Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Papa Francisc: Discurs adresat membrilor din Academia Pontificală pentru Viață (20 februarie 2023)

Stimați doamne și domni,
Iubiți frați și surori,
Domnule cardinal, dragi episcopi!

Vă adresez un cordial bun-venit! Îi mulțumesc Monseniorului Paglia pentru cuvintele pe care mi le-a adresat și vouă tuturor pentru angajarea pe care o dedicați pentru promovarea vieții umane. Mulțumesc! În aceste zile, veți reflecta asupra raportului între persoană, tehnologii noi și binele comun: este o frontieră delicată, la care se întâlnesc progresul, etica și societatea și unde credința, în actualitatea sa perenă, poate încuraja progresul științei și al tehnologiei în slujba demnității persoanei și pentru o dezvoltare umană "integrală și integrantă"[1]. În scrisoarea pe care v-am adresat-o cu ocazia celei de-a douăzeci și cincea aniversări a întemeierii Academiei, vă invitam să aprofundați tocmai această temă[2]; acum aș vrea să mă opresc ca să reflectez cu voi asupra a trei provocări pe care le consider importante în această privință: schimbarea condițiilor de viață ale omului în lumea tehnologică; impactul noilor tehnologii asupra definiției înseși a "omului" și a "relației", cu referință deosebită la condiția subiecților mai vulnerabili; conceptul de "cunoaștere" și consecințele care derivă.

Prima provocare: schimbarea condițiilor de viață ale omului în lumea tehnicii. Știm că omului îi este propriu să acționeze în lume în mod tehnologic, transformând ambientul și îmbunătățindu-i condițiile de viață. A amintit asta Benedict al XVI-lea, afirmând că tehnica "răspunde la însăși vocația muncii umane" și că "în tehnică, văzută ca lucrare a propriului geniu, omul se recunoaște pe sine însuși și realizează propria umanitate"[3]. Așadar, ea ne ajută să înțelegem tot mai bine valoarea și potențialitățile inteligenței umane și, în același timp, ne vorbește despre marea responsabilitate pe care o avem față de creație.

În trecut, conexiunea între culturi, activități sociale și ambient, grație interacțiunilor mai puțin dense și cu efecte mai lente, avea mai puțin impact. Astăzi, în schimb, dezvoltarea rapidă a mijloacelor tehnice face mai intensă și evidentă interdependența între om și "casa comună", așa cum recunoștea deja Sfântul Paul al VI-lea în Populorum progressio[4]. Ba mai mult, forța și accelerarea intervențiilor este de așa natură încât produce schimbări semnificative – pentru că există o accelerare geometrică, nu matematică –, atât în ambientul, cât și în condițiile de viață ale omului, cu efecte și dezvoltări care nu sunt mereu clare și previzibile. Demonstrează acest lucru diferitele crize, de la cea pandemică la cea energetică, de la cea climatică la cea migratoare, ale căror consecințe se repercutează unele asupra celorlalte, amplificându-se reciproc. O dezvoltare tehnologică sănătoasă nu poate să nu țină cont de aceste împletiri complexe.

A doua provocare: impactul noilor tehnologii asupra definiției "omului" și a "relației", mai ales în ce privește condiția subiecților vulnerabili. Este evident că forma tehnologică a experienței umane devine în fiecare zi mai pătrunzătoare: în distincțiile între "natural" și "artificial", "biologic" și "tehnologic", criteriile cu care să se discearnă propriul din uman și din tehnică devin tot mai dificile. Îndeosebi trebuie reafirmată cu hotărâre importanța conceptului de conștiință personală ca experiență relațională, care nu poate face abstracție nici de corporalitate, nici de cultură. Cu alte cuvinte, în rețeaua relațiilor, atât subiective, cât și comunitare, tehnologia nu poate lua locul contactului uman, virtualul nu poate înlocui realul și nici social media, domeniul social. Și noi suntem în tentația de a face să prevaleze virtualul asupra realului: aceasta este o tentație urâtă.

Și în cadrul proceselor de cercetare științifică, relația între persoană și comunitate semnalează dezvoltări etice tot mai complexe. De exemplu, în domeniul sanitar, unde calitatea informației și a asistenței fiecăruia depinde în mare parte de colectarea și de studierea datelor disponibile. Aici trebuie înfruntată problema de a uni caracterul rezervat al datelor persoanei cu împărtășirea informațiilor care se referă la ea în interesul tuturor. De fapt, ar fi egoist a cere să fim îngrijiți cu resursele și competențele cele mai bune de care dispune societatea fără a contribui la creșterea lor. Mai general, mă gândesc la urgența ca distribuirea resurselor și accesul la îngrijiri să meargă în folosul tuturor, ca să fie reduse inegalitățile și să fie garantat sprijinul necesar în special pentru subiecții mai fragili, cum sunt persoanele cu dizabilități, bolnave și sărace.

Pentru aceasta, trebuie vegheat asupra vitezei transformărilor, asupra interacțiunii între schimbări și asupra posibilității de a le garanta un echilibru în ansamblu. Apoi nu înseamnă că acest echilibru este același în diferitele culturi, așa cum pare, în schimb, perspectiva tehnologică pare să-și asume atunci când se impune ca limbaj și cultură universală și omogenă – aceasta este o greșeală –; angajarea este îndreptată în schimb "să facă în așa fel încât să crească odată cu stilul care îi este particular, dezvoltând propriile capacități de a inova pornind de la valorile propriei culturi"[5].

A treia provocare: definirea conceptului de cunoaștere și consecințele care derivă. Ansamblul elementelor luate în considerare până aici ne fac să ne întrebăm cu privire la modurile noastre de a cunoaște, conștienți de faptul că deja tipul de cunoaștere pe care îl pune în aplicare are în sine repercusiuni morale. De exemplu, este reductiv a căuta explicarea fenomenelor numai în caracteristicile fiecărui element care le compun. Este nevoie de modele mai articulate, care să ia în considerare împletirea de relații cu care sunt țesuți fiecare individ. De exemplu, este paradoxal, referindu-se la tehnologii de potențare a funcțiilor biologice ale unui subiect, să se vorbească despre om "mărit" dacă se uită că trupul uman face trimitere la binele integral al persoanei și că prin urmare nu poate fi identificat numai cu organismul biologic. O abordare greșită în acest domeniu sfârșește în realitate nu cu "mărirea", ci cu "comprimarea" omului.

În Evangelii gaudium și mai ales în Laudato si’ am subliniat importanța unei cunoașteri pe măsura omului, organică, subliniind, de exemplu, că "totul este superior părților" și că "totul în lume este intim conectat"[6]. Cred că aceste idei pot favoriza un mod reînnoit de a gândi și în domeniul teologic[7]; de fapt, este bine ca teologia să continue în depășirea planificării eminamente apologetice, pentru a contribui la definirea unui nou umanism și a favoriza ascultarea și înțelegerea reciprocă între știință, tehnologie și societate. De fapt, lipsa unui dialog constructiv între aceste realități sărăcește încrederea reciprocă ce stă la baza oricărei conviețuiri umane și a oricărei forme de "prietenie socială"[8]. Aș vrea să amintesc și importanța contribuției pe care-o oferă acestui scop dialogul între marile tradiții religioase. Ele dispun de o înțelepciune seculară, care poate fi de ajutor în aceste procese. Ați demonstrat că știți să percepeți valoarea lor, de exemplu, promovând, și în timpuri recente, întâlniri religioase despre temele "sfârșitului vieții"[9] și a inteligenței artificiale[10].

Iubiți frați și surori, în fața provocărilor actuale așa de articulate, misiunea pe care o aveți în fața voastră este enormă. Este vorba de a reporni de la experiențele pe care toți le împărtășim ca ființe umane și de a le studia, asumând perspectivele complexității, a dialogului trans-disciplinar și a colaborării între subiecți diferiți. Dar nu trebuie să ne descurajăm niciodată: știm că Domnul nu ne abandonează și că tot ceea ce facem se înrădăcinează în încrederea pe care o punem în el, "iubitor al vieții" (Înț 11,26). V-ați angajat în acești ani, așa încât creșterea științifică și tehnologică să se concilieze tot mai mult cu o paralelă "dezvoltare a ființei umane în ceea ce privește responsabilitatea, valorile și conștiința"[11]; vă invit să continuați pe acest drum, în timp ce vă binecuvântez și vă cer, cu rugăminte, să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Scrisoarea enciclică Laudato si’, nr. 141.

[2] Cf. Humana communitas, 6 ianuarie 2019, nr. 12-13.

[3] Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Caritas in veritate, nr. 69.

[4] Cf. nr. 65.

[5] Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, nr. 51.

[6] Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 234-237; Scrisoarea enciclică Laudato si’, nr. 16.

[7] Cf. Constituția apostolică Veritatis gaudium, nr. 4-5.

[8] Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, nr. 168.

[9] Cf. Declarație comună a religiilor monoteiste abrahamitice despre problematicile sfârșitului vieții, 28 octombrie 2019.

[10] Cf. Semnarea lui Rome Call for AI Ethics, 10 ianuarie 2023.

[11] Scrisoarea enciclică Laudato si’, nr. 105.


 

lecturi: 137.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat