Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 29 martie 2023

Cateheze. Pasiunea pentru evanghelizare: zelul apostolic al credinciosului. 9. Martori: Sfântul Paul. 1

Iubiți frați și surori, bună ziua!

În drumul de cateheză despre zelul apostolic, începem astăzi să privim la câteva figuri care, în moduri și timpuri diferite, au dat mărturie exemplară despre ceea ce înseamnă pasiune pentru evanghelie. Și primul martor este desigur Apostolul Paul. Lui aș vrea să-i dedic două cateheze.

Istoria lui Paul din Tars este emblematică despre această temă. În primul capitol din Scrisoarea către Galateni, precum și în relatarea din Faptele Apostolilor, putem observa că zelul său pentru evanghelie apare după convertirea sa și ia locul zelului său precedent pentru iudaism. Era un om zelos pentru legea lui Moise, pentru iudaism, și după convertire acest zel continuă, dar pentru a-l proclama, pentru a-l predica pe Isus Cristos. Paul era un îndrăgostit de Isus. Saul - primul nume al lui Paul - era deja zelos, dar Cristos convertește zelul său: de la Lege la evanghelie. Elanul său mai înainte voia să distrugă Biserica, în schimb după aceea o construiește. Ne putem întreba: ce s-a întâmplat, ce se întâmplă de la distrugere la construire? Ce s-a schimbat în Paul? În ce sens zelul său, elanul său pentru gloria lui Dumnezeu a fost transformat?

Sfântul Toma de Aquino învață că pasiunea, din punct de vedere moral, nu este nici bună, nici rea: folosirea sa virtuoasă o face moralmente bună, păcatul o face rea . În cazul lui Paul, ceea ce l-a schimbat nu este o simplă idee sau o convingere: a fost întâlnirea cu Domnul înviat - nu uitați asta, ceea ce schimbă o viață este întâlnirea cu Domnul - pentru Saul, întâlnirea cu Domnul înviat a transformat toată ființa sa. Umanitatea lui Paul, pasiunea sa pentru Dumnezeu și pentru gloria sa nu este eliminată, ci transformată, "convertită" de Duhul Sfânt. Singurul care poate să schimbe inimile noastre este Duhul Sfânt. Și tot așa pentru fiecare aspect al vieții sale. Exact cum se întâmplă în Euharistie: pâinea și vinul nu dispar, ci devin Trupul și Sângele lui Cristos. Zelul lui Paul rămâne, dar devine zelul lui Cristos. se schimbă sensul, dar zelul rămâne același. Domnul se folosește de el cu umanitatea noastră, cu prerogativele noastre și caracteristicile noastre, dar ceea ce schimbă totul nu este o idee, ci este viață adevărată, așa cum spune însuși Paul: "Dacă cineva este în Cristos, este o creatură nouă: cele vechi au trecut, iată, au devenit noi" (2Cor 5,17). Întâlnirea cu Isus Cristos te schimbă dinăuntru, te face o altă persoană. Dacă cineva este în Cristos este o creatură nouă, acesta este sensul de a fi o creatură nouă. A deveni creștin nu este un machiaj care îți schimbă fața, nu! Dacă tu ești creștin, îți schimbă inima, dar dacă tu ești creștin de apartenență, asta nu merge... creștinii de machiaj nu merg. Adevărata schimbare este a inimii. Și asta i s-a întâmplat lui Paul.

Pasiunea pentru evanghelie nu este o problemă de înțelegere sau de studii, care sunt de folos, dar nu o generează; înseamnă mai degrabă a reparcurge aceeași experiență de "cădere și înviere" pe care Saul/Paul a trăit-o și care este la originea transfigurării elanului său apostolic. Tu poți studia toată teologia pe care o vrei, tu poți studia Biblia și toate acelea și să devii ateu sau monden, nu este o problemă de studii; în istorie au existat atâția teologi atei! A studia este de folos, dar nu generează viața nouă de har. De fapt, așa cum spune Sfântul Ignațiu de Loyola: "Nu știința multă satură și satisface sufletul, ci simțirea și gustarea lucrurilor în interior" . Este vorba de lucruri care te schimbă înăuntru, care te fac să afli un alt lucru, să guști un alt lucru. Fiecare dintre noi să se gândească la asta: "Eu sunt un religios?" - "Bine" - "Eu mă rog?" - "Da" - "Eu încerc să respect poruncile?" - "Da" - "Dar unde este Isus în viața ta?" - "Ah, nu, eu fac lucrurile pe care le poruncește Biserica". Dar unde este Isus? L-ai întâlnit pe Isus, ai vorbit cu Isus? Tu iei Evanghelia sau vorbești cu Isus, îți amintești cine este Isus? Și acesta este un lucru care ne lipsește de atâtea ori, un creștinism nu spun fără Isus, ci cu un Isus abstract... Când Isus intră în viața ta, așa cum a intrat în viața lui Paul, Isus intră și schimbă totul. De atâtea ori am auzit comentarii despre oameni: "Dar uite pe acela, care era un nenorocit și acum este un bărbat bun, o femeie bună... Cine l-a schimbat?". Isus, l-a găsit pe Isus. Viața ta care este creștină s-a schimbat? "Eh, nu, mai mult sau mai puțin, da...". Dacă nu a intrat Isus în viața ta, nu s-a schimbat. Tu poți să fii creștin numai pe dinafară. Nu, trebuie să intre Isus și asta te schimbă și asta i s-a întâmplat lui Paul. Trebuie găsit Isus și pentru aceasta Paul spune că iubirea lui Cristos ne obligă, ceea ce te duce înainte. Aceeași schimbare li s-a întâmplat tuturor sfinților, că atunci când l-au găsit pe Isus au mers înainte.

Putem să facem o altă reflecție despre schimbarea care are loc în Paul, care din persecutor a devenit apostol al lui Cristos. Observăm că în el are loc un soi de paradox: de fapt, atât timp cât el se consideră drept în fața lui Dumnezeu, atunci se simte autorizat să persecute, să aresteze, chiar să ucidă, ca în cazul lui Ștefan; dar atunci când, iluminat de Domnul Înviat, descoperă că a fost un "defăimător și un insultător" (cf. 1Tim 1,13) - așa spune despre el însuși: "eu am fost un defăimător și un insultător" -, atunci începe să fie într-adevăr capabil să iubească. Și acesta este drumul. Dacă unul dintre noi spune: "Ah, mulțumesc, Doamne, pentru că eu sunt o persoană bună, eu fac lucrurile bune, nu fac păcate mari...": acesta nu este un drum bun, acesta este un drum de autosuficiență, este un drum care nu te justifică, te face un catolic elegant, dar un catolic elegant nu este un catolic sfânt, este elegant. Adevăratul catolic, adevăratul creștin este cel care-l primește pe Isus înăuntru, care schimbă inima. Aceasta este întrebarea pe care v-o adresez vouă tuturor astăzi: ce înseamnă Isus pentru mine? L-am lăsat să intre în inimă sau numai îl țin la îndemână, dar ca să nu vină prea mult înăuntru? M-am lăsat schimbat de el? Sau Isus este numai o idee, o teologie care merge înainte... Și acesta este zelul, când unul îl găsește pe Isus simte focul și asemenea lui Paul trebuie să-l predice pe Isus, trebuie să vorbească despre Isus, trebuie să-i ajute pe oameni, trebuie să facă lucruri bune. Când unul găsește ideea despre Isus rămâne un ideolog al creștinismului și asta nu mântuiește, numai Isus ne mântuiește, dacă tu l-ai întâlnit și i-ai deschis ușa inimii tale. Ideea lui Isus nu te mântuiește! Domnul să ne ajute să-l găsim pe Isus, să-l întâlnim pe Isus, și ca acest Isus dinăuntru să ne schimbe viața și să ne ajute să-i ajutăm pe ceilalți.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 223.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat