Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Arhiepiscopul Șevciuc: În Ucraina al doilea Paște în timpul conflictului. Femeile susțin țara
de Salvatore Cernuzio

"Eu cred că în Ucraina experimentăm cu adevărat prezența Celui Înviat între noi, pentru că de un an nu trebuia să existăm... dar noi încă suntem vii și putem confirma întregii lumi de la Kiev că Isus Cristos a înviat, adevărat a înviat". Arhiepiscopul major de Kiev-Halyč, Sviatoslav Șevciuc, vorbește la telefon cu Vatican News în timp ce de la fereastra biroului său privește fluviul Nipru. Apa curge, așa ca și viața în capitala țării aflate în război de peste un an. La 16 aprilie este celebrarea Paștelui conform calendarului iulian: "Al doilea Paște în care rezistăm acestei agresiuni", spune conducătorul Bisericii Greco-Catolice Ucrainene și asigură: "Avem speranță. Speranță care iese afară din orizonturile umane, pentru că nici militar, nici economic, nici uman Ucraina nu are resursele pentru a rezista la un invadator așa de impunător".

- Preafericirea Voastră, în Ucraina, la Paște, credincioșii se salută cu cuvintele "Cristos a înviat, adevărat a înviat". Acest salut, în contextul dramatic al războiului care durează de peste un an, ce semnificație are?

Îmi amintesc că de copil părinții mei m-au învățat să-i salut pe toți cu acest salut. Din întâmplare, fără să știu, odată am salutat un reprezentant al partidului comunist, ateu militant. "Cristos a înviat!", am spus eu. El, uimit, mi-a răspuns: "Da, da, m-au informat". Port în inimă acest răspuns și în contextul războiului îl înțeleg tot mai mult: una este a fi informați despre învierea lui Cristos, alta este a verifica acest mesaj prin propria experiență de viață. Cu adevărat, învierea înseamnă a mărturisi propria credință creștină, dar a spune și că acestui adevăr îi corespunde experiență trăită. Acum eu cred că într-adevăr în Ucraina experimentăm prezența Celui Înviat între noi.

- Cum este receptat acest mesaj de mântuire de persoane, de credincioși? În mijlocul la atâta durere, la atâta moarte, distrugere, există unii care au pierdut credința?

Aș spune contrariul, experiența directă a morții pentru multe persoane, de a se afla față în față cu acest dezastru, duce la convertire. Cu adevărat în Ucraina avem o mare perioadă de căutare a lui Dumnezeu. Se spune că pe front și ateii se roagă pentru soldați și, când se întorc de la lupte, caută un părinte spiritual cu care să împărtășească experiențele lor. Această durere, aceste suferințe evocă întrebările existențiale nu numai cu privire la semnificația suferinței, ci și a morții. Și mesajul creștin cu adevărat este izvorul speranței, pentru că noi avem o perspectivă de viață care depășește moartea. O perspectivă mai mare, mai largă, mai amplă a vieții, care ne dă forța internă de a continua să construim, în timp ce în fiecare zi cineva distruge; de a continua să vindecăm și să îngrijim rănile, în timp ce în fiecare zi cineva le provoacă. A continua și să sperăm în timp ce cineva spune că nu mai avem speranța.

- Ce efect a avut războiul asupra tuturor preoților, precum și în raporturile dintre dumneavoastră drept conducător al Bisericii Greco-Catolice și cler?

Războiul ne-a dus la o convertire pastorală adevărată și autentică. Preoții nu mai sunt o elită socială, o castă de oameni care nu pot fi atinși. Preotul este cel care trebuie să coboare de pe piedestalul său și să îngenuncheze în fața celui care este rănit, să mângâie pe cei care îi plâng pe cei dragi ai lor. Această convertire pastorală face să se descopere o dimensiune a preotului care este un slujitor, cum spune Cristos. Pentru mine, ca episcop, această perioadă a fost una de apropiere strânsă cu preoții. Pentru că ei, da, sunt aproape de poporul suferind, dar eu trebuie să fiu aproape de preoții mei. Ei se îngrijesc de rănile poporului, dar eu trebuie să îngrijesc rănile lor, trebuie să fiu părinte când se simt "arși", obosiți, să-i iau pe umeri pentru a le da odihnă și curaj. Această comuniune a Bisericii, între preoți și credincioși, între preoți și preoțime, între episcop și preoții săi, este secretul rezistenței, al forței Bisericii noastre în aceste condiții.

- Să vorbim, în schimb, despre femei. Lor, mai întâi, li s-a arătat Cristos înviat. Ce rol desfășoară femeile în Ucraina, îndeosebi în cadrul Bisericii, în această perioadă dramatică?

Femeile, deocamdată, sunt majoritatea în comunităților noastre, pentru că există sate unde nu mai sunt bărbați. Toți sunt pe front luptând... Femeia acum este, așadar, aceea care cu adevărat poartă pe umeri povara acestui război. Cu voluntariatul, cu ajutoarele umanitare... Dintotdeauna, în Biserica noastră, femeia a fost prima vestitoare a credinței creștine în familii și în parohii. Aproape 99% dintre cateheți la noi sunt femei și 90% din clerul nostru sunt căsătoriți și rolul soției preotului și în parohie este foarte important. Avem femei cu adevărat foarte culte, înțelepte, inteligente, care lucrează în diferitele domenii ale vieții Bisericii și care oferă o contribuție importantă în mecanismele decizionale.

- Așadar, se poate spune că femeile sunt acelea care sprijină Ucraina în acest context de război?

Desigur... Acum femeile sunt imagine a Ucrainei: imaginea unei mame care își plânge fiul, sau a unei soții care speră întoarcerea soțului său. Sunt icoana Ucrainei.

- Dumneavoastră, în atâtea ocazii și în trecut, ați denunțat riscul indiferenței sau al obișnuirii cu suferința? Mai există acest risc? Ce se poate face pentru a-l contrasta?

Da, este un mare risc, pentru că în fiecare zi cad bombele, dar aceste bombe nu mai înspăimântă. Și oroarea morții nu mai înspăimântă. Este o problemă de psihologie umană: indiferența apără de realitatea crudă. Dar această indiferență poate să fie cu adevărat foarte periculoasă, pentru că inima se usucă, nu mai este capabilă să fie empatică față de cel care suferă și nu se mai aude strigătul celor care se află în necesitatea extremă. Ce este de făcut? Noi, creștinii, trebuie să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu, să practicăm evlavia noastră creștină, să ne rugăm. Rugăciunea, sacramentele și ascultarea cuvântului lui Dumnezeu ne ajută să nu cădem în mâinile indiferenței.

- Și cel care nu are instrumentele credinței, cum se apropie în fața acestei orori care pare că a normalizat chiar și crimele de război?

Văd că aceia care nu au credința creștină caută pe cineva care să legitimeze violența sau ura. Este foarte periculos dacă unul justifică violența din punctul de vedere religios sau creștin, pentru că astfel avalanșa răzbunării devine cu adevărat, cu adevărat de neoprit. Și ura cu adevărat face să ardă sufletul. Prima victimă a urii este cel care urăște. Noi încercăm să nu împingem la ură față de dușman. Nu suntem acei lideri care binecuvântează violența, spre deosebire de ceea ce simțim din partea rusă. Nu toți ne înțeleg... Noi nu doar că vedem că această credință creștină este o forță, ci și că este ceva ce deschide orizonturile, ceva ce dă viața pentru a supraviețui în aceste condiții. În schimb, ura și violența distrug.

(După Vatican News, 15 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat