Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Roma: Pr. Maricel Irinel Mititelu, doctor în comunicare

La Facultatea de Comunicare Socială Instituțională, din cadrul Universității Pontificale Santa Croce, din Roma, pr. Maricel Irinel Mititelu a susținut teza de doctorat "Evangelizzazione e cinema. Proposta per un cinema cristiano con l'analisi di sette film cristiani" ("Evanghelizare și cinematografie. Propunere pentru o cinematografie creștină cu o analiză a șapte filme creștine"), joi, 9 martie 2023, obținând titlu de doctor în comunicare.

Din comisia de evaluare au făcut parte prof. Enrique Fuster, vicedecanul facultății, prof. Federica Bergamino, din cadrul aceleași facultăți, și profesorul Armando Fumagalli, de la Università Cattolica del Sacro Cuore de la Milano și moderatorul lucrării de doctorat.

Cât privește mobilul sau punctul de plecare al tezei de doctorat, acesta are de-a face - așa cum pr. însuși a explicat în Introducerea tezei - cu ceea ce el însuși a numit o "vocație în vocație", anume vocația, ca și preot, de a evangheliza cu mijloacele moderne. Așa cum însăși teologia vocației învață (în teologia vocației termenii vocație și misiune sunt corelativi), orice vocație are o dublă dimensiune: una eternă - întrucât din veșnicie Dumnezeu cheamă o persoană pentru o determinată misiune -, și alta terestră - întrucât persoanei pe care a chemat-o și care trăiește în timp Dumnezeu îi descoperă misiunea la care a chemat-o printr-o serie de semne interne și externe. Într-adevăr, cum a explicat părintele însuși, există în viața lui o istorie de semne interne și externe prin care Dumnezeu i-a dezvăluit că l-a chemat ca preot să evanghelizeze cu mijloacele moderne. Unul din aceste semne a fost experiența pe care a trăit-o în anul 2004 la București, experiență pe care el însuși o povestește în teză:

"Februarie 2004. Aveam deja cinci ani de preoție și, invitat de un coleg preot, particip la București la un curs în timpul unui weekend. Ajuns acolo, aflu că e vorba despre un curs care se numește «Filip» și că este ținut de un grup de laici aparținând unei Școli de evanghelizare, numită Sfântul Andrei. Pe parcursul acelui curs am făcut o experiență extraordinară: am plâns continuu tot acel sfârșit de săptămână - și ca mine au plâns toți ceilalți treizeci de participanți la curs -, iar la sfârșitul cursului voiam să merg în Primărie să-mi schimb numele și prenumele: îmi spuneam că nu mai sunt persoana care am venit, ci mă născusem la o viață nouă (actualmente cursul se cheamă chiar «Viața Nouă»). Atât în timpul cursului, cât și după aceea m-am întrebat: cum de e posibil așa ceva? Cum se explică «forța» acestui curs? Trăisem întreaga mea viață de până atunci în Biserică, fusesem catehizat, «teologizat», îi învățam și vorbeam altora despre Isus Cristos, dar niciodată n-am făcut o experiență atât de profundă. Membrii echipei îmi spun că e vorba de un curs kerigmatic, mai exact de anunțul kerigmei. Îmi dau seama că se merită să-mi pun viața în slujba idealului de a-i ajuta pe toți să experimenteze ceea ce am experimentat eu. Mai mult, se naște în interiorul meu o dorință care încet-încet devine apoi o viziune: de ce să nu «universalizez» această experiență, folosind în acest sens mijloacele moderne? De că să nu produc și să distribui imagine în mișcare cu caracteristicile kerigmei, trecând astfel de la un nivel microcosmic, personal, la un nivel macrocosmic, de structură, ajungând astfel nu doar la grupuri mici, ci la mase întregi de persoane?"

Cum povestește mai departe autorul, acest semn este urmat imediat de un altul, întrucât "la sfârșitul anului... episcopul Gherghel Petru m-a chemat spunându-mi că a decis să mă trimită în Italia pentru a studia mass-media". Urmează apoi un itinerar de pregătire mai întâi în domeniul teologiei, în care pr. Maricel obține o licență și un doctorat în teologie, specializându-se în teologie chiar în domeniul kerigmei, al primului anunț. Imediat după terminarea doctoratului în teologie, în teza de specializare în mass-media la Universitatea Catolică din Milano se întreabă dacă există un corelativ al kerigmei cuvânt în limbaj audio-video și demonstrează cum corelativul kerigmei în limbaj audio-video este textul ficțional audio-vizual, mai exact filmul, teză în urma căreia obține o bursă de studiu în Brazilia unde, în cadrul unei comunități creștine care evanghelizează cu mijloacele moderne, lucrează în departamentul de film, jucând ca și actor și într-o telenovelă. Urmează apoi cu o altă bursă de studiu frecventarea unui master în cinema și fiction, care se finalizează cu scrierea unui scenariu de film și o practică de o lună de zile la Hollywood într-o casă de producție de filme creștine.

Teza de doctorat este ultimul pas în acest itinerariu de formare. În cadrul tezei, întrucât între timp pr. Maricel maturizase dorința de a pune pe picioare o structură productivă și distributivă de filme creștine la nivel mondial tocmai pentru a favoriza ca experiența kerigmatică pe care o trăise să o poată trăi cât mai multe persoane, pr. Maricel prezintă o strategie în acest sens.

Teza este structurată în două parți. Prima parte cuprinde trei capitole. În primul capitol, întrucât scopul final al autorului este acela de a face ca experiența kerigmatică să ajungă la toți oamenii, adică avem de-a face cu evanghelizarea, autorul vorbește despre evanghelizare ca și scop ultim și cadru teologic general, tratând despre natura, scopul, destinatarii și strategia evanghelizării. În al doilea capitol, întrucât instrumentul general pe care pr. Maricel dorește să îl folosească pentru a ajunge la scopul final este corelativul în limbaj audio-viziv al kerigmei cuvânt care este filmul, adică avem de-a face cu cinema, autorul vorbește despre cinema ca și instrument general, tratând despre produsul final al cinemaului, anume despre film, prezentând cele două mari puncte de vedere din care poate fi analizat un film, pentru a se focusa apoi pe analiza dramaturgică și a prezenta structura dramaturgică a oricărui film, prezentare care arată că orice film vorbește despre o anumită temă, de care autorul filmului leagă o anumită teză antropologică, existențială, care este ca un fel de rețetă a fericirii, teză care, la rândul ei, poate fi exprimată în mod explicit sau implicit. În al treilea capitol, întrucât instrumentul special folosit pentru atingerea scopului este cinema creștin, autorul prezintă cinema creștin ca acel cinema care își apropriază scopul, destinatarii și strategia evanghelizării, autorul arătând cum filmul creștin este acel film care exprimă o teză creștină pe tema pe care o tratează, teză care poate fi, la rândul ei, exprimată în mod direct sau indirect.

A doua parte a tezei cuprinde două capitole. În capitolul al patrulea, autorul, plecând de la fotografia de criză a cinema creștin și de la individualizarea cauzelor acestei crize, prezintă strategia însăși pe care o propune pentru a remedia această criză și a pune astfel pe picioare o structură productivă și distributivă de filme creștine la nivel mondial. După o prezentare preliminară a tezei importanței scenariului și a scenaristului în cadrul celor cinci momente ale istoriei productivo-distributive al unui film, a cheii strategiei care consistă în pregătirea de competenți scenariști creștini, a celor două mari domenii în care un scenarist creștin trebuie să fie pregătit, anume domeniul dramaturgic legat de formă și domeniul umanistico-filozofico-teologic legat de conținut, autorul prezintă diferitele proiecte care sunt în act actualmente la nivelul Bisericii Catolice, pentru a prezenta apoi proiectul său, care consistă în fructificarea competenței umanistice, filozofice și teologice a seminariștilor, preoților și a religioșilor și în pregătirea acestora în arta dramaturgică, pregătire care se poate face prin introducerea în seminarii și în itinerariul formativ al congregațiilor, ordinelor religioase și al laicilor consacrați de cursuri de formare în arta dramaturgică. Deprinsă arta dramaturgică, într-un al doilea moment, scenariile pot fi colectate și verificate la nivel local, național sau de Biserică universală, urmând ca apoi cele de calitate să fie introduse în circuitul mondial fie prin vânzarea lor, fie prin producerea lor de către casele de producție creștine. În al cincilea și ultimul capitol, pentru a arăta că preoții pot fi capabili sa "managerieze" arta dramaturgică, autorul analizează șapte filme creștine (The Passion of the Christ - Mel Gibson, 2004; Brother Sun, Sister Moon - Franco Zeffirelli, 1972; The Song of Bernadette - Henry King, 1943; For Greater Glory - Dean Wright, 2012; Heaven is for Real - Randall Wallace, 2014; Fireproof - Alex Kendrick, 2008; October Baby - Andrew Erwin, Jon Erwin, 2011) din două puncte de vedere: cel al elementelor dramaturgice și cel al istoriei productivo-distributive.

La final, după aprecierile pozitive ale profesorilor și după un moment de deliberare comisia a făcut anunțul mult așteptat: pr. Maricel Irinel Mititelu primește titlul de doctor în Comunicare Socială Instituțională. La final, membrii comisiei i-au cerut noului doctor să publice lucrarea la editura Universității.

La acest moment deosebit, alături de părintele Maricel au fost prezenți familia și mai mulți preoți români prezenți la Roma.

În prezent, pr. dr. Mititelu activează în St. Sebastian and St. Pancras Catholic Church din Londra, Anglia, fiind capelanul românilor catolici din această parte a capitalei Marii Britanii.

Pr. Claudiu Bulai

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 9 martie: Roma: Pr. Maricel Irinel Mititelu, doctor în comunicare


 

lecturi: 2111.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat