Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Triduum pascal - Sâmbăta Sfântă

În zorii Paștelui cu Maria din Magdala

de Gianfranco Ravasi

În arcul temporal care se încadrează între moartea pe cruce și înmormântarea lui Isus și dimineața următoarei zile pascale a învierii intră în scenă o figură specială, Maria din Magdala. În 1989, scriitorul Giovanni Testori mi-a cerut să prefațez un volum al său dedicat Mariei Magdalena în istoria artei (subiect în care sacru și eros se împleteau după o tipologie îndrăgită de scriitor), un profil biblic. Am ales ca titlu: O sfântă calomniată și glorificată. Titlul este și mai pertinent în zilele noastre ca urmare a fanteziilor improbabile din Codul lui da Vinci a lui Dan Brown și pentru că are la bază un soi de loc comun, confundat ca istoriografic, pironit în mintea multor cititori.

Așadar, să încercăm să reconstruim motivele deformării feței acestei femei care provine din Magdala (din ebraicul migdol, "turn"), un sat de pescari pus pe coasta de vest a lacului Tiberiadei, pe atunci centru comercial pescăresc, așa încât în greacă se numea Tarichea, adică "pește sărat". Ei bine, din această localitate, Maria se evidențiază pe neașteptate în Evanghelia după Sfântul Luca (8,1-3), într-o listă de discipole ale lui Cristos, ca Ioana, soție a ministrului finanțelor al lui Irod Antipa, sau o anumită Suzana și "multe altele". Portretul este schițat cu o singură trăsătură de penel: "Maria, numită Magdalena, din care scosese șapte diavoli". "Diavolul", în limbajul evanghelic, nu este numai rădăcina unui rău moral, ci și fizic care poate impregna o persoană. Acel "șapte", după aceea, este numărul simbolic al plinătății. Așadar, nu putem să știm mult despre răul grav, moral sau psihic sau fizic, care o lovea pe Maria și pe care Isus i l-a eliminat. Însă tradiția populară, în secolele următoare nu a avut ezitări și a făcut-o pe Maria Magdalena să devină o prostituată.

Dar pentru ce? Răspunsul este simplu: în pagina precedentă, capitolul 7 din Evanghelia după Sfântul Luca, se relatează istoria unei anonime "păcătoase cunoscute în acel oraș (nenumit)". Aplicația era ușoară, dar nefondată: această "păcătoasă" publică ar fi trebuit să fie Maria din Magdala, prezentată puține rânduri mai târziu! Așadar, ei i-a fost atribuit tot evenimentul relatat de evanghelist. Aflând despre prezența lui Isus la un ospăț în casa unui fariseu cunoscut, un anume Simon, ea a făcut un gest de venerație și de iubire deosebit de apreciat de Cristos: a uns cu ulei parfumat picioarele rabinului din Nazaret, le-a udat cu lacrimile sale și le-a șters cu părul său, primind la sfârșit un cuvânt de iertare a păcatelor sale.

Cu această primă identificare nejustificată între Magdalena și păcătoasa anonimă se pregătea deja a doua într-un soi de joc al supraexpunerilor. Este cunoscut, de fapt, că în capitolul 12 din Ioan, Maria, sora Martei și a lui Lazăr, prieteni ai lui Isus, a făcut același gest - care, printre altele, era semn de ospitalitate și de exaltare a oaspetelui - al păcătoasei citate din Luca. În timpul prânzului, ea, "luând un vas cu mireasmă de nard curat, de mare preț, a uns picioarele lui Isus și le-a șters cu părul ei". Din deducție liberă, în tradiția creștină Maria din Magdala este transformată în Maria din Betania, suburbie a Ierusalimului!

Astfel, de două ori tradiția populară face să se piardă trăsăturile personale ale Mariei din Magdala, confundând-o mai întâi cu o prostituată - de aici toate reprezentările "carnale" ale sfintei în istoria artei - și după aceea cu cea mai curată Maria din Betania. Însă, între timp, Maria Magdalena a ajuns efectiv cu discipolii la Ierusalim în urmarea lui Isus pentru a trăi cu el ultimele sale ore tragice. De fapt, toți evangheliștii sunt în acord în a semnala prezența sa în momentul răstignirii și al înmormântării lui Cristos (de exemplu, Mt 27,56 și 61). Și tocmai alături de acel mormânt în lumina încă palidă a zorilor de Paște, Evanghelia după Sfântullui Ioan (20,11-18) situează întâlnirea celebră dintre Cristos și Maria din Magdala.

Așa cum este cunoscut, Maria îl confundă pe Cristos cu paznicul zonei din cimitir. Or, acest tip de "orbire" este tipic unor apariții ale Celui Înviat: să ne gândim numai la discipolii din Emaus care merg împreună cu el mai multe ore fără a-l recunoaște (Lc 24,13-35). Semnificația este desigur teologică: deși fiind încă același Isus din Nazaret, Cristos glorios depășește coordonatele umane, istorice și fizice. Pentru a-l putea "recunoaște" este necesar să se pună pe un canal de cunoaștere transcendent, cel al credinței. Pentru aceasta, numai atunci când se aude chemată pe nume într-un dialog personal, Maria îl "recunoaște" numindu-l în aramaică Rabbuní, "învățătorul meu".

În celebra sa Viața lui Isus (1863), istoricul francez Ernest Renan va explica în mod raționalist toată scena ca halucinația unei îndrăgostite: "Iubirea unei femei a făcut minunea: Isus a înviat pentru ea!". Astfel se adăuga o altă pietricică malițioasă la portretul Mariei, făcând-o să treacă - fără minimul fundament textual - ca amantă secretă a lui Isus. Mai mult, nu au lipsit aceia care au încercat să o considere ca soție a sa, ca un american, William E. Phipps, într-o carte, destul de "creativă", cu titlul explicit Was Jesus married? (1970).

Dar această deformare a feței Magdalenei avea rădăcini mai vechi la care probabil au făcut referință "detractorii" moderni ai sfintei. Așadar, trebuie să ieșim din Evangheliile canonic și să intrăm în lumea, magmatică și nesigură, a apocrifelor gnostice, apărute în creștinătatea din Egipt prin secolul al III-lea. Înainte de toate, trebuie să spunem că în unele dintre aceste scrieri Maria din Magdala este confundată chiar cu Maria, mama lui Isus! Desigur, identificare foarte nobilă, dar care încă o dată împiedica această femeie să păstreze identitatea sa personală. Mai mult, transfigurarea va ajunge în acele scrieri la o atare înălțime încât să dizolve figura Mariei din Magdala ajungând s-o facă aproape o idee, un simbol, Înțelepciunea prin excelență.

Acest rezultat este obținut în mod paradoxal prin imagini asupra cărora lectura interpretativă posterioară cu răutate va încerca să coase aluzii voluptoase și erotice. De fapt, se citea în Evanghelia lui Filip, o apocrifă descoperită în 1945 la Nag Hammadi în Egipt: "Domnul o iubea pe Maria Magdalena mai mult decât pe toți discipolii și adesea o săruta pe gură. Ceilalți discipoli, văzându-l cu Maria, l-au întrebat: De ce o iubești mai mult decât pe noi?". Exista suficient pentru cel care, necunoscător al simbologiei biblice ("Înțelepciunea iese din gura Celui Preaînalt", conform Vechiului Testament, așa cum se citește în cartea lui Ben Sirah 24,3), a voit să semene suspiciuni cu privire la Maria și cu privire la Isus, născocind o relație sexuală între cei doi, așa cum am semnalat mai sus. În realitate, după cum observa studiosul Luigi Moraldi (1915-2001) în ediția apocrifului pe care a făcut-o, "în toate scrierile gnostice creștine Magdalena este numai exemplul gnosticului perfect și maestra doctrinei gnostice", adică a cunoașterii depline a misterelor divine.

Într-un alt text gnostic, tratatul Pistis Sophia, unde apare de 77 de ori, Magdalena devine emblemă a omenirii răscumpărate de tip androgin (o altă deformare a Mariei!), pentru că, după o lectură literală a unui text al Apostolului Paul, "nu va mai fi nici bărbat, nici femeie, ci toți vor fi una în Cristos Isus" (Gal 3,28). Funcția de semn al Înțelepciunii divine va fi explicită în această fericire adresată Magdalenei și pusă pe buzele lui Isus de autorul gnostic: "Fericită ești tu, Maria, te voi face perfectă în toate misterele de sus. Vorbește deschis tu, a cărei inimă este îndreptată spre Împărăția cerurilor mai mult decât a tuturor fraților tăi!" (17,2).

O sfântă în căutare de identitate, așadar, suspendată între două extreme: carnal, înjosită la prostituată sau la amantă, spiritual, ridicată la Înțelepciune transfigurată. Din fericire, unicul care în aceste zori pascale a chemat-o pe nume, Maria, și a recunoscut-o, confirmând-o ca discipolă a sa, a fost tocmai Isus din Nazaret, Învățătorul său, Rabbuní. Și tocmai pe baza acelei întâlniri pascale prezența sa se arată în fiecare an în liturgia catolică de Paște cu minunata melodie gregoriană Victimae paschalis și cu acel dialog latin pe care nu vrem să-l traducem: - Dic nobis, Maria, quid vidisti in via? - Surrexit Christus spes mea!.

(După L'Osservatore Romano, 8 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat