Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Papa Francisc: Discurs adresat rectorilor, profesorilor, studenților și personalului din universitățile și instituțiile pontificale romane (25 februarie 2023)

Domnule cardinal,
Stimați rectori și profesori,
Iubiți frați și surori, bună ziua și bine ați venit!

Mulțumesc profesorului Navarro pentru cuvintele sale și vouă tuturor pentru prezența voastră. Așa cum amintește constituția apostolică Veritatis gaudium (cf. Proemio, 1), voi aparțineți unui sistem vast și pluriform de studii ecleziastice, înflorit de-a lungul secolelor grație înțelepciunii poporului lui Dumnezeu, răspândit în toată lumea și strâns legat cu misiunea de evanghelizare a întregii Biserici. Sunteți parte dintr-o bogăție crescută sub conducerea Duhului Sfânt în cercetare, în dialog, în discernământul semnelor timpurilor și în ascultarea multor exprimări culturale diferite. În ea vă evidențiați prin apropierea voastră specială – și geografică – de Succesorul lui Petru și de slujirea sa de vestire bucuroasă a adevărului lui Cristos.

Sunteți bărbați și femei dedicați studiului, unii pentru câțiva ani, alții pentru toată viața, cu diferite proveniențe și competențe. Pentru aceasta vreau să vă spun înainte de toate, cu cuvintele sfântului episcop și martir Ignațiu din Antiohia: angajați-vă să "faceți cor"[1]. A face cor! De fapt, universitatea este școala acordului și a consonanței între voci și instrumente diferite. Nu este școala uniformității: nu, este acordul și consonanța între voci și instrumente diferite. Sfântul John Henry Newman o descrie ca locul unde diferitele științe și perspective se exprimă în sintonie, se completează, se corectează și se echilibrează una pe alta[2].

Această armonie cere să fie cultivată înainte de toate în voi înșivă, între cele trei inteligențe care vibrează în sufletul uman: cea a minții, cea a inimii și cea a mâinilor, fiecare cu stilul și caracterul său, și toate necesare. Limbajul minții care să fie unit cu acela al inimii și cu acela al mâinilor: ceea ce se gândește, ceea ce se simte, ceea ce se face.

Îndeosebi aș vrea să mă opresc un moment cu voi asupra ultimei din cele trei: inteligența mâinilor. Este cea mai senzorială, dar nu și cea mai puțin importantă. De fapt, se poate spune că ea este ca scânteia gândirii și cunoașterii și, în anumite privințe, și rezultatul lor cel mai matur. Când am ieșit pentru prima dată în piață, ca papă, m-am apropiat de un grup de copii orbi. Și unul mi-a spus: "Pot să vă văd? Pot să vă privesc?". Eu nu am înțeles. Da – i-am spus. Și cu mâinile căuta… m-a văzut atingându-mi mâinile. Asta m-a impresionat mult și m-a făcut să înțeleg inteligența mâinilor. Aristotel, de exemplu, spunea că mâinile sunt "ca sufletul", prin puterea pe care o au, grație sensibilității lor, de a distinge și de a explora[3]. Și Kant nu ezita să le definească drept "creierul extern al omului"[4].

Limba italiană, ca alte limbi neo-latine, subliniază același concept, făcând din verbul "a prinde" ("prendere"), care indică o acțiune tipic manuală, rădăcina cuvintelor ca "a înțelege" ("comprendere"), "a învăța" ("apprendere") și "a surprinde" ("sorprendere"), care indică în schimb acte ale gândirii. În timp ce mâinile prind, mintea înțelege, învață și se lasă surprinsă. Însă, pentru ca să se întâmple asta, este nevoie de mâini sensibile. Mintea nu va putea să înțeleagă nimic dacă mâinile sunt închise de avariție, sau dacă sunt "mâini găurite", care irosesc timp, sănătate și talente, sau dacă refuză să dea pacea, să salute și să strângă alte mâini. Nu va putea învăța nimic dacă mâinile au degetele îndreptate fără milostivire împotriva fraților și surorilor care greșesc. Și nu va putea să fie surprinsă de nimic, dacă aceleași mâini nu știu să se împreuneze și să se ridice spre cer în rugăciune.

Să privim mâinile lui Cristos. Cu ele el ia pâinea și, după ce a recitat binecuvântarea, o frânge și o dă discipolilor săi, zicând: "Acesta este trupul meu". Apoi ia potirul și, după ce a mulțumit, îl oferă lor zicând: "Acesta este sângele meu" (cf. Mc 14,23-24). Ce vedem? Vedem mâini care, în timp ce iau, mulțumesc. Mâinile lui Isus ating pâinea și vinul, trupul și sângele, viața însăși, și aduc mulțumire, iau și mulțumesc pentru că simt că totul este dar al Tatălui. Nu întâmplător evangheliștii, pentru a indica acțiunea lor, folosesc verbul lambano, care indică în același timp faptul de "a lua" și "a primi". Așadar, să facem armonie în noi înșine, făcând și mâinile noastre "euharistice" ca acelea ale lui Cristos și însoțind tactul, în fiecare contact și luare, cu o recunoștință umilă, bucuroasă și sinceră.

În păstrarea armoniei interioare, vă invit după aceea să "faceți cor" și între diferitele componente ale comunităților voastre și între diferitele instituții pe care le reprezentați. În decursul secolelor, generozitatea și clarviziunea multor ordine călugărești, inspirate de carismele lor, au îmbogățit Roma cu un număr însemnat de facultăți și universități. Însă astăzi, și în fața numărului mai mic de studenți și de profesori, această multiplicitate de poli de studiu riscă să piardă energii prețioase. Astfel, în loc de a favoriza transmiterea bucuriei evanghelice a studiului, a învățământului și a cercetării, amenință uneori s-o încetinească și s-o obosească. Trebuie să ne dăm seama de acest lucru. În special după pandemia de Covid 19, este urgent să se demareze un proces care să ducă la o sinergie efectivă, stabilă și organică între instituțiile academice, pentru a onora mai bine scopurile specifice ale fiecăreia și pentru a favoriza misiunea universală a Bisericii[5]. Și să nu ne certăm între noi pentru a lua un student, o oră în plus. De aceea, vă invit să nu vă mulțumiți cu soluții cu răsuflare scurtă și să nu vă gândiți la acest proces de creștere pur și simplu ca la o acțiune "de apărare", menită să facă față reducerii resurselor economice și umane. Mai degrabă trebuie văzut ca un elan spre viitor, ca o invitație de a primi provocările unei epoci noi a istoriei. Moștenirea voastră este una foarte bogată, care poate promova viață nouă, dar care poate s-o și inhibe, dacă devine prea autoreferențială, dacă devine o piesă de muzeu. Dacă vreți ca să aibă un viitor rodnic, păstrarea sa nu se poate limita la menținerea a ceea ce s-a primit: în schimb trebuie să se deschidă la dezvoltări curajoase și, dacă este necesar, chiar inedite. Ea este ca o sămânță care, dacă nu se aruncă în pământul realității concrete, rămâne singură și nu aduce rod (cf. In 12,24). Așadar, vă încurajez să demarați cât mai repede un proces încrezător în această direcție, cu inteligență, prudență și îndrăzneală, ținând cont mereu de faptul că realitatea este mai importantă decât ideea (cf. Exortația apostolică Evanghelii gaudium, 222-225). Dicasterul pentru Cultură și Educație, cu mandatul meu, vă va însoți pe acest drum.

Iubiți frați și surori, speranța este o realitate corală! Priviți, în spatele meu, sculptura lui Cristos Înviat, operă a artistului Pericle Fazzini, voită de Sfântul Paul al VI-lea pentru ca să domine această scenă și această aulă. Observați mâinile lui Cristos: sunt ca acelea ale unui dirijor de cor. Dreapta este deschisă: dirijează tot ansamblul coriștilor și, tinzând spre înălțime, pare să ceară un crescendo în interpretare. În schimb, stânga, deși îndreptată spre tot corul, are arătătorul îndreptat, parcă pentru a convoca un solist, spunând: "Este rândul tău!". Mâinile lui Cristos implică în același timp corul și pe solist, pentru ca în concert rolul unuia să se acordeze cu rolul celuilalt, într-o complementaritate constructivă. Vă rog: să nu fie niciodată soliști fără cor. "Este rândul vostru al tuturor!" și în același timp: "Este rândul tău!". Asta spun mâinile Celui Înviat: vouă tuturor și ție! În timp ce îi contemplăm gesturile, să reînnoim așadar angajarea noastră de "a face cor", în sintonia și în acordul vocilor, docili la acțiunea vie a Duhului. Este ceea ce cer în rugăciune pentru fiecare dintre voi și pentru toți. Din inimă vă binecuvântez și vă recomand: nu uitați să vă rugați pentru mine.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Cf. Scrisoarea către efeseni, 2-5.

[2] Cf. Ideea de universitate, Roma 2005, 101.

[3] Cf. Sufletul, III, 8.

[4] Antropologia pragmatică, Roma-Bari 2009, 38.

[5] Cf. Discurs adresat participanților la Adunarea Plenară a Congregației pentru Educația Catolică, 9 februarie 2017.


 

lecturi: 205.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat