Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Figurile din Postul Mare

Îndoieli și întrebări despre trădarea lui Isus

Fratele nostru Iuda

de Simone Caleffi

A intra în inima unei persoane este greu. Să ne închipuim dacă reușim să înțelegem motivațiile și comportamentele altora când uneori nu reușim să ne înțelegem nici pe noi înșine!

Trădarea lui Iuda, relatată în Passio care introduce în Săptămâna Sfântă, a provocat mereu îndoieli și întrebări. Este posibil ca acest prieten și discipol al lui Isus, care avea stima întregii comunități, așa încât să fie "economul" grupului, să-l fi putut preda pe Învățător ucigașilor săi, pentru treizeci de dinari? Ioan îl definește pe Iuda, fără jumătăți de măsură, un "hoț". Și totuși, această definiție lapidară, care se pretează ca întotdeauna la lecturi diferite, nu ne este îndeajuns, nu ne satisface, dacă reparcurgem la marea pagină a lui Matei: "atunci Iuda, cel care l-a trădat, văzând că el fusese condamnat, cuprins de remușcare, a adus înapoi arhiereilor și bătrânilor cei treizeci de arginți, spunând: «Am păcătuit, vânzând sânge nevinovat»" (27,3-4). Este o adnotare importantă, pentru că numai atunci Iuda înțelege consecințele tragice și ireversibile ale gestului său. Oare voia să-l forțeze pe Isus, constrângându-l la o confruntare clarificatoare cu preoții, constrângându-l să se reveleze cu claritate? Sau oare s-a gândit că Nazarineanul, așa de "puternic în faptă și cuvânt înaintea lui Dumnezeu și a întregului popor" (Lc 24,19), era invulnerabil? Dincolo de responsabilitățile sale personale, conducătorii religioși au știut să profite de ocazia propice și probabil că au pregătit și trădarea, după ce au intuit o posibilă neînțelegere între Isus și Iuda. Sunt ipoteze, dar este sigur că atâtea gânduri trebuie să se fi strecurat în inima lui Iuda înainte, în timpul și după pactul său nefericit.

Când Isus, la ultima cină, adresându-se discipolilor, afirmă: "Adevăr vă spun, unul dintre voi mă va trăda" (Mt 26,21), toți spun îndurerați: "Nu cumva sunt eu, Doamne?" (26,22). Dintr-odată, discipolii par să-și dea seama de fragilitatea lor. Și ce cuvinte tăioase ies, imediat după aceea, de pe buzele lui Isus: "Fiul Omului merge după cum a fost scris despre el, dar vai omului aceluia prin care Fiul Omului este trădat! Bine ar fi fost pentru omul acela dacă nu s-ar fi născut!" (26,24). Iuda este "cel care și-a întins mâna în blid" (26,23) cu Învățătorul: un gest de comuniune, de împărtășire, care îl califică drept unul dintre prietenii cei mai dragi. Întrebarea lui Iuda adresată lui Isus: "Nu cumva sunt eu, rabbi?" și răspunsul respectiv al Învățătorului: "Tu ai zis" (26,25), nu sunt percepute în toată însemnătatea lor de ceilalți discipoli. Dacă vreunul dintre cei prezenți ar fi doar intuit drama care se consuma între cei doi, ar fi încercat orice mișcare a lui Iuda. Numai Iscarioteanul, ca protagonist al trădării, după ce s-a terminat cine, dispare. Ioan, spre deosebire de Matei, subliniază cu aceste cuvinte momentul ieșirii din cenacol: "și era noapte" (13,30); o adnotare prețioasă, nu numai temporală, care rezumă în trei cuvinte abisul în care sufletul lui Iuda se afundă încet-încet. Puțin mai târziu, pe Muntele Măslinilor, în grădina Ghetsemani, are loc prinderea. "Trădătorul lui le dăduse un semn, spunând: «Cel pe care îl voi săruta, acela este; prindeți-l!»" (Mt 26,48): așa spune Iuda, așa cum se înțelesese cu marii preoți.

Sărutul pe față era un semn de prietenie, diferit de cel pe mâini, și nu voia să indice altceva decât respectul unui discipol față de învățătorul său. "Prietene, pentru aceasta ai venit!" (26,50), spune Isus, ca și cum i-ar aminti: "Avem același destin, avem aceeași cale, ești parte din mine și eu parte din tine; fericirea ta este a mea, fericirea mea este a ta. Tu ești eu". Asta înseamnă "prieten".

Numindu-l "prieten" pe Iuda, Cristos spune asta și fiecăruia dintre noi, fiecăruia dintre cei care în fiecare zi l-ar putea trăda. În schimb, el este prietenul care va exista mereu, până la sfârșitul timpurilor. Când Iuda va descoperi că a permis condamnarea la moarte a lui Isus, va fi nimicit de remușcarea și de conștiința enormității propriului gest. Isus a fost condamnat pe nedrept, nu este numai cu puteri miraculoase, este mai mult: este Nevinovatul. Iuda înțelege că a greșit totul, de aceea dorește cu toate forțele să nu se fi născut vreodată. Se simte absolut de neiertat. Atunci disperarea începe să-și croiască drum în sufletul său.

Cine știe dacă Iuda, în acele momente teribile, s-a gândit și la semnificația propriului nume, Yehudah, care în ebraică înseamnă "vrednic de cinste". Probabil era unul dintre puținii care nu este galileean; apelativul său "Iscarioteanul" (26,14) indică, în afară de asta, aproape cu siguranță că era originar din Kerioth sau Cariot, o cetate din Iudeea. Ce bogăție simbolică în toate acestea!

Să încercăm o clipă să ne imaginăm situația sa existențială. Alipirea de bani, de bogăție nu mai exista în el, dacă ar fi existate vreodată: toată lumea sa se prăbușea. El, care se simțea mereu așa de determinat, sufletist, uneori îndrăzneț, sigur că știe cum trebuiau să fie făcute lucrurile, a ajuns să lunece la vale, să piardă contactul cu realitatea. Iubirea față de Isus, de care s-a simțit cu adevărat iubit, în afară de povara inexprimabilă a păcatului, îl strivește.

Și Petru "îl va renega" pe Isus, îl va trăda, dar cu cântatul cocoșului va înțelege, mai ales în acel moment dramatic, că, în pofida a toate, este privit de Isus: privirea lui Isus îl salvează. Pentru Iuda, în scenariul întunecat din Ghetsemani, nu există nicio privire mântuitoare, cu atât mai puțin când va reda monedele murdare de sânge nevinovat. Este singur, într-un gol abisal: pentru el nu mai există niciun soare care răsare pentru a risipi întunericul nocturn, de aceea decide să se afunde în moarte.

Ce este mai disperant decât neacceptarea de a fi iertați, prin urmare iubiți, de persoana cea mai dragă? Și totuși, cine se poate declara sigur de pierzarea veșnică a lui Iuda? Oare ce a trecut prin inima sa, la sfârșit, ce gând ultim, ce strigăt? Un lucru este sigur: Isus, care este Milostivire la infinit, și-a oferit viața pentru fiecare om, așadar, și pentru cel mai nefericit, disperat și vinovat dintre prietenii săi.

(După L'Osservatore Romano, 29 martie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 572.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat