Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Paște în război. Promisiune a lui Isus și așteptare a împlinirii sale

"Vă las pacea"

de Simone Caleffi

Cum să trăim triduum-ul pascal când "prea mult sânge am văzut, prea multă violență"? Așa a spus Papa Francisc în mesajul Urbi et Orbi la Paști anul trecut: "Și inimile noastre s-au umplut de frică și de angoasă, în timp ce atâția frați ai noștri și surori ale noastre au trebuit să se închidă înăuntru pentru a se apăra de bombe. Ne este greu să credem că Isus a înviat cu adevărat, că a învins moartea cu adevărat. Oare este o iluzie? Un rod al imaginației noastre?". Cum să credem că mesajul lui Isus nu este utopie, ci că este în schimb valabil pentru noi, dacă nu vedem schimbarea realizată de el în inima omului? Dacă fiecare om este răscumpărat de Cristos, de ce nu este eliminată moartea, de ce nu este șters păcatul, de ce nu este nimicită durerea? Nu este asurzitoare această tăcere a lui Dumnezeu? În fața atrocităților războiului, care este sensul acestui Paște? Desigur el ne interoghează și sugerează că în conflicte nu există "nici învingători nici învinși", ci se iese "înfrânți pe jumătate", cum spune un cântec contemporan.

În fața ostilităților pe care le vedem în jurul nostru, nu putem să nu intrăm în misterul pascal cu cuvintele lui Isus: "Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac" (Lc 23,34). Comentându-le în Duminica Floriilor 2022, Papa Francisc afirma: "Isus nu numai că imploră iertarea, ci spune și motivul: iartă-i pentru că nu știu ce fac. Dar cum așa? Călăii săi au premeditat uciderea sa, au organizat prinderea sa, procesele și acum sunt pe Calvar pentru a asista la sfârșitul său. Și totuși Cristos îi justifică pe acei violenți pentru că nu știu. Iată cum se comportă Isus cu noi: devine avocatul nostru. Nu se pune împotriva noastră, ci pentru noi împotriva păcatului nostru. Și este interesant argumentul pe care-l utilizează: pentru că nu știu, acea ignoranță a inimii pe care o avem noi toți păcătoșii. Când se folosește violență nu se mai știe nimic despre Dumnezeu, care este Tată, și nici despre ceilalți, care sunt frați. Se uită pentru că se stă în lume și se ajunge să se comită cruzimi absurde. Vedem asta în nebunia războiului, unde este răstignit din nou Cristos. Da, Cristos este încă o dată pironit pe cruce în mamele care plâng moartea nedreaptă a soților și a fiilor. Este răstignit în refugiații care fug de bombe cu copiii în brațe. Este răstignit în bătrânii lăsați singuri să moară, în tinerii privați de viitor, în soldații trimiși să ucidă pe frații lor. Cristos este răstignit acolo, astăzi".

Tot acest lucru oare nu este acel mister al fărădelegii despre care ne vorbește revelația? Urmează să reparcurgem, în liturgie, noaptea trădării, și totuși în acest abis de rău observăm o lumină. Ioan nu a fugit, la arestarea lui Isus în Ghetsemani, când teroarea i-a cuprins pe ceilalți apostoli și i-a pus pe fugă. Cu inimă strânsă de angoasă, l-a urmat pe Isus în palatul lui Caiafa, l-a urmat pe Calvar; a sprijinit-o pe mama lui Isus la picioarele crucii pe care era pironit fiul. Trei dintre cuvintele pe care Isus le-a rostit de pe lemn au fost pentru el: "Așadar, văzând Isus că stăteau acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea, i-a spus mamei: «Femeie, iată-l pe fiul tău!». Apoi, i-a spus discipolului: «Iat-o pe mama ta!». Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el" (In 19,26-27).

În acțiunea liturgică solemnă din Vinerea Sfântă, încă o dată, vom auzi că "văzând Isus că toate s-au împlinit, ca să se împlinească Scriptura, a zis: «Mi-e sete!»" (In 19,28). Duminică, evanghelistul Matei adăuga plânsul lui Isus: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Ps 22[21],2). În această privință, Kierkegaard a scris: "Mi se pare și mai teribil pentru Dumnezeu că a auzit acele cuvinte decât pentru Isus că le-a rostit. A fi inalterabil până la acel punct nu este teribil? A rămâne inalterabil până la acel punct și totuși a fi iubire, grijă infinită, profundă, inepuizabilă!". Dumnezeu vede din toată veșnicia opera creației și a răscumpărării lumii. În acea pace divină cei aleși, împrumutând ochii lui Dumnezeu, vor vedea la rândul lor întreaga desfășurare a istoriei lumii. Vor înceta pentru ei toate întrebările; vălul va fi dat la o parte; ceea ce nu putea să apară aici pe pământ, dată fiind condiția umană de pelerini, ceea ce era obiect de scandal sau de adorație se va lumina dintr-o dată și pentru totdeauna. Problema sensului creației, a motivului atâtor rele permise de un Dumnezeu atotputernic și infinit de bun, se va rezolva în lumină.

Întunecimile nu dispar pentru prietenii lui Dumnezeu, dimpotrivă. Dar o certitudine invizibilă dilată inima lor. Este ceea ce trebuie să se fi întâmplat în Maria, Mama lui Isus, sub cruce. Dumnezeu a aprins în ea flacăra speranței. Când totul părea încheiat și terminat pentru totdeauna, ea a așteptat, în timpul Sâmbetei Sfinte, învierea lui Isus. Fără ea, nu putem decât să rămânem la mormântul nenorocirilor noastre, ca Maria din Magdala în dimineața acelei prime zile după sâmbăta de Pregătire. În singurătatea sa, gândul despre el o învăluie. "Atunci, a alerga la Simon Petru și la celălalt discipol, pe care îl iubea Isus, și le-a spus: «L-au luat pe Domnul din mormânt și nu știu unde l-au pus!»" (In 20,2). Nu mai este informația un pic impersonală pe care a dus-o altora; este strigătul unei duioșii umane foarte curate, dar profund feminine. Se poate spune că este specific femeii să unească și să lege două sentimente contrare: a cinsti amintirea răposaților și totuși a crede că moartea nu va avea ultimul cuvânt. În timp ce vorbește, simte o prezență în spatele ei. Se întoarce dintr-o dată, dar apariția pe care o vede este așa de suavă și liniștită încât nu poate să creadă ceea ce inima sa o face să spere. Rămâne prosternată și îl confundă pe cel care este în fața ei cu un grădinar; probabil că îi va putea da vreo informație despre acea dispariție care o sfâșie. Un cuvânt este suficient să schimbe toate tristețea sa în bucurie: "Isus i-a zis: «Maria!»" (In 20,16). Acest lucru a fost suficient!

(După L'Osservatore Romano, 5 aprilie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat