Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Cincizecimea pascală"

O amintire ne precedă

A crea comuniune în inima istoriei

de Simone Caleffi

Creștinul celebrează o mare sărbătoare care durează de la Paște la Rusalii. Liturgia trăiește această unică mare zi de sărbătoare ca sacramentul celor cincizeci de zile. Îl trăiesc noii botezați și penitenții reconciliați - chiar dacă această ultimă dimensiune era mai evidentă în creștinismul primar - împreună cu toți credincioșii: toată Biserică este în sărbătoare. Ea este centrată în întregime pe Cristos înviat. Nu este vorba de o amintire goală, ci de o experiență vitală în credință, care trezește un aleluia continuu. În lumina acestei amintiri creștinii interpretează toată istoria. Această sărbătoare devine afirmație de viață, reînnoită de învierea lui Cristos. Creștinul trăiește în certitudinea că este de acum în mod radical liber, fără să se mai teamă pentru viața sa. Această sărbătoare este trăită într-o bucurie prelungită împreună cu ceilalți frați în credință și se explică în atâtea alte motive: sărbătoare a comunității parohiale, a Primelor Împărtășanii, a Mirului, a Hirotonirilor, a sfârșitului anului catehetic, a lunii mariane, a mamei.

Atitudinile fundamentale ale creștinului, în acest timp, sunt elemente calificatoare ale întregii sale vieți, începând de la bucuria, exprimată în cântare, care se naște din credință: Cristos a înviat cu adevărat și ne-a făcut părtași de învierea sa. Lumânarea pascală, aprinsă mereu în timpul acestor cincizeci de zile, amintește prezența continuă a Celui Înviat în mijlocul celor care sunt ai săi.

Drumul din Postul Mare ne-a însoțit - printr-un itinerar progresiv de convertire - pentru a primi evenimentul fundamental al credinței noastre: învierea lui Isus, cel răstignit. Un eveniment care este înainte de toate veste exultantă, dar este și o invitație adresată credincioșilor ca să trăiască "înviați": "Domnul a înviat! Să nu întârziem în jurul mormintelor, ci să mergem să-l redescoperim pe el, Cel Viu! Și să nu ne fie frică să-l căutăm și pe fața fraților, în istoria celui care speră și a celui care visează, în durerea celui care plânge și suferă: Dumnezeu este acolo!", așa cum a spus papa în omilia din veghea pascală anul trecut.

Creștinii nu anunță teoria învierii; ei proclamă că Nazarineanul, dat la moarte de oameni, a fost înviat de Dumnezeu. Este în joc o istorie, un mod de a trăi, nu o idee. Pentru Israel, memorialul Paștelui era amintirea actualizată - celebrată cu ritualul mielului pascal - a eliberării realizate de Dumnezeu în folosul poporului său. Pentru creștini, Paștele face trimitere la Cristos, nou miel, care, cu dăruirea vieții sale, îl eliberează pe om de sclavia radicală: păcatul. Așadar, o eliberare ne precedă, o amintire ne interpelează și ne implică. A celebra Paștele, făcând din el o atitudine existențială, înseamnă a comemora ceea ce ne-a precedat. Noi toți suntem îndreptați încontinuu spre libertate și - în același timp - ispitiți de fascinația vechilor și noilor sclavii (este experiența trăită de Israel); Dumnezeu ni se propune încontinuu nouă pentru a ne face să înțelegem sensul profund al existenței umane, chiar dacă întâlnește refuzul și răstignirea (este evenimentul lui Cristos).

În celebrare se comemorează Paștele: se trăiește experiența istorică de a fi poporul convocat pentru "masa Domnului". Am văzut, în Joia Sfântă, că evanghelistul Ioan relatează - în locul ultimei cine - spălarea picioarelor. Și, în ea, lasă discipolilor o poruncă: "Faceți aceasta în amintirea mea". O adevărată liturgie, o amintire autentică a pâinii frânte și a vinului împărtășit, trebuie să ducă la o viață trăită pentru frați. Comemorarea liturgică a Paștelui nu poate face abstracție de viața zilnică trăită sub semnul și judecata slujirii; și orice existență trăită în această linie devine semn și față a Paștelui.

Cu jertfa sa, Cristos a făcut din toți oamenii un singur popor, dărâmând orice diviziune, și a purificat Biserica sa. Cei care au ajuns la credința pascală formează o singură inimă și un singur suflet în lauda adusă lui Dumnezeu pentru mântuirea mea și în slujirea fraților.

Dacă eliberarea pascală din Egipt întemeiază un popor care înainte nu era popor, Paștele lui Cristos generează Biserica: o convocare a credincioșilor într-un popor nou. Logica istoriei mântuirii este logică de comuniune, de convocare. De fapt, realitatea ultimă spre care suntem îndreptați noi toți nu este perfecțiunea individuală, ci comuniunea deplină de oameni liberi. Liberi pentru că am fost eliberați de suspiciunea reciprocă, de spiritul de dominare, de dorința de a impune mai degrabă "propriul" adevăr decât a-l căuta împreună, punându-ne în slujba altora. Liberi de logica dominării, putem să pornim la drum pentru a realiza o omenire în care diversitatea devine celebrare a unității și nu o mortificare a sa.

Noutatea Paștelui ne interpelează radical cu privire la modul nostru de a înțelege viața și solidaritatea.

(După L'Osservatore Romano, 12 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat