Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ritul auster al cenușii deschide timpul Postului Mare în stil sinodal

A regândi viața, împreună

de Simone Caleffi

Cenușa sacră este o imagine puternică cu care Biserica intră într-un nou timp liturgic, deși cu tradiții diferite. În ritul roman, miercurea care precedă prima duminică din Postul Mare este o zi de pocăință, în care tuturor celor care au împlinit 16 ani și până la împlinirea a 60 de ani li se cere să respecte postul, adică să sară prânzul sau cina; și, de la 14 la 65 de ani, să se abțină de la carne. În schimb, în ritul ambrozian, impunerea cenușii are loc în prima duminică din Postul Mare, zi în care începe acest timp puternic, sau, de preferință, pentru a evita ca ziua Domnului să asume un ton excesiv de penitențial, în lunea următoare. În schimb, postul și abstinența sunt amânate pentru prima vineri din Postul Mare. Tradiția populară milaneză evidențiază această alunecare la o "întârziere" a Sfântului episcop Ambroziu, care trebuia să se întoarcă dintr-un pelerinaj. Însă realitatea este diferită: de fapt, și în tradiția bizantină, se numără cele patruzeci de zile din Postul Mare incluzând duminicile, care în schimb nu sunt zile penitențiale în ritul latin, și se ajunge la joia din săptămâna sfântă, excluzând, așadar, din numărătoare triduum-ul pascal, în timp ce ritul latin, pentru a reveni la numărul originar de patruzeci, trebuie să adauge alte patru zile înainte de prima duminică.

Carnaval. A lua carnea. Și aceasta este o expresie semnificativă. Că este marțea sau sâmbăta ultima zi în care se poate mânca "gras", semnificația nu se schimbă. Pentru a comemora caracterul tranzitoriu al vieții și pentru a invita pe fiecare credincios la convertire, în timp ce slujitorul hirotonit presară un pic de cenușă - care derivă din arderea ramurilor din anul trecut - pe cap sau pe frunte (cu varianta cenușii udate în continentul american), recită fraza din Gen 3,19, care spune "Amintește-ți că pământ ești și în pământ te vei întoarce" sau cea luată din Mc 1,15: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie". Această ultimă formulă nu apărea înainte de reforma voită de Conciliul Vatican II. Privind liturgia papală, observăm cum impunerea cenușii pe capul episcopului de Roma, care prin tradiție se desfășura la "Sant'Anastasia al Palatino", din partea primului cardinal din ordinul episcopilor, timp de cinci sute de ani cel puțin avea loc fără a spune ceva. Ulterior, începând din secolul al VI-lea, ritul a introdus cuvintele memento homo, quia pulvis es et in pulverem reverteris, măcar până la pontificatul lui Celestin al III-lea, dar din nou este atestată tăcerea în secolul al XIII-lea, pentru a se întoarce la rostirea formulei începând din secolul al XVIII-lea.

O procesiune penitențială solemnă, desculți, cu siguranță până în secolul al XII-lea începea de la bazilica amintită mai sus și ajungea la prima stațiune de Postul Mare "Santa Sabino", pe Aventino, unde papa prezida Euharistia. Acest rit nu mai apare începând din secolul al XVIII-lea pentru a reapărea, însă, cu Ioan al XXIII-lea care, în 1962, a decis să meargă în procesiune de la mănăstirea "Sfântul Anselm", un pic mai aproape de Bazilica "Sfânta Sabina", lucru pe care l-au făcut și Paul al VI-lea, Ioan Paul al II-lea, Benedict al XVI-lea și Francisc, care în mesajul pentru Postul Mare 2023, cu privire la urcarea lui Isus pe Tabor cu apostolii, scrie: "Trebuie să pornim la drum, un drum în urcuș, care cere efort, sacrificiu și concentrare, ca o excursie la munte. Aceste condiții sunt importante și pentru drumul sinodal pe care, ca Biserică, ne-am angajat să-l realizăm. Ne va face bine să reflectăm asupra acestei relații care există între asceza din Postul Mare și experiența sinodală".

Postul Mare conduce Biserica la celebrarea misterului pascal care, cu triduum-ul sacru, este inima întregului an liturgic. "În acest timp de pocăință și de convertire, înmulțind semnele iubirii tale", spune o prefață din liturgia ambroziană, "tu, Dumnezeule, vii în întâmpinarea poporului tău ca să poată celebra cel mai mare dintre toate misterele și să poată retrăi evenimentul minunat al Paștelui, așa încât să fie umplut de harul lui Cristos și făcut părtaș de meritele sale." Acest "timp de har" echivalează cu experiența deșertului și reînnoiește pentru Biserică intervențiile divine ale exodului, în plinătatea pe care au primit-o de acum de la Cristos. Meditația care mișcă tot "timpul propice" este acest eveniment al Fiului lui Dumnezeu, care moare și învie pentru mântuirea noastră, și îi face pe credincioși și "astăzi" să simtă "gesturile milostivirii divine".

Postul Mare al lui Cristos devine model singular în dominarea "foamei orgolioase" când "susținerea vine din Scripturile divine". Dar Isus însuși, "Cuvânt viu" al lui Dumnezeu, este Pâinea care hrănește, și în Euharistie - care în aceste zile în mod sugestiv se înțelege ca semn al lui Dumnezeu pe drumul nostru prin deșert - ne este dat ca "sprijin eficace pentru viață". De fapt, Biserica nu este numai în ascultarea istoriei de mântuire și a planului care se exprimă în ea, ci se simte părtașă și încă atinsă de iubire neobosită, ca să poată "retrăi misterul lui Cristos răscumpărătorul". Cu o percepție singulară în timpul Postului Mare ne simțim însoțiți, cum spunem în textele liturgice, de "aceste semne" ale iubirii lui Dumnezeu și facem din ele motiv de mulțumire și laudă.

La prezența mântuitoare a lui Dumnezeu și la actualitatea răscumpărării lui Cristos, care vrea să reînnoiască minunile harului său, trebuie să răspundă docilitatea omului, voința sa de convertire. Tot Postul Mare este prin excelență simbolul "timpului propice", al "zilei mântuirii". Se reînsuflețește în noi, înainte de toate, conștiința răului pe care l-am făcut, conștiința că suntem creaturi fragile și păcătoase. Se naște atunci o rugăciune perseverentă, plină de încredere și de speranță. În măsura în care Domnul este "milostiv și prompt la iertare" și ne interpelează, reoferind prietenia sa, Postul Mare se propune ca "timp de pocăință", prin "propuneri de viață austeră", de "luptă împotriva duhului răului". Cu angajare reînnoită ne îndepărtăm de egoismele noastre pentru a înainta în dăruirea de noi înșine "liberă și curată".

Să refacem relațiile fraterne, raporturile de dreptate și de caritate; să traducem în comuniunea concretă a bunurilor roadele postului, gândindu-ne mai ales la victimele războiului din Ucraina și ale recentului cutremur din Turcia și din Siria.

(După L'Osservatore Romano, 22 februarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 267.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat