Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Educația pentru diversitate - o călătorie frumoasă și fascinantă

Școala Primară "Surorile Providenței" din Iași, în perioada 1 martie 2022 - 1 martie 2023, este implicată împreună cu Italia și Slovenia în Proiectul ERASMUS + SMALL SCALE PROGETTO ACCESS, Accrescere Competenze Chiave Educatori per la Sostenibilità dei Servizi. Dorim să vă aducem în atenție experiențele trăite pe parcursul derulării proiectului, competențele dobândite și mai ales impactul pe care îl are acesta asupra cadrelor didactice și calității educației oferite într-o unitate de învățământ inclusivă.

Școala Primară "Surorile Providenței" din Iași este o instituție inclusivă. Consideră că diversitatea reprezintă dezideratul flexibilității și toleranței față de diferențele fizice, socio-culturale, lingvistice, psihologice existente între copii.

În procesul de învățare-predare, fiecare copil aduce cu sine o experiență personală, un stil de învățare, un ritm personal de muncă, un mod propriu de abordare a problemelor de viață, elementele contextului cultural și social căruia îi aparține.

Școala noastră dorește să fie deschisă și flexibilă, prin aplicarea principiilor incluziunii, prin managementul pe care îl propune, și demonstrează:

  • înțelegerea reală și recunoașterea incluziunii ca o parte a politicilor de egalizare a șanselor persoanelor cu cerințe speciale, și nu ca o simplă plasare a copiilor împreună;

  • recunoașterea legăturilor dintre educația incluzivă și valorizarea diversității umane prin promovarea unui etos școlar care valorizează toți copiii și familiile lor;

  • favorizarea unui climat de sprijin flexibil, oferirea unor răspunsuri adecvate cerințelor individuale prin oferta educațională a școlii;

  • favorizarea accesului personalului didactic la ocazii de dezvoltare profesională care să susțină/sprijine dezvoltarea practicilor incluzive.

Personalul unității de învățământ, ghidat de principiile incluziunii, în perioada 1 martie 2022 - 1 martie 2023 a participat la Proiectul ERASMUS + SMALL SCALE PROGETTO ACCESS, Accrescere Competenze Chiave Educatori per la Sostenibilità dei Servizi. În proiect au fost partenere țările: România, Italia și Slovenia.

Proiectul a vizat:

  • creșterea capacității unităților de a include copiii aflați în situații de vulnerabilitate socială, deoarece educația și îngrijirea timpurie incluzivă contribuie în mod semnificativ la combaterea inegalităților și excluziunii sociale, evitând crearea timpurie a unui decalaj de competențe și dezvoltare între copiii din medii socio-economice diferite, care întărește cercul vicios al transmiterii intergeneraționale a dezavantajului social;

  • contribuirea la creșterea competențelor personalului structurilor (administrativ, corp didactic, secretariat), în special în mediul digital și în contextul post-COVID.

  • schimb de bune practici de laborator pentru a promova învățarea copiilor, cu o atenție deosebită acordată inovației și creativității: acest obiectiv își propune să ajute la furnizarea de actualizare profesională continuă a educatorilor în ceea ce privește predarea.

  • îmbunătățirea capacității de definire a mecanismelor de monitorizare și evaluare a traseelor educaționale, luând în considerare randamentul ridicat al investiției sociale în aceste servicii: acest obiectiv este legat de evidențierea responsabilității sociale a instituțiilor de învățământ;

  • îmbunătățirea capacității de guvernare și transparența în procesele de luare a deciziilor, inclusiv relațiile cu părinții.

    Proiectul și-a propus să abordeze tema sustenabilității serviciilor educaționale oferite de parteneri prin implicarea diferitelor figuri profesionale și scoaterea în evidență a complementarității competențelor necesare (pedagogice, administrative și manageriale, planificare strategică) pentru a-l asigura.

S-au desfășurat sesiuni de formare transnaționale dedicate fiecărui grup țintă în mod individual și apoi o sesiune regională comună în fiecare țară în timpul căreia se va lucra asupra aspectelor transversale care privesc toți beneficiarii.

În urma participării la acest proiect, am înțeles de ce Italia este numele unei țări reper la care Surorile Providenței fac referire cu emoție și recunoștință. Am perceput această țară ca fiind locul din care surorile își extrag energia, seva și principiile pedagogice. În această experiență am pășit prin locuri încărcate de semnificație, am simțit vibrația învățăturilor Sfântului Alois Scrossopi, ale căror efecte creează modele, caractere, atitudini, dar mai ales inimi.

Am simțit energie pozitivă în fiecare persoană cu care am interacționat, am găsit în echipa din Italia oameni deschiși, implicați, motivați și foarte veseli. Cursurile propuse au fost bine structurate, s-au pliat pe nevoile noastre de formare, ne-au ajutat să înțelegem mai bine copiii folosindu-ne de resursele pe care le deținem. Împărtășirea informațiilor și activitatea în grup ne-au ajutat să rupem bariere, să creăm legături interumane, dar și neuronale, să găsim strategii potrivite pentru rezolvarea unor nevoi/probleme ale copiilor. Când scopul este nobil și intenția manifestată vizează copiii, totul pălește, ei sunt viitorul, ei vor conduce societatea de mâine.

Am descoperit încă o dată importanța creativității, cu lucruri mărunte, aparent lipsite de valoare, se pot realiza lucrări care permit exprimarea artistică, pline de originalitate, de inocență, dar care transmit esența unei persoane. Întreaga experiență a deschis porți spre noi orizonturi, a îmbunătățit viziunea despre educație, a completat numărul de exemple de bune practici, acestea fiind cele mai valoroase instrumente cu care operează un cadru didactic, pe lângă reperele fundamentale ale educației și curriculum, documente ce reglementează procesul instructiv-educativ.

Experiența nu a fost doar despre ce am învățat, a fost despre oameni, a fost trăire, interacțiune, istorie, spiritualitate și mai ales despre copiii de astăzi și copiii din noi. Purtăm în minte și suflet, frumosul, binele pe care le-am dobândit pășind prin locuri, ce se respiră altfel, un aer pe care îl prețuiesc doar cei cu dragoste pentru toți copiii.

Educația este o călătorie frumoasă și fascinantă, deoarece o privim ca fiind un proces de învățare constantă, de explorare perpetuă. De aceea, ne dorim să integrăm copii defavorizați, să-i stimulăm să fie curioși, să întrebe, să testeze, să exploreze. Tot potențialul educației se află în interiorul copilului. Educatorul, prin vocația sa pedagogică, exprimată în "a se simți chemat, ales" să călătorească împreună cu "puiul de om", nu face decât să scoată la lumină, printr-un un act de iubire, comoara ascunsă în inima copilului și astfel eliminăm cercul vicios al transmiterii intergeneraționale a dezavantajului social.

Prof. Gabriela Lăcrămioara Stoica
Școala primară "Surorile Providenței" Iași

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: Iași: Educația pentru diversitate - o călătorie frumoasă și fascinantă


 

lecturi: 646.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat