Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 5 aprilie 2023

Cateheză. "Răstignitul, izvor de speranță"

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Duminica trecută, liturgia ne-a făcut să ascultăm Pătimirea Domnului. Ea se termină cu aceste cuvinte: "Au sigilat piatra" (Mt 27,66): totul pare terminat. Pentru discipolii lui Isus acea piatră marchează capătul de linie al speranței. Învățătorul a fost răstignit, ucis în modul cel mai crunt și umilitor, pironit pe un lemn infam în afara cetății: un faliment public, cel mai rău final posibil - în acea epocă era cel mai rău. Acum, acea descurajare care îi oprima pe discipoli nu ne este complet străină nouă astăzi. Și în noi se îngrămădesc gânduri negre și sentimente de frustrare: de ce atâta indiferență față de Dumnezeu? Este curios acest lucru: De ce atâta indiferență față de Dumnezeu? De ce atâta rău în lume? Dar priviți, că există rău în lume? De ce inegalitățile continuă să crească și mult dorita pace nu vine? De ce suntem așa de alipiți de război, de faptul de a face rău unul altuia? Și în inimile fiecăruia, câte așteptări dispărute, câte dezamăgiri! De asemenea, acea senzație că timpurile trecute erau mai bune și că în lume, eventual și în Biserică, lucrurile nu merg ca odinioară... Așadar, și astăzi speranța pare uneori sigilată sub piatra neîncrederii. Și invit pe fiecare dintre voi să se gândească la asta: unde este speranța ta? Tu, ai o speranță vie sau ai sigilat-o acolo, sau o ai în sertar ca o amintire? Dar speranța ta te determină să mergi sau este o amintire romantică de parcă ar fi un lucru care nu există? Unde este speranța ta astăzi?

În mintea discipolilor rămânea fixă o imagine: crucea. Și acolo s-a terminat totul. Acolo se concentra sfârșitul a toate. Dar puțin mai târziu aveau să descopere tocmai în cruce un nou început. Iubiți frați și surori, speranța lui Dumnezeu răsare astfel, se naște și se renaște în găurile negre ale așteptărilor noastre dezamăgite; și ea, speranța adevărată, în schimb, nu dezamăgește niciodată. Să ne gândim tocmai la cruce: din cel mai teribil instrument de tortură Dumnezeu a scos semnul cel mai mare al iubirii. Acel lemn de moarte, devenit pom de viață, ne amintește că începuturile lui Dumnezeu încep adesea de la sfârșiturile noastre. Așa îi place lui să realizeze minunății. Astăzi, așadar, să privim pomul crucii pentru ca să răsară în noi speranța: acea virtute zilnică, acea virtute tăcută, umilă, dar acea virtute care ne menține în picioare, care ne ajută să mergem înainte. Fără speranță nu se poate trăi. Să ne gândim: unde este speranța mea? Astăzi, să privim pomul crucii pentru ca să răsară în noi speranța: pentru a fi vindecați de tristețe - dar, câți oameni triști... Mie, când puteam să merg pe străzi, acum nu pot pentru că nu mă lasă, dar când puteam să merg pe străzi în cealaltă dieceză, îmi plăcea să mă uit la privirea oamenilor. Câte priviri triste! Oameni triști, oameni care vorbesc cu ei înșiși, oameni care mergeau numai cu telefonul celular, dar fără pace, fără speranță. Și unde este speranța ta, astăzi? Este nevoie de un pic de speranță pentru a fi vindecați de tristețea de care suntem bolnavi, pentru a fi vindecați de amărăciunea cu care poluăm Biserica și lumea. Fraților și surorilor, să privim Răstignitul. Și ce vedem? Îl vedem pe Isus gol, Isus despuiat, Isus rănit, Isus chinuit. Este sfârșitul a toate? Acolo este speranța noastră.

Așadar, să percepem cum în aceste două aspecte speranța, care pare să moară, ea renaște. Înainte de toate, îl vedem pe Isus despuiat: de fapt, "după ce l-au răstignit, au împărțit hainele lui aruncând zarurile" (v. 35). Dumnezeu despuiat: el care are totul se lasă privat de tot. Dar acea umilire este calea răscumpărării. Dumnezeu învinge astfel asupra aparențelor noastre. De fapt, nouă ne este greu să ne dăm pe față, să facem adevărul: încercăm mereu să acoperim adevărul pentru că nu ne place; ne îmbrăcăm în exterioritate pe care o căutăm și o îngrijim, cu măști pentru a ne camufla și a ne arăta mai buni decât suntem. Este un pic obișnuința machiajului: machiaj interior, a părea mai bun decât alții... Credem că important este a ne expune, a apărea, așa încât ceilalți să spună bine despre noi. Și ne împodobim cu aparențe, ne împodobim cu aparențe, cu lucruri superflue; dar astfel nu găsim pace. După aceea machiajul dispare și tu te privești în oglindă cu fața urâtă pe care o ai, dar adevărată, aceea pe care Dumnezeu o iubește, nu cea "machiată". Și Isus despuiat de toate ne amintește că speranța renaște prin a face adevăr despre noi înșine - a spune adevărul nouă înșine - lăsând să cadă duplicitățile, eliberându-ne de conviețuirea pașnică cu falsitățile noastre. Uneori, noi suntem atât de obișnuiți să ne spunem falsități, încât conviețuim cu falsitățile, ca și cum ar fi adevăruri și noi ajungem să fim otrăviți de falsitățile noastre. Acest lucru este de folos: a ne întoarce la inimă, la esențial, la o viață simplă, despoaie de atâtea lucruri inutile, care sunt surogate de speranță. Astăzi, când totul este complex și se riscă să se piardă firul, avem nevoie de simplitate, de a redescoperi valoarea sobrietății, valoarea renunțării, de a face curățenie de ceea ce poluează inima și ne face triști. Fiecare dintre noi se poate gândi la un lucru inutil de care se poate elibera pentru a se regăsi. Gândește-te tu, câte lucruri inutile. Aici, în urmă cu cincisprezece zile, la "Sfânta Marta", unde locuiesc eu - care este un hotel pentru atâția oameni - s-a răspândit vestea că pentru această Săptămână Sfântă ar fi fost frumos să privim garderoba și să ne despuiem, să trimitem lucrurile pe care le avem, pe care nu le folosim... voi nu vă imaginați cantitatea de lucruri! Este frumos să ne despuiem de lucrurile inutile. Și acest lucru a mers la săraci, la oamenii care au nevoie. Și noi, avem atâtea lucruri inutile în inimă - precum și în afară. Priviți garderoba voastră: priviți-o. Acest lucru este util, acest lucru este inutil... și faceți curățenie. Priviți garderoba sufletului: câte lucruri inutile ai, câte iluzii stupide. Să ne întoarcem la simplitate, la lucrurile adevărate, care nu au nevoie să se machieze. Iată un exercițiu frumos!

Să ne îndreptăm o a doua privire la Răstignit și să-l vedem pe Isus rănit. Crucea arată cuiele care găuresc mâinile și picioarele, coasta deschisă. Dar la rănile trupului se adaugă cele ale sufletului: dar câtă angoasă! Isus este singur: trădat, predat și renegat de ai săi, de prietenii săi, chiar și de discipolii săi, condamnat de puterea religioasă și civilă, excomunicat, Isus simte chiar părăsirea lui Dumnezeu (cf. v. 46). În afară de asta, pe cruce apare motivul condamnării: "Acesta este Isus: regele iudeilor" (v. 37). Este o batjocorire: el care a fugit atunci când îl căutau ca să-l facă rege (cf. In 6,15), este condamnat pentru că s-a făcut rege; deși nu a comis delicte, este pus în mijlocul a doi răufăcători și în locul lui este preferat violentul Baraba (cf. Mt 27,15-21). Așadar, Isus este rănit în trup și în suflet. Mă întreb: în ce mod ajută asta speranța noastră? Așa, Isus gol, lipsit de toate, de toate: asta, ce spune speranței mele, cum mă ajută?

Și noi suntem răniți: cine nu este rănit în viață? Și de atâtea ori, cu răni ascunse pe care le ascundem de rușine. Cine nu poartă cicatricele alegerilor trecute, ale neînțelegerilor, ale durerilor care rămân înăuntru și se trudește să le depășească? Dar și ale greșelilor îndurate, ale cuvintelor tăioase, ale judecăților nemiloase? Dumnezeu nu ascunde ochilor noștri rănile care i-au străpuns trupul și sufletul. Le arată pentru a ne face să vedem că la Paște se poate deschide o trecere nouă: a face din propriile răni niște găuri de lumină. "Dar, Sanctitate, nu exagerați", ar putea să-mi spună cineva. Nu, este adevărat: încearcă; încearcă. Încearcă să faci asta. Gândește-te la rănile tale, acele pe care numai tu le știi, pe care fiecare le are ascunse în inimă. Și privește-l pe Domnul. Și vei vedea, vei vedea cum din acele răni ies găuri de lumină. Isus pe cruce nu încriminează, iubește. Iubește și iartă pe cel care-l rănește (cf. Lc 23,34). Astfel convertește răul în bine, astfel convertește și transformă durerea în iubire.

Fraților și surorilor, problema nu este dacă suntem răniți puțin sau mult în viață, problema este ce să fac cu rănile mele. Cele mici, cele mari, cele care vor lăsa urme în trupul meu, în sufletul meu mereu. Ce fac eu cu rănile mele? Ce faci tu, și tu, cu rănile tale? "Nu, părinte, eu nu am răni" - "Fii atent, gândește-te de două ori înainte de a spune asta". Și te întreb: ce faci cu rănile tale, acelea pe care numai tu le știi? Tu poți să le lași să se infecteze în supărare, în tristețe sau pot să le unesc cu acelea ale lui Isus, pentru ca și rănile mele să devină luminoase. Gândiți-vă la câți tineri nu tolerează propriile răni și caută în sinucidere o cale de salvare: astăzi, în orașele noastre, atâția, atâția tineri care nu văd cale de ieșire, care nu au speranță și preferă să meargă mai departe cu drogurile, cu uitarea... sărmanii. Gândiți-vă la aceștia. Și tu, care este drogul tău, pentru a-ți acoperi rănile? Rănile noastre pot să devină izvoare de speranță atunci când, în loc să te plângi sau să le ascunzi, ștergem lacrimile altuia; atunci când, în loc să păstrăm resentiment pentru ceea ce s-a greșit față de noi, ne îngrijim de ceea ce lipsește altora; atunci când, în loc să rumegăm în noi înșine, ne aplecăm asupra celui care suferă; atunci când, în loc să fim însetați de iubire față de noi, îl adăpăm pe cel care are nevoie de noi. Pentru că numai dacă încetăm să ne gândim la noi înșine, ne regăsim. Dar dacă noi continuăm să ne gândim la noi înșine, nu ne vom mai regăsi. Și făcând astfel - spune Scriptura - rana noastră se vindecă repede (cf. Is 58,8), și speranța reînflorește. Gândiți-vă: ce pot să fac pentru alții? Sunt rănit, sunt rănit de păcat, sunt rănit de istorie, fiecare are propria rană. Ce fac: ling rănile mele așa, toată viața? Sau privesc rănile altuia și merg cu experiența rănită a vieții mele ca să vindec, ca să ajut pe alții? Aceasta este provocarea de astăzi, pentru voi toți, pentru fiecare dintre voi, pentru fiecare dintre noi. Fie ca Domnul să ne ajute să mergem înainte.

_______________

APELURI

Mâine se celebrează Ziua Mondială a Sportului pentru Pace și Dezvoltare, stabilită de Națiunile Unite. Doresc ca ea să contribuie la intensificarea propunerilor de solidaritate și atitudini de prietenie și împărtășire fraternă.

În această Săptămână Sfântă a pătimirii lui Cristos, comemorând moartea sa nedreaptă, amintesc în mod deosebit victimele crimelor de război și, în timp ce invit să ne rugăm pentru ele, să înălțăm o rugăciune către Dumnezeu pentru ca inimile tuturor să se convertească. Și privind-o pe Maria, Sfânta Fecioară Maria, în fața Crucii, gândul meu se îndreaptă către mame: către mamele soldaților ucraineni și ruși care au căzut în război. Sunt mame de fii morți. Să ne rugăm pentru aceste mame.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat