Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Rusalii

Imnul "Veni, Sancte Spiritus"

Secvență de lumină

de Simone Caleffi

"Vino, Duhule Preasfânt, și trimite pe pământ a ta luminoasă rază": cu aceste cuvinte minunate și simple începe secvența de Rusalii. Actualmente liturgia din Liturghierul roman prezintă numai trei secvențe, în afară de cea prezentă, compusă de Ștefan Langton în 1228: cea de Paște (Victimae paschali laudes, de Vipone, din 1090); cea din solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos (Lauda Sion Salvatorem, de Toma de Aquino, 1236); și cea din comemorarea Sfintei Fecioare Maria Îndurerate (Stabat Mater dolorosa, atribuită lui Toma de Celano, circa 1250, sau lui Jacopone de Todi, circa 1300). Ele s-au născut din vocalizările celui de-al doilea Aleluia, prealabil proclamării Evangheliei zilei: "a" final se prelungea într-o lungă succesiune de note fără cuvinte. În mod diferit de zona romană mai progresată, unde formele lungi melismatice erau în consonanță cu o tradiție tehnică muzicală rafinată, nu întotdeauna transalpin nici peste tot acest mod de a cânta, numit de jubilare, răspundea la capacitatea și la gustul noilor populații germanice. Astfel, s-a început să se insereze sub diferite note ale silabelor care formau o frază.

Ulterior, la prima fază s-au adăugat altele cu sau fără rimă. Astfel s-au născut adevărate texte imnice pe strofe. Acest tip de producții muzicale a crescut în măsură tot mai mare dat fiind că erau apte să confere celebrărilor un climat de sărbătoare. Înflorirea secvențelor a avut loc din secolul al IX-lea până în al XIII-lea, epocă în care a început decadența lor.

Terținele din Veni, Sancte Spiritus se pot grupa două câte două. În primele este ritmat un cvadruplu "Vino", invocație insistentă adresată celei de-a treia persoane a Preasfintei Treimi: "Al săracilor Părinte, Dătător de cele sfinte, vino și ne luminează!". Secvența de aur, bogată în perspective teologice, se prezintă impregnată de un misticism autentic și duce la convingerea că creatura este iubită așa cum este ea, din cauza a ceea ce se străduiește și a ceea ce aspiră să fie. Ea îl celebrează pe Duhul ca izvorul darurilor care în Gal 5,22-23, sunt considerate rod al Duhului. Revine, aici, tema luminii, găsită deja în prima terțină. Pare că avem în fața ochilor scena din Fap 2,3-4): limbile de foc de la Rusalii luminează drumul pe care apostolii vor trebui să-l parcurgă odată ce vor fi umpluți de Duhul Sfânt. Dar, săpând în Primul Testament, ne putem gândi la ceea ce afirmă autorul lui Înț 7,26 chiar cu privire la ea: "Este iradierea luminii veșnice".

În celelalte două terține sunt indicate calitățile Duhului Sfânt. De fapt, care sunt atributele acestui dar înșeptit așa cum cântă Veni Creator? El este "bun mângâietor, oaspete preaiubitor, dulcea noastră răcorire. Tu în trudă alinare, în căldură ești răcoare, mângâiere în mâhnire". Apare aici tema locuirii (cf. Rom 8,11) și a mângâierii pe care Duhul o oferă creaturii umane. Biserica, așa cum se citește în Fap 9,31, "se consolida și umbla [...] și creștea prin mângâierea Duhului Sfânt" pe care, conform In 14,16, Tatăl îl dăruiește ca "mângâietor pentru ca să rămână cu voi pentru totdeauna".

Arhiepiscopul de Canterbury, puternic în acțiune, profund în știință și cu siguranță un om sfânt chiar și fără aureolă, trebuie să fi experimentat personal dulceața suavă de care este impregnat un credincios condus autentic de Duhul, pentru a se putea ruga astfel. De fapt, apare un anumit accent liric: "Peste cei ce ți se-nchină, tu revarsă-a ta lumină, harul tău îmbelșugat. Pentru-a omenirii vină, firea-ntreagă-acum suspină, grav rănită de păcat".

Tema asistenței la slăbiciunea noastră, exprimată în această strofă a VI-a (să ne gândim la Rom 8,26-27: "De asemenea, și Duhul vine în ajutorul slăbiciunii noastre, pentru că nu știm ce să cerem în rugăciune așa cum se cuvine, dar Duhul însuși intervine pentru noi cu suspine negrăite") deschide la cea a binefacerilor - care sunt manifestările diferite ale harului - din penultimele terține. Acolo înflorește tema iertării păcatelor: "Spală ce e întinat, udă tot ce e uscat, vindecă ce e rănit! Moaie tot ce-i împietrit, încălzește ce-i răcit și îndreaptă ce-i greșit!".

Ca în a doua terțină, reapare în ultimele două finale tema darurilor. Dumnezeu, "tatăl orfanilor și apărătorul văduvelor" (Ps 67,6), celor care sunt "săraci în duh" (Mt 5,3) îl dă pe Duhul său, exact ca lui Mesia (Is 11,2-3): "Celor care te cinstesc și pe tine te slujesc, dă-le harul înșeptit!". În ultima terțină se trece de la septenarul darurilor la rugăciunea escatologică pentru viața veșnică: "Răsplătește-a lor iubire cu suprema fericire, sus, în raiul nesfârșit. Amin".

(După L'Osservatore Romano, 24 mai 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat