Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Figurile din Postul Mare

Orbul din naștere și întâlnirea decisivă cu Isus

Cu ochii credinței

de Simone Caleffi

"Minunea nemaiauzită" a vederii date orbului din naștere este semn al unei opere și mai minunate: "iluminarea splendidă" a neamului omenesc chinuit de "orbirea originii sale". Omul nu se naște în lumina harului. Fiul lui Dumnezeu este cel care, în întruparea sa, se face "călăuză a omului pentru a-l conduce de la întuneric la marea lumină a credinței", așa cum relatează prefețele din duminica a patra din Postul Mare din anul A din ritul roman și din cel ambrozian. Credința ne-a fost dată în sacramentul Botezului, unde suntem renăscuți pentru a merge "ca fii ai luminii" (Ef 5,8), în iubirea față de adevăr, în sinceritatea cuvintelor și a vieții, în căutarea a tot ceea ce este curat și vrednic de iubire (cf. Fil 4,8), așa cum se potrivește celui care a primit o privire nouă, o viziune evanghelică a lucrurilor. Pentru că aceasta este credința. A o păstra limpede și activă este foarte greu: este în desfășurare mereu "acțiunea Ispititorului" - cum spune una dintre cele două rugăciuni propuse pentru începutul adunării liturgice în ritul ambrozian -, același care l-a înșelat pe om la origine cu lumina falsă a orgoliului. Oare principiile și motivele gândurilor și ale proiectelor noastre, ale alegerilor și ale obișnuințelor noastre sunt inspirate din cuvântul lui Dumnezeu și revelează mentalitatea credinței, sau nu sunt în schimb găsite în comoditatea și instinctul ușor și obișnuit al naturii, încă oprimate "de vechea sclavie a păcatului" (cum se exprimă mereu liturgia), încă nerăscumpărate?

Când conduita noastră este animată de spiritul de credință, primește actualitate gestul Mântuitorului care a deschis ochii orbului din naștere. Lumina și întunericul sunt puse în confruntare în minunata pagină evanghelică și invită să recunoaștem în Isus lumina "care luminează orice om" (In 1,9). Credinciosului i se cere să redescopere identitatea sa profundă, demnitatea sa și vocația sa. Evanghelistul dedică numai două versete (In 9,6-7) relatării vindecării. Faptul îi folosește pentru a construi o pagină densă de teologie: Isus este prezent și absent în același timp; de fapt, el, la un moment dat, dispare și reapare în scenă când diferitele personaje au făcut deja opțiunea lor în privința lui. Rămân în prim-plan oamenii, alegerile lor. Privind la ei (oamenii, fariseii, părinții), se observă ciocnirea între cei care au recunoscut în Isus pe Domnul și cei care l-au refuzat; se simte distanța între Duhul și logica din această lume, între cuvântul lui Dumnezeu și inima surdă a omului. Fariseii ajung să-l refuze pe Isus în numele teologiei lor; numai pentru a nu trebui să-și "schimbe mentalitatea" sunt dispuși să nege chiar și realitatea: vor să-l convingă pe orbul vindecat că nu a fost orb! Chiar și părinții săi evită să se pronunțe în favoarea lui Isus. Așadar, în lume el rămâne un semn de contradicție, dezbină, este neînțeles. Cel care aduce mântuirea este îndepărtat. În fața acestor personaje închise la mântuire, creștinul recunoaște atâtea situații actuale în care îndură același refuz, trăiește aceleași neînțelegeri. Mărturia creștină a laicilor în lumea este, astăzi, cu siguranță, dificilă, dar mai urgentă și necesară ca oricând pentru ca ea să regăsească lumină.

În lume, Isus este lumina: minunea care dăruiește vederea orbului din naștere este semnul eficace al acestui lucru. De fapt, acea minune este bogată în valoare simbolică: nu trebuie înțeleasă ca simplu eveniment medicinal, ci ca revelare a lui Cristos. Orbul din naștere primește vederea, dar mai ales primește credința, care este o vedere nouă, capabilă să recunoască, să-l vadă pe Isus ca Mesia și ca Fiu al lui Dumnezeu. Rezultatul minunii sunt cuvintele: "Cred, Doamne!" (v. 38). Totuși, poate să creadă acela care știe să învingă propriile prejudecăți și nu se închide în el însuși în mod orgolios. Nu vede acela care cu insolență se încăpățânează să nu vadă. Fariseii îl judecă pe orbul din naștere un ignorant, un păcătos. În mod radical diferită este perspectiva lui Isus, care-i consideră orbi pe fariseii care se judecă și se condamnă cu acțiunea lor (v. 40-41). Pentru Isus, orbul este un văzător, unde a vedea înseamnă, aici, a-l recunoaște pe trimisul lui Dumnezeu, pe Cristos.

Sfântul Irineu afirma: "Vederea lui Dumnezeu este viața omului", ca și cum ar spune că vocația omului, a fiecărui om, se realizează în dorința de a-l vedea pe Dumnezeu și în angajarea de a menține vie în noi asemănarea cu Tatăl, scânteie de lumină, oferită în dar în momentul creației. A deveni văzători ai lucrurilor invizibile (aceasta este credința pentru Sfântul Paul) este posibil numai în însăși lumina lui Dumnezeu; dacă omul poate să-l cunoască pe Dumnezeu este pentru că Dumnezeu s-a revelat în trupul Fiului său, Isus; dacă omul poate să-l iubească pe Dumnezeu este pentru că mai înainte a fost iubit de el.

Evanghelia după Sfântul Ioan este cea a "semnelor". Și "semnul" (așa este vindecarea orbului din naștere) este ambiguu, opac, solicită libertatea omului și o pune la încercare. "Semnul" îl invită pe om să meargă dincolo de "semnul" însuși pentru a adera la realitatea la care face trimitere: istoria lui Isus și logica ce îl călăuzește. Nici în viața noastră zilnică nu lipsesc "semne" care fac trimitere la Isus, la logica sa de viață și care, tocmai pentru aceasta, ne interpelează. Noi, în ce categorie de personaje ne situăm?

Liturgia situează amintirea minunii în Postul Mare pentru a aminti sensul său permanent celui care la Botez a primit ca dar - întocmai ca niște ochi noi - credința în Isus Cristos și se angajează s-o reînnoiască nu ca adeziune la adevăruri abstracte, ci ca un consens la Cristos. Relatarea despre orbul din naștere a fost interpretată mereu în cheie baptismală. Iată că, așadar, piscina din Siloe, unde a avut loc vindecarea, face trimitere la Botezul nostru, trecerea de la întuneric la lumină este iluminarea care oferă credinciosului o cheie diferită de lectură atât a propriei vieți, cât și a istoriei în care este chemat să trăiască. Piscina din Siloe, ca și sacramentul Reconcilierii, este mereu disponibilă în Biserică, trimisă să-i ridice pe credincioși. Dar Botezul trebuie verificat și trăit încontinuu, cu curaj și în manifestarea de fapte creștine coerente.

(După L'Osservatore Romano, 15 martie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 313.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat