Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Întâlnirile Papei Francisc cu iezuiții din Republica Democrată Congo și din Sudanul de Sud

Biserica nu este o multinațională a spiritualității

de Antonio Spadaro

În următorul număr al revistei "La Civiltà Cattolica", în apariție sâmbătă, 18 februarie 2023, este publicat, sub semnătura directorului, rezumatul celor două conversații ale Papei Francisc cu iezuiții din Republica Democrată Congo și din Sudanul de Sud, întâlniți la 2 și, respectiv, la 4 februarie, în timpul călătoriei apostolice în ținutul african. Prezentăm transcrierea integrală a celor două colocvii.

La 2 februarie, în timpul călătoriei sale apostolice în Republica Democrată Congo, Papa Francisc a întâlnit 82 de iezuiți activi în țară, conduși de pr. Rigobert Kyungu, provincial. Între ei, și iezuitul Mons. Donat Bafuidinsoni, episcop de Inongo. Întâlnirea a avut loc la Kinshasa în nunțiatură, la ora 18.30, după întoarcerea de la întâlnirea de rugăciune cu preoții, diaconii, consacrații, consacratele și seminariștii la Catedrala "Notre Dame du Congo". După o prezentare a provinciei făcută de pr. Kyungu, a fost lăsat spațiu întrebărilor celor prezenți.

Sfinte Părinte, Societatea lui Isus primește misiunea sa de la papa. Care este misiunea pe care dumneavoastră o dați astăzi Societății?

Sunt de acord cu preferințele apostolice universale pe care Societatea le-a elaborat. Ele constau, înainte de toate, în a indica drumul spre Dumnezeu prin exercițiile spirituale și discernământ.

A doua este aceea a misiunii de reconciliere și de dreptate, care trebuie făcută mergând împreună cu săracii, cu cei excluși, cu aceia care sunt răniți în propria demnitate. Și apoi tinerii: trebuie însoțiți să creeze viitorul. Apoi, colaborarea în îngrijirea casei comune în spiritul lui Laudato si'.

Eu le-am aprobat, iar acum iezuiții trebuie să le întrupeze în fiecare realitate locală specifică în modalitățile mai adaptate și adecvate, nu în mod teoretic și abstract. Iată, voi trebuie să le aplicați aici în Congo.

Desigur, este clar că aici este puternică tema conflictului, a luptelor dintre facțiuni. Dar să ne deschidem ochii asupra lumii: toată lumea este în război! Siria trăiește un război de 12 ani, apoi Yemenul, Myanmarul cu drama populației rohingya. Și în America Latină sunt tensiuni și conflicte. Și apoi acest război în Ucraina. Toată lumea este în război, să ne amintim bine asta. Dar eu mă întreb: omenirea va avea curajul, forța sau chiar oportunitatea de a se întoarce? Se merge înainte, înainte, înainte spre prăpastie. Nu știu: este o întrebare pe care mi-o pun. Îmi pare rău s-o spun, dar sunt un pic pesimist.

Astăzi, cu adevărat, pare că problema principală este producția de arme. Există încă atâta foame în lume și noi continuăm să fabricăm arme. Este greu să ne întoarcem din această catastrofă. Și să nu vorbim despre armele atomice! Cred încă într-o muncă de convingere. Noi, creștinii, trebuie să ne rugăm mult: "Doamne, ai milă de noi!".

În aceste zile, mă lovesc relatările violențelor. Mă lovește mai ales cruzimea. Știrile care vin din războaiele care sunt în lume ne vorbesc despre o cruzime destul de greu de gândit. Nu numai că se ucide, ci se face asta cu cruzime. Pentru mine, acesta este un lucru nou. Îmi dă de gândit. Și știrile care vin din Ucraina ne vorbesc despre cruzime. Și aici în Congo am ascultat asta din mărturiile directe ale victimelor.

Dumneavoastră aveți un raport frumos cu Patriarhul Bartolomeu. Cum se pregătește Biserica pentru anul 2025, când va fi a 1.700-a aniversare a primului Conciliul din Niceea?

Mă inspir din întrebarea ta pentru a aminti un mare teolog ortodox mort astăzi, Ioannis Zizioulas, care a fost mitropolit de Pergam. A venit în Vatican pentru a prezenta enciclica mea Laudato si'. Era un expert în escatologie. Odată l-au întrebat când va fi unitatea creștinilor. El a răspuns, cu realism sănătos și poate și cu o ironie subtilă: "La sfârșitul timpurilor!". Să-l amintim în rugăciunile noastre. Da, pregătim o întâlnire pentru anul 2025. Cu Patriarhul Bartolomeu vrem să ajungem la un acord pentru data Paștelui, pentru că în acel an chiar coincide. Vedem dacă așa putem să ne punem de acord pentru viitor. Și vrem să celebrăm acest Conciliu ca frați. Ne pregătim. Gândiți-vă că Bartolomeu a fost primul patriarh care după atâtea secole a venit la inaugurarea slujirii unui papă!

Ca iezuit cu voturi, dumneavoastră ați făcut vot de a nu căuta roluri de autoritate în Biserică. Ce anume v-a determinat să acceptați episcopatul, apoi cardinalatul și apoi pontificatul?

Când am făcut acel vot, l-am făcut în mod serios. Când mi-au propus să fiu episcop auxiliar de San Miguel, eu nu am acceptat. Apoi mi s-a cerut să fiu episcop într-o zonă din nordul Argentinei, în provincia Corrientes. Nunțiul, pentru a mă încuraja să accept, mi-a spus că acolo erau ruinele trecutului iezuiților. Eu am răspuns că nu voiam să fiu gardian al ruinelor și am refuzat. Am refuzat aceste două cereri datorită votului făcut. A treia oară a venit nunțiul, dar deja cu autorizația semnată de prepozitul general, pr. Kolvenbach, care fusese de acord cu faptul ca eu să accept. Era ca auxiliar de Buenos Aires. De aceea am acceptat, în spirit de ascultare. Apoi am fost numit arhiepiscop coadiutor al orașului meu și în 2001 cardinal. În ultimul conclav, am venit cu o valijoară mică pentru a mă întoarce imediat în dieceză, dar a trebuit să rămân. Eu cred în singularitatea iezuită cu privire la acest vot și am făcut posibilul pentru a nu accepta episcopatul.

Sfinte Părinte, bazinul fluviului Congo, al doilea plămân verde al planetei după Amazonia, este amenințat de despădurire, poluare și exploatare intensă și ilegală a resurselor naturale. Dumneavoastră credeți că se va putea face un Sinod despre această regiune ca acela realizat pentru Amazonia?

Sinodul despre Amazonia a fost exemplar. Acolo s-a vorbit despre patru "vise": social, cultural, ecologic și eclezial. Se aplică și la bazinul din Congo: există o asemănare. Echilibrul planetar depinde și de sănătatea Amazoniei și de biomul din Congo. Nu va fi un Sinod despre Congo, dar cu siguranță ar fi bine ca acea Conferință Episcopală să se angajeze sinodal la nivel local. Cu aceleași criterii, dar pentru a duce înainte un discurs mai legat de realitatea țării.

S-a vorbit despre posibila demisie a dumneavoastră. Într-adevăr, dumneavoastră aveți intenția de a lăsa slujirea petrină? Și generalul Societății? După părerea dumneavoastră, funcția sa trebuie să rămână pe viață?

Uite, este adevărat că eu am scris demisia mea la două luni după alegere și am înmânat această scrisoare cardinalului Bertone. Nu știu unde se află această scrisoare. Am făcut asta în cazul în care eu voi avem vreo problemă de sănătate care să mă împiedice să exercit slujirea mea și să nu fiu pe deplin conștient pentru a putea renunța. Însă asta nu înseamnă deloc că papii demisionari trebuie să devină, ca să spunem așa, o "modă", un lucru normal. Benedict a avut curajul de a face asta pentru că simțea că nu poate merge înainte din cauza sănătății sale. Eu, în acest moment, nu am în agendă acest lucru. Eu cred că slujirea papei este ad vitam. Nu văd motivul pentru care nu trebuie să fie așa. Gândiți-vă că slujirea marilor patriarhi este mereu pe viață. Și tradiția istorică este importantă. Dacă, în schimb, stăm să ascultăm "bârfa", eh, atunci ar trebui schimbat papa la fiecare șase luni!

Cu privire la Societatea lui Isus: da, despre aceasta eu sunt "conservator". Trebuie să fie pe viață. Dar, desigur, se pune aceeași problemă care se referă la papa. Părintele Kolvenbach și părintele Nicolás, ultimii doi generali precedenți, au demisionat din motive de sănătate. Mi se pare important și că un motiv al generalatului pe viață în Societate se naște și pentru a evita calculele electorale, facțiunile, bârfa...

Ce anume vă dă bucuria înculturării congoleze și în special a ritului congolez? Dumneavoastră ați celebrat de două ori în Vatican în acest rit. Și a treia oară a fost aici. Pare că vă place mult. Aș putea să vă pun o întrebare despre imaginea Bisericii ca spital. Cum puteți să ne explicați asta?

Ritul congolez îmi place, pentru că este o operă de artă, o capodoperă liturgică și poetică. A fost făcut cu simț eclezial și cu simț estetic. Nu este o adaptare, ci o realitate poetică, creativă, pentru a fi semnificativă și adecvată la realitatea congoleză. Pentru aceasta îmi place și îmi dă bucurie.

Biserica drept spital de campanie. Pentru mine, Biserica are vocația spitalului, a slujirii pentru îngrijire, vindecare și viață. Unul dintre lucrurile cele mai urâte ale Bisericii este autoritarismul, care este, de fapt, o oglindă a societății rănite de mondenitate și de corupție. Și vocația Bisericii este la oamenii răniți. Astăzi, această imagine este și mai valabilă, luând în considerare scenariul de război pe care-l trăim. Biserica trebuie să fie un spital care merge acolo unde sunt oameni răniți. Biserica nu este o multinațională a spiritualității. Priviți sfinții! A îngriji, a avea grijă de rănile pe care lumea le trăiește! Slujiți-i pe oameni! Cuvântul "a sluji" este foarte ignațian. "În toate a iubi și a sluji" este motoul ignațian. Vreau o Biserică a slujirii.

Dumneavoastră ați voit episcopi iezuiți. Între noi este un iezuit chemat la episcopat. Ce așteptați de la ei?

Alegerea unui iezuit ca episcop depinde exclusiv de nevoia Bisericii. Eu cred în votul nostru care tinde să evite ca iezuiții să fie episcopi, dar, dacă folosește pentru binele Bisericii, atunci acest ultim bine prevalează. Îți spun adevărul: când generalul sau provincialii știu că se gândește să fie făcut episcop un iezuit, intervin și știu "să apere" bine Societatea. Însă dacă, după aceea, se decide că este necesar, se face. Alteori - și mă gândesc la un caz specific -, dacă primul din ternă este un iezuit, dar apoi este un al doilea care oricum poate să meargă bine, atunci se alege al doilea din ternă. Eu cred în vot, dar prevalează nevoile Bisericii.

Care sunt cele mai mari mângâieri ale dumneavoastră și cele mai mari dezamăgiri ale dumneavoastră?

Cea mai mare mângâiere este atunci când văd oameni simpli care cred. Îmi face bine. Mângâierea mea este sfântul popor credincios al lui Dumnezeu, păcătos, dar credincios. În schimb, mă fac să simt dezamăgire elitele, păcătoși și necredincioși. Preoții să fie păstori ai poporului și nu monsieur l'Abbé, cu atât mai puțin "clerici de stat".

În unele țări există acorduri între stat și Biserică. Îmi este teamă că acest lucru dă o mare putere episcopilor. Dumneavoastră ce părere aveți?

Asta se referă adesea la raporturile dintre statul Cetatea Vaticanului și diferitele țări. Sensul acestor acorduri este de a ajuta Biserica să meargă înainte, și desigur nu acela de a acoperi o mondenitate ecleziastică. Este nevoie de siguranță pentru învățământ, slujiri, predicarea liberă a evangheliei. Așadar, obiectivul nu este acela de a tutela interese de alt gen. Acordul trebuie să se refere la slujire, nu la mondenitate.

Întâlnirea s-a încheiat cu o fotografie toți împreună și cu înmânarea câtorva daruri Sfântului Părinte, care i-a salut pe toți cei prezenți, pe fiecare în parte.

* * *

În timpul călătoriei apostolice în Sudanul de Sud, la 4 februarie, pe la ora 11.15, Papa Francisc a avut o întâlnire la Juba cu cei 11 iezuiți care lucrează în țară și cu părintele Kizito Kiyimba, superior al provinciei din Africa Orientală, care cuprinde Sudanul, Sudanul de Sud, Etiopia, Uganda, Kenya și Tanzania. Papa Francisc tocmai se întorsese de la Catedrala "Sfânta Tereza", unde a întâlnit episcopii, preoții, diaconii, consacrații, consacratele și seminariștii. Provincialul a prezentat activitățile Societății în țară și în provincie și apoi fiecare dintre participanți s-a prezentat pe sine însuși. Au urmat întrebările.

Sfinte Părinte, credința se mișcă spre sudul lumii. Banii nu. Aveți vreo frică, vreo speranță?

Dacă unul nu are speranță, poate închide ușa și să plece! Totuși, frica mea se referă la cultura păgână foarte generalizată. Valorile păgâne astăzi contează tot mai mult: bani, reputație, putere. Trebuie să fim conștienți de faptul că lumea se mișcă într-o cultură păgână care are propriii idoli și propriii dumnezei. Banii, puterea și faima sunt lucruri pe care Sfântul Ignațiu în Exerciții spirituale le indică drept păcatele fundamentale. Alegerea Sfântului Ignațiu cu privire la sărăcie - până acolo încât să impună un vot special pentru cei care depun voturile - este o alegere împotriva păgânismului, împotriva dumnezeului ban. Astăzi, cultura noastră este și o cultură păgână de război, unde contează câte arme ai. Toate sunt forme de păgânism.

Dar apoi, vă rog, să nu fim așa de naivi să credem că cultura creștină este cultura unui partid unit, unde toți grupați împreună fac forța. Astfel Biserica devine un partid. Nu! Cultura creștină este, în schimb, capacitatea de a interpreta, a discerne și a trăi mesajul creștin, pe care păgânismul nostru nu vrea să-l înțeleagă, nu vrea să-l accepte. Am ajuns la punctul încât, dacă unul se gândește la exigențele vieții creștine în cultura de astăzi, consideră că ele sunt o formă de extremism. Trebuie să învățăm să mergem înainte într-un context păgân, care de fapt nu este diferit de acela din primele secole.

Care este visul dumneavoastră pentru Africa?

Când lumea se gândește la Africa, se gândește că, într-un mod sau în altul, ea trebuie exploatată. Este vorba de un mecanism inconștient colectiv: Africa trebuie exploatată. Nu, Africa trebuie să crească. Da, țările din continent au obținut independența, dar de la sol în sus, nu asupra bogățiilor care sunt dedesubt. Cu privire la această temă, în noiembrie 2022, am avut o întâlnire cu studenți africani în video-conferință timp de aproape o oră și jumătate. Am rămas uimit de inteligența acestor tinere și tineri. Mi-a plăcut mult modul lor de a raționa. Iată, Africa are nevoie de politicieni care să fie astfel de persoane: buni, inteligenți, care să facă să crească țările lor. Politicieni care, mai ales, să nu se lase deviați de corupție. Corupția politică nu lasă spațiu creșterii țării, o distruge. Mie îmi lovește inima. Nu se pot sluji doi stăpâni; în evanghelie acest lucru este clar. Ori este slujit Dumnezeu, ori este slujit banul. Interesant că nu spune diavolul, ci banul. Trebuie formați politicieni onești. Este și misiunea voastră.

Care este secretul simplității dumneavoastră?

Eu? Simplu? Eu mă simt prea complicat!

Ce călăuză ne puteți oferi pentru situațiile în care o credință puternică se ciocnește cu o cultură puternică?

Dar conflictul nu se află pe același plan! Cultura și credința sunt în dialog și trebuie să fie așa. Desigur, se poate întâmpla ca o cultură puternică să nu accepte credința. Și această bază de păgânism nu s-a stins niciodată în istorie. Dar atenție: o formă de păgânism este și formalismul exterior de a merge la Liturghie duminica exclusiv pentru că trebuie, adică fără suflet, fără credință. Cultura puternică este un avantaj dacă este evanghelizată, dar nu poate fi redusă la o imposibilitate de dialog cu credința. În această privință, a fost importantă Conferința Generală a Episcopatului Latinoamerican care s-a ținut la Puebla în 1979. Acolo a fost creată expresia "evanghelizarea culturii și înculturarea credinței". În întâlnirea între cultură și credință, credința se înculturează. Pentru aceasta nu poți trăi aici la Juba o credință care merge bine în schimb la Paris, de exemplu. Trebuie predicată evanghelia fiecărei culturi specifice, care are nepotrivirea sa și bogăția sa.

Sfinte Părinte, dumneavoastră cum vă rugați?

Desigur, celebrez Liturghia și recit Breviarul. Rugăciunea liturgică zilnică are densitatea sa personală. Apoi, uneori mă rog rozariul, uneori iau evanghelia și o meditez. Dar depinde mult de zi. Pentru rugăciunea personală, eu, ca și toți, trebuie să găsim cel mai bun mod de a o trăi zi de zi. La Kinshasa, când am întâlnit oamenii victime ale războiului din estul țării, am auzit relatări cutremurătoare despre răniți, mutilați, abuzați... Au relatat lucruri de nedescris. Este clar că eu după aceea nu puteam desigur să mă rog cu Cântarea cântărilor. Trebuie să ne rugăm cufundați în realitate. Pentru aceasta, mi-e frică de predicatorii rugăciunii care fac rugăciuni abstracte, teoretice, care vorbesc, vorbesc, vorbesc, dar cu vorbe goale. Rugăciunea este mereu întrupată.

Când va fi beatificat părintele Arrupe?

Cauza lui merge înainte, pentru că una dintre etape este deja încheiată. Am vorbit despre asta cu părintele general. Problema cea mai mare se referă la scrierile părintelui Arrupe. A scris mult și trebuie citit tot. Și asta încetinește procesul. Și mă întorc la rugăciune. Arrupe era un om al rugăciunii, un om care lupta cu Dumnezeu în fiecare zi și de acolo se naște apelul său puternic la promovarea dreptății. Vedem asta în "testamentul" său, discursul pe care l-a făcut în Thailanda, înainte de ictus, când a reafirmat importanța misiunii cu refugiații.

Cum v-ați simțit când a fost ștearsă călătoria în Sudanul de Sud?

M-am simțit descurajat. Trebuia să fac călătoria în Canada, dar mi s-a spus să amân călătoria în Africa, pentru că nu voi fi în măsură s-o susțin din cauza genunchiului. Unii malițioși au spus că am preferat să merg în Canada ca să fiu cu bogații, dar nu este așa. Aceea a fost o călătorie pentru a întâlni aborigenii abuzați. Am mers acolo pentru a-i mângâia pe abuzați și pentru a face pacea cu indigenii, victime ale sistemului școlar în care a fost implicată și Biserica. Dar, imediat ce a fost posibil, am venit. Am dorit mult această călătorie! Însă la Goma - etapă prevăzută anul trecut -, din păcate, n-am putut să merg din cauza războiului și a riscurilor respective pentru oameni.

Cum a fost receptată Laudato si' în Africa?

Bine. Amazonia și Congo au rezerve de oxigen pentru lume. Și amândouă sunt zone exploatate. Și Africa este exploatată și mai mult din cauza mineralelor cu care este bogată. Un discurs despre îngrijirea creației este important pentru ambele țări. Iezuiții la Kinshasa m-au întrebat dacă va fi un Sinod despre Congo, așa cum a fost pentru Amazonia. Am răspuns că în acel Sinod și în exortația post-sinodală sunt deja elementele și criteriile utile și pentru Congo.

Ce așteptați de la iezuiți aici în Sudanul de Sud?

Să fie curajoși, să fie duioși. Nu uitați că Ignațiu era un mare al duioșiei. Voia iezuiții curajoși cu duioșie. Și îi voia oameni ai rugăciunii. Curaj, duioșie și rugăciune sunt suficiente pentru un iezuit.

Aveți un mesaj special pentru iezuiții din Africa de Est?

Să fie aproape de popor și de Domnul. Atitudinile fundamentale ale Domnului sunt: apropiere, milostivire și duioșie. Apropierea este clară. Instituțiile fără apropiere și fără duioșie vor face chiar binele, dar sunt păgâne. Iezuiții trebuie să fie diferiți.

Dumneavoastră vă gândiți la demisie?

Nu, nu mi-a trecut prin minte. Însă am scris o scrisoare și am dat-o cardinalului Bertone. Conține demisia mea în cazul în care nu aș fi în condițiile de sănătate și de conștiință pentru a putea renunța. Și Pius al XII-lea a scris o scrisoare de renunțare în cazul în care Hitler l-ar fi dus în Germania. Astfel, l-ar fi capturat pe Eugenio Pacelli și nu pe papa.

Papa le mulțumește tuturor celor prezenți. Provincialul spune că nu a adus un dar, ci un cântec. "Dar darul sunteți voi înșivă!", spune Papa Francisc. Toți se ridică și, luându-se de mână - incluzându-l pe pontif -, înalță împreună acest cântec de rugăciune. Apoi Papa Francisc salută un grup de laici care lucrează pentru "Jesuit Refugee Service". După ce i-a salutat pe toți, pe fiecare în parte, papa comentează: "Frumos. Este viață aici...".

(După L'Osservatore Romano, 16 februarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 182.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat