Anul pastoral

ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line

comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților

adevăratele modele de viață se găsesc aici

VIAȚA DIECEZEI

Pelerinajul tinerilor la Lisieux

În perioada 28 mai - 5 iunie 2023, 42 de tineri din Dieceza de Iași au făcut un pelerinaj la Lisieux, locul unde Sfânta Tereza a Pruncului Isus a trăit și a murit la vârsta de 24 de ani. Anul acesta s-au împlinit 150 de ani de la nașterea sa și 100 de ani de la beatificare. Între locurile vizitate s-au înscris Paris, Chartres, Alençon - locul nașterii sfintei, bazilica închinată Sfintei Ana din Sainte-Anne-d'Auray, Mont-Saint-Michel. Punctul culminant al pelerinajul a fost Lisieux, unde am vizitat Mănăstirea Carmel, bazilica și catedrala. Am completat obiectivele noastre religioase vizitând la final catedrala din Rouen și sanctuarul Bonsecours. Am fost însoțiți în pelerinaj de pr. Eduard Cristian David, pr. Alexandru Percu și pr. Cristian Diac.

Imaginează-ți că vizitezi o catedrală renumită din Franța - coloanele înalte, vitraliile multicolore, statuile și icoanele sfinților impresionante... E un zumzet plăcut, specific în jur, vizitatori care intră și ies încontinuu, șoptesc, se roagă, fac poze. Deodată parcă e o mișcare mai mare, te întorci și vezi intrând un grup de tineri, or fi vreo 40 așa, șoptesc ceva și apoi se îndreaptă încet spre o mică latură a catedralei, unde e o micuță capelă în cinstea Sfintei Fecioare Maria. Deodată, o voce începe să fredoneze încet: "Venim, o Preacurată, cu inimi iubitoare...". Treptat se mai adaugă o voce, apoi încă una, iar în câteva minute întreaga catedrală vibrează într-un suflet alături de corul de tineri, pentru Sfânta Fecioară. Toate culorile coboară spre noi prin vitralii, iar toate vocile urcă în laudă. E așa de minunat, încât te gândești că așa trebuie să fie și în paradis!

Cântece pe nisip, lângă ocean, înghețată în formă de trandafiri, o sârbă încinsă în toiul nopții, rozariul spus împreună, stând pe jos (și pe sus) în părculeț, în jurul statuii Sfintei Tereza... totul încununat cu duioase momente de reculegere în Carmel, lângă relicvele Sfintei Tereza... Prietenie, armonie, comuniune, veselie... Așa a fost pelerinajul!

Totul a început în primele ore ale duminicii de Rusalii, în toiul nopții, la aeroport în Iași. Aveam o medie de somn de 2-3 ore, dar era o atmosferă de veselie în grup, ca înainte de o aventură. Cu specifica seninătate, calmă și răbdătoare, dar hotărâtă, ne-a adunat părintele Cristian Diac ca un adevărat păstor, și uite așa am sărit din așternut în avion, din avion în autocar și din autocar... pe scări! Urmând stegulețul României pe străzile Parisului spre Surorile Benedictine din cartierul Montmartre, unde urma să fim cazați trei nopți, în spatele Bazilicii Sacré-Coeur. Este incredibil cum de mai bine de 130 de ani este Adorație euharistică perpetuă în această bazilică! Sfântul Sacrament este expus la loc de cinste, deasupra altarului, iar un moment memorabil a fost când, după Sfânta Liturghie solemnă de Rusalii, am îngenuncheat cu toții în fața altarului și am spus prima noastră rugăciune împreună: rugăciunea pelerinului la începutul pelerinajului...

Am petrecut în Paris trei zile, am făcut (multe!) poze lângă turnul Eiffel și lângă Arcul de Triumf, ne-am rătăcit prin Luvru, am plutit cu vaporașul pe sub podurile de pe Sena și ne-am plimbat prin Jardin du Luxembourg, ascultând cu interes explicațiile ghidului nostru, viitorul preot Gabriel Țebrean, stabilit la Paris de mai mulți ani. Peste tot erau vizibile efectele Revoluției Franceze, de la statuile cu capete tăiate din catedrale, la Sainte Chapelle, o minune de capelă cu o colecție de vitralii impresionante care avuseseră scopul de a înconjura și de a proteja Coroana de spini a Mântuitorului. Aici am învățat cu tristețe un cuvânt nou: "desacralizare" - capela nu mai era capelă, ci muzeu... Am participat la Sfânta Liturghie solemnă de Rusalii în Bazilica Sacré-Coeur, și la Sfintele Liturghii mai puțin solemne, dar parcă mai dragi nouă, celebrate pe rând de cei trei preoți care ne-au însoțit: pr. Cristian Diac, pr. Eduard Cristian David și pr. Alexandru Percu. Memorabilă a fost Sfânta Liturghie celebrată într-o capelă de la "etaj", în biserica Sfintei Fecioare Maria a Medaliei Miraculoase. După mai mult du-te-vino prin Paris, momentele petrecute acolo au venit ca un balsam și parcă nu ne mai venea să plecăm.

"Fotografii sufletești" vor rămâne și momentele de comuniune în rugăciune și cântec din capela Surorilor Benedictine. Dar și felul în care surorile ne-au explicat că acolo cafeaua se bea cu bolul... căci ceștile sunt prea mici! Ce mai, a fost minunat la ele!

Următoarea oprire a fost la Alençon, dar pe drum am participat la Sfânta Liturghie într-o criptă a impunătoarei catedrale Chartres. La Alençon am vizitat casa natală a Sfintei Tereza, având ca ghid o simpatica soră carmelită. Am lăsat o frântură din sufletele noastre în leagănul Sfintei Tereza, pe bilețele pe care am scris rugăciunile noastre adresate ei, iar surorile carmelite le vor lăsa acolo pentru următoarele nouă luni de zile. Și vizita casei, și grădina, și cazarea, și întregul orășel vor fi amintiri dragi la care vom mai reveni...

Pe drum spre Lisieux, ne-am lăsat cuceriți de minunatul albastru al vitraliilor catedralei din Pontmain. Dintr-o încercare de a reproduce culoarea veșmântului Sfintei Fecioare, așa cum se arătase ea unor copii în acel loc, constructorii mai adăugau încă o nuanță și îi întrebau pe copii dacă așa era și mantia Sfintei Fecioare, iar la răspunsul lor: "Nu, era și mai frumoasă!", o luau de la capăt. Și așa au ajuns să aibă 60 de nuanțe de albastru pe vitralii. Era nemaipomenit! Era 1 iunie, iar primul mesaj al Sfintei Fecioare fusese: "Dar rugați-vă, copiii mei!" Ce-ar fi putut fi mai frumos pentru acea zi?

Apoi am admirat un minunat apus de soare în ocean (prins la limită!), și am încercat și apa, unii dintre noi mai timid, alții mai... din plin! Luna era pe cer, dar nu se înnoptase încă atunci când ne-am regrupat la malul apei, uniți în vorbe și în gânduri la rugăciunea de seară și apoi în cântec... "Cerul și marea, tot ce e în ea... Toate se-nchină Creatorului..." Am trecut apoi pe la bunica lui Isus, căreia i s-a dedicat o frumoasă bazilică la Sainte-Anne-d'Auray. Bunica lui Isus a dat numele acelei localități. Acolo ne-am gândit și rugat pentru bunicii noștri.

A doua zi am făcut o oprire la spectaculoasa insulă-cetate-mănăstire Mont-Saint-Michel. Nu ne-am rătăcit chiar ca prin Luvru, dar nici prea departe n-am fost... Este enorm, iar la baza cetății este un mic orășel foarte pitoresc și... cu sandvișuri foarte bune!

Și, în sfârșit, am ajuns la Lisieux, punctul culminant al călătoriei noastre și locul unde Sfânta Tereza a petrecut cea mai mare parte a scurtei sale vieți pământești: mănăstirea carmelită. Am participat la Laudele și la Vesperele cântate de măicuțe, am vizitat Memorialul închinat Sfintei Tereza, apoi catedrala din Lisieux și maiestuoasa bazilică, ce a fost construită în cinstea Sfintei Tereza în doar opt ani. Dar ne vor rămân impregnate în suflet două momente: "rugăciunea de după înghețată", când ne-am bucurat de aproape o oră de reculegere în liniște în capelă mănăstirii carmelite, unde eram parcă atât de aproape de Sfânta Tereza datorită prezenței relicvelor sale și având gândul că de atâtea ori s-a rugat și ea în același loc... Al doilea moment a fost când ne-am reunit în fața mănăstirii și am spus împreună rugăciunea de seară și un rozariu, încheind cu cântece, căci parcă nu ne mai venea să plecăm de acolo...

Și seara fost una spectaculoasă: ne-am plimbat, cântând spre locuința copilăriei Terezei, Les Buissonnets. Era închisă poarta, căci se fac lucrări, dar am putut vedea peste gard puțin din casă! E de menționat și o horă autentică în ritmuri de sârbă, dansată în miez de noapte tot la Lisieux... Ce mai, toate ingredientele unui pelerinaj cu tinerii!

A doua zi, în drum spre aeroport, a fost memorabilă vizita la un sanctuar numit Bonsecours... alta decât ne așteptam noi, cu aceeași denumire însă! Dar tot foarte frumoasă!

Era ultima seară, eram obosiți de la tot nesomnul acumulat, eram triști că se sfârșește pelerinajul, în schimb, nici nu am simțit cum au trecut cele două ore de mărturisiri... Vorba părintelui Cristian Diac, și-a atins scopul acest pelerinaj. Și ne-a atins sufletele... Parcă ne-ar fi purtat de mână o surioară dragă, prin predicile părinților care ne-au însoțit, prin entuziasmul persoanelor care ne-au ghidat, prin prieteniile noi care s-au format și prin cele vechi, care s-au sedimentat... prin comuniunea de neprețuit din timpul rugăciunilor și a cântecelor... Am sărbătorit împreună o zi de naștere și o cerere în căsătorie... Vorbea în numele tuturor părintele Cristian Diac când scria, la o zi după întoarcerea acasă: "Mi-e dor de noi, de săptămâna trecută, de rugăciunile noastre, de comuniunea, zâmbetele și cuvintele pe care ni le-am oferit. A fost MINUNAT!"

Mulțumim Sfintei Tereza pentru îndrumare și apropiere, pe tot parcursul pelerinajului... și mulțumim Domnului pentru fiecare zi, pentru fiecare loc, pentru fiecare suflet întâlnit...

În încheiere, iată câteva cuvinte ale Sfintei Tereza pe care pe bună dreptate le-am putea numi, cred, "refrenul" pelerinajului:

Aimer, c'est tout donner
Et se donner soi-même.

(A iubi înseamnă a dărui totul și a se dărui pe sine.)

Ioana Barcan

• Impresiile care urmează vorbesc despre frumusețea sufletească a acestui pelerinaj, inspirând și pe alți tineri să se gândească în viitor la o asemenea aventură.

"«Pelerinajul Tinerilor la Lisieux» ar fi un titlu frumos și evident, dar nu suficient pentru ce am trăit noi cu adevărat acolo. Mai degrabă «Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte» ar fi o potrivire mai demnă. «Tinerețe fără bătrânețe», pentru că a fost un pelerinaj plin de suflete tinere, a căror prezență nu te poate lăsa indiferent. Da, oameni buni! Tinerii se roagă! Și încă cum... E satisfăcător să parcurgi o bucată de drum cu ei chiar dacă acel drum e anevoios. E frumos că am fost împreună și că n-am parcurs doar un drum exterior, ci și un drum interior. Acest drum este acela care ne îndreaptă spre o «viață fără de moarte», o viață veșnică. Alături de Sfânta Tereza l-am putut simți mai profund pe Dumnezeu în noi și în cel de lângă. Prin exemplul ei am învățat să ne lăsăm prinși, să ne abandonăm în mâinile Frumosului, iar mai mult decât atât, ne-am descoperit vocația. Astfel, la final de drum pot afirma cu tărie: «Da, vocația noastră este iubirea!»" (Alexandra Căliman)

• "Să vrei să îți petreci Cerul făcând binele pe pământ este o dorință plină de altruism, care mă emoționează în cel mai profund mod. Pentru mine acest pelerinaj înseamnă un continuu drum de descoperire a unui suflet ale cărui trăiri au fost ancorate în Cel care este Iubirea desăvârșită și oferite deplin tot Lui - lui Dumnezeu. Au fost zile pline de spiritualitate, de frumos, de vibrație la unison cu ceilalți tineri pelerini; locuri, priviri, cuvinte, natură, evenimente prin care ne vorbea și ni se descoperea Domnul. Personal, locul cu cel mai mare impact sufletesc a fost casa din Alençon, în care s-a născut Sfânta Tereza. Un loc în care simțeai intens harul unor părinți sfinți, care s-au încrezut cu tot sufletul în Dumnezeu și pentru care Providența a lucrat într-un mod atât de deosebit, spre a se întâlni și a le împlini aspirațiile la viața consacrată, în persoanele celor patru fiice care au intrat în mănăstirea de la Carmel. Apoi, în aceeași casă am putut simți cum sufletul îmi era îmbrățișat atât de bucurie, iubire și tandrețe, cât și de durere profundă și tristețe. O împletire de trăiri și nuanțe ca ale unei opere realizată maiestuos, cu multe detalii, dar și cu multă încercare. Pe măsură ce sora Maria Cătălina ne povestea cu atâta căldură și lumină pe chip cum au decurs anii petrecuți de familia Sfintei Tereza acolo, toate aceste trăiri au căpătat sens, înțelegând dragostea pe care o purtau cu toții Domnului, modul atât de intim de rugăciune împreună cu întreaga familie și încercările care le-au fost rezervate, prin pierderea a cinci copii și moartea mamei. Însă a fost minunat să mi-o pot imagina pe Sfânta Tereza cum făcea primii pași în casă, cum se juca, cum se ruga pe genunchii mamei, cum se ascundea după tăblia patului și visa la Cer și la Dumnezeu... Era ca și cum aproape îi puteai simți sufletul și trăirile pure. Sunt convinsă că acest suflet curat și plin de altruism a mijlocit pentru noi toți, ne-a călăuzit, a făcut posibil acest pelerinaj și ne-a însoțit pe tot parcursul lui, așezându-le pe toate în cele mai mici detalii - de la vremea deosebită la ghizii care emanau o liniște și o bucurie aparte, pe care ni-i scotea în cale și care ne povesteau atât de frumos despre viața ei. Îi mulțumim Domnului și Sfintei Tereza pentru acest pelerinaj de suflet! A fost minunat! (Ana Moraru)

• "Acest pelerinaj a venit pentru mine ca o adiere de vânt într-o zi călduroasă de vară. M-am bucurat că am avut ocazia să particip, să văd locuri minunate, să cunosc oameni deosebiți, dar mai ales să descopăr simplitatea Sfintei Tereza despre care nu știam prea multe înainte. La Lisieux am simțit cu adevărat liniștea de care sufletul meu avea nevoie și pot spune că am fost neîncrezătoare la început. Să mă simt așa bine tocmai acolo? Dar în tăcere l-am ascultat pe Dumnezeu care mi-a vorbit și m-a îndrumat." (Antonia Hermine Gherghelaș)

• "«Am ajuns!», cuvintele din sufletul meu când am intrat în Lisieux și am văzut, pentru două secunde sanctuarul în depărtare sus. Au fost răspunsul gândului «Într-o zi voi ajunge!» spus la hramul Bisericii «Sfânta Tereza a Pruncului Isus» din parohia pe care am lăsat-o acum mulți ani (cu o iconiță a ei în portofel) către o nouă patrie unde patroană este Sfânta Fecioară Maria de pe Muntele Carmel (nu prea departe). A fi pelerin înseamnă să te redescoperi, să aprofundezi sau să cunoști noi fericiți și sfinți. În același timp, au fost plăcut îmbinate: rugăciunea și liturghia, turismul și muzeele, sanctuarele și timpul liber. Nu au lipsit nici forfota locurilor, cântecele, dedicațiile. A fost prezentă liniștea, prietenia și voia bună. Cel mai important lucru este acela că noi am fost și am primit confirmarea că cineva (Sfânta Tereza) este cu noi. Datorită tuturor, cred că visele, gândurile și promisiunile au sau vor avea un răspuns." (Andreea-Ioana Ferenț, Torino)

• "Încă nu am descoperit cuvintele potrivite pentru a descrie complexitatea trăirilor de pe parcursul acelor opt zile de pelerinaj. În aceste zile cu toții, în comuniune, am fost pelerini către interiorul ființei noastre, alături de Sfânta Tereza a Pruncului Isus. Am văzut locuri minunate și am simțit bucuria liniștii, care a făcut loc sufletului să o asculte și să vorbească cu Tereza. Cu cât ne apropiam de Lisieux, cu atât o descopeream mai mult pe ea în bunătatea și iubirea celor din jurul meu, în intensitatea cu care ne rugam, cântam și ne conectam unii cu ceilalți. În casa unde a copilărit Tereza și unde a simțit pentru prima dată durerea pierderii unei ființe iubite (pe mama sa) am rezonat cel mai mult cu ea. Pe când soarele se stingea în Oceanul Atlantic, am cântat Domnului cu veselie și am adus mulțumire pentru tot ce ne-a oferit. Tereza s-a apropiat de sufletul nostru pentru a ne fi prietenă, să ne învețe să trăim în simplitate și iubire. În fiecare zi pacea, veselia, râsul, efervescența tinereții, prietenia, rugăciunea și conectarea la Divinitate au mers împreună, una de mână cu cealaltă, balansându-se în armonie. Experiențele și trăirile din aceste zile au îmbogățit atât de mult sufletul meu încât simt și transmit o recunoștință profundă către Dumnezeu pentru ce ne-a oferit." (Diana Ciornei)

• "Am dorit să fac acest pelerinaj pentru a mă ruga pentru vocații în Dieceza de Iași, pentru propria mea vocație și pentru diferite intenții primite de la alți credincioși. Am pornit purtând în spate un bagaj mare de persoane pentru care m-am rugat în diferitele biserici pe care le-am vizitat.

Am fost impresionat de spiritul de rugăciune prezent în tinerii pelerini, de prezența familiilor tinere și de frumusețea iubirii lor, de energia și talentele tinerilor «mai tineri».

Două au fost momentele care m-au emoționat până la lacrimi: expunerea Preasfântului Sacrament după Sfânta Liturghie de Rusalii din Bazilica Sacre Coeur din Paris și intrarea în bazilica dedicată Sfintei Tereza din Lisieux. Aici m-am lăsat privit de chipul senin al Sfintei Tereza și i-am cerut să mă considere și pe mine ca un fiu spiritual, așa cum îi considera pe cei doi preoți misionari pentru care s-a rugat mult timp. Am fost impresionat de grandoarea acestei bazilici, ținând cont de simplitatea Sfintei Tereza. Am descoperit în Sfânta Tereza o prietenă și mi-am propus să mă las însoțit de exemplul ei." (Pr. Alexandru Percu)

• "Niciun pelerinaj nu e la fel ca altul, cum nici noi, oamenii, nu suntem identici. Chiar dacă e să mergi și de mai multe ori în aceleași locuri, trăiești experiențe spirituale și umane diferite, de fiecare dată suntem atinși în mod diferit și tot în mod diferit privim lucrurile, locurile și oamenii de lângă noi. În acest pelerinaj m-am bucurat să redescopăr ce tineri minunați are dieceza noastră, că suntem binecuvântați și tinerii chiar știu să se roage, tinerii au credința vie și vioaie și, descoperind acestea, se poate explica ușor de ce tinerii sunt speranța lumii.

Am început pelerinajul având ca punct de start Inima lui Isus, pe care am adorat-o la Sacre Coeur în Paris, și l-am încheiat tot într-o inimă, aceea a Sfintei Tereza a Pruncului Isus și a Sfintei Fețe, care și-a descoperit marea ei misiune, care pleacă tot din inima, IUBIREA. Bineînțeles că între aceste două inimi, am întâlnit-o și pe Mama noastră, Maria, în diferitele sanctuare mariane vizitate.

Mulțumiri și recunoștință celor care au fost implicați în organizare și abia aștept următorul pelerinaj." (Simona-Ana Iosub)

• "Pelerinajul unei ploi de trandafiri, câteva cuvinte la final de călătorie.

Vin momente în viața noastră când simțim că totul e irosit, ne trăim viața de parcă nu ar fi neapărat a noastră, o rutină completă, lipsită de strălucire și sens. Și totuși... ce putem face în aceste momente?

Acum ceva luni, înainte de a afla că voi merge în pelerinaj, multe întrebări mă apăsau... Sunt unde ar trebui să fiu? Fac lucruri bune pentru cei din jur? Sunt suficient de bună în ceea ce fac? Știu eu să iubesc sincer și dezinteresat pe cel de alături? Răspunsul era unul simplu... Ai răbdare.

Au fost momente când mă simțeam singură fiind înconjurată de mulți oameni, momente de tristețe care se rezumau la zâmbete oferite celor din jur, durere prezentată sub formă de ezitare. Un lucru era sigur, cineva acolo Sus avea grijă să trec prin aceste momente pentru a prețui ceea ce avea să mi se întâmple ceva mai târziu.

Pelerinajul acesta m-a făcut să privesc mai clar ceea ce mi se întâmplă în viața de zi cu zi. Iubirea copiilor, energia oamenilor, momentele de rugăciune, momentele de deznădejde, bucurii, neliniște... toate acestea formează omul de astăzi.

Bucuria acestor zile mi-a umplut inima. Tinerii pe care i-am cunoscut, fie pentru prima oară, fie mai aprofundat în această perioadă, fiecare a prezentat o poveste, chipul lor relata o viață întreagă, zâmbetul lor prezenta învingerea momentelor dificile, ochii lor speranța unui moment prezent mai bun și cuvintele lor iubirea. Mărturiile date de ei la final au adus multe zâmbete, lacrimi și au reușit să creeze o conexiune greu de descris. Fiecare loc vizitat, fiecare liturghie alături de tineri, fiecare ghid, persoană apărută parcă de nicăieri, fiecare gând sau gest oferit au valorat atât de mult în aceste zile. Dumnezeu vorbește prin oameni, în aceste zile mai mult ca oricând! Nu am făcut prea multe să merit această șansă, însă voi face să merite prezența altor tineri în pelerinajele ce vor urma. Când ai impresia că e totul pierdut, privește în jur și vei înțelege că abia atunci începe viața." (Ana Maria Tălmăcel)

• "Prin acest pelerinaj am avut ocazia să cunosc mai bine o sfântă despre care auzisem doar de câteva ori în biserică. Mergând atât în orașul ei natal, cât și în orașul unde și-a dedicat viața lui Dumnezeu, m-a făcut să am o imagine mult mai clară despre Sfânta Tereza. Rugându-ne în acele locuri importante pentru ea mi-am dat seama că oricărei persoane îi este oferit potențialul de a deveni sfânt. O altă parte marcantă din acest pelerinaj a fost pentru mine chiar începutul acestuia, întreg grupul a făcut o rugăciune de început în fața Preasfântului Sacrament, acest moment mi-a amintit cât de important e să începi orice acțiune împreună cu Dumnezeu și cu binecuvântarea sa." (Anișoara Milea)

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 28 mai - 5 iunie: Pelerinajul tinerilor la Lisieux

lecturi: 1.

pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro

Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat