Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Biserica și islamul

Pași pe calea dialogului

de Simone Caleffi

Între luni și marți, pentru musulmanii din toată lumea a fost Laylat-al Qadr, "noaptea destinului". Conform Sura 97 din Coran, este noaptea în care îngerii (între care Gabriel, numit Jibril) coboară pe pământ cu binecuvântările lui Allah pentru a duce fiecărui lucru destinul său. În afară de asta, vineri va fi celebrată Eid al-Fitr, sărbătoarea care încheie Ramadan-ul, luna sacră de post pentru musulmani. În toată lumea, în special în acest timp forte, sunt numeroase inițiativele de fraternitate între creștini și musulmani care se înscriu totuși într-un context mai amplu. Pentru a înțelege în ce stadiu sunt raporturile între islam și creștinism, trebuie reparcurse etapele dialogului în istoria recentă. Biserica a făcut deja mult. O cotitură importantă în raportul dintre cele două religii este imprimată de Conciliul Vatican II, în care s-a declarat voința de a instaura un dialog amical cu islamul. La 28 octombrie 1965, părinții au scris că "Biserica privește de asemenea cu stimă pe musulmani, care îl adoră pe Dumnezeul cel unic, viu și existent în sine, îndurător și atotputernic, Creatorul cerului și al pământului, care a vorbit oamenilor" (Nostra aetate, 3). În acest scop, Biserica a îndemnat la înțelegerea și la colaborarea reciproce, la promovarea păcii și a libertății. Și a recomandat creștinilor să cunoască mai bine islamul și musulmanilor să aprofundeze cunoașterea creștinismului, în așa fel încât ambele să fie în măsură să discute despre valorile celuilalt.

În 1984, Secretariatul pentru Necreștini, prin documentul intitulat Atitudinea Bisericii Catolice în fața adepților altor religii (Reflecții și orientări cu privire la dialog și misiune), clarifică raporturile Bisericii cu adepții celorlalte credințe și spune în ce mod trebuie ea să se apropie de ei. Creștinilor li se spune să dea mărturie despre credința lor, dar continuând să respecte libertatea persoanelor. Urmează un al doilea document, în 1991, al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios și al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor, unde se afirmă că dialogul trebuie să fie dus înainte "ascultând de adevăr și respectând libertatea" (Dialog și vestire, 9).

Papa Francisc, la opt sute de ani după întâlnirea Sfântului Francisc cu sultanul, la 4 februarie 2019, a semnat, cu marele imam Ahmad Al-Tayyeb, care conduce prestigioasa moschee-universitate Al-Azhar din Cairo, Documentul despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună. Prin el, cei doi lideri religioși au condamnat violența și terorismul care nu au nimic de-a face cu credința și au încurajat întâlnirea dintre islam și creștinism, adoptând cultura dialogului drept cale, colaborarea între cele două religii drept conduită și cunoașterea reciprocă drept metodă și criteriu cu obiectivul de a face să colaboreze aceste două lumi pentru obținerea păcii. Și în documentul de la Abu Dhabi, elementul de bază comun de la care s-a decis să se pornească pentru a încerca să se combată intoleranța a fost legat de credința în unicul Dumnezeu. S-a subliniat cum iubirea față de aproapele este prezentă în textele sacre ale ambelor religii. Papa și imamul au amintit că ele, astăzi, sunt victime ale unei crize spirituale care duce la îndepărtarea persoanei de bunurile religioase și le face să caute numai bunăstarea materială în defavoarea celei spirituale. În afară de asta, cei doi lideri denunță criza eticii actuale, subliniind cum, în aceste timpuri din urmă, individualismul a intrat într-o dimensiune și mai egoistă, în care fiecare caută propria bunăstare fără a se îngriji de cea a altora. Cele două religii sunt responsabile ale acestor probleme care chinuiesc omenirea, dar cei doi lideri susțin că, prin formarea conștiinței și prin propunerea solidarității și a iubirii față de aproapele, ele pot contribui la răspândirea unei mentalități constructoare de pace, prin care să domnească toleranța și conviețuirea pașnică. Pentru papa și pentru imam, fraternitatea este relația care trebuie să se afle la inima întregii omeniri; diviziunile și conflictele sunt în contrast cu mesajul religiilor și, îndeosebi, cu voința lui Dumnezeu. Francisc și Al-Tayyeb ne avertizează cu privire la riscurile de a instrumentaliza credința prin interpretări greșite ale textelor religioase.

Apoi, Francisc, în ultima sa enciclică datată la 3 octombrie 2020, afirmă: "Problemele legate de fraternitatea și de prietenia socială au fost mereu printre preocupările mele. În ultimii ani, am făcut referință la ele de mai multe ori și în diferite locuri. Am voit să adun în această enciclică multe dintre aceste intervenții situându-le într-un context mai amplu de reflecție. [...] M-am simțit stimulat în mod special de marele imam Ahmad Al-Tayyeb, cu care m-am întâlnit la Abu-Dhab" (Fratelli tutti, 5).

(După L'Osservatore Romano, 19 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat