Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Raportul dintre generații

Pentru orice lucru există momentul său

de Arianna G. Medoro

"Milostivirea lui rămâne din neam în neam" (Lc 1,50): alegând această temă pentru a treia Zi Mondială a Bunicilor și a Vârstnicilor, Sfântul Părinte ne amintește cum raționalitatea acestei zile se exprimă și prin apropierea cronologică de Ziua Mondială a Tineretului, adică modul în care universalitatea mesajului mântuitor se împlinește tocmai prin receptarea sa în cadrul diferitelor generații.

În acest sens, raportul între cei care generează și cei generați cuprinde în sine responsabilitatea din partea generației care precede față de cea care urmează, deoarece prima este cea care determină condițiile de viață ale celei de-a doua, punându-se în centrul procesului identitar al acesteia din urmă. Condiția de generator presupune în mod indispensabil pe cea de generat, fiecare părinte este mereu și oricum un fiu și, în această condiție universală, frate și aproape.

Deși în neclaritatea congenitală a expresiei lui Marcus Terentius Varro cur et unde sint verba ("motivul și originea cuvintelor"), biografia termenului "generație" dezvăluie în declinările sale ulterioare humus-ul din care s-a hrănit și, în același timp, confirmă plinătatea de semnificație reafirmată de Papa Francisc în mesajul pentru Ziua Mondială a Bunicilor și a Vârstnicilor.

În sine, varietatea intrinsecă în limbile naturale, care sunt creație a omului, ne obligă să ne amintim că originea unui termen, în acest caz "generație", nu este absolută, ci ea și-a primit substanța din contextul în care a fost folosit.

De la semnificația de "a produce un semen propriu", la cel de "origine", "act al generării", dar și neapărat cel de "derivare", "specie" - genus - "procreare", obiect al cărții Genezei, la incipit-ul căreia găsim termenul ebraic Bereshit ("la început", "fundamentul") pentru a merge înapoi la rădăcina indo-europeană, care indică faptul de "a produce, a naște" împreună cu faptul de "a recunoaște, a cunoaște".

La rădăcina termenului "generație" aparține și termenul englez kind, capabil să exprime o atitudine prietenoasă, care face bine în mod deliberat celorlalți și derivând dintr-o formă arhaică ce face referință originar la sentimentul de rudenie reciprocă, folosit pentru a indica pruncul în limba germană (das Kind) și în engleza colocvială kid.

Unitatea dintre generator și generat se află, așadar, la temelia îndepărtării fiziologice dintre generații și, în acest sens, credința în mesajul divin se manifestă tocmai în voința de a menține această memorie "genetică" așa cum ne amintește Sfântul Paul: "pentru că noi nu căutăm cele care se văd, dar cele care nu se văd, căci cele care se văd sunt temporare, pe când cele care nu se văd sunt veșnice" (2Cor 4,18).

În aceasta, slăbiciunea endogenă a bătrâneții, acceptată tocmai în transformarea ființei umane într-o creatură fragilă și vulnerabilă, poate, ea însăși, călăuzită de mesajul de credință, să fie transformată în recunoașterea zilnică a promisiunii lui Dumnezeu care își află împlinirea în a fi încredințată generațiilor succesive.

Procesul senescenței este, de fapt, supus în zilele noastre unei damnatio memoriae prin care "învinge" cel care "filtrează" mai bine (alegerea termenului verbal nu este întâmplătoare) propria trecere, într-o imagine plată și terifiantă a unui "a nu deveni": o încercare nebună de a ascunde semnele timpului, care dezvăluie inevitabil propria înstrăinare nu numai față de natura umană, ci mai ales față de Proiectul divin. Într-adevăr, "puterea se împlinește în slăbiciune" (2Cor 12,9).

Recunoașterea darului milostiv inerent acestei deveniri umane, durabilitatea schimbătoare a unităților de măsură ale existenței umane (de percepție aproape veșnică în tinerețe și amar limitată în înaintarea anilor) ar trebui să fie semințele fertile ale acelei conștiințe care ne deosebește de schimbarea inconștientă prezentă în natură și în virtutea căreia fiecare element vegetal, de exemplu, se naște și crește, trecând în mod natural de la o stare la alta și continuând propriul ciclu în mod inconștient prin cruzimea elementelor.

Dacă fiecare plantă aduce un omagiu creației încredințându-se fără să știe propriei semințe, pentru om mesajul divin este cel care dezvăluie împlinirea acestei transformări veșnice miraculoase.

Profetul Ioel spune: "bătrânii tăi vor avea vise și tinerii voștri vor avea viziuni" (3,1-5), în timp ce Sfântul Benedict ne amintește să-i cinstim pe bătrâni și să-i iubim pe tineri.

În cursa frenetică a unei tinere generații care de multe ori se găsește rătăcită, destinația ar trebui să fie recunoscută în varietatea completă a existenței, care include neapărat pe cei care ne-au generat, ca dar al milostivirii și har divin, să vedem în față pe cel care a venit mai întâi sau cum este spus în mod minunat în cartea Exodului (20,12): "Cinstește-i pe tatăl tău și pe mama ta ca să ți se lungească zilele în țara pe care ți-o dă Domnul Dumnezeul tău!".

(După L'Osservatore Romano, 22 iulie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat