Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
O omilie rostită în 1979 de Joseph Ratzinger

"Este timpul să ne ridicăm": actualitatea mesajului lui Augustin

de Joseph Ratzinger

Se desfășoară în aceste zile Săptămâna augustiniană paveză, care comemorează convertirea și botezul sfântului episcop de Hipona. Un eveniment care îmbogățește cu semnificații acest an 2023, în care se împlinesc 1.300 de ani de la transferarea rămășițelor sale pământești de la Cagliari la Pavia, în Bazilica "San Pietro in Ciel d'Oro", unde este încă înmormântat și unde aseară, în aniversarea liturgică a sărbătorii convertirii, a fost celebrată Liturghia pontificală solemnă de arhiepiscopul de Milano, Mario Delpini. Spre cel care este considerat părintele Bisericii din Occident a îndreptat o atenție constantă în decursul studiilor sale Joseph Ratzinger, așa încât primul volum din Opera omnia a sa, în curs de publicare sub îngrijirea Libreria Editrice Vaticana, este dedicat tocmai marelui filozof și teolog născut la Tagaste și mort la Hipona. Printre textele care fac parte din carte - până acum publicată în poloneză, spaniolă și germană - figurează și ceea ce prezentăm în această pagină, publicat în ultimul număr din "Vita e pensiero" (2023, nr. 1), revista Universității Catolice "Sacro Cuore". Este vorba de o omilie - tradusă de Pietro Luca Azzaro - pe care fostul arhiepiscop cardinal de München und Freising a ținut-o pentru Korbinianfest în domul din Freising, la 11 noiembrie 1979.

"Este timpul să ne ridicăm!" este motoul acestei Zile a lui Corbinian. V-ați trezit noaptea sau dimineața devreme pentru a veni la mormântul Sfântului Corbinian și la Biserica vie care suntem noi înșine, care sunteți voi înșivă. Și mergem la Biserica vie pentru a-l întâlni pe Domnul, care este adevărata zi și adevărata cale. Ultima parte a acestui drum nu se poate face pe jos și cu atât mai puțin cu mașina, ci numai interior, cu inima. De aceea, acum vrem să ne reculegem un moment pentru a parcurge această ultimă bucată de drum, pentru a merge la Domnul, pentru a-l asculta și pentru a-l întâlni în această dimineață.

"Este timpul de a ne ridica!" Atunci când auzim aceste cuvinte, ne gândim imediat la primele, nu așa de plăcute, minute ale dimineții. Trezirea ne-a zdruncinat și încă suntem obosiți, am vrea să mai rămânem culcați, dar este timpul să ne ridicăm și trebuie să urmăm chemarea noii zile. Un om înzestrat cu simțul umorului mi-a spus odată că devenim tot mai "occidentali" [Abendländer], pentru că viața noastră se mută tot mai mult spre seară (adică spre apus). Dimineața nu "suntem". De fapt, civilizația noastră devine treptat o civilizație a serii și a nopții. Și asta înseamnă un pic și că trăim într-un timp care nu vrea să se ridice, care se aranjează fără forța unui nou început.

"Este timpul să ne ridicăm!" Tocmai am ascultat în lectură despre tânărul Samuel care simte chemarea: "trebuie să mă ridic". Dar numai a patra oară învață cu adevărat să se ridice, înțelege de unde provine și ce anume vrea acea chemare.

Numai a patra oară înțelege că nu este acolo pentru slujirea adusă unei persoane bătrâne, ci că o chemare mai mare îi cere să intre în viață, că Dumnezeu este cel care îl cheamă. Și înțelege că s-a ridicat cu adevărat numai în clipa în care devine disponibil să-l asculte, devenind astfel un om drept care a ridicat țara sa. Asta înseamnă că nu orice ridicare este o adevărată ridicare. Pentru a ne ridica într-adevăr, este necesar să ascultăm chemarea corectă, este necesar să ne ridicăm complet. Nu este suficient să alergăm în spatele numelor vechi sau tinere; suntem cu adevărat ridicați, orientați spre viitor, spre noua zi, dacă îl ascultăm din nou pe Dumnezeu însuși, dacă ne ridicăm împreună cu el și împreună cu el mergem spre un viitor pe care nimeni dintre noi nu este în măsură să și-l imagineze mai înainte.

"Este timpul să ne ridicăm!" Când am auzit pentru prima dată tema Zilei lui Corbinian din acest an, mi-a venit imediat în minte un om care, în momentul decisiv al vieții sale, a perceput că-i vine din Biblie această chemare: "Trebuie să te ridici!". Asta a marcat toată viața sa; și pentru mine personal a fost decisiv, în anii începutului drumului vieții mele și al deciziilor mele, că am putut să-l întâlnesc pe acest om așa de aproape.

A fost profesor de retorică mai întâi la Tunis, apoi la Roma și în sfârșit la Milano. Ca tânăr, a luat cu el o tânără cu care, conviețuind într-un soi de căsătorie de fapt, a avut un copil pe care l-au alintat un pic. Atunci când în sfârșit la Milano a intrat în cercul celor mai cunoscute personalități din înalta societate, mama sa a crezut că acea unire nu i se mai potrivea și că - așa cum se gândea - nici măcar nu putea să o ia în căsătorie pe acea tânără, pentru că era de origini foarte umile și, prin formare - așa se considera -, nu era potrivită pentru el. Astfel, la presiunea mamei, el a îndepărtat-o.

În timp ce mama încă era în căutarea soției potrivite pentru el, acel om a luat cu el o altă tânără, suferind enorm, în același timp, pentru comportamentul său necuviincios, pentru acțiunea sa mizerabilă. Și suferea tot mai mult și pentru faptul de a trăi într-o societate goală, frivolă, pentru faptul că marile conferințe, pentru care era faimos, în fond erau numai "vorbării goale"; așa cum realiza tot mai mult că acea mare viață de societate, cu toate convențiile și distincțiile sale plătite, era ipocrită, tot așa era atitudinea lui față de tânăra sa, pe care tocmai am descris-o.

Toate acestea îl chinuiau; și relatează cum într-o seară, înainte de un mare discurs pe care trebuia să-l țină, pe străzile din Milano a întâlnit un cerșetor un pic amețit de băutură care se distra. Asta l-a impresionat profund, așa încât și-a spus sieși: "Acest om are o viață alternativă. Cu câțiva bănuți pe care și i-a procurat cerșind, este liber și fericit. Eu, în schimb, cu toată erudiția mea și inserat în înalta societate, nu! Cât de mizerabilă este această viață!".

Dar a auzit vorbindu-se și de alte alternative. Aflase că erau tineri bărbați și femei care se ridicau, îl ascultau pe Cristos și puneau complet la dispoziția sa viața lor, că formau comunități religioase și dădeau loc la adevărate alternative. Și relatează că, mai târziu, i s-a părut ca și cum Dumnezeu l-ar fi luat, ca să spunem așa, de la spate și l-a întors, așa încât el să se poată privi în față pe sine însuși și să vadă cine era în realitate și care era propriul aspect. Și spune: eram ca unul care în vis caută să se ridice, care încearcă să se ridice, dar care este tras jos de forța somnului și a oboselii grele ca plumbul. Și a auzit despre un coleg care a fost și el profesor de retorică, dar într-un ambient păgân, în care creștinilor le era interzis învățământul din principiu; și că acel om, în mod spectaculos, s-a mărturisit public creștin, pentru că prefera mai degrabă să piardă catedra decât onoarea sa, sufletul său și pe Dumnezeul său. Toate acestea lucrau înlăuntrul lui, care era sfâșiat interior, pentru că era plin de dispreț față de viața pe care o ducea, dar incapabil s-o abandoneze și s-o schimbe. Căzând pradă acestei mari suferințe interioare, se plimba, sfâșiat, prin grădina sa de la Milano, pe de o parte, hotărât să lupte pentru a se ridica, și, pe de altă parte, recunoscând că nu era capabil să facă asta. Și relatează cum, în spirit, a văzut apropiindu-se de el tinerele din viața sa care îi spuneau: "Nu vei reuși!"; și chiar însăși viața sa, cu toate frumusețile sale și plăcerile societății, care îi spunea: "Nu reușești să trăiești fără toate acestea!".

Și în sfârșit, fiind pradă a acestei furii disperate față de sine însuși, a deschis Biblia cu intenția de a face să depindă totul de primul text pe care îl va citi. Și a găsit aceste cuvinte: "Căci este deja ceasul să vă treziți din somn! Într-adevăr, acum mântuirea noastră este mai aproape decât atunci când am început să credem. Noaptea este pe sfârșite, ziua este aproape. Așadar, să ne dezbrăcăm de faptele întunericului și să îmbrăcăm armele luminii! Să ne purtăm cuviincios, ca în timpul zilei: nu în chefuri și beții, nu în necurății și desfrâuri, nu în certuri și gelozii, ci îmbrăcați-vă în Domnul Isus Cristos! Și să nu aveți grija trupului spre a-i face poftele!" (Rom 13,11-14). Și a spus: "nu am citit mai departe. Nu mai aveam nevoie să citesc mai departe, pentru că acum știam ce trebuia să fac. Trebuia să mă ridic spre Isus Cristos". A fost botezat și a început o viață nouă, viața alternativă cu Cristos așa cum o citise în acel text.

Acel om se numea - deja ați înțeles - Augustin. A trăit în urmă cu 1.500 de ani, dar, cu toate acestea, în scrierile sale, se poate întâlni așa de aproape și așa de personal încât să-l simțim alături de noi, pentru că a trăit însăși viața noastră.

"Este timpul să ne ridicăm!" Aceasta este chemarea care astăzi ne este adresată nouă și care exact ca atunci - deși în mod mereu nou - ne spune în ce mod ne putem ridica într-adevăr: cu Isus Cristos, aruncând faptele întunericului și trăind acum cu el viața sa, viața nouă, viața care va veni. Atunci ne ridicăm cu adevărat. Autodeterminarea nu ne-o poate da societatea sau cine știe altcineva, dacă nu suntem noi să ne determinăm pe noi înșine. Și nimeni nu ne poate da libertatea, dacă nu suntem noi cei care ne decidem pentru ea. Și lumea nu poate deveni umană, dacă nu suntem umani noi și nu o facem umană. De aceea, în acest moment - exact ca acel om atunci -, să ascultăm glasul apostolului: noaptea este pe sfârșite. Este timpul să ne ridicăm. Îmbrăcați-vă haina de zi, îmbrăcați-vă cu Cristos și aruncați faptele întunericului: chefuri și beții, necurății și desfrâuri, certuri și gelozii. Trăiți așa cum trăiește el! Atunci veți fi oameni ai zilei și oameni care s-au ridicat!

Ca prin coincidență, alaltăieri, și mie mi-a venit în minte acest text. Am avut posibilitatea, împreună cu alți trei cardinali germani, să vorbesc foarte mult cu Sfântul Părinte. Și i-am relatat că astăzi voi fi cu mii de tinerii din dieceza noastră care vor veni în pelerinaj, și mulți pe jos. Era entuziast despre asta și a spus: "Duceți acelor tineri saluturile mele foarte personale și binecuvântarea mea!".

Este ceea ce doresc să fac acum. Dar trebuie să adaug că a fost foarte important și să vă pot spune asta, pentru că trebuia să remediez o lipsă care a existat înainte. De fapt, anterior, papa a început să vorbească despre tineri, spunând: "Simt că pretutindeni tinerii se ridică, există un nou început, că, nu numai în Polonia, ci și în Occident, tinerii au până peste cap cuvinte din filozofia materialistă, care îl caută din nou pe Cristos, credința, viața adevărată, și că se pregătesc din nou să pornească la drum cu Cristos spre o viață nouă". Și a adăugat: "Cred că pretutindeni, ca semn al acestei reluări, există o nouă reluare și a vocațiilor religioase". Și ne întreba cum mergeau lucrurile la noi în Germania. Cardinalul Hoffner, cu orgoliu, a putut să-i spună: "Anul acesta am avut treizeci de hirotoniri sacerdotale și cincizeci și opt de tineri au intrat în seminar". Eu eram fericit că lipseau arhiepiscopii de Paderborn și Freiburg, unde au intrat în seminar și acolo circa cincizeci de tineri. Desigur, am fost depășiți mult și de episcopul de Mainz. Eu am putut doar să răspund: "La noi sunt numai douăzeci". Și nu m-am consolat deloc că în această privință cardinalul de Berlin a afirmat: "Pentru München sunt deja mulți!". Acum noi, în Bavaria, uneori suntem un pic mai reflexivi, dar asta nu înseamnă că la sfârșit rămânem așezați; pentru că după aceea ne ridicăm după ce am fost loviți.

Și cred că putem afirma: și pentru noi acum este momentul în care să ne ridicăm și să arătăm că simțim chemarea de a lua drumul nostru. Cred că marea chemare din această Zi a lui Corbinian ar trebui să fie aceasta: ca și noi să spunem "da" zilei, să ne ridicăm, să pornim la drum spre Domnul; să primim din nou chemarea sa și să existe tineri care să spună "da" preoției și vieții călugărești; să existe tineri ca dinăuntrul lumii de astăzi, cu toate convențiile sale, să trăiască în mod nou așa cum a trăit Cristos. Să-l rugăm acum pe Domnul pentru asta: să ne dea ghiontul; să ne ajute să-i spunem: "Da, mă ridic!".

(După L'Osservatore Romano, 25 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat