Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Portugalia
cu ocazia celei de-a XXXVII-a Zi Mondială a Tineretului
(Lisabona, 2-6 august 2023)

Întâlnirea cu tinerii studenți

"Universidade Católica Portuguesa" (Lisabona), joi, 3 august 2023

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Mulțumesc, doamnă rector [Isabel Capeloa Gil, n.r.], pentru cuvintele dumneavoastră. Obrigado! Ați spus că toți ne simțim "pelerini". Este un cuvânt frumos a cărui semnificație merită să fie meditată; literalmente înseamnă a lăsa deoparte rutina și a porni la drum cu o intenție, mișcându-se "prin câmpii" sau "dincolo de propriile granițe", adică în afara propriei zone de confort spre un orizont de sens. În termenul "pelerin" vedem oglindită condiția umană, pentru că fiecare este chemat să se confrunte cu mari întrebări care nu au răspuns, un răspuns simplist sau imediat, dar invită să se facă o călătorie, să se depășească pe ei înșiși, să meargă mai departe. Este un proces pe care un student îl înțelege bine, pentru că așa se naște știința. Și așa crește și căutarea spirituală. A fi pelerin înseamnă a merge spre o destinație sau a căuta o destinație. Există mereu pericolul de a merge într-un labirint, unde nu există destinație. Și nici ieșire. Să nu avem încredere în formulele prefabricate - sunt de labirint -, să nu avem încredere în răspunsurile care par la îndemână, în acele răspunsuri scoase din mânecă precum cărțile de joc trișate; să nu avem încredere în acele propuneri care par să dea totul fără a cere nimic. Să nu avem încredere! Această neîncredere este o armă pentru a putea merge înainte și a nu continua să se meargă în cerc. Una dintre parabolele lui Isus spune că cel care caută mărgăritarul de mare preț, îl caută cu inteligență și cu abnegație și dă totul, riscă tot ceea ce are pentru a-l avea (cf. Mt 13,45-46). A căuta și a risca: iată cele două verbe ale pelerinului. A căuta și a risca.

Pessoa a spus, în mod chinuit dar corect, că "a fi nesatisfăcuți înseamnă a fi oameni" (Mensagem, O Quinto Império). Nu trebuie să ne fie frică de a ne simți neliniștiți, de a crede că ceea ce facem nu este suficient. A fi nesatisfăcuți, în acest sens și în măsura justă, este un bun antidot împotriva prezumției de autosuficiență și împotriva narcisismului. Aspectul incomplet caracterizează condiția noastră de căutători și pelerini; așa cum spune Isus, "suntem în lume, dar nu suntem ai lumii" (cf. In 17,16). Suntem în drum spre... Suntem chemați la ceva mai mult, la o decolare fără de care nu există zbor. Așadar, să nu ne alarmăm dacă în interior ajungem însetați, neîmpliniți, doritori de sens și de viitor, com saudade do futuro! Și aici, împreună cu saudade do futuro, nu uitați să mențineți vie amintirea viitorului. Nu suntem bolnavi, suntem vii! Să ne preocupăm mai degrabă atunci când suntem dispuși să înlocuim drumul de parcurs cu oprirea în orice punct de răcorire, cu condiția să ne dea iluzia comodității; când înlocuim fețele cu ecranele, realul cu virtualul; când, în locul întrebărilor care sfâșie, preferăm răspunsurile ușoare care anesteziază. Și le putem găsi în orice manual despre raporturilor sociale, despre modul de a ne comporta bine. Răspunsurile ușoare anesteziază.

Prieteni, permiteți-mi să vă spun: căutați și riscați, căutați și riscați. În această perioadă istorică, provocările sunt enorme, gemete dureroase. Vedem un al treilea război mondial pe bucăți. Dar să îmbrățișăm riscul de a crede că nu suntem într-o agonie, ci într-o naștere; nu la sfârșitul, ci la începutul unui mare spectacol. Este nevoie de curaj pentru a crede asta. Așadar, fiți protagoniști ai unei "noi coregrafii" care să pună în centru persoana umană, fiți coregrafi ai dansului vieții. Cuvintele doamnei rector au fost pentru mine inspiraționale, îndeosebi atunci când a spus că "universitatea nu există pentru a se păstra ca instituție, ci pentru a răspunde cu curaj la provocările prezentului și ale viitorului". Auto-păstrarea este o tentație, este o reflexie condiționată de frică, ce ne face să privim la existență în mod strâmb. Dacă semințele s-ar păstra pe ele însele, ar irosi complet puterea lor generatoare și ne-ar condamna la foame; dacă iernile s-ar păstra pe ele însele, n-ar mai exista minunăția primăverii. De aceea să aveți curajul de a înlocui fricile cu visurile. Înlocuiți fricile cu visurile: nu fiți administratori de frici, ci antreprenori de vise!

Ar fi o irosire a ne gândi la o universitate angajată să formeze noile generații numai pentru a perpetua actualul sistem elitar și inegal din lume, în care instruirea superioară rămâne un privilegiu pentru puțini. Dacă o cunoaștere nu este primită cu responsabilitate, devine sterilă. Dacă acela care a primit o instruire superioară (care astăzi, în Portugalia și în lume, rămâne un privilegiu) nu se străduiește să restituie ceea ce a beneficiat el, nu a înțeles până la capăt ce anume i-a fost oferit. Îmi place să mă gândesc la cartea Genezei; primele întrebări pe care Dumnezeu le adresează omului sunt: "Unde ești?" (Gen 3,9) și "Unde este fratele tău?" (Gen 4,9). Ne va face bine să ne întrebăm: Unde sunt? Stau închis în balonul meu sau risc să ies din siguranțele mele pentru a deveni un creștin practicant, un artizan al dreptății, un artizan al frumuseții? De asemenea: Unde este fratele meu? Experiențe de slujire fraternă precum Missão País și multe altele care se nasc în cadrul academic ar trebui să fie considerate indispensabile pentru cel care trece printr-o universitate. De fapt, titlul de studiu nu trebuie să fie văzut ca o permisiune pentru a construi bunăstarea personală, ci ca un mandat pentru a se dedica unei societăți mai drepte, unei societăți mai inclusive, adică mai progresate. Mi s-a spus că o mare poetă a voastră, Sophia de Mello Breyner Andresen, într-un interviu care este un soi de testament, la întrebarea: "Ce v-ar plăcea să vedeți realizat în Portugalia în acest nou secol?", a răspuns fără a ezita: "Aș vrea să văd realizată dreptatea socială, reducerea prăpastiei dintre bogați și săraci" (Entrevista de Joaci Oliveira, în Cidade Nova, nº 3/2001). Îndrept spre voi această întrebare. Voi, dragi studenți, pelerini ai științei, ce vreți să vedeți realizat în Portugalia și în lume? Ce schimbări, ce realizări? Și în ce mod universitatea, mai ales cea catolică, poate contribui?

Beatriz, Mahoor, Mariana, Tomás, vă mulțumesc pentru mărturiile voastre. Toate aveau un ton de speranță, o încărcătură de entuziasm realist, fără plângeri dar și fără alergări înainte idealiste. Vreți să fiți "protagoniști, protagoniști ai schimbării", așa cum a spus Mariana. Ascultându-vă, m-am gândit la o frază care probabil vă este familiară, a scriitorului José de Almada Negreiros: "Am visat o țară în care toți ajungeau să fie învățători" (A Invenção do Dia Claro). Și acest bătrân care vă vorbește - de acum sunt bătrân -, visează ca generația voastră să devină o generație de învățători. Învățători de umanitate. Învățători de compasiune. Învățători de noi oportunități pentru planetă și pentru locuitorii săi. Învățători de speranță. Și învățători care să apere viața planetei, amenințată în acest moment de o gravă distrugere ecologică.

Așa cum unii dintre voi au subliniat, trebuie să recunoaștem urgența dramatică de a ne îngriji de casa comună. Totuși, acest lucru nu poate să fie făcut fără o convertire a inimii și o schimbare a viziunii antropologice la baza economiei și a politicii. Nu ne putem mulțumi cu simple măsuri paliative sau cu compromisuri timide și ambigue. În acest caz, "căile de mijloc sunt numai o mică întârziere în dezastru" (Scrisoarea enciclică Laudato si', 194). Nu uitați asta: căile de mijloc sunt numai o mică întârziere în dezastru. În schimb, este vorba de a ne ocupa de ceea ce, din păcate, continuă să fie amânat: adică necesitatea de a redefini ceea ce numim progres și evoluție. Pentru că, în numele progresului, s-a făcut prea mult regres. Studiați bine ce vă spun: în numele progresului, s-a făcut prea mult regres. Voi sunteți generația care poate învinge această frică: aveți cele mai avansate instrumente științifice și tehnologice, dar, vă rog, nu cădeți în capcana viziunilor parțiale. Nu uitați că avem nevoie de o ecologie integrală, avem nevoie să ascultăm suferința planetei împreună cu aceea a săracilor; avem nevoie să punem drama deșertificării în paralel cu aceea a refugiaților; tema migrațiilor împreună cu aceea a denatalității; avem nevoie să ne ocupăm de dimensiunea materială a vieții în cadrul unei dimensiuni spirituale. Să nu creăm polarizări, ci viziuni de ansamblu.

Mulțumesc, Tomás, deoarece ai spus că "nu este posibilă o ecologie integrală autentică fără Dumnezeu, că nu poate exista viitor într-o lume fără Dumnezeu". Aș vrea să vă spun: faceți credința credibilă prin alegeri. Pentru că dacă credința nu generează stiluri de viață convingătoare nu face să dospească aluatul lumii. Nu este suficient ca un creștin să fie convins, trebuie să fie convingător; acțiunile noastre sunt chemate să reflecte frumusețea, bucuroasă și în același timp, radicală a evangheliei. În afară de asta, creștinismul nu poate să fie locuit ca o fortăreață înconjurată de ziduri, care ridică bastioane față de lume. De aceea consider emoționantă mărturia lui Beatriz, când a spus că tocmai "pornind de la domeniul culturii" se simte chemată să trăiască Fericirile. În fiecare epocă, una dintre îndatoririle cele mai importante pentru creștini este să recupereze sensul Întrupării. Fără Întrupare, creștinismul devine ideologie - și tentația ideologiilor creștine, în ghilimele, este foarte actuală. Întruparea este cea care permite să fim uimiți de frumusețea pe care Cristos o revelează prin fiecare frate și soră, fiecare bărbat și femeie.

În această privință, este interesant că în noua voastră catedră dedicată "Economiei lui Francisc" ați adăugat figura Clarei. Contribuția feminină este indispensabilă. În inconștientul colectiv, de câte ori se crede că femeile sunt de categoria a doua, sunt rezerve, nu joacă drept titulari. Asta există în inconștientul colectiv. Contribuția feminină este indispensabilă. De altfel, în Biblie se vede cum economia familiei este în mare parte în mâna femeii. Ea, cu înțelepciunea sa, este adevărata "regentă" a casei, care nu are ca scop exclusiv profitul, ci îngrijirea, conviețuirea, bunăstarea fizică și spirituală a tuturor, precum și împărtășirea cu săracii și cu străinii. Este entuziasmant a întreprinde studiile economice cu această perspectivă: cu obiectivul de a restitui economiei demnitatea care îi revine, pentru ca să nu fie pradă a pieței sălbatice și a speculei.

Inițiativa Pactului Educativ Global, și cele șapte principii care formează arhitectura sa, includ multe dintre aceste teme, de la îngrijirea casei comune la participarea deplină a femeilor, până la necesitatea de a găsi noi modalități de a înțelege economia, politica, creșterea și progresul. Vă invit să studiați Pactul educativ global și să vă pasionați de el. Unul dintre punctele pe care le tratează este educația la primire și la incluziune. Nu ne putem preface că nu am auzit cuvintele lui Isus în capitolul 25 din Evanghelia după Sfântul Matei: "am fost străin și m-ați primit" (v. 35). Am urmărit cu emoție mărturia lui Mahoor, atunci când a evocat ce înseamnă a trăi cu "sentimentul constant de absență a unui cămin, a familiei, a prietenilor [...], de a fi rămas fără casă, fără universitate, fără bani [...], obosită, epuizată și doborâtă de durere și de pierderi". Ne-a spus că a regăsit speranță pentru că cineva a crezut în impactul transformator al culturii întâlnirii. De fiecare dată când cineva practică un gest de ospitalitate, provoacă o transformare.

Prieteni, sunt foarte bucuros să vă văd comunitatea educativă vie, deschisă la realitate și conștienți că evanghelia nu este ornament, ci animă părțile și ansamblul. Știu că parcursul vostru cuprinde diferite domenii: studiu, prietenie, slujire socială, responsabilitate civilă și politică, îngrijirea casei comune, exprimări artistice... A fi o universitate catolică înseamnă înainte de toate asta: că fiecare element este în relație cu totul și că totul se regăsește în părți. Astfel, în timp ce se dobândesc competențele științifice, se maturizează ca persoane, în cunoașterea de sine și în discernământul propriului drum. Drum da, labirint nu. Așadar, înainte! O tradiție medievală relatează că atunci când pelerinii din Drumul de Santiago se intersectau, unul îl saluta pe celălalt exclamând "Ultreia" și celălalt răspundea "et Suseia". Sunt expresii de încurajare pentru a continua căutarea și riscul drumului, spunându-ne reciproc: "Hai, curaj, mergi înainte!" Asta este ceea ce vă urez și eu vouă tuturor, cu toată inima. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 


lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat