Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviul papei Francisc acordat săptămânalului catolic belgian "Tertio"

Trebuie să avem curajul de a visa o economie diferită, în slujba tuturor

de Emmanuel Van Lierde

În conversație pontiful tratează numeroase teme: de la Conciliul Vatican II la actualul proces sinodal, de la Războiul din Ucraina la conflictele uitate din lume. Îndeosebi invită să se elaboreze un nou model de dezvoltare economică, model care să nu lase pe nimeni în urmă.

"Tertio" a avut deja privilegiul de a-l intervieva îndelung pe Papa Francisc la 17 noiembrie 2016. Motivul acelui interviu a fost, pe de o parte, centenarul Primului Război Mondial și, pe de altă parte, atentatele teroriste de la Paris din noiembrie 2015 și de la Bruxelles din 22 martie 2016. După șase ani, a apărut oportun să ceară un alt interviu, de această dată cu ocazia celei de-a zecea aniversări a pontificatului său, la 13 martie 2023... Noul interviu este prevăzut pentru luni 19 decembrie 2022, la două zile după aniversarea a 86 de ani a Papei Francisc și în ziua următoare a victoriei Argentinei la campionatul mondial de fotbal. Îl salutăm pe papa, felicitându-l de două ori... Odată probate microfoanele pentru înregistrare, interviul poate să înceapă.

Firul roșu pentru a înțelege pontificatul dumneavoastră este Conciliul Vatican II. De ce vă stă la inimă continuarea punerii în practică a acelui Conciliu? Ce anume este în joc?

Istoricii spun că este nevoie de un secol pentru ca deciziile unui Conciliu să aibă efect pe deplin și să fie puse în practică. Noi mai avem 40 de ani de parcurs... Sunt foarte preocupat pentru Conciliu, deoarece acel eveniment a fost de fapt o vizită a lui Dumnezeu făcută Bisericii sale. Conciliul a fost unul dintre lucrurile pe care Dumnezeu le săvârșește în istorie prin persoane sfinte. Probabil, atunci când Ioan al XXIII-lea l-a convocat, nimeni nu și-a dat seama ce anume se va întâmpla. Se spune că el însuși credea că se va încheia într-o lună, dar un cardinal a reacționat spunând: "Începeți să cumpărați mobilier și toate celelalte, va fi nevoie de mulți ani". Ioan al XXIII-lea a ținut cont de asta, era un om deschis la apelurile Domnului. Așa vorbește Dumnezeu poporului său. Și acolo ne-a vorbit efectiv. Conciliul nu a presupus numai o reînnoire a Bisericii. Nu a fost numai o chestiune de reînnoire, ci și o provocare pentru a face Biserica tot mai vie. Conciliul nu reînnoiește, ci reîntinerește Biserica. Biserica este o mamă care merge mereu înainte. Conciliul a deschis ușile spre o maturitate mai mare, mai în sintonie cu semnele timpurilor. Lumen gentium, de exemplu, constituția dogmatică despre Biserică, este unul dintre documentele cele mai tradiționale și în același timp cele mai moderne, pentru că în structura Bisericii, tradiționalul - dacă este bine înțeles - este mereu modern. Asta pentru că tradiția continuă să se dezvolte și să crească.

Așa cum a declarat călugărul francez Vincent de Lérins în secolul al V-lea, dogmele trebuie să continue să se dezvolte, dar după această metodologie: Ut annis scilicet consolidetur, dilatetur tempore, sublimetur aetate ("Progresează consolidându-se cu trecerea anilor, dezvoltându-se cu timpul, sublimându-se cu vârsta". Adică: pornind de la rădăcină, noi continuăm să creștem mereu. Conciliul a făcut un astfel de pas înainte, fără a tăia rădăcina, pentru că nu se poate face altfel dacă se vrea să producă roade. Conciliul este glasul Bisericii pentru timpul nostru și noi acum suntem în primul secol în care îl punem în practică.

Este o imagine ciudată: Biserica este ca o mamă care nu îmbătrânește, ci reîntinerește tot mai mult...

Incredibil, de fapt, dar așa este Biserica. Reîntinerește fără a pierde înțelepciunea sa seculară.

Continuarea punerii în practică și a realizării Conciliului include încurajarea la sinodalitate. Ce înseamnă concret?

Există un punct care nu trebuie pierdut din vedere. La sfârșitul Conciliului, Paul al VI-lea a rămas foarte impresionat constatând că Biserica din Occident aproape că pierduse dimensiunea sa sinodală, în timp ce Bisericile catolice din Orient au știut s-o păstreze. Așadar a cerut crearea secretariatului sinodului episcopilor, cu scopul de a promova din nou sinodalitatea în Biserică. În cursul ultimilor șaizeci de ani, aceasta s-a dezvoltat tot mai mult. Încet-încet unele lucruri s-au clarificat. De exemplu, dacă numai episcopii aveau dreptul de vot. Uneori nu era clar dacă femeile puteau să voteze... În sinodul trecut despre Amazonia, în octombrie 2019, a fost o evoluție în acest sens. Așadar a avut loc un fapt deosebit. Când un sinod se termină, celor care au participat și tuturor episcopilor din lume li se cere care este tema pe care ar vrea s-o vadă pe ordinea de zi a sinodului următor. Prima temă indicată a fost preoția, apoi sinodalitatea. Evident era o temă împărtășită pe care toți episcopii considerau că a venit momentul să o trateze. Cu ocazia celei de-a cincizecea aniversări a acestui organ permanent al sinodului episcopilor, unii teologi au trasat deja un bilanț într-un document. Venim de departe, acum suntem aici și trebuie să mergem înainte. Și ceea ce facem prin procesul sinodal actual și cele două sinoade despre sinodalitate ne vor ajuta să clarificăm sensul și metoda procesului decizional în Biserică.

Este important de precizat că un sinod nu este un parlament. Un sinod nu este un sondaj de opinie la stânga și la dreapta. Nu. Protagonistul principal al unui sinod este Duhul Sfânt. Dacă Duhul Sfânt nu este prezent, nu poate fi sinod...

În timpul interviului nostru precedent din 2016, dumneavoastră ați evocat al treilea război mondial pe care-l trăim pe bucăți. Astăzi situația nu s-a îmbunătățit, dimpotrivă s-a înrăutățit, cu și mai multe războaie ca acela din Ucraina. Ce rol poate desfășura diplomația vaticană?

Vaticanul a luat în atenție acest conflict încă din prima zi. În ziua următoare după începutul invadării, am mers personal la ambasada rusă. Un lucru care n-a fost făcut vreodată de un papă și pe care un papă în mod normal nu-l face. Am exprimat și disponibilitatea mea de a merge la Moscova și de a face în așa fel încât conflictul să nu continue. De la începutul său până astăzi, Vaticanul a fost mereu în centrul acțiunii. Mulți cardinali deja au mers în Ucraina, cardinalul Konrad Krajewski a mers acolo de șase ori pentru a ajuta poporul ucrainean. În același timp, nu încetăm să vorbim cu poporul rus pentru a face ceva.

Acest război teribil, este o atrocitate imensă. Sunt acolo mulți mercenari care luptă. Unii sunt foarte crunți, foarte crunți. Există tortura; copiii sunt torturați. Mulți copii care se află în Italia cu mamele lor, care sunt refugiați, au venit să mă viziteze. N-am văzut niciodată un copil ucrainean răzând. De ce nu râd acești copii? Ce au văzut? Este înfiorător, cu adevărat înfiorător. Aceste persoane suferă, suferă datorită agresiunii. Sunt în contact și cu diferiți ucraineni. Președintele Volodymyr Zelensky a trimis diferite delegații pentru a vorbi cu mine.

Noi de aici facem ceea ce putem pentru a ajuta populația. Dar suferința este foarte mare. Îmi amintesc ceea ce îmi spuneau părinții mei: "Războiul este o nebunie". Nu există altă definiție. Noi ne simțim foarte implicați în acest război, pentru că se desfășoară lângă noi. Dar de mulți ani sunt războaie în lume cărora nu acordăm atenție: în Myanmar, în Siria - deja 13 ani de război -, în Yemen, unde copiii nu au instruire nici pâine, unde suferă foamea... Cu alte cuvinte: lumea este de fapt mereu în război. În această privință, există un lucru care trebuie denunțat: este marea industrie a armamentelor. Este comerțul cu arme. Când o țară bogată începe să slăbească, se spune că are nevoie de un război pentru a merge înainte și a redeveni și mai puternică. Și armele se pregătesc pentru asta. Dar există și comerțul cu arme. Se descotorosesc de toate armele vechi pe care le au și caută altele noi. Este teribil. Se spune - nu știu dacă este adevărat - că războiul civil spaniol a folosit pentru a testa armele pentru al Doilea Război Mondial. Nu știu dacă este adevărat, dar armele sunt mereu testate, nu-i așa? Este industria distrugerii, industria războiului, a unei lumi în război. În circa un secol, am cunoscut trei mari războaie mondiale: cel din '14-'18, cel din '39-'45 și războiul actual care este și un război mondial, în care țările bogate reînnoiesc propriile arme.

Când am mers în localitatea italiană Redipuglia pentru centenarul Primului Război Mondial, una dintre primele mele călătorii ca papă în 2014, am văzut toate acele morminte acolo. Și am plâns. Am plâns. Bunica mea a trăit acel război și mi-a povestit lucruri care mi-au rămas în suflet. La 2 noiembrie merg mereu într-un cimitir. Astfel, în urmă cu câțiva ani, am mers la cimitirul din Anzio, aproape de Roma, pentru comemorarea tuturor credincioșilor răposați, și am văzut mormintele și vârstele tinerilor: 18 ani, 19, 20 de ani... Nici acolo nu am putut să-mi stăpânesc lacrimile. Pentru ce această nebunie pentru acei tineri? Când unii șefi de guvern au organizat un act comemorativ pentru aniversarea debarcării din Normandia, m-am gândit la cruzimea acelei debarcări, pentru că naziștii se așteptau la ea. Știau. Conform datelor furnizate, pe plaja aceea au murit 30.000 de tineri. Mă gândesc la o mamă. Poștașul bate la ușa ei și are o scrisoare pentru ea. Ea deschide și citește: "Doamnă, avem onoarea să vă informăm că aveți un fiu care este un erou". Reacția sa este: "Eu aveam un fiu, l-au ucis". Fiecare război este un eșec. Dar nu se învață, nu se învață. Și acum când trăim un altul de aproape, trebuie să sperăm, dacă vrea Dumnezeu, ca să învățăm în sfârșit lecția... Toate acestea au început cu Cain și Abel și continuă iarăși și iarăși. Pentru mine este foarte dureros, foarte dureros, și nu pot sta nici cu o parte nici cu cealaltă, războiul este un rău în sine.

În Belgia suntem foarte preocupați și pentru războiul și violența din Republica Democrată Congo.

Îmi amintesc că atunci când regele Baudouin era acolo pentru a proclama independența, i-a fost luată sabia, e adevărat? A fost o acțiune simbolică. Da, violența la Goma, în nord-estul Congoului, unde este gherila rwandeză. Războaie asemănătoare se duc de mulți ani, dar noi le ignorăm. Vedem Ucraina pentru că este aproape. Războiul este nebunie, este sinucidere, este autodistrugere. Pacea, vă rog, pacea!

În țările noastre - cu numărul preoților în scădere și credincioși din ce în ce mai puțini - conducerea Bisericii tinde să se focalizeze pe liturgie și vestire. Biserica n-ar trebui să arate mai degrabă fața sa socială și profetică dacă vrea să fie sugestivă astăzi?

Nu se pot contrapune aceste misiuni. Nu sunt contradictorii. Rugăciunea, adorația și cultul nu înseamnă retragere în sacristie. Nu este corect. O Biserică ce nu celebrează Euharistia nu este o Biserică. Dar nu este astfel nici o Biserică ce se ascunde în sacristie. Retragerea în sacristie nu este un cult corect. Celebrarea Euharistiei are consecințe. Este frângerea pâinii. Asta implică o obligație socială, obligația de a avea grijă de ceilalți. Rugăciunea și angajarea merg împreună. Adorarea lui Dumnezeu și slujirea adusă fraților și surorilor noștri merg împreună, pentru că în fiecare frate și soră îl vedem pe Isus Cristos.

Atenție, angajarea socială a Bisericii este o consecință a cultului. Deci, nu trebuie confundată această angajare cu acțiunea filantropică pe care o poate face și un necredincios. Acțiunea socială a Bisericii derivă din ființa sa, pentru că în ea îl recunoaște pe Isus. Este așa de puternică, încât constituie chiar măsura pe baza căreia, așa cum ne spune Isus, vom fi judecați. Conform Mt 25, vom cunoaște această măsură a carității noastre în timpul judecății finale: "Iată, mi-a fost foame și voi mi-ați dat să mănânc; mi-a fost sete și mi-ați dat să beau; am fost în închisoare și ați venit să mă vizitați; am fost bolnav și m-ați îngrijit...". Toate sunt acțiuni sociale, dar care nu sunt făcute din obligație socială sau din datorie, ci pentru că Isus este prezent în ele. Totuși nu-l voi recunoaște vreodată pe Isus în ele dacă nu-l voi recunoaște și în adorație și în cult. Cele două lucruri merg împreună. Trebuie să fie unite. O Biserică pur cultuală nu este o Biserică, așa cum nu este Biserică una pur "socială" ca să spunem așa...

Îngrijirea tinerilor și a persoanelor în vârstă vă stă la inimă, pentru că riscă să nu conteze cu adevărat într-o cultură a rebutului...

În dialogul dintre diferitele generații există aspecte foarte frumoase. Profetul Ioel a scris o frază deosebită în această privință: "Vor profeți fiii voștri și fiicele voastre, bătrânii voștri vor avea vise și tinerii voștri vor avea viziuni" (3,1). Și după aceea tinerii și bătrânii se întâlnesc. Bătrânul nu trebuie să fie păstrat într-un depozit sau într-un muzeu, ci trebuie să poată continua să dea societății ceea ce are înăuntru. Bătrânul are o misiune. Noi trebuie să ne îngrijim de bătrân ca de o bijuterie. Chiar dacă nu mai are o sănătate bună sau nu mai este pe deplin conștient, trebuie să ne îngrijim de el ca de o bijuterie, pentru că persoana aceea, acel bărbat sau acea femeie, ne-au dăruit viața. De aceea trebuie să ne îngrijim de el.

Și tinerii nu sunt aici pentru a fi viciați și lăsați în comoditate. Trebuie să-i ajutăm să crească în înțelepciune. Întâlnirea dintre tineri și bătrâni este, așadar, profetică. Am trăit această experiență de atâtea ori cu tinerii. De exemplu, îmi amintesc de o activitate în care am propus câtorva tineri să cânte la chitară într-o casă de odihnă. "Of, of, ce plictiseală!". "Oricum, să mergem". Și apoi nu mai voiau să plece, au început să cânte și dialogul cu bătrânii a început. Acei tineri au descoperit ceva în persoanele bătrâne. Bătrânii știu cum să vorbească, știu unde este problema. Unul dintre ei mi-a povestit că a trecut printr-o perioadă foarte complicată în viața sa și că a parcurs drumuri dificile, inclusiv cel al dependenței de droguri; rău, rău, rău. Familia își dăduse seama de asta. El știa cum să ascundă asta. Însă bunica sa a observat asta și i-a spus cu dulceață: "Te aștept. Când vrei, eu sunt aici. Eu te susțin, te iubesc". Bunica i-a dat un pic de speranță pentru ca la întoarcerea sa să nu se simtă mai puțin bun. Bunicii sunt cei care ne transmit multe cunoștințe. Și a-i pune pe tineri în contact cu bunicii lor înseamnă a semăna viața, înseamnă a semăna viitorul. Trebuie să-i valorizăm. Nu sunt material de aruncat, așa cum nu sunt astfel tinerii. "Lăsați-i să facă ceea ce vor": asta înseamnă a-i abandona destinului lor, a-i exclude din viețile noastre din comoditate. Îngrijiți-vă de ambii, de tineri și de bătrâni, și faceți-i să se întâlnească. Acel verset din Ioel este foarte frumos. Vreau să vă arăt ceva, numai o clipă... (papa cheamă pe cineva și îi cere să meargă să caute o fotografie făcută în timpul vizitei sale în România, la 1 iunie 2019, nr).

Când am intrat în piața principală din Iași, pentru a întâlni familiile și pe tineri, era plină de oameni. Am văzut o bătrână care îmi arăta un copil de circa două luni, zâmbitor, ca și cum ar spune: "Aceasta este speranța mea", "uite, acum pot să visez". M-am înduioșat. În acel moment, eram așa de emoționat încât nu reușeam să-i spun: "Veniți cu mine, doamnă, așa îl arătăm tuturor". Dar la sfârșitul discursului meu, am relatat istoria aceea și am spus că bunicii visează când îi văd pe nepoții lor crescând și că nepoții dobândesc curaj când pot să se sprijine pe rădăcina bunicilor lor. În mod spontan am spus: "Păcat că nu i-a fost făcută o fotografie". Dar fotograful mi-a răspuns că a văzut entuziasmul meu și că a făcut o fotografie. Iată fotografia cu istoria pe verso. Mie îmi spune mult. Un bătrân cu un copil, care spune: "Aceasta este forța mea". "Acesta este viitorul meu". Și copilul poate să spună: "Aceasta este forța mea". Această fotografie este simbolul legăturii dintre bunici și nepoți. Este important ca să aibă contact copiii cu bunicii lor, este foarte important.

Ce mesaj aveți pentru toți lucrătorii sanitari care dau ceea ce au mai bun din ei în circumstanțe adesea dificile?

Desfășoară o activitate importantă, o muncă foarte demnă, foarte demnă. Precum și necesară. Dacă această muncă este trăită ca o vocație, cu duioșie, este foarte demnă. Este atât de trist că unele case de odihnă adoptă o linie prea comercială, care are, drept consecință, pierderea duioșiei. Când eram episcop la Buenos Aires, îmi plăcea să merg să celebrez Euharistia în casele de odihnă. Mă asiguram să am mereu suficient timp la dispoziție, astfel vorbeam tuturor și numai după aceea celebram Liturghia. Îmi amintesc că odată - unii se vor supăra pentru că povestesc asta, dar tot o spun - când a venit momentul Împărtășaniei unul a spus: "Dacă vrea cineva să primească Împărtășania să ridice mâna", și eu trebuia să trec prin fața lor în așa fel încât ei să nu trebuie să se mute. Desigur toți au ridicat mâna. Era o doamnă căreia i-am dat Împărtășania care mi-a luat mâna și mi-a spus: "Mulțumesc, părinte, mulțumesc, sunt evreică". I-am răspuns: "Bine, pe acesta pe care ți l-am dat era și el evreu, nu-i așa?" (râsete). Persoana bătrână caută compania, apropierea și contactul, care trec dincolo de credința religioasă. Episcopilor le spun: "Mergeți în casele de odihnă, vizitați-i pe bătrâni".

Modelul pieței neoliberale a ajuns la propriile limite. În ce mod "economia lui Francisc" oferă o alternativă?

Înainte de toate, doctrina socială a Bisericii - de la Papa Leon al XIII-lea până astăzi - poate să inspire. Această învățătură analizează problemele economice pornind de la evanghelie. Cu jurnalistul Austen Ivereigh am scris o carte pe care v-o voi dărui: Let us dream (Să visăm din nou). De fapt, trebuie să avem curajul de a visa, de a visa și economii care să nu fie pur liberale... Trebuie să fim prudenți cu economia: dacă aceasta se concentrează prea mult numai pe finanțe, pe simple cifre care nu au în spate entități reale, atunci economia se pulverizează și poate conduce la o trădare serioasă. Există în acest moment persoane extraordinare care regândesc economia, între care unele femei. Femeile sunt genii ale creativității. Le menționez în cartea aceea. Economia trebuie să fie o economie socială. La expresia "economie de piață" Ioan Paul al II-lea a adăugat "socială", o economie socială de piață. Trebuie ținut minte socialul.

În acest moment criza economică este fără îndoială serioasă, criza este teribilă. Cea mai mare parte a persoanelor din lume - majoritatea - nu au suficient să mănânce, nu au suficient pentru a trăi. Bogăția este în mâinile câtorva persoane care conduc mari firme, care uneori sunt înclinate spre exploatare. În Argentina am trăit o experiență frumoasă care ne-a venit din Belgia, din Flandra. [Câțiva antreprenori] s-au stabilit în Argentina cu doctrina socială a Bisericii ca punct de referință. în Flandria - așa se numea firma de textile ai cărei proprietari erau ei -, muncitorii înșiși participau la acțiuni. A fost un pas înainte enorm pe care voi belgienii l-ați făcut. În Argentina ar fi o bună idee să se reexamineze ceea ce s-a întâmplat acolo. Vorbesc de anii '40 și '50. Așadar este posibil, și în armonie. Jules Steverlinck era responsabilul lui Flandria, corect? La circa 70 de kilometri de Buenos Aires. O asemenea economie este posibilă, așadar, și eu am avut un exemplu datorită vouă belgienilor. Da. Economia trebuie să fie socială, în slujba socialului.

Cu trei jurnaliști olandezi am luat inițiativa de a vă scrie o scrisoare deschisă cu ocazia canonizării, la 15 mai 2022, a carmelitului olandez Titus Bradsma. V-am cerut să-l proclamați pe Titus Bradsma, la rândul său foarte angajat în jurnalism, patron al jurnaliștilor. Cererea noastră are vreo posibilitate de a fi luată în considerare?

Da, eu sunt de acord. Sunt complet de acord cu privire la această propunere. Există un alt sfânt care se poate propune pentru asta, mort și el într-un lagăr de concentrare. Oricum intenționez să contactez Dicasterul Cauzelor Sfinților pentru a vedea ce anume se poate face. Ar fi în orice caz o plăcere pentru mine. Și aș vrea să profit de această ocazie și pentru a mulțumi, prin intermediul vostru, tuturor jurnaliștilor pentru munca lor. Este o meserie nobilă: a transmite adevărul. Dar, în același timp, vă cer să fiți atenți la cele patru păcate ale jurnaliștilor. Știți care sunt?

Nu. Dumneavoastră ați vorbit despre asta în interviul nostru precedent, dar nu aș ști să le prezint acum.

Dezinformarea - a relata numai o parte și nu totalitatea -, calomnia, defăimarea - care nu sunt același lucru - și coprofilia, care este căutarea de lucruri "murdare" care provoacă scandal și atrag atenția.

Și față de aceste vicii, care sunt virtuțile unui bun jurnalism?

Calitățile unui jurnalist sunt ascultarea, traducerea și transmiterea, pentru că trebuie tradus mereu, corect? Dar înainte de toate a asculta... Există jurnaliști care sunt strălucitori pentru că spun clar: "Am ascultat, a spus asta, chiar dacă eu gândesc contrariul". Așa se joacă bine, dar nu trebuie să se spună: "A spus asta" chiar dacă nu este ceea ce s-a spus. Ascultați, prezentați mesajul și după aceea criticați. Jurnaliștii desfășoară o muncă formidabilă.

(După L'Osservatore Romano, 28 februarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 183.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat