Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Discurs adresat participanților la Întâlnirea "Minerva Dialogues" promovată de Dicasterul pentru Cultură și Educație (27 martie 2023)

Dragi prieteni!

Bine ați venit voi toți, care sunteți reuniți la Roma pentru întâlnirea voastră anuală. Ea convoacă experți din lumea tehnologiei - oameni de știință, ingineri, conducători de firme, juriști și filozofi - împreună cu reprezentanți ai Bisericii - oficiali din Curie, teologi și moraliști - cu obiectivul de a favoriza conștiință mai mare și de a lua în considerare impactul social și cultural al tehnologiilor digitale, îndeosebi al inteligenței artificiale. Apreciez mult acest drum de dialog, care, în ultimii ani, a permis să fie împărtășite contribuții și intuiții și să se prețuiască înțelepciunea celorlalți. Prezența voastră dă mărturie despre angajarea de a garanta o confruntare serioasă și inclusivă la nivel global cu privire la folosirea responsabilă a acestor tehnologii, o confruntare deschisă la valorile religioase. Sunt convins că dialogul între credincioși și necredincioși cu privire la problemele fundamentale ale eticii, ale științei și ale artei și cu privire la căutarea semnificației vieții este un drum pentru construirea păcii și pentru dezvoltarea umană integrală.

Tehnologia este de mare ajutor pentru omenire. Să ne gândim la nenumăratele progrese în domeniile medicinii, ale ingineriei și ale comunicațiilor (cf. Enciclica Laudato si', 102). Și în timp ce recunoaștem binefacerile științei și ale tehnicii, vedem în ele o dovadă a creativității ființei umane, precum și a nobleței vocației sale de a participa responsabil la acțiunea creativă a lui Dumnezeu (cf. ibid., 131).

În această perspectivă, consider că dezvoltarea inteligenței artificiale și asimilarea automatică are potențialul de a contribui benefic la viitorul omenirii, nu putem să o rebutăm. Însă sunt sigur că acest potențial se va realiza numai dacă va există o voință coerentă din partea celor care dezvoltă tehnologiile pentru a acționa în mod etic și responsabil. În acest sens, încurajează angajarea atâtor persoane care lucrează în aceste domenii pentru a garanta că tehnologia este centrată pe om, întemeiată pe baze etice în proiectare și finalizată spre bine. Mă bucură faptul că a rezultat un consens pentru ca procesele de dezvoltare să respecte valori precum incluziunea, transparența, siguranța, echitatea, secretul și credibilitatea. Primesc cu favoare și eforturile organizațiilor internaționale pentru a reglementa aceste tehnologii, ca să promoveze un progres autentic, adică să contribuie pentru a lăsa o lume mai bună și o calitate a vieții în mod integral superioară (cf. ibid., 194).

Nu va fi ușor să se ajungă la un acord în aceste zone. De fapt, "creșterea tehnologică imensă nu a fost însoțită de o dezvoltare a ființei umane în ceea ce privește responsabilitatea, valorile și conștiința" (ibid., 105). În afară de asta, lumea actuală este caracterizată de o mare pluralitate de sisteme politice, culturi, tradiții, concepții filozofice și etice și credințe religioase. Discuțiile sunt tot mai polarizate și, lipsind încrederea și o viziune împărtășită a ceea ce face viața demnă, dezbaterile publice riscă să fie polemice și neconcludente.

Numai un dialog inclusiv, în care persoanele caută împreună adevărul, poate face să reiasă un adevărat consens; și asta se poate întâmpla dacă se împărtășește convingerea că "în însăși realitatea ființei umane și a societății [...] există o serie de structuri de bază care susțin dezvoltarea lor și supraviețuirea lor" (Enciclica Fratelli tutti, 212). Valoarea fundamentală pe care trebuie s-o recunoaștem și s-o promovăm este aceea a demnității persoanei umane (cf. ibid., 213). De aceea, vă invit, în deliberările voastre, să faceți din demnitatea intrinsecă a fiecărui bărbat și a fiecărei femei criteriul-cheie în evaluarea tehnologiilor care apar, care revelează pozitivitatea lor etică în măsura în care ajută la manifestarea acestei demnități și la mărirea exprimării ei, la toate nivelurile vieții umane.

Mă preocupă faptul că datele adunate până acum par să sugereze că tehnologiile digitale au folosit pentru a mări inegalitățile în lume. Nu numai diferențele de bogăție materială, care sunt importante, ci și cele de acces la influența politică și socială. Ne întrebăm: instituțiile noastre naționale și internaționale sunt în măsură să considere firmele tehnologice responsabile de impactul social și cultural al produselor lor? Există riscul ca mărirea inegalității să poată compromite simțul nostru de solidaritate umană și socială? Am putea pierde simțul nostru de destin împărtășit? În realitate, ținta noastră este ca această creștere a inovației științifice și tehnologice să fie însoțită de o mai mare egalitate și incluziune socială (cf. Video-mesaj adresat Conferinței TED de la Vancouver, 26 aprilie 2017).

Această problemă a inegalității poate să fie agravată de o falsă concepție despre meritocrație care amenință noțiunea de demnitate umană. Recunoașterea și răsplata meritului și a efortului uman au un fundament, dar există riscul de a concepe avantajul economic al câtorva ca obținut sau meritat, în timp ce sărăcia atâtora este văzută, într-un anumit sens, ca vina lor. Această abordare subevaluează inegalitățile inițiale între persoane în ceea ce privește bogăția, oportunitățile educative și legăturile sociale și tratează privilegiul și avantajul ca pe niște cuceriri personale. Prin urmare - în termeni schematici -, dacă sărăcia este vina săracilor, bogații sunt scutiți să facă ceva (cf. Discurs adresat lumii muncii, Genova, 27 mai 2017).

Conceptul de demnitate umană - acesta este centrul - ne impune să recunoaștem și să respectăm faptul că valoarea fundamentală a unei persoane nu poate să fie măsurată de un ansamblu de date. În procesele decizionale sociale și economice, trebuie să fim atenți când încredințăm judecățile unor algoritmi care elaborează date culese, adesea în mod ambiguu, cu privire la indivizi și la caracteristicile lor și la comportamentele lor din trecut. Aceste date pot fi contaminate de prejudecăți și preconcepții sociale. Cu atât mai mult cu cât un comportament din trecut al unui individ nu ar trebui să fie folosit pentru a-i nega oportunitatea de a se schimba, de a crește și de a contribui la societate. Nu putem permite ca algoritmii să limiteze sau să condiționeze respectarea demnității umane, nici să excludă compasiunea, milostivirea, iertare și, mai ales, deschiderea la speranța unei schimbări a persoanei.

Dragi prieteni, închei reafirmând convingerea că numai forme de dialog cu adevărat inclusive pot permite să se discearnă cu înțelepciune cum să se pună inteligența artificială și tehnologiile digitale în slujba familiei umane. Istoria biblică a Turnului Babel (cf. Gen 11) a fost utilizată adesea pentru a putea avertiza cu privire la ambițiile excesive ale științei și ale tehnologiei. În realitate, Scriptura ne avertizează cu privire la orgoliul de a voi "să atingem cerul" (v. 4), adică să prindem și să punem în stăpânire orizontul de valori care identifică și garantează demnitatea noastră umană. Și întotdeauna, când există asta, se ajunge într-o gravă nedreptate chiar în societate. În mitul Turnului Babel, a face o cărămidă este greu: a face lutul, paiele, a amesteca, după aceea a coace... Când o cărămidă cădea, era o pierdere grea, se plângea mult: "Am pierdut o cărămidă". Dacă însă cădea un muncitor, nimeni nu spunea nimic. Asta trebuie să ne facă să ne gândim: ce este mai important? Cărămida sau bărbatul sau femeia care lucrează? Aceasta este o distincție care trebuie să ne facă să ne gândim. Și după Turnul Babel, crearea de limbi diferite care a urmat devine, ca orice intervenție a lui Dumnezeu, o nouă posibilitate. Ea ne invită să luăm în considerare diferența și diversitatea ca o bogăție, pentru că uniformitatea nu ne lasă să creștem, uniformitatea impusă. Numai o anumită uniformitate disciplinară este bună - eventual -, dar cea impusă nu este bună. Lipsa de diversitate este lipsă de bogăție, pentru că diversitatea ne impune să învățăm împreună unii de la alții și să redescoperim cu umilință sensul autentic și însemnătatea demnității noastre umane. Să nu uităm că diferențele stimulează creativitatea, "creează tensiune și în rezolvarea unei tensiuni constă progresul omenirii" (Enciclica Fratelli tutti, 203), când tensiunile se rezolvă pe un plan superior, care nu elimină polii care sunt în tensiune, ci îi face să se matureze.

Urez tot binele pentru dialogurile voastre și vă mulțumesc pentru angajarea voastră de a asculta și de a crește în înțelegerea contribuției fiecăruia. Vă binecuvântez și vă cer, cu rugăminte, să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 92.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat