Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
"Amén. Francisco responde" disponibil pe Disney Plus

Dialog deschis și sincer într-un documentar despre papa

de Felipe Herrera-Espaliat

Destins, zâmbitor și glumeț și, în alte momente, foarte serios, emoționat și îndurerat. Dar mereu gata să răspunsă fără jumătăți de măsură la fiecare dintre întrebările complexe pe care i le pun tineri din toată lumea. Așa se arată papa în "Amén. Francisco responde", un documentar de 83 de minute condus de spaniolii Jordi Évole și Márius Sánchez, apărut miercuri, 5 aprilie 2023, pe platforma streaming Disney+.

Lungmetrajul a fost filmat în iunie 2022 într-un edificiu din cartierul Pigneto la Roma, când papa avea o durere puternică la genunchiul drept. De aceea aceasta apare fragil în timp ce merge, dar nu atunci când răspunde la întrebările insistente ale interlocutorilor săi, toți de limbă spaniolă, între 20 și 25 de ani, provenind din Spania, Senegal, Argentina, Statele Unite, Peru, Columbia. Chiar dacă la început par agitați datorită dialogului iminent cu conducătorul Bisericii Catolice, după sosirea Papei Francisc, trec foarte repede de la timiditate la încredere, și uneori la insolență, tratând, printre alte teme, rolul femeii în Biserică, feminismul și avortul, mărturia de credință și pierderea credinței, identitatea sexuală, drama migrației și rasismul.

Cel care sparge gheața este însuși Papa Francisc, care ia inițiativa și, cu o imagine din fotbal, spune: "Mingea la centru, să înceapă meciul". Imediat, Víctor, care se definește agnostic, îl întreabă dacă ia un salariu pentru munca sa și papa nu ezită să răspundă: "Nu, nu mă plătesc! Și când am nevoie de bani pentru a-mi cumpăra pantofi sau altceva, merg și cer. Nu am un salariu, dar asta nu mă preocupă, deoarece știu că îmi dau de mâncare gratis". Apoi, le relatează tinerilor că stilul său de viață este destul de simplu, "ca acela al unui angajat mediu" și care pentru o cheltuială mai mare preferă să nu împovăreze Sfântul Scaun, ci să ceară ajutor de la alții.

Cu o anumită doză de ironie, le explică tinerilor că atunci când vede că o organizație socială are nevoie de ajutor economic, el însuși o încurajează să-i ceară resurse, pentru că el știe bine unde să le găsească și cui să se adreseze. "Tu cere, le spun lor, că și așa aici înăuntru fură toți! De aceea știu unde se poate fura și îți trimit banii. Cu asta vreau să spun că atunci când văd că trebuie ajutat cineva, atunci da, eu merg și cer celui care este responsabil de ajutoare", afirmă pontiful.

Când conversația se mută asupra problemei abandonării comunității ecleziale din partea atâtor catolici, Papa Francisc propune unul dintre argumentele sale cele mai menționate: periferiile. "Când nu există mărturie, Biserica se oxidează, pentru că se transformă într-un club de oameni buni, care îndeplinesc propriile gesturi religioase, dar nu au curajul de a ieși spre periferii. Pentru mine, acest lucru este fundamental. Când privești realitatea din centru, fără a vrea, tu ridici bariere de protecție, care te îndepărtează de realitate și pierzi simțul realității. Dacă vrei să vezi care este realitatea, mergi în periferie. Vrei să știi ce este nedreptatea socială? Mergi în periferie. Și când spun periferie, nu vorbesc numai despre sărăcie, ci despre periferii culturale, existențiale", precizează el.

Apoi ia cuvântul Medha, o tânără născută în Statele Unite ale Americii, ai cărei părinți au părăsit India în căutarea unui viitor mai bun pentru familia lor, mărturie în sintonie cu aceea a lui Khadim, tânăr musulman senegalez înrădăcinat în Spania. Ambii mărturisesc rasismul îndurat din cauza faptului că vin de departe. Astfel, conversația se centrează pe drama globală a migrației și papa profită de ocazie pentru a denunța fie exploatarea persoanelor în țările de plecare, fie lipsa de moralitate a celor care nu le primesc. "Asta se întâmplă astăzi, se întâmplă la granițele Europei și, uneori, cu complicitatea vreunei autorități care îi trimite înapoi. Există țări în Europa, nu vreau să le citez pentru a nu crea un caz diplomatic, care au mici orașe sau sate aproape goale, sate unde sunt numai douăzeci de bătrâni și câmpii nelucrate. Și aceste țări, care trăiesc o iarnă demografică, nu primesc nici migranți", susține Papa Francisc.

Conform Sfântului Părinte, în spatele tuturor acestora există o conștiință socială de factură colonialistă care favorizează exploatarea și o cultură a sclaviei ascunsă de politici migratoare care nu caută să primească, să însoțească, să promoveze și nici să integreze pe migrant. Dar tinerii îi spun papei că Biserica, în trecut, a colaborat și s-a folosit de acest colonialism. Și el răspunde că, deși îi este rușine de acest lucru, trebuie acceptată mereu propria istorie și că acest criteriu i-a permis să curețe Vaticanul de mondenitatea spirituală pe care a găsit-o uneori, dar că aceasta continuă să se infiltreze. "Reforma Bisericii trebuie să înceapă dinăuntru și Biserica trebuie să fie reformată mereu, mereu, pentru că treptat ce culturile progresează, exigențele se schimbă."

Dora, tânără evanghelică originară din Ecuador, izbucnește în plâns în timp ce îi relatează Sfântului Părinte că a fost victimă a bullying-ului și a fost oprimată de un atare sentiment de singurătate, încât s-a gândit la sinucidere. El o consolează, o invită să plângă liniștită și, când o vede mai senină, o întreabă cu ce se ocupă. Dora răspunde că este machieur la teatru, iar papa îi întoarce zâmbetul, spunându-i: "Te voi chema, astfel mă vei face mai frumos".

În acel moment, tunetele dintr-o furtună care se dezlănțuie afară întrerup câteva clipe conversația, care se îndreaptă spre unul dintre momentele cele mai intense ale documentarului. Milagros, argentiniană, se prezintă drept catehetă catolică și, în același timp, activistă orgolioasă pro-avort. Pune în mâinile papei un fular verde care are scrisă deasupra revendicarea: "Avort liber, sigur și gratuit". Papa Francisc acceptă gestul și lasă să se instaureze o dezbatere între femeile din grup, dintre care numai una se declară contrară întreruperii sarcinii și favorabilă apărării necondiționate a vieții care urmează să se nască.

Apoi papa ia cuvântul și tratează problema în termeni fie pastorali, fie biologici. "Preoților le spun mereu că atunci când se apropie o persoană în această situație, cu o povară pe conștiință, pentru că este profund semnul pe care un avort îl lasă în femeie, să nu-i pună prea multe întrebări și să fie milostivi, cum este Isus [...]. Dar problema avortului trebuie văzută științific și cu o anumită răceală. Orice carte de embriologie ne învață că, în luna conceperii, ADN-ul este deja schițat și toate organele sunt deja definite. De aceea, nu este o masă de celule care se unesc, ci o viață umană." Astfel, pontiful continuă în argumentarea sa și, așa cum a făcut alte dăți, propune întrebări: "Este permis a elimina o viață umană pentru a rezolva problema? Sau, dacă eu recurg la un medic, este permis să plătesc un călău ca să elimine o viață umană pentru a rezolva o problemă?", îi întreabă pontiful pe tineri.

Papa apreciază sensibilitatea tinerelor față de drama femeii care se află în fața unei sarcini nedorite, dar insistă asupra faptului că "este bine de a numi lucrurile cu numele lor. Una este a însoți o persoană care l-a făcut, cu totul altceva este a justifica actul", spune cu claritate.

Tema se schimbă, dar tensiunea crește atunci când Juan, spaniol, care aproape că nu reușește să vorbească din cauza angoasei pe care o simte, îi relatează Papei Francisc că atunci când avea unsprezece ani, în ocazii repetate a îndurat abuzuri din partea unui membru al Opus Dei care lucra ca profesor la școală. Vinovatul a fost condamnat de justiția civilă, deși cu o pedeapsă redusă. Papa se arată îndurerat, dar mai ales surprins atunci când acel tânăr îi înmânează o scrisoare scrisă chiar de el. Era răspunsul personal al pontifului adresat tatălui tânărului, în care îi spunea că fosta Congregație pentru Doctrina Credinței (CDC) se va ocupa de caz la nivel canonic. Tânărul, care admite că nu mai este credincios, îi explică papei că CDC a deliberat că acelui profesor trebuia să i se restituie bunul nume, scutindu-l de responsabilitate.

Papa Francisc se angajează să revadă cazul, dar ceilalți îl contestă pentru răspunsul în general neglijent al Bisericii la abuzul de minori din partea slujitorilor săi. Papa exprimă durerea sa pentru aceste acte și ilustrează tinerilor în mod detaliat tot ceea ce se face pentru a le combate, pentru ca, măcar în Biserică, "aceste cazuri de abuz asupra minorilor să nu cadă în prescriere. Și dacă o dată cu anii cad în prescriere, eu elimin automat această prescriere. Nu vreau ca acest lucru să cadă vreodată în prescriere", afirmă el foarte serios.

Cu numele de Celia se prezintă o altă tânără spaniolă care explică faptul că este non-binară și creștină. "Știi ce este o persoană non-binară?" îl întreabă pe Papa Francisc. El răspunde că știe, dar ea totuși îi explică faptul că "o persoană non-binară este aceea care nu este nici bărbat, nici femeie, sau, cel puțin, nu complet, nici tot timpul". Apoi vrea să știe dacă în Biserică există spațiu pentru diversitatea sexuală și de gen, iar papa răspunde lărgind orizontul la provocarea eclezială a incluziunii: "Fiecare persoană este fiică a lui Dumnezeu, fiecare persoană. Dumnezeu nu refuză pe nimeni, Dumnezeu este tată. Și eu nu am dreptul să alung pe nimeni din Biserică. Nu numai atât, datoria mea este să primesc mereu. Biserica nu poate închide nimănui ușa. Nimănui". Imediat după aceea, pontiful adresează o critică acelora care, cu Biblia ca referință, promovează discursuri de ură și justifică excluderea din comunitatea eclezială a așa-numitei mișcări LGBT. "Aceste persoane sunt infiltrate care profită de Biserică pentru pasiunile lor personale, pentru restrângerea lor personală. Este una dintre corupțiile Bisericii", asigură el.

Dar temele fierbinți nu s-au terminat și Papa Francisc este interpelat cu privire la rolul femeii în Biserică, îndeosebi cu privire la posibilitatea de a deschide preoția pentru femei. Așa cum a spus anterior, papa răspunde că "nu este mai bine a fi preot decât de a nu fi preot", iar asta are o bază în teologie, care învață că slujirea primită prin hirotonire este pentru bărbați. Sfântul Părinte adaugă faptul că femeile sunt orientate în Biserică spre ceva mult mai important, care este maternalitatea, și a le priva de asta, conform Papei Francisc, ar însemna a le priva de originalitatea lor, exercitând asupra lor un masculinism ministerial. De aceea, explică papa, promovarea femeii este în sintonie cu vocația sa în cadrul unei Biserici care în sine este femeie: "Este Biserica (la feminin) și nu Biserica (la masculin)", precizează el.

Montajul audiovizual îl arată pe Sfântul Părinte care, deși nu este întotdeauna în largul său, le permite tinerilor să se exprime liber, chiar și atunci când multe poziții ale lor sunt în contradicție cu învățătura Bisericii în diferite domenii. Cum ar fi, de exemplu, cea expusă de Alessandra, columbiană, care-l provoacă pe papa pornind de la activitatea care îi asigură existența. Se prezintă drept creatoare de conținuturi pornografice pe care le distribuie în rețelele sociale; o muncă, spune ea, care i-a permis să se valorizeze mai mult și să fie mai mult cu fiica sa.

Papa Francisc ascultă cu atenție și, pornind mereu de la aspectul pozitiv, elogiază potențialitățile rețelelor sociale ca un instrument pentru a facilita comunicarea și a stabili raporturi umane. Însă, după aceea, tratează moralitatea conținuturilor pe care acestea le pot răspândi. "Dacă tu prin rețea vinzi droguri, de exemplu, intoxici tinerii, aduci vătămare, alimentezi un delict. Dacă tu prin rețea stabilești contacte mafiote pentru a crea situații sociale este imoral. Moralitatea mass-media depinde de modul cum le folosești", susține papa.

Atunci Maria, tânăra catolică, anterior declarându-se contrară avortului, contraatacă, spunând cât de vătămătoare este pornografia fie pentru cel care o produce, fie pentru cel care o consumă. Pornind de la asta, Papa Francisc reia cuvântul și amintește că acela care se folosește de pornografie se deteriorează din punct de vedere uman, "cel care este dependent de pornografie este ca și cum ar fi dependent de un drog care îl menține la un nivel care nu-l lasă să crească", precizează el.

Dialogul se mută, după aceea, asupra temei masturbării și papa alege din nou să lărgească privirea, oferind o abordare sănătoasă a sexualității: "Sexul este unul dintre lucrurile frumoase pe care Dumnezeu le-a dat persoanei umane. A se exprima sexual este o bogăție. Așadar, tot ceea ce diminuează exprimarea sexuală reală te diminuează și pe tine și sărăcește această bogăție în tine. Sexul are o dinamică a sa, are o motivație a sa de a fi. Exprimarea iubirii este probabil punctul central al activității sexuale. Așadar, tot ceea ce te târăște într-o altă parte și care ți-o abate din acea direcție îți diminuează activitatea sexuală". Desigur, pontiful recunoaște că, în Biserică, învățământul catehetic despre sex încă este în fașă și admite că noi, creștinii, nu am avut mereu o cateheză matură despre sex.

Documentarul se încheie cu contrastul experiențelor a două femei în sânul Bisericii: una alimentată și binecuvântată de credință, cealaltă rănită și lezată în profunzime.

Maria exprimă aici din nou, fără complexe, credința sa catolică și apartenența sa la Biserică, despre care se arată orgolioasă. Uneori, cu vocea întreruptă, în fața privirilor celorlalți nouă tineri care în mod constant nu au fost de acord cu ea în decursul conversației, Maria explică modul în care raportul său cu Cristos a dat un sens vieții sale. Papa o ascultă cu atenție, o admiră, dar o avertizează că drumul său va fi greu: "Mărturia de credință pe care o dai îmi atinge inima, pentru că trebuie să fim curajoși pentru a spune ceea ce spui în această întâlnire. Mulțumesc pentru mărturia ta. [...] Nu vreau să te înspăimânt, dar adună forțele și pregătește-te pentru încercare. Continuă să faci bine aceste lucruri, dar când va veni încercarea, nu te înspăimânta, pentru că și în momentul de întuneric există Domnul, care este ascuns acolo", este sfatul direct pe care i-l dă Papa Francisc.

Experienței Mariei i se contrapun însă dezlipirea și îndepărtarea Luciei, tânără peruviană, care a pierdut credința în Cristos după ce a îndurat mulți ani abuzuri de putere și psihologice în timp ce încerca să-i slujească pe alții ca membru al unei comunități de călugărițe. Îi explică papei că este mai fericită acum când nu este nici catolică, nici credincioasă, în timp ce se derulează imagini din viața sa cotidiană care o arată îmbrățișată afectuos cu o altă tânără. Papa Francisc nu încearcă să o convingă despre contrar. De fapt, îi explică faptul că foarte des adevăratul curaj constă în a abandona ceea ce ne dăunează, în a ne distanța: "Acest loc rău, acest loc de corupție, acest convent mă dezumanizează, mă întorc acolo de unde am plecat, ca să caut umanitatea rădăcinilor mele. Asta nu mă scandalizează", îi spune papa cu o privire paternă care îi smulge un zâmbet.

Astfel se încheie conversația și urmează mulțumirea Sfântului Părinte pentru experiența împărtășită. Recunoscând diferențele de gândire și de opinie exprimate în dialog, Papa Francisc subliniază că acesta este drumul Bisericii, adică, în diversitate toți uniți, toți frați, într-o fraternitate care nu trebuie negociată niciodată.

(După L'Osservatore Romano, 5 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat