Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Postul Mare 2023

Libertatea de a merge spre înălțime

de cardinal Mauro Piacenza
penitențiar Major

În mesajul pentru Postul Mare 2023 pe care-l începem, Papa Francisc ne propune să privim la Schimbarea la Față a Domnului pe Tabor; ea este, în același timp, fie un moment de oprire pentru recuperare, fie de energie propulsivă, pentru un drum reînnoit.

Moment de oprire pentru recuperare, pentru că "Domnul ne ia cu el și ne conduce deoparte", favorizând acea intimitate divină absolut indispensabilă pentru orice viață, care vrea să se declare creștină.

Creștinul este, înainte de toate, discipol al lui Cristos, cel care îl cunoaște și îl urmează pe Învățător, pentru că este cunoscut și iubit de el, și această cunoaștere se aprofundează și se dilată, ajungând să devină adevărată intimitate cu Dumnezeu, tocmai în rugăciune, care este un "a fi deoparte".

În acest timp al nostru, așa de furtunos și centrifug, Postul Mare ne este dat ca moment de concentrare asupra esențialului, de întoarcere la esențial, care însuflețește și dă forță întregii cotidianități, pe care suntem chemați s-o trăim.

În acest sens, trebuie să reînțelegem valoarea ascezei la care ne cheamă papa.

Animată mereu de harul supranatural, asceza este aplicarea energiilor noastre de viață la o lucrare și, în acest domeniu, la lucrarea cea mai importantă: răspunsul la chemarea Domnului, construirea propriului eu, a deveni adulți în Cristos și cu Cristos. Dacă termenul "asceză" ar ajunge să fie pentru cineva mai puțin modern, ar fi suficient să fie înlocuit cu "drum în urcuș", "drum angajat" sau, pur și simplu, asceza nu este altceva decât un drum liber, care angajează libertatea noastră, pentru un rezultat înalt și mare. Răsună, în termenul asceză, maxima Sfântului Augustin: Qui creavit te sine te, non salvabit te sine te, "Cel care te-a creat fără tine, nu te va mântui fără tine". Iată, asceza este pur și simplu "spectacolul" libertății umane care se mișcă și în urcușurile vieții.

Fără această mișcare a libertății și a voinței, pe care o numim asceză, nu poate exista viață creștină, dar nici maturitate umană reală. Importanța ascezei, fără cedări în fața filozofiilor stoice din trecut, este centrală chiar și numai la nivel uman: în relațiile familiale și amicale, în cele de muncă și instituționale, pentru ca trăsătura cu care ne prezentăm celorlalți să fie mereu atentă și rațională, niciodată prizonieră a instinctivității sau a simplei relații.

Această muncă zilnică asupra noastră înșine este absolut indispensabilă și pentru a trăi bine relațiile umane, pentru a susține și a anima comuniunea și, așa cum este indicat de Sfântul Părinte, pentru a interpreta corect și a trăi adecvat drumul sinodal.

Biserica sinodală nu este altceva decât parcursul "înrădăcinat în tradiție... și, în același timp, deschis spre noutate", pentru a face să strălucească, astăzi ca întotdeauna, frumusețea Bisericii "una", care merge în timp și în istorie.

Biserica este sinodală, pentru că este una, și este una, pentru că este sinodală.

Sinodalitatea și unitatea se cheamă reciproc ca să strălucească, în fața lumii, însăși unitatea Domnului, unitatea Preasfintei Treimi.

Astfel, suntem invitați la o "schimbare la față" care să fie "personală și eclezială".

Nu ar putea să fie altfel, pentru că "schimbarea la față eclezială" nu poate avea loc decât prin zilnica, aș spune aproape încăpățânata, convertire personală: numai dacă fiecare se lasă convertit de Domnul, răspunzând cu toată libertatea și voința sa la chemarea la convertire, se va putea reînnoi, împreună, sinodal, fața miresei lui Cristos. Și primul pas al oricărei convertiri este recurgerea, umilă și constantă, mai ales în Postul Mare, la sacramentul Reconcilierii, întâlnire reală cu Milostivirea Divină.

În sfârșit, două sunt indicațiile pe care Sfântul Părinte ni le dăruiește pentru a trăi bine acest Post Mare: a-l asculta pe Isus și a-l urma numai pe el.

Într-o lume distrasă de zgomote inutile, dimensiunea ascultării a devenit ceva uneori extraordinar și excepțional.

Trebuie să învățăm și să re-învățăm mereu să-l ascultăm pe Domnul, înainte de toate în cuvântul său; apoi, să ne ascultăm pe noi înșine, adâncul inimii noastre, unde Dumnezeu vorbește în conștiință, dăruită nouă de el însuși, și să-i ascultăm pe ceilalți: frații și surorile cu care mergem.

Ascultarea nu este niciodată un "a ne pierde pe noi înșine" și, dacă este așa, este mereu un "a ne pierde pentru a ne regăsi": în ascultarea lui Dumnezeu și a fraților, a istoriei, a circumstanțelor, în ascultarea glasului conștiinței care vorbește în noi, redescoperim acea unitate pentru care suntem făcuți și din care suntem făcuți; acea unitate pe care sinodul vrea s-o facă să strălucească, "pentru ca lumea să creadă".

Unitatea Bisericii este dăruită, în rugăciunea din Ghetsemani, de însuși Domnul care se roagă: Ut unum sint, "Ca toți să fie una"; așadar, ea este înainte de toate un dar, un dar care vine de sus, pe care suntem chemați să-l primim și să-l păstrăm cu toată capacitatea noastră de asceză.

Unitatea este făcută posibilă de primirea darului lui Cristos și este făcută vizibilă de acel "a-l urma numai pe el". Conciliul Vatican II a propus cu claritate un cristocentrism sănătos, mediat în mod eclezial, ca referință stabilă a reînnoirii.

Drumul sinodal, amintindu-ne că adevărul este simfonic, nu poate decât să privească la Cristos, ca izvor al oricărei reînnoiri: "luând din bogăția trecutului, ne îndreptăm spre viitor", scrie Papa Francisc, fiind siguri că viitorul nostru este Cristos, glorios și transfigurat, înviat și luminos, care ne așteaptă în prezentul istoriei și, împreună, spre acea împlinire ultimă la care tânjește toată Biserica.

În definitiv, asceza înseamnă acest a ști să stăm între acel deja al Revelației Divine și acel încă nu al împlinirii și a sta acolo cu inimă disponibilă, blândă și umilă, deschisă larg la noutățile Duhului Sfânt și fidelă față de unicul Domn. Trăind astfel, vom trăi cu siguranță un sfânt Post Mare, care ne va conduce la lumina Paștelui, sub cruce cu Maria și în cenacol cu ea.

(După L'Osservatore Romano, 23 februarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 504.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat