Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Omilia Papei Francisc în duminica Rusaliilor (28 mai 2023)

Cuvântul lui Dumnezeu ni-l arată astăzi pe Duhul Sfânt în acțiune. Îl vedem acționând în trei momente: în lumea pe care a creat-o, în Biserică și în inimile noastre.

1. Înainte de toate în lumea pe care a creat-o, în creație. Încă de la început Duhul Sfânt este în acțiune: "Tu îți trimiți Duhul tău și ele vor fi create", ne-am rugat cu Psalmul (104,30). De fapt, el este creator Spiritus (cf. Sfântul Augustin, In Ps., XXXII,2,2), Duh creator: așa îl invocă Biserica de multe secole. Dar, putem să ne întrebăm, ce face Duhul în crearea lumii? Dacă totul are origine de la Tatăl, dacă totul este creat prin intermediul Fiului, care este rolul specific al Duhului? Un mare Părinte al Bisericii, Sfântul Vasile, a scris: "Dacă încerci să-l sustragi pe Duhul de la creație, toate lucrurile se amestecă și viața lor apare fără lege, fără ordine" (Spir., XVI,38). Iată rolul Duhului: este Cel care, la început și în orice timp, face să treacă realitățile create de la dezordine la ordine, de la dispersare la coeziune, de la învălmășeală la armonie. Acest mod de a acționa îl vom vedea mereu, în viața Bisericii. El dă lumii, într-un cuvânt, armonie; astfel "conduce cursul timpurilor și reînnoiește fața pământului" (Gaudium et spes, 26; Ps 104,30). Reînnoiește pământul, dar atenție: nu schimbând realitatea, ci armonizând-o; acesta este stilul său pentru că el este în sine însuși armonie: Ipse harmonia est (cf. Sf. Vasile, In Ps., 29,1), spune un părinte al Bisericii.

Astăzi în lume există atâta discordie, atâta dezbinare. Toți suntem legați și totuși ne aflăm nelegați între noi, anesteziați de indiferență și oprimați de singurătate. Atâtea războaie, atâtea conflicte: pare incredibil răul pe care omul îl poate face! Dar, în realitate, ostilitățile noastre sunt alimentate de duhul dezbinării, de diavol, al cărui nume înseamnă tocmai "dezbinător". Da, cel care precedă și excedează răul nostru, dezagregarea noastră, este duhul rău care "seduce întregul pământ" (Ap 12,9). El se bucură de antagonisme, de nedreptăți, de calomnii, este bucuria sa. Și, în fața răului discordiei, eforturile noastre pentru a construi armonia nu sunt suficiente. Iată atunci că Domnul, la apogeul Paștelui său, la apogeul mântuirii, revarsă asupra lumii create pe Duhul său bun, pe Duhul Sfânt, care se opune duhului dezbinător pentru că este armonie, Duh de unitate care aduce pacea. Să-l invocăm în fiecare zi asupra lumii noastre, asupra vieții noastre și în fața oricărui tip de dezbinare!

2. În afară de creație, îl vedem în acțiune în Biserică, începând din ziua de Rusalii. Însă observăm că Duhul nu dă început Bisericii împărțind instrucțiuni și norme comunității, ci coborând asupra fiecărui apostol: fiecare primește haruri deosebite și carisme diferite. Toată această pluralitate de daruri diferite ar putea să dea naștere la învălmășeală, dar Duhul, ca în creație, tocmai pornind de la pluralitate îi place să creeze armonie. Armonia sa nu este o ordine impusă sau omologată, nu; în Biserică există o ordine "organizată după diversitatea darurilor Duhului" (Sf. Vasile, Spir., XVI,39). La Rusalii, de fapt, Duhul Sfânt coboară în multe limbi de foc: dă fiecăruia capacitatea de a vorbi alte limbi (cf. Fap 2,4) și de a auzi propria limbă vorbită de alții (cf. Fap 2,6-11). Așadar, nu creează o limbă egală pentru toți, nu anulează diferențele, culturile, ci armonizează totul fără a omologa, fără a uniformiza. Și asta trebuie să ne facă să ne gândim în acest moment, în care ispita "indietrism-ului" încearcă să omologheze totul în discipline numai de aparență, fără substanță. Să rămânem asupra acestui aspect, asupra Duhului care nu începe de la un proiect structurat, așa cum am face noi, care după aceea ne pierdem adesea în programele noastre; nu, el începe oferind daruri gratuite și supraabundente. De fapt, la Rusalii, subliniază textul, "toți au fost umpluți de Duh Sfânt" (Fap 2,4). Toți umpluți, așa începe viața Bisericii: nu de la un plan precis și articulat, ci de la experimentarea aceleiași iubiri a lui Dumnezeu. Duhul creează armonie în acest fel, ne invită să simțim uimire față de iubirea sa și față de darurile sale prezente în ceilalți. Așa cum ne-a spus Sfântul Paul: "Există diferite daruri, dar este același Duh [...]. Noi toți am fost botezați într-un singur Duh spre a forma un singur trup" (1Cor 12,4.13). A vedea pe fiecare frate și soră în credință ca parte a aceluiași trup la care aparțin: aceasta este privirea armonioasă a Duhului, acesta este drumul pe care ni-l indică!

Și Sinodul în desfășurare este - și trebuie să fie - un drum conform Duhului: nu un parlament pentru a reclama drepturi și nevoi conform agendei lumii, nu ocazia pentru a merge acolo unde ne duce vântul, ci oportunitatea pentru a fi docili față de suflul Duhului. Pentru că, în marea istoriei, Biserica navighează numai cu el, care este "sufletul Bisericii" (Sf. Paul al VI-lea, Discurs adresat Colegiului Sacru pentru urările onomastice, 21 iunie 1976), inima sinodalității, motorul evanghelizării. Fără el, Biserica este inertă, credința este numai o doctrină, morala este numai o datorie, pastorația este numai o muncă. Uneori auzim așa-numiți gânditori, teologi, care ne dau doctrine reci, par matematice, pentru că lipsește Duhul înăuntru. În schimb, cu el credința este viață, iubirea Domnului ne cucerește și speranța renaște. Să-l repunem pe Duhul Sfânt în centrul Bisericii, altminteri inima noastră nu va fi arsă de iubirea față de Isus, ci față de noi înșine. Să-l punem pe Duhul la începutul și la inima lucrărilor sinodale. Pentru că "astăzi Biserica are nevoie mai ales de el! Să spunem așadar în fiecare zi: vino!" (cf. Idem, Audiența generală, 29 noiembrie 1972). Și să mergem împreună, pentru că Duhului, ca la Rusalii, îi place să coboare în timp ce "toți sunt împreună" (cf. Fap 2,1). Da, pentru a se arăta lumii el a ales momentul și locul în care toți erau împreună. Așadar, poporul lui Dumnezeu, pentru a fi plin de Duhul, trebuie să meargă împreună, să facă sinod. Astfel se reînnoiește armonia în Biserică: mergând împreună cu Duhul în centru. Fraților și surorilor, să construim armonie în Biserică!

3. În sfârșit, Duhul face armonie în inimile noastre. Vedem asta în Evanghelie, unde Isus, în seara de Paște, suflă asupra discipolilor și spune: "Primiți-l pe Duhul Sfânt" (In 20,22). Îl dăruiește pentru un scop precis: pentru a ierta păcatele, adică pentru a reconcilia sufletele, pentru a armoniza inimile sfâșiate de rău, distruse de răni, dezintegrată de sentimentele de vină. Numai Duhul repune armonie în inimă, pentru că este Cel care creează "intimitatea cu Dumnezeu" (Sf. Vasile, Spir., XIX,49). Dacă vrem armonie să-l căutăm pe el, nu niște adăugiri lumești. Să-l invocăm pe Duhul Sfânt în fiecare zi, să începe ziua rugându-l, să devenim docili față de el!

Și astăzi, în sărbătoarea sa, să ne întrebăm: eu sunt docil față de armonia Duhului? Sau urmăresc proiectele mele, ideile mele fără a mă lăsa plăsmuit, fără a mă lăsa schimbat de el? Modul meu de a trăi credința este docil față de Duhul sau este încăpățânat? Alipit în mod încăpățânat de litere, de așa-numitele doctrine care sunt numai expresii reci ale vieții? Sunt grăbit în a judeca, arăt cu degetul și trântesc ușa în fața altora, considerându-mă victimă a tuturor și a toate? Sau primesc puterea sa creatoare armonioasă, primesc "harul ansamblului" pe care el îl inspiră, iertarea sa care dă pace? Și la rândul meu iert? Iertarea înseamnă a face spațiu pentru ca să vină Duhul. Promovez reconciliere și creez comuniune, sau caut mereu, băgându-mi nasul unde există dificultăți pentru a vorbi de rău, pentru a dezbina, pentru a distruge? Iert, promovez reconciliere, creez comuniune? Dacă lumea este dezbinată, dacă Biserica se polarizează, dacă inima se fragmentează, să nu pierdem timpul pentru a-i critica pe ceilalți și pentru a ne supăra pe noi înșine, ci să-l invocăm pe Duhul: el este capabil să rezolve aceste lucruri.

Duhule Sfânt, Duh al lui Isus și al Tatălui, izvor inepuizabil de armonie, îți încredințăm lumea, îți consacrăm Biserica și inimile noastre. Vino, Duh creator, armonie a omenirii, reînnoiește fața pământului! Vino, Dar al darurilor, armonie a Bisericii, fă-ne uniți în tine! Vino, Duh al iertării, armonie a inimii, transformă-ne cum știi tu, prin intermediul Mariei!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat