Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași (catedrală): Concertul Absolvenților

În seara zilei de miercuri, 31 mai 2023, Corul Universității Naționale de Arte "George Enescu" - din capitala culturală a Moldovei - a susținut Concertul Absolvenților clasei de dirijat cor și ansamblu coral, coordonat de conf. univ. dr. George Dumitriu în Catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași.

Prezentarea concertului a început cu o scurtă biografie a studenților Gabriela Matcovschi, absolventă a studiilor de masterat, și pr. Robert Râtan, absolvent al studiilor ciclului de licență. Corul Universității Naționale de Arte, alcătuit din studenți ai ciclului de licență, a fost acompaniat la pian de către prof. dr. Roxana Toma.

Fiecare piesă din concert a fost introdusă cu câteva cuvinte, după cum urmează:

1. Cămara Ta, Mântuitorule - Ioan D. Chirescu

"Cămara Ta, Mântuitorule, o văd împodobită, și îmbrăcăminte nu am ca să intru într-însa, luminează-mi haina sufletului meu, Dătătorule de lumină, și mă mântuiește!"

Fără îndoială, genurile muzicii corale erau preferate de compozitorii primei jumătăți de secol XX, prin intermediul cărora au contribuit generos la afirmarea școlii muzicale românești.

Continuând alături de Sabin Drăgoi drumul trasat de Dumitru G. Kiriac și Gheorghe Cucu, Ioan D. Chirescu va pune în valoare folclorul românesc prin utilizarea citatului sau va crea în stil popular.

Printre numeroasele piese dedicate genului coral, se înscriu și lucrări cu caracter religios. Dintre acestea, amintim axioane, heruvice și, mai ales colindele, ce se caracterizează prin melodicitate expresivă, modalism adecvat, ritmuri populare și printr-o polifonie particulară a vocilor.

Asemenea compozițiilor cu caracter laic, lucrările de factură sacră semnate de Ioan D. Chirescu atrag atenția prin măiastra scriitură corală, unde vocile sunt conduse cu eleganță și logică în desfășurarea sonoră.

2. Iubi-te-voi, Doamne - Nicolae Lungu

Dotat cu o sensibilitate aparte, Nicolae Lungu rămâne unul dintre cei mai cunoscuți creatori de la începutul veacului trecut, datorită colindelor care au intrat în repertoriul tradițional, prin numeroasele piese corale publicate, religioase sau populare.

Următoarea lucrare din programul concertului nostru are un conținut liturgic, prin textul preluat din Psalmul 17-1, ce precedă epicleza și care ne induce în starea de reuniune cu Cristos Împăratul.

"Iubi-te-voi Doamne" sau "Imnul Iubirii" este cântarea Sfintei Liturghii intonată imediat după îndemnul "Să ne iubim unii pe alții, ca într-un gând să mărturisim".

Credincioșii, pentru a putea primi Sfânta Împărtășanie cu inima curată, renunță la orice întristare și rostesc cu profundă sinceritate textul duhovnicesc "Hristos în mijlocul nostru", căruia i se răspunde "Este și va fi, totdeauna acum și pururea".

3. Veniți să ne bucurăm - Ioana Ghica-Comănești

În continuare, rămânem în contextul muzicii religioase din prima jumătate a secolului XX, printr-o lucrare semnată de compozitoarea Ioana Ghica-Comănești, născută în 1883 într-o distinsă familie de boieri olteni.

Deși este mai puțin cunoscută publicului de astăzi, Ioana Ghica-Comănești a fost o valoroasă și talentată creatoare de muzică religioasă, ale cărei compoziții se transmiteau frecvent la radio, aproape în fiecare duminică în cadrul slujbelor religioase, până la finele celui de-al Doilea Război Mondial.

Lucrarea Veniți să ne bucurăm a fost concepută pe versurile Psalmului 93, dominat de figura lui Dumnezeu cel Atotputernic, Mântuitorul, pe care îl slăvim și lăudăm.

O invitație să ne bucurăm de existența lui Cristos, care, în bunătatea lui nemăsurată, ne protejează de-a lungul vieții, de cele văzute și nevăzute.

4. Matinala - Felicia Donceanu

Apreciată pentru versatilitatea expresiei muzicii sale, Felicia Donceanu a rămas cunoscută drept una dintre cele mai importante prezențe feminine în peisajul componistic românesc, demonstrând o stăpânire deplină a tehnicilor moderne, adaptate unei semantici ce depășește de multe ori sfera generală a esteticii contemporane.

A abordat majoritatea genurilor muzicale, de la cele camerale la cele simfonic și vocal-simfonice, catalogul lucrărilor sale cuprinzând și partituri scrise pentru scenă, teatru instrumental.

Manifestând o predilecție pentru genul coral, Felicia Donceanu ne surprinde uneori prin subtilitatea muzicii, iar alteori, printr-o sonoritate încărcată de culoare și ritm, într-o permanentă oscilație a registrelor dramatic și liric, a momentelor meditative și umoristice, care generează o muzică rafinată și efervescentă.

Matinala este a doua piesă din tripticul vocal "Tablouri bacoviene", alcătuit din Rar, Matinala și Decor.

Compus în anul 1974, pentru cor mixt a cappela pe versuri de George Bacovia, ópusul se încadrează în genul de pastel coral, remarcându-se prin concepția inedită asupra temporalității, unde raportul de complementaritate este obținut prin alternarea de la sopran la alto a mișcării și a stagnării, linia melodică fiind pusă în valoare în diferite variante, din care nu lipsește ipostaza ludică.

5. Locus Iste - Anton Bruckner

La mai bine de un secol de la trecerea sa în neființă, în anul 1886, muzica lui Anton Bruckner, un artist mistic rătăcit în plin secol XIX, deschis către zona sacră și laică deopotrivă, continuă să fie privită cu reticență de o categorie destul de amplă a publicului contemporan.

Alăturat lui Gustav Mahler, simfonismul brucknerian este considerat masiv, dificil, uneori obositor și chiar neinteligibil.

În ceea ce privește receptarea muzicii lui Bruckner, nu există, se pare, cale de mijloc. Dirijorii, cercetătorii și criticii înzestrați cu echilibrul necesar pot aborda creația acestuia cu suficientă înțelepciune pentru a-i înțelege contextul, limbajul și mesajul.

Dar și în această privință, istoria receptării operei bruckneriene e plină de contradicții și contraste care se repetă într-un mod similar celor din timpul vieții compozitorului.

Bruckner însuși a realizat numeroase modificări în partituri considerate încheiate. În plus, acest muzician modest obișnuia să se consulte cu interpreții și simpatizanții săi chiar în timpul, de obicei îndelungat, al elaborării creațiilor.

Trăia deseori momente de îndoială, pentru că ajungea să respingă ferm părerile dirijorilor care îi condiționau executarea lucrărilor simfonice sau corale, impunându-i diferite modificări.

În prezent, e greu de știut dacă și cât era de acord Bruckner cu asemenea "revizuiri". Documentele ar arăta că nu le admitea decât de circumstanță.

Referindu-se în scrisorile sale la modificările din partituri, Bruckner afirma: "Întregul este pentru mai târziu, și numai pentru cunoscători și prieteni..."

Locus Iste, un motet cu textul în limba latină, compus în 1869, al cărui titlu complet este Locus iste a Deo factus est, însemnând "Acest loc a fost făcut de Dumnezeu".

Lucrarea este interpretată de obicei la aniversarea sfințirii bisericilor, având la bază povestea biblică în care Iacob mărturisește "Cu adevărat, Domnul este în locul acesta, și eu n-am știut".

6. Izvor de dor - Viorel Munteanu

Creația lui Viorel Munteanu denotă un echilibru între rafinamentul meșteșugului profesionist, tehnicile componistice savante și accesibilitatea mesajului artistic.

Muzica sa este deopotrivă interesantă pentru profesioniști - interpreți și cercetători - deoarece conține enigme provocatoare ce așteaptă să fie descifrate, dar este adresată și melomanilor în general, care sunt cuceriți de sensibilitatea sinceră a expresiei.

Creația corală a lui Viorel Munteanu, alături de lucrările elaborate în genurile muzicii simfonice și vocal-simfonice, reflectă o foarte bună cunoaștere a moștenirii artistice universale, "de la preclasici la contemporani", dar și a celei naționale, de la simplele melodii folclorice la savanta artă psaltică, de la opera Rapsodului anonim la cea a marelui Enescu.

Piesa Izvor de dor vizează transpunerea auditoriului într-o atmosferă contemplativă, susținută de tempo-ul Andante și nuanțele frumos conturate, în jurul versurilor încărcate de o semnificație profundă ale lui Vasile Filip.

7. Concertul coral nr. 1 - Gavriil Musicescu

Personalitate marcantă a culturii muzicale românești, Gavriil Musicescu este considerat un părinte al muzicii corale naționale, care a integrat melosul popular în variate prelucrări instrumentale sau vocale.

Spirit de aleasă cultură, Musicescu a acordat o importanță majoră cântecului folcloric în dezvoltarea culturii muzicale academice naționale.

A fost unul dintre primii compozitori români care au abordat cu succes genul concertant sacru, după modelul profesorilor ruși de la Capela Imperială unde s-a format.

Dedicându-se creației corale, s-a preocupat de notarea și armonizarea melodiilor populare, urmărind să păstreze structura modală a acestora, în opoziție cu practica aranjamentelor tonal-funcționale utilizate până la el.

O deosebită importanță a avut inițiativa sa de a transcrie în notație lineară cântările de strană, însoțite uneori de o măiestrită prelucrare contrapunctică.

În continuarea programului, veți audia Concertul coral nr. 1, lucrare alcătuită din trei mișcări (Andante, Adagio și Allegro Moderato), compusă pe baza cuvintelor Profetului David din Psalmii 23, 150 și 142.

8. Crizanteme - Vasile Spătărelu

Vasile Spătărelu a fost un maestru al scriiturii vocal-corale și este considerat un reprezentant de seamă al școlii ieșene de compoziție, având numeroase lieduri și miniaturi corale realizate pe versurile unor poeți români consacrați, precum Mihai Eminescu și Tudor Arghezi.

Apreciat de mai mulți cercetători ca având un caracter liric prin excelență, discursul muzical al compozitorului este "dominat de expresivitatea melodiilor divers structurate, amintind de vigoarea formulelor ritmico-melodice ale cântecului popular".

Vasile Spătărelu se remarcă prin abilitatea de a înnobila formele mici cu o semnificativă densitate a expresiei muzicale, tehnică exersată în special în genurile vocale.

Urmează lucrarea Crizanteme, compusă pentru cor mixt pe versurile poetului Tiberiu Utan. Deși are o tematică laică, lucrarea descrie o fugară și duioasă amintire a chipului mamei, trecută în veșnicie, dobândind o valoare spirituală, aproape sacră.

9. Jubilate Deo - Peter Anglea

Peter Anglea este un compozitor american, născut în 1988, aparținând unei generații de muzicieni activi pe mai multe planuri de activitate, în sensul dezvoltării sale în domeniul muzical și cel de informatică, tehnologie computerizată și programare în același timp.

Absolvent al Universității "Bob Jones" din Greenville, a obținut ulterior un masterat în compoziție în 2011 la aceeași instituție.

Lucrările sale au fost prezentate la numeroase evenimente regionale și naționale, precum și la numeroase concerte și recitaluri din întreaga lume.

Întrucât a fost membru al unui ansamblu vocal cu număr redus de membri, Rivertree Singers, și a devenit ulterior director muzical al bisericii baptiste al comunității din care face parte, Peter Anglea a compus preponderent muzică sacră, cuprinzând psalmi în limba latină, imnuri în limba engleză, piese de Crăciun sau alte creații cu influențe gospel.

Lucrarea pe care o veți audia, Jubilate Deo, este ultimul psalm dintr-un triptic coral în limba latină, în care compozitorul îmbină elemente ale scriiturii specifice cântărilor tradiționale ale Bisericii Catolice europene cu melodismul și maniera caldă, cursivă de acompaniament din spațiul muzicii religioase americane.

10. Te slăvesc pe Tine, Părinte - Pascal Bentoiu

Rămânem mai departe în sfera religioasă, într-o atmosferă meditativă, inspirată de lucrarea Te slăvesc pe Tine, Părinte, compusă în anul 1981 de Pascal Bentoiu.

Muzician complex, cu preocupări multiple, acesta și-a construit o solidă carieră componistică, creația sa fiind apreciată pentru limbajul modern, ancorat în contemporaneitate și orientat spre reliefarea expresivității liniilor melodice.

Aceste particularități înscriu stilul componistic al lui Bentoiu în curentul post-enescian de tip neoromantic, ce a dominat o parte din direcțiile muzicii românești din a doua jumătate a secolului trecut.

Cuprinzând aproape toate genurile muzicale, de la cele camerale (cvartete), simfonice, până la lucrările destinate teatrului liric, valoarea creației lui Pascal Bentoiu a fost recunoscută prin obținerea unor importante premii naționale și internaționale.

11. Gloria - Antonio Vivaldi

Încheiem programul concertului nostru într-o atmosferă glorioasă, de bucurie și jubilație, după cum sugerează titlul ultimei lucrări, Gloria in excelsis Deo, compusă în secolul al XVII-lea de către cunoscutul compozitor Antonio Vivaldi, cel mai de seamă reprezentant al Barocului muzical venețian. Această creație va fi dirijată de conf. univ. dr. George Dumitriu, iar corul va fi acompaniat de prof. dr. Roxana Toma.

După salutul și felicitările Preasfințitului Petru Gherghel, episcop emerit, corul a intonat pentru toți cei prezenți "La mulți ani!"

Dumnezeu să primească cântarea noastră de laudă!

Miriam Obadă,
anul II - muzicologie

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 31 mai: Iași (catedrală): Concertul Absolvenților


 

lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat