Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Schimbarea raportării la resursele Pământului, nu sunt infinite

Prefața Papei Francisc la cartea "Il gusto di cambiare. La transizione ecologica come via per la felicità" ("Gustul de a schimba. Tranziția ecologică drept cale pentru fericire") scrisă de Gaël Giraud și Carlo Petrini (Slow Food Editore și Libreria Editrice Vaticana) în librării din 17 mai 2023. Volumul va fi prezentat la Salonul de Carte din Torino la 19 mai.

Binele care apare ca frumos poartă cu sine motivația pentru care trebuie să fie făcut. Acesta este primul gând care mi-a apărut după ce am citit acest dialog frumos între Carlo Petrini, pe care-l cunosc și-l stimez de mulți ani, gastronom și activist cunoscut în toată lumea, și Gaël Giraud, un iezuit economist căruia i-am apreciat diferitele contribuții apărute în ultima vreme în La Civiltà Cattolica, unde scrie articole calificate referitoare la economie, finanțe și schimbările climatice.

Pentru ce această legătură? Pentru că citirea acestui text a generat în mine un adevărat "gust" de frumos și de bun, adică o savoare de speranță, de autenticitate, de viitor. Ceea ce duc înainte cei doi autori în acest schimb este un soi de "narațiune critică" față de situația globală: pe de o parte, elaborează o analiză motivată și stringentă la modelul economico-alimentar în care suntem cufundați care, pentru a face referință la celebra definiție a unui scriitor, "cunoaște prețul totului și valoarea nimicului"; pe de altă parte, propun diferite exemple constructive, experiențe sigure, evenimente singulare de îngrijire a binelui comun și a bunurilor comune care îl deschid pe cititor la o privire de bine și de încredere asupra timpului nostru. Critică a ceea ce nu merge, relatare de situații pozitive: una cu cealaltă, nu una fără cealaltă.

Îmi place să remarc o realitate semnificativă: faptul că în aceste pagini Petrini și Giraud, unul un activist de șaptezeci de ani, celălalt un profesor de economie de cincizeci de ani, adică doi adulți, întâlnesc în noile generații motive sigure de încredere și de speranță. De obicei, noi, adulții, ne plângem de tineri, ba chiar repetăm că timpurile "trecute" erau cu siguranță mai bune decât acest prezent chinuit, și că acela care vine după noi delapidează cuceririle noastre. Și în schimb trebuie să admitem cu sinceritate că tinerii sunt cei care întrupează personal schimbarea de care toți avem nevoie în mod obiectiv. Ei sunt cei care ne cer, în diferite părți ale lumii, să schimbăm. Să schimbăm stilul nostru de viață, așa de prădător față de ambient. Să schimbăm raportul nostru cu resursele Pământului, care nu sunt infinite. Să schimbăm atitudinea noastră față de ei, noile generații, cărora le furăm viitorul. Și nu numai că ne cer asta, ei fac asta: mergând în piață, manifestând propriul dezacord față de un sistem economic nedrept pentru cei săraci și dușman al ambientului, căutând noi drumuri. Și realizează asta pornind de la cotidian: fac alegeri responsabile în materie de hrană, de transporturi, de consumuri.

Tinerii ne educă în această privință! Aleg să consume mai puțin și să trăiască mai mult relațiile interpersonale; sunt atenți să cumpere obiecte produse urmând reguli stricte de respect ambiental și social; sunt inventivi în utilizarea mijloacelor de mișcare colective sau mai puțin poluante. Pentru mine, a vedea că aceste comportamente se răspândesc ajungând să devină practică obișnuită este motiv de mângâiere și de încredere. Petrini și Giraud fac referință adesea la mișcările de tineret care, în diferite părți ale lumii, duc înainte instanțele dreptății climatice și ale dreptății sociale: cele două aspecte trebuie ținute împreună, mereu.

Cei doi autori indică drumuri operative pentru o dezvoltare economică durabilă și critică la bază conceptul de bunăstare care merge pentru majoritatea astăzi. Cel conform căruia PIB-ul este un idol căruia trebuie sacrificat orice aspect al trăirii obișnuite: respectarea ambientului, respectarea drepturilor, respectarea demnității umane. M-a impresionat mult că Gaël Giraud a reconstruit modul în care istoric PIB-ul s-a afirmat ca unic parametru pentru a judeca sănătatea economiei unei națiuni. El afirmă că asta s-a petrecut în timpul perioadei nazismului și că punctul de referință era reprezentat de industria armelor: PIB-ul are o origine "războinică", am putea spune. Așa încât pentru acest motiv munca femeilor casnice n-a fost niciodată luată în calcul: pentru că angajarea lor nu folosește războiului. O altă dovadă a faptului că este urgent să ne debarasăm de această perspectivă economistă, care pare să disprețuiască latura umană a economiei, sacrificând-o pe altarul profitului ca metru absolut.

În afară de asta, natura acestei cărți este de două ori interesantă. Mai întâi, pentru că are loc în forma unui dialog. Aceasta este o realitate pe care o consider importantă de subliniat. Confruntarea este cea care ne îmbogățește, nu faptul de a rămâne fermi pe pozițiile noastre. Conversația este cea care devine ocazie de creștere, nu fundamentalistul care blochează drumul spre noutate. Dezbaterea este momentul în care ne maturăm, nu certitudinea ermetică de a fi noi cei care "avem dreptate" mereu. Mai ales atunci când vorbim despre căutarea adevărului. Fericitul Pierre Claverie, episcop de Orano, martir, afirma: "Adevărul nu se posedă, iar eu am nevoie de adevărul celorlalți". Îmi permit să adaug: creștinul știe că nu cucerește adevărul, ci mai degrabă el este "cucerit" de Adevăr, care este Cristos însuși. Pentru acest motiv cred cu tărie că practica dialogului, a confruntării și a întâlnirii este astăzi foarte urgent de învățat noilor generații, încă de copii, pentru a nu favoriza construirea de personalități închise cu dublu mandat în îngustimea propriilor convingeri.

În al doilea rând, cei doi interlocutori - stimulați în mod înțelept de curator - reprezintă puncte de vedere și origini culturale diferite: Carlin Petrini, care se definește agnostic și cu care am avut deja bucuria de a dialoga pentru un alt text; Gaël, un iezuit. Dar această realitate obiectivă nu-i împiedică să ducă înainte o conversație intensă și constructivă care devine manifestul unui viitor plauzibil pentru societatea noastră și pentru însăși planeta noastră, așa de amenințată de consecințele nefaste ale unei abordări distructive, colonialiste și dominatoare asupra creației.

Un credincios și un agnostic vorbesc și se întâlnesc, deși pornesc de la poziții diferite, despre diferite aspecte pe care societatea noastră trebuie să și le însușească pentru ca ziua de mâine a lumii să mai fie posibilă: mi se pare ceva frumos! Și este frumos și mai mult pentru că, în desfășurarea confruntării între cei doi interlocutori, apare clar convingerea importanței decisive a unicului cuvânt al lui Isus, prezentat în Faptele Apostolilor, care nu este prezent în Evanghelii: "Este mai mare bucurie a da decât a primi". Da, pentru că atunci când cei doi interlocutori întâlnesc în consumul dus la exces și în risipa ridicată la nivel de sistem răul contemporaneității, și găsesc în altruism și în fraternitate adevăratele condiții pentru ca trăirea împreună să fie durabilă și pașnică, ei dovedesc că perspectiva lui Isus este rodnică și loc de viață pentru toți bărbații și femeile. Pentru cel care are un orizont de credință și pentru cei care nu-l au. Fraternitatea umană și prietenia socială, dimensiuni antropologice cărora le-am dedicat ultima enciclică Fratelli tutti, trebuie să devină tot mai mult baza concretă și operativă a relațiilor noastre, la nivel personal, comunitar și politic.

Orizontul de preocupare asupra căruia Petrini și Giraud își focalizează atenția lor este situația ambientală cu adevărat critică în care ne aflăm, fiică a acelei "economii care ucide" și care a provocat strigătul suferind al Pământului și strigătul neliniștitor și neliniștit al săracilor din lume. În fața știrilor care vin zilnic - secetă, dezastre ambientale, migrații forțate din cauza climei - nu putem rămâne indiferenți: am fi complici ai distrugerii frumuseții pe care Dumnezeu a voit să ne-o dăruiască în creația care ne înconjoară. Cu atât mai mult că în acest mod ajunge să piară acel dar "foarte bun" pe care Creatorul l-a făurit cu apă și țărână, bărbatul și femeia. Să admitem asta: dezvoltarea economică desconsiderată la care suntem supuși provoacă dezechilibre climatice care apasă pe umerii celor mai săraci, îndeosebi în Africa subsahariană. Cum putem închide ușile pentru cei care fug, și vor fugi, de situații ambientale nesustenabile, consecințe directe ale consumismului nostru deșănțat?

Cred că această carte este un dar prețios, pentru că ne indică un drum și posibilitatea concretă de a-l parcurge, la nivel individual, comunitar și instituțional: tranziția ecologică poate să reprezinte un domeniu în care toți, ca frați și surori, ne îngrijim de casa comună, pariind pe faptul că noi consumând mai puține lucruri și trăind mai multe relații personale vom trece pragul porții fericirii noastre.

Cetatea Vaticanului, 11 aprilie 2023

Papa Francisc

(După Vatican News, 17 mai 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat