunde unui călugăr care relatează că a fost timp de un an în Statele Unite și că a rămas impresionat când a văzut că "atâția, chiar și episcopi, care critică modul său de a conduce Biserica". "Ai verificat că în Statele Unite situația nu este ușoară: există o atitudine reacționară foarte puternică, organizată, care structurează și o apartenență afectivă", spune pontiful. Și "acestor persoane" le amintește "că înapoierea este inutilă" și că există "o evoluție justă" în înțelegerea problemelor de credință și de morală: "Și doctrina progresează, se consolidează cu timpul, se dilată, se consolidează și devine mai fermă, dar progresând mereu". Exemplele din istorie sunt concrete: "Astăzi este păcat a deține bombe atomice; pedeapsa cu moartea este păcat, nu se poate practica, și înainte nu era așa; cât privește sclavia, unii pontifi înainte de mine au tolerat-o, dar astăzi lucrurile sunt diferite. Așadar, se schimbă, se schimbă, dar cu aceste criterii".

O doctrină care evoluează

"Spre înălțime" este imaginea pe care o folosește papa după aceea. "Schimbarea este necesară", repetă el; apoi adaugă: "Viziunea doctrinei Bisericii care un monolit este greșită. Dar unii se declară în afară, merg în urmă, sunt cei pe care eu îi numesc «înapoiați». Când tu mergi în urmă, formezi ceva închis, deconectat de rădăcinile Bisericii și pierzi limfa revelației".

Avertismentul papei este clar: "Dacă nu te schimbi spre înălțime, tu mergi în urmă, și atunci asumi criterii de schimbare diferite de cele pe care ți le dă însăși credința pentru a crește și a te schimba. Și efectele asupra moralei sunt devastatoare". Problemele pe care "moraliștii" trebuie să le examineze astăzi sunt pentru pontif "foarte grave"; riscul este de a vedea ideologia cum înlocuiește credința: "Apartenența la un sector al Bisericii înlocuiește apartenența la Biserică... Și atunci când în viață abandonezi doctrina pentru a o înlocuit cu o ideologie, ai pierdut, ai pierdut ca în război".

Mondenitatea, răul cel mai mare

În colocviu, papa lărgește privirea asupra societății actuale pe care o vede excesiv de "mondenizată", lucru care îl preocupă mult, mai ales "atunci când mondenitatea își face spațiu în viața consacrată". Jorge Mario Bergoglio face referință la recenta sa scrisoare către preoții din Roma, în care avertizează cu privire la clericalism și la mondenitatea spirituală, drept capcane în care trebuie să evităm să cădem: "Una este să ne pregătim să dialogăm cu lumea..., alta este să ne compromitem cu lucrurile din lume, cu mondenitatea", subliniază el, îndemnând încă o dată să se citească ultimele patru pagini finale din Meditație despre Biserică în care de Lubac afirmă că mondenitatea spirituală "este răul cel mai mare care poate să pătrundă în Biserică, mai rău chiar decât epoca papilor «libertini»".

Societate erotizată

Totuși, a nu ceda în fața mondenității nu înseamnă a nu dialoga cu lumea: "Nu puteți trăi în oțet", recomandă papa. "Nu trebuie să fiți călugări introvertiți, care zâmbesc spre înăuntru, vorbesc spre înăuntru, protejează propriul ambient fără a convoca pe nimeni". Dimpotrivă, trebuie "ieșit în această lume", cu valorile și nonvalorile pe care le are. Între acestea, și aceea a unei vieți prea "erotizate". În această privință, papa reafirmă problema pornografiei și a accesului său ușor prin telefoanele mobile, invitându-i pe preoți să ceară ajutor și să vorbească despre aceste probleme, pentru că, în mod contrar față de trecut atunci când aceste probleme nu erau așa de acute și chiar erau ascunse, "astăzi ușa este larg deschisă și nu există motiv ca problemele să rămână ascunse". "Dacă tu ascunzi problemele tale, este pentru că alegi să faci astfel, dar nu este vina societății, și nici a comunității tale călugărești", afirmă el.

Primire pentru "toți"

Tot cu privire la problema sexualității, papa reafirmă chemarea la primirea persoanelor homosexuale în Biserică. "Este evident că astăzi tema homosexualității este foarte puternică, iar sensibilitatea în această privință se schimbă în funcție de circumstanțele istorice", clarifică el. "Dar ceea ce mie nu-mi place deloc, în general, este că se privește la așa-numitul «păcatul trupului» cu lentilă de mărire, așa cum s-a făcut mult timp cu privință la porunca a șasea. Dacă exploatai muncitorii, dacă mințeai sau înșelai, nu conta, și în schimb erau relevante păcatele sub centură".

"Toți sunt invitați" în Biserică, repetă după aceea Francisc, "trebuie aplicată atitudinea pastorală cea mai oportună pentru fiecare. Nu trebuie să fim superficiali și naivi, obligând persoanele la lucruri sau comportamente pentru care încă nu sunt mature sau nu sunt capabile. Pentru a însoți spiritual și pastoral persoanele este nevoie de multă sensibilitate și creativitate. Dar toți, toți, toți sunt chemați să trăiască în Biserică: nu uitați asta niciodată".

Întâlnirea cu un grup de persoane transgender

Așa cum a făcut deja într-un interviu acordat unei reviste spaniole, Papa Francisc amintește și întâlnirea sa cu un grup de persoane transgender, aduse pentru prima dată și apoi alte dăți la audiența generală de miercuri de sora Geneviève, 80 de ani, "capelană" de la Circo di Roma cu alte două surori. "Prima dată când au venit, plângeau. Eu le întrebam de ce plâng. Una dintre aceste femei mi-a spus: «Nu credem că papa putea să mă primească!». După aceea, după prima surpriză, s-au obișnuit să vină. Cineva îmi scrie, iar eu îi răspund via mail. Toți sunt invitați! Mi-am dat seama că aceste persoane se simt refuzate, și este într-adevăr ceva dur."

"Bucuria" pentru Sinod

Nu lipsesc în colocviu întrebări și mai personale precum aceea: "Sfinte Părinte... ce vă apasă pe inimă și ce bucurii simțiți în această perioadă?". Francisc răspunde spontan: "Bucuria pe care o am mai prezentă este pregătirea pentru Sinod, chiar dacă uneori văd, în unele părți, că există lipsuri în modul de a face asta. Bucuria de a vedea cum din micile grupuri parohiale, din micile grupuri de biserici reies reflecții foarte frumoase și există mare ferment. Este o bucurie".

"Sinodul nu este o invenție a mea", ține să spună Papa Francisc, amintind că Paul al VI-lea, la sfârșitul Conciliului, a fost cel care "și-a dat seama că Biserica Catolică pierduse sinodalitatea". De atunci încoace a fost "un progres lent" și, uneori, "în mod foarte imperfect". Așadar, astăzi se încearcă să se dea nouă vigoare sinodalității care, clarifică pontiful, "nu înseamnă a merge în căutare de voturi, cum ar face un partid politic, nu este o problemă de preferințe, de a aparține unui partid sau altuia. Într-un Sinod - insistă el - protagonistul este Duhul Sfânt. El este protagonistul. Așadar, trebuie făcută în așa fel încât Duhul să fie cel care conduce lucrurile".

(După Vatican News, 28 august 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat