Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Triduum pascal - Vinerea Sfântă

Ziua discipolului iubit

de Gianfranco Ravasi

"Și noi, sărmane femei care nu mai avem lacrimi, am părăsit Calvarul cu Ioan, care din acel moment m-a luat cu sine. Și în zilele de doliu, pentru a mă întări mi-a relatat multe lucruri despre el. Și eu i-am povestit acele lucruri care, de la prima sa copilărie, mi s-au întâmplat din cauza lui și pe care eu le păstram cu atenție în inimă. Și povestindu-le și repovestindu-le era un mod de a continua să trăiesc cu el, să trăiesc cu el". Sunt cuvintele finale ale unei delicate "autobiografii" narative a Mariei, întocmită de scriitorul și preotul din Pavia, Cesare Angelini (1887-1976), în pragul morții sale și publicată în 1976 cu titlul Viața lui Isus relatată de Mama sa.

Să adunăm în mod ideal și noi acel fir de amintiri pe care Maria și Ioan ni le-au lăsat, în după-amiaza acelei vineri, când Maria și "discipolul pe care îl iubea Isus", identificat de tradiție cu evanghelistul însuși, au coborât de la Golgota, promontoriul stâncos de la periferia Ierusalimului antic. Despre acele ore tragice, al patrulea evanghelist ne-a lăsat un raport original al său care are în scena citată un punct important și care îl vede protagonist cu mama lui Isus. Cristos a fost de acum înălțat de la pământ pe cruce și este în pragul agoniei. În acest moment, "văzând Isus că stăteau acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea, i-a spus mamei: «Femeie, iată-l pe fiul tău!». Apoi i-a spus discipolului: «Iat-o pe mama ta!»" (19,26-27). Care este valoarea acestui act extrem al lui Cristos care implică, în afară de Maria, și pe acel "discipol iubit" pe care îl punem pe rampa Vinerii noastre Sfinte?

Este numai o recomandare, plină de iubire filială, adresată discipolului cel mai drag ca să se ocupe de întreținerea și de protecția Mariei? Sau sub datele realiste ale relatării se ascunde semnificații misterioase și spirituale? Cuvintele lui Isus sunt numai un "testament familial", cum scria Sfântul Ambroziu, sau sunt revelația unei noi maternități spirituale a Mariei, cum declara într-o altă reflecție a sa același episcop de Milano și cum a repetat Pius al XII-lea în enciclica Mystici corporis și Sfântul Ioan Paul al II-lea în Redemptoris mater? Încredințarea Mariei lui Ioan este amintită numai pentru a reafirma fecioria Mariei, lipsită de alți fii cărora să fie încredințată, așa cum voiau Părinții, de la Atanasiu la Ilariu, de la Ieronim la Ambroziu? Sau, după cum scria Efrem Sirul, așa cum Moise s-a ocupat de Iosue pentru a se îngriji de poporul ebraic în locul său, tot așa Isus l-a investit pe Ioan să se îngrijească de Maria, adică de Biserică, poporul lui Dumnezeu?

La picioarele crucii, conform celei de-a patra Evanghelii, sunt prezente patru femei: cunoaștem numele a trei, Maria, mama lui Isus, Maria lui Cleofa și Maria din Magdala, despre a patra este prezentată numai rudenia, este sora Mariei, așadar, mătușa lui Isus. Sinopticii însă introduc și alte femei: Maria, mama lui Iacob, mama fiilor lui Zebedeu, Salomea, Ioana... Adesea, se permitea rudelor, prietenilor și dușmanilor unei persoane răstignite să urmărească ultimele ore ale acelei agonii atroce. Știm, de exemplu, că un rege evreu infam din dinastia Asmoneilor, descendenți ai marilor Macabei, a pus să fie răstigniți conducătorii farisei ai unei revolte împotriva regimului său. Era vorba de Alexandru Janneu care a domnit de la 102 la 76 î.C. Ei bine, el a voit ca în jurul crucilor celor condamnați să fie adunate familiile lor ca să asiste la supliciu și, astfel, răstigniții să vadă plânsul disperat al soțiilor lor și al copiilor, în timp ce regele, sub un luxos pavilion, benchetuia cu concubinele sale.

În narațiunea lui Ioan, privirea evanghelistului se fixează însă exclusiv asupra a două chipuri. Primul, desigur, este cel al Mariei, al doilea este cel al "discipolului pe care îl iubea Isus". Tocmai asupra acestui chip masculin ne concentrăm mai ales atenția noastră. S-a discutat îndelung asupra identității acestui discipol care este citat numai de șase ori în a patra Evanghelie și numai începând de la pătimirea lui Cristos. Unii s-a gândit chiar la Lazăr pe care Isus "îl îndrăgea mult", ba chiar, că Isus "îl iubea" (11,15). Alții au recurs la Ioan Marcu, creștinul discipol al lui Paul și al lui Petru care avea o casă la Ierusalim (Fap 12,12) și pe care tradiția îl identifică și cu evanghelistul Marcu.

Pe margine, este necesară o scurtă notă despre o temă care a generat o bibliografie nemărginită și dispute exegetice infinite. În sinteză, amintim că a patra Evanghelie este rodul unei elaborări lungi. Ea își are începutul cu predica orală a apostolului Ioan și trece printr-o redactare probabil în mai multe etape (a se vedea cele două finaluri cu respectiva adăugare în cap. 20 și 21). Textul terminal scris este operă a unui "evanghelist" pe care unii l-au identificat cu însuși "discipolul iubit", în timp ce pentru majoritatea studioșilor acesta ar fi însuși apostolul, prezentat de evanghelist.

Mai simplă și spontană pare, așadar, majorității exegeților referința la apostolul Ioan, fiul lui Zebedeu, schițat pe Calvar de evanghelist. Totuși, expresia folosită pare să aibă o rezonanță ulterioară. În Ioan, "discipolul pe care îl iubea Isus", se vrea aproape sigur să se reprezinte și portretul discipolului perfect. Așadar, titlul capătă o valoare simbolică, așa cum de altfel adesea se întâmplă în a patra Evanghelie. Teologul Max Thurian (1921-1996), în opera sa Maria, Mama Domnului și figură a Bisericii (Morcelliana 1983), definește această figură ca "personificarea discipolului perfect, a adevăratului credincios al lui Cristos, a credinciosului care l-a primit pe Duhul". Evanghelistul, pe scena care se desfășoară la picioarele crucii, vrea, așadar, să coase o imagine și o semnificație ulterioare care depășesc granițele acelui loc și ale acelei zile tragice.

Pentru a percepe această trimitere aluzivă este decisivă analiza declarației duble și paralele a lui Isus: "Femeie, iată-l pe fiul tău. [...] Iat-o pe mama ta". Nu este vorba de formule de adopție, așa cum a fost presupus de unii cercetători, pentru că nu merg pe schema juridică altminteri cunoscută: "Tu ești fiul meu..." (Ps 2,7). În schimb, este o formulă de revelație asemănătoare cu aceea celebră a lui Botezătorului față de Isus: "Iată Mielul lui Dumnezeu!" (1,29). Așadar, nu suntem în fața unui simplu act testamentar public care ajunge într-o însărcinare de tipul: "Eu ți-o las pe mama mea în pază ca să te îngrijești de ea". În schimb, suntem în fața unui cuvânt solemn care dezvăluie misterul și semnificația ultimă a unei persoane.

Prima "revelație" este adresată Mariei, interpelată cu un straniu: "Femeie!". Acest termen, folosit în mod normal în lumea ebraică și greacă, precum și de Isus față de alte femei, ar părea un pic extravagant dacă este folosit pentru propria mamă. Totuși, așa cum se întâmplă și în timpul nunții din Cana, la începuturile misiunii sale, Isus a discutat cu Maria literalmente astfel: "Ce ne privește pe mine și pe tine, femeie? [ce vrei de la mine?] Încă nu a venit ceasul meu" (2,4). "Ceasul", așa cum este cunoscut, este momentul crucii și al gloriei pe care Cristos îl trăiește acum.

În afară de asta, titlul solemn "Femeie" poate face aluzie, conform jocului de trimiteri îndrăgit de a patra Evanghelie, la "femeia" care se află la rădăcina istoriei umane și la celebrul text din Geneză supus de tradiția creștină unei lecturi mariologice: "Dușmănie voi pune între tine și femeie, între descendența ta și descendența ei [...]. Și omul a dat femeii sale numele de Eva, pentru că ea a devenit mama tuturor celor vii" (3,15-20). Prima femeie fusese începutul și mama întregii omeniri; acum, Maria devine începutul și mama tuturor celor care cred în Fiul său.

Maria apare acum în noua sa funcție maternă, aceea de a fi mamă a tuturor credincioșilor, simbol al Bisericii care generează noi fii și frați Tatălui și lui Cristos și îi protejează de dragonul răului, cum se va spune într-un text din Apocalips, cel puțin în recitirea mariologică a tradiției creștine (autorul Apocalipsului probabil face aluzie la Biserică sau la comunitatea credincioasă a poporului lui Dumnezeu): "Dragonul stătea înaintea Femeii care trebuia să nască pentru a devora copilul care va fi născut. Ea a născut un copil de parte bărbătească" (12,4-5). "Femeia" Maria, noua Evă, trăiește, așadar, "Ceasul" Fiului său drept "Ceasul" său: Cristos, suferind și murind, generează mântuirea; Maria, suferind și pierzând tot, devine mamă a Bisericii.

De fapt, a doua declarație a lui Isus muribund o prezintă lui Ioan, discipolul iubit, simbol al credincioșilor, pe mama sa spirituală: "Iat-o pe mama ta!". Este curios de observat că în circa treizeci de cuvinte care compun originalul grec al textului lui Ioan (19,26-27) de cinci ori se repetă cuvântul mater, "mamă". În această lumină, am putea împărtăși interpretarea Sfântului Ambroziu care vedea în Maria la picioarele crucii misterul Bisericii și în discipolul iubit pe creștin, fiu al Bisericii. În profilul Mariei se întrevăd trăsăturile Bisericii care generează fii modelați după Cristos.

După ce au ascultat aceste ultime cuvinte ale lui Cristos rezervate lor, Maria și discipolul coboară de pe Calvar. Însă evanghelistul ne lasă o ultimă, mică indicație referitoare la cei doi actori din scena descrisă mai înainte: discipolul "o ia acasă la el" pe Maria. Această adnotare a fost interpretată adesea ca o simplă știre de reportaj: termenul grec folosit pentru a descrie acest "a avea acasă la el" pe Maria din partea discipolului iubit este ídia, care poate semnifica și "casă, proprietate, patrie". Așadar, este posibil a înțelege, cum fac unele versiuni, că discipolul iubit "a luat-o acasă la el" pe Maria.

Această interpretare, care este prezentă în Sfântul Augustin, în Sfântul Toma de Aquino, dar și într-un vestit exeget ca Marie-Joseph Lagrange (1855-1938), care citește în tot evenimentul, și mai ales în partea sa finală, o manifestare de evlavie filială. Fiul muribund, Isus, se preocupă de viitorul mamei sale și o încredințează prietenului cel mai drag, discipolul iubit, ca să se îngrijească de ea ca și cum ar fi propria mamă. A înflorit din această lectură tradiția populară conform căreia Maria l-ar fi urmat pe Ioan în Asia Mică și ar fi murit la Efes. De aceea, ar rămâne mai credibilă tradiția ierusalimitană a morții Mariei, atestată de actuala Bazilică ortodoxă a "Adormirii Maicii Domnului" pusă pe lângă Ghetsemani.

În realitate, dacă noi alegem să continuăm să păstrăm valoarea de revelație a unei misiuni în cuvintele lui Isus adresate mamei și discipolului și dacă reafirmăm țesătura de trimiteri simbolice îndrăgite de al patrulea evanghelist, ne dăm seama că termenul grec ídia poate avea o altă valoare. De fapt, în prologul Evangheliei, termenul indică "ai săi", oamenii săi, adică poporul de care aparținea Isus: "A venit la ai săi (ídia), dar ai săi (ídioi) nu l-au primit" (1,11).

Și în pragul morții lui Isus, Ioan introduce relatarea sa astfel: "Știind Isus că îi venise ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi (ídioi) care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (13,1). Fraza care încheie scena de la Calvar este, așadar, încărcată cu o rezonanță ulterioară: Maria și discipolul nu vor avea aceeași reședință (notă de reportaj secundară), ci vor fi între ei în comuniune de credință și de iubire tocmai ca și creștinul care primește și trăiește în comuniune profundă cu Biserica mama sa. Cristologia, mariologia și ecleziologia se împletesc, așadar, în mod intim la picioarele crucii lui Isus. Pentru a sintetiza valoarea cuvintelor lui Cristos rostite pe Calvar, reafirmăm că în discipolul iubit, apostolul Ioan, se concentrează fața tuturor celor care cred în Cristos, și anume comunitatea eclezială, fiii generați întocmai de Biserica-mamă, întrupată în Maria.

(După L'Osservatore Romano, 7 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat