Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Triduum pascal - Joia Sfântă

Noaptea lui Petru

de Gianfranco Ravasi

Joia Sfântă este aglomerată de personaje care îl înconjoară pe Isus. Dintre acestea, fără îndoială, iese în evidență Petru, așa cum s-a întâmplat în alte etape ale vieții publice a lui Cristos. Însă, de data asta, ziua sa este una întunecată, este momentul crizei, al întunericului nu numai exterior cu întunericul nocturn care amenință apusul Joii Sfinte, ci și al întunericului interior al conștiinței sale prin slăbiciunea trădării. A reconstrui acele ore este destul de complex, pentru că rapoartele celor patru Evanghelii se dezvoltă după parcursuri diferite cu ramificații care cuprind evenimente specifice în fiecare narațiune.

Este clar că evocarea noastră va putea fi numai una esențială: dacă s-ar voi să se adopte un riguros canon exegetic și istorico-critic, ar trebui să urmăm, de exemplu, ceea ce a făcut unul dintre cei mai mari neotestamentariști din secolul al XX-lea, americanul Raymond E. Brown (1928-1998), cu monumentalul său comentariu la relatările Pătimirii, Moartea lui Mesia, o operă care în versiunea italiană din 1999 (originalul era din 1994) are 1815 pagini! Desigur, cadrul pe care noi trebuie să-l decupăm acum este mai restrâns și își are începutul atunci când, "la lăsatul serii, Isus stătea la masă împreună cu cei doisprezece" pentru a celebra cina pascală care va fi marcată de el în cheie euharistică.

Aici intră în scenă, în plină horă, Petru, în mod paradoxal în paralel cu Iuda. De fapt, toți evangheliștii sunt în acord, deși în forme diferite, să introducă - alături de anunțarea explicită a trădării lui Iuda (este formidabil dialogul înghețat relatat de Mt 26,25: Iuda, trădătorul, "l-a întrebat: Nu cumva sunt eu, rabbi? El i-a răspuns: Tu ai zis") - prezicerea renegării lui Petru. Ea pentru Luca și Ioan este anunțată de Isus în timpul ultimei cine, iar pentru Marcu și Matei este explicată "după ce au cântat imnuri", adică Psalmii așa-numiți Hallel (lauda imnică) a ritului pascal, de la 113 la 118 din Psaltire și după ce au ieșit din cenacol pentru a se îndrepta toți împreună spre Ghetsemani, la poalele Muntelui Măslinilor.

În acele momente, Isus, recurgând la un citat din profetul Zaharia ("Voi bate păstorul și se vor risipi oile turmei" 13,7), pictează "împiedicarea", în greacă skándalon, în care vor cădea discipolii în acea noapte tragică. Replica lui Petru este emfatică: "Chiar dacă toți se vor scandaliza din cauza ta, eu nu mă voi scandaliza niciodată!". Solemnă și lapidară este contrareplica lui Cristos: "Adevăr îți spun, chiar în noaptea aceasta, înainte de a fi cântat cocoșul [în mod curios Marcu vorbește despre un cântat de două ori], de trei ori mă vei renega". Și mai emfatică până la paroxism este reacția ulterioară a apostolului: "Chiar dacă ar trebui să mor împreună cu tine, nu te voi renega!" (a se citi întregul text din Mt 26,30-35).

Cu acea prezicere sinistră a lui Isus grupul ajunge la locul numit Ghetsemani (în ebraică și aramaică "teasc"). Discipolii se așază pe pământ sub măslini, în timp ce Cristos merge mai departe într-un spațiu mai rezervat, fiind însoțit de Petru, Iacob și Ioan, cei trei apostoli martori exclusivi ai altor evenimente importante. Dar scena, la acest punct, se desparte și este reprezentată puternic de o pânză a lui Mantegna (1460) păstrată în muzeul din Tours: în partea de jos domină apăsătoarea corporeitate ațipită a celor trei apostoli; în contrast, iată, în registrul superior, figura îndepărtată și suspendată a lui Isus pe o stâncă, singur în rugăciune și cu fața îndreptată spre Dumnezeu. De sus, el va coborî pentru a-l interpela chiar pe Petru scuturându-l: "Simon, dormi? Nu ai putut să veghezi nici măcar un ceas?" (Mc 14,37). Gândul fuge la comentariul celebru din Cugetări de Pascal: "Isus va fi în agonie până la sfârșitul lumii, nu trebuie dormit până în acel moment" (nr. 553).

Introducem acum un soi de flashback, întorcându-ne în sala cenacolului cu puține ore înainte, recurgând la relatarea din a patra Evanghelie. Acolo, conform lui Ioan, Petru a fost protagonistul unui alt act, spălarea picioarelor, un semn care este reiterat și astăzi în liturgia de la Liturghia "in coena Domini". Este cunoscută reacția, mereu impulsivă, a apostolului. După ce a început să spele picioarele discipolilor, un gest servil umilitor și interzis unui evreu, Isus "a venit deci la Simon Petru; acesta i-a zis: «Doamne, tu să-mi speli picioarele?». Isus a răspuns și i-a zis: «Ceea ce fac eu, tu nu știi acum, dar vei cunoaște după aceasta». Petru i-a spus: «Nu-mi vei spăla picioarele în veci!». Isus i-a răspuns: «Dacă nu te voi spăla, nu vei avea parte cu mine». Simon Petru i-a spus: «Doamne, nu numai picioarele mele, ci și mâinile și capul»" (In 13,6-9).

Să ne întoarcem printre măslinii din Ghetsemani, urmând tot relatarea lui Ioan, care are o paralelă în Evangheliile sinoptice, însă fiecare cu adnotări originale pe care exegeza încearcă să le izoleze. Substanța evenimentului care se referă la Petru este, oricum, clară și reconfirmă caracterul focos al apostolului. În agitația arestării lui Isus, el scoate din teacă o sabie (a se aminti echivocul celor "două săbii" prezentate lui Isus de cei doisprezece în timpul ultimei cine, conform Lc 22,38), și dă o lovitură care îi taie urechea dreaptă a "servitorului arhiereului" numit Malhus. Ioan este cel care ne dă acest nume și care ne semnalează contestarea puternică a lui Isus: "Pune-ți sabia în teacă! Oare să nu beau potirul pe care mi l-a dat Tatăl?" (18,11). La fel de puternică este aceea, devenită aproape un proverb împotriva oricărei violențe, prezentată de Matei: "Pune-ți sabia la locul ei, căci toți cei care pun mâna pe sabie de sabie vor pieri" (26,52).

Multe altele sunt amănuntele de impact teologic intens care constituie filigranul acestei scene care în imaginarul tuturor este imprimată cu reprezentarea emoționantă a sărutului lui Iuda pictată de Giotto în "Cappella degli Scrovegni" la Padova. În schimb, noi acum trebuie să-l urmăm pe Petru care, după gestul său "eroic", o ia la fugă împreună cu ceilalți discipoli. Dar cu o reîntoarcere de preocupare și curiozitate "l-a urmat de departe" pe Învățătorul său, "până în curtea marelui preot", unde Isus a fost dus după arestare pentru a fi predat la tribunalul Sinedriului. Apostolul a intrat în curte și "s-a așezat printre servitori ca să vadă sfârșitul" (26,58). Și tocmai acolo, în curtea reședinței marelui preot, se consumă actul extrem al trădării sale, momentul cel mai întunecat din acea noapte nu numai temporală.

Pentru Isus începuse, în schimb, un calvar judiciar la autoritatea iudaică și apoi în tribunalul roman, un eveniment care anticipa urcarea la Calvarul adevărat, colina răstignirii. În acele ore și în cele care au urmat, umanitatea sa autentică avea să se reveleze prin toate suferințele tipice ale persoanei umane: frica de moarte în rugăciunea din Ghetsemani, acuzele și respingerea poporului, trădarea prietenilor, tortura fizică și singurătatea umană și spirituală cu absența Tatălui, până la o moarte urâtă prin asfixiere pe cruce. În cadrul acestui orizont întunecat se situează întocmai și tripla renegare a lui Petru în timpul acelei adunări judiciare care, așa cum scria studiosul englez Samuel G.F. Brandon în Procesul împotriva lui Isus, va fi "cea mai importantă a omenirii, cunoscută de un număr incalculabil de persoane", capabilă să depășească prin faimă celelalte procese istorice celebre împotriva lui Socrate, Ioana d'Arc sau Galileo.

În curtea externă a palatului lui Caiafa, în fața unei flăcări care îi încălzește pe cei veniți de frigul din nopțile de primăvară, se consumă refuzul conștient al lui Petru față de Cristos. Relatările evanghelice înregistrează variațiuni în detalii: este curios cel al lui Ioan, care introduce "un alt discipol care era cunoscut marelui preot și a intrat împreună cu Isus în curtea marelui preot. Petru stătea afară, lângă poartă. Atunci, celălalt discipol, care era cunoscut marelui preot, a ieșit și a vorbit cu portăreasa și a intrat și Petru" (18,15-16). Pentru majoritatea exegeților, acest personaj ar fi chiar "discipolul iubit" care intră în scenă numai în relatarea Pătimirii și care probabil este un pseudonim al apostolului Ioan sau al autorului însuși și al redactorului final al celei de-a patra Evanghelii.

Așa cum se știe foarte bine, este triplă negarea lui Petru față de Isus exprimată diferit, dar construită într-un crescendo care își are apogeul în cea de-a treia când apostolul se lasă cuprins de o revărsare de imprecații și jurăminte, reafirmând mereu aceeași proclamație aproape isterică: "Nu-l cunosc pe omul acesta!". O singură notă curioasă. Marcu introduce un prim cântat al cocoșului, deja la prima negare, cu o succesivă ieșire stranie a lui Petru din curte, probabil semn al unei narațiuni autentice preexistente Evangheliilor, care presupunea o unică negare a apostolului (Mc 14,68). De altfel, este indiscutabilă istoricitatea acelui eveniment nocturn. Tocmai pentru că el este nedemn de cel care după aceea va fi "piatra" de temelie a Bisericii, n-ar fi fost pasibil de "inventare" din partea comunității de la începuturi.

Totuși, la sfârșit, cortina nu cădea asupra trădării. "Și îndată a cântat cocoșul. Atunci și-a amintit Petru de cuvântul lui Isus care îi spusese: «Înainte de a cânta cocoșul, de trei ori mă vei renega». Și, ieșind, a plâns amar" (Mt 26,74-75). Numai în această ocazie, în tot Noul Testament apare adverbul grec pikrôs, "amar", pentru a indica intensitatea unei căințe care spală păcatul. În mod ideal, se poate stabili o punte cu scena care se va desfășura după aceea la lacul Tiberiadei când de trei ori cu mare pasiune Petru a reafirmat iubirea sa față de Cristos înviat, care îi va încredința din nou slujirea de păstor al Bisericii (In 21,15-17).

Așadar, noaptea apostolului nu este o prăpastie, ca în cazul lui Iuda. Lacrimile convertirii fac să apară zori noi pentru Petru, paralele, dar mai grandioase decât cele care au apărut cu ani în urmă pe litoralul lacului din Galileea când Isus l-a convocat și l-a cooptat printre primii discipoli ai săi (Mt 4,18-22). Căit și purificat, va putea să devină de acum înainte reprezentantul vizibil al Celui Înviat, piatră de temelie și conducător al Bisericii sale.

(După L'Osservatore Romano, 6 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat