Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Conferință de presă a Sfântului Părinte Francisc în zborul de întoarcere din călătoria apostolică în R.D. Congo și Sudanul de Sud (31 ianuarie - 5 februarie 2023)

Introducere de M. Bruni:

Bună ziua tuturor! În mod clar, aceasta a fost o călătorie deosebită, fie pentru lucrurile pe care le-am văzut și pe care le-am auzit, fie pentru că este o călătorie care a avut loc ca un pelerinaj în companie, un pelerinaj pentru pace și în companie, imagine care în mod clar se vede și aici în acest moment. Eu aș cere apoi jurnaliștilor, când va fi momentul de a pune întrebările lor, să indice și cui sunt adresate în acest caz, pentru că aici împreună cu Sfântul Părinte este și moderatorul general al Bisericii prezbiteriene scoțiene și îl cunoașteți pe arhiepiscopul Welby de Canterbury. Însă înainte de a începe, aș cere Sanctității Sale dacă vrea să spună, să ne adreseze un cuvânt.

Papa Francisc:

Duminică frumoasă și mulțumesc pentru munca voastră în aceste zile. Aceasta a fost o călătorie ecumenică împreună cu cei doi frați ai mei și pentru aceasta am voit ca în conferința de presă să fie și ei doi, mai ales arhiepiscopul de Canterbury, pentru că el are istoria de-a lungul anilor a acestui drum de reconciliere; el a lucrat mult înainte de mine cu privire la asta. Pentru aceasta, am voit să fie amândoi aici. Mulțumesc, și apoi ne auzim.

Welby:

Bună ziua și multe mulțumiri, Sanctitate, mulțumesc.

În ianuarie 2014, eu și soția mea am vizitat Sudanul de Sud în cadrul unei serii de vizite la comuniunea anglicană; când am ajuns, arhiepiscopul ne-a cerut să mergem într-un oraș care se numește Bor. Războiul civil se întețea de circa 5 săptămâni și în acel moment era cu adevărat feroce. La Bor, am mers cu un avion monomotor și am aterizat într-o zonă deșertică - la porțile aeroportului erau deja primele cadavre. În acel moment, la Bor erau trei mii de cadavre neîngropate, iar morți au fost cinci mii. Erau câțiva soldați de la Națiunile Unite și mulți soldați. Am mers la catedrală unde toți preoții anglicani au fost uciși, soțiile mai întâi violate și apoi ucise. Era o situație oribilă. Întorcându-ne acasă, atât eu, cât și soția mea am simțit urgența de a înțelege ce puteam face pentru a-i susține pe oamenii din Sudanul de Sud. De atunci, într-una din întâlnirile obișnuite pe care am privilegiul de a le avea cu Papa Francisc am vorbit mult despre Sudanul de Sud și am dezvoltat ideea unei reculegeri [spirituale] în Vatican. Din 2016, echipa mea la Lambeth și Vaticanul au vizitat foarte des Sudanul de Sud, au petrecut timp pentru a lucra pe teren, au lucrat cu liderii pentru a încerca să organizeze această vizită. Și soția mea a mers și a lucrat împreună cu soțiile episcopilor și cu femeile lideri care îndurau presiuni puternice și am vizitat și liderii aflați în exil în Uganda. În 2018, a devenit clar că exista posibilitatea pentru o vizită la începutul anului 2019 și am reușit; a fost o minune că a avut loc. Unul dintre cei doi vicepreședinți era la Khartoum în arest la domiciliu: îmi amintesc că în ziua dinaintea vizitei - urma să plec spre Roma foarte devreme dimineața următoare - eram în parcarea unei școli la Nottingam, în Anglia, și vorbeam la telefon cu secretarul general al ONU pentru a-l convinge să netezească drumul - lucru pe care l-a făcut în mod strălucitor - pentru vicepreședinte și a-i procura viza: a reușit să ia ultimul zbor care pleca din Khartoum, cu puțin înainte de a fi închis spațiul aerian din cauza loviturii de stat. Momentul crucial al întâlnirii din 2019 a fost desigur gestul de neuitat al papei care a îngenuncheat și a sărutat picioarele liderilor, spunând: "Vă rog să faceți pacea", în timp ce ei încercau să-l oprească. Mintea a mers imediat la capitolul 13 din Evanghelia după Sfântul Ioan: a fost un moment extrem de însemnat. Am avut discuții dificile și, la un moment dat, vicepreședinții s-au retras la o întâlnire separată, care a fost foarte intensă [dură?], dar care s-a terminat cu angajarea lor de a reînnoi acordul de pace. Eu cred că acel episod al papei a fost momentul cheie, punctul de cotitură. Dar așa cum spunea un antrenor englez, ești bun până la meciul următor. COVID-ul a dat o urâtă lovitură de oprire pentru meciul următor și mi s-a părut că rezultatul a fost pierderea startului, cât privește procesul de pace. Când am reluat firul pentru această vizită, grupurile de lucru continuau în activitatea lor, dar erau mai puțin încrezătoare [optimiste?] decât în 2019. Dar am ieșit din acea vizită cu un profund sentiment de încurajare, nu atât pentru că a fost o cotitură reală, cât pentru că exista senzația - pentru a folosi o frază a papei - unei inimi care vorbea inimii. Contactul nu a fost atât la nivel intelectual: așa cum v-ați dat seama, în diferitele întâlniri în care au existat discursuri, inima a vorbit inimii. Există un elan la nivel mediu și de la bază; ceea ce avem nevoie acum este o serioasă schimbare a inimii din partea leadership-ului. Trebuie să accepte un proces care va duce la o tranziție pașnică. Le-am spus asta public, le-am spus-o: trebuie să se pună capăt corupției, contrabandei de arme și colectării de cantități enorme de arme. Asta va cere o ulterioară muncă împreună, cu Vaticanul și cu Lambeth, dar mai ales cu troika guvernului, pentru a face în așa fel încât această ușă deschisă, care nu s-a deschis cât aș vrea, dar este oricum deschisă, să se deschidă larg și să se facă adevărate progrese. Mai sunt mai puțin de doi ani până la alegeri, care vor fi la sfârșitul anului 2024: noi avem nevoie de progrese serioase până la sfârșitul anului 2023. Dau microfonul moderatorului [Adunării generale a Bisericii din Scoția], ca să spună și el un cuvânt.

Greenshields:

Mulțumesc. Experiența mea este desigur foarte diferită de cea a papei și a arhiepiscopului: aceasta a fost prima mea vizită în Sudanul de Sud, dar nu este prima vizită a Bisericii mele în Sudanul de Sud, pentru că precedentul moderator a vizitat ceea ce el a definit o situație extrem de vulnerabilă. Reconcilierea și iertarea au fost în centrul conversațiilor și al dialogului la întâlnirea din 2015. Am invitat persoanele se să întoarcă [la Biserica din] în Scoția, pentru a reflecta [...] în Sudanul de Sud. [...] circumscripție prezbiteriană din Sudanul de Sud. Aș vrea să fac ecou la ceea ce au spus prietenii mei: au fost spuse cuvinte puternice, a fost spus adevărul inimii și al minții. Cred că situația actuală este aceasta: acțiunile vorbesc mai mult decât cuvintele. Am fost invitați de guvern și de Biserici să venim în Sudanul de Sud așa cum se invită un prieten să intre în casa lor și în camerele lor. Această invitație a comportat cererea de a ajuta în orice mod ca să fie posibil de a face diferența în această situație, pentru a-i întâlni pe partenerii noștri, de a vorbi celui care deține puterea. Și asta am făcut noi. Acum revine celui care poate să facă diferența să inițieze acest proces, cu urgență. Asta am cerut în această vizită.

Prima întrebare

Jean-Baptiste Malenge (RTCE - Radio Catolique Elikya ASBL):

Sfinte Părinte, dumneavoastră ați dorit mult să vizitați Republica Democrată Congo, iar acum toate țările au văzut bucuria pe care ați semănat-o. Ce importanță a avut acordul semnat în 2016 între Sfântul Scaun și Republica Democrată Congo despre materii de interes comun cum sunt educația și sănătatea. Acordul este în curs de a fi pus în aplicare, acum când dumneavoastră ați atins cu mâinile diferite răni, acum când păstorul universal a simțit mirosul oilor congoleze...

Papa Francisc:

Mulțumesc. Mai întâi, cu privire la acord. Eu nu cunosc acel acord, scuză-mă. Este aici secretarul de stat, poate să dea o opinie. Știu că în ultimele timpuri era pe cale un acord între Sfântul Scaun și Republica Democrată Congo, dar nu-l cunosc, nu pot să răspund despre asta. Nu cunosc nici diferența dintre acesta nou care este pe cale și celălalt. Aceste lucruri le face Secretariatul de Stat, secretarul de stat și mai de aproape Mons. Gallagher care este aici, în partea politică a raporturilor Sfântului Scaun cu statele; ei sunt buni să facă acorduri, acorduri pentru binele tuturor.

Am văzut acolo în Congo atâta voință de a merge înainte, atâta cultură. Am avut înainte de a ajunge aici, în urmă cu câteva luni, o întâlnire online cu universitarii africani și unii erau din Congo: foarte inteligenți; voi aveți oameni cu o inteligență superioară, foarte inteligenți. Aceasta este una dintre bogățiile voastre, tinerii, tineri inteligenți; și trebuie să fie susținuți acești tineri, ca să studieze și să meargă înainte; și trebuie să li se facă loc, să nu se închidă ușile.

Voi aveți atâtea bogății naturale, care îi atrag pe oamenii care vin - scuzați-mi cuvântul - să exploateze Congo. Există această idee, pe care am spus-o deja, că Africa trebuie exploatată. Cineva spune, nu știu dacă este adevărat, că țările care aveau colonii au dat independența, dar "de la paviment în sus": dedesubt nu au dat independență, vin să caute minerale. Nu știu dacă este adevărat, se spune așa. Dar ideea că Africa este de exploatat trebuie s-o eliminăm. Africa are propria demnitate. Și Congo în asta este la un nivel foarte înalt.

Și vorbind despre exploatare, mă lovește și îmi mă doare problema din est, care este o problemă de război și de exploatare. În Congo, am putut avea o întâlnire cu victimele acelui război. Teribil. Răniți, amputați... Atâta durere, atâta durere! Totul pentru a lua bogățiile. Nu merge, nu merge!

Dar întorcându-mă la întrebarea ta despre Congo, Congo are atâtea posibilități.

Welby:

Nu cunosc vestul Congoului foarte bine: soția mea a fost acolo și a lucrat cu femei implicate în conflict. Eu am fost de multe ori în est, ultima dată în 2018, imediat înainte de COVID. Concord pe deplin cu ceea ce a spus Sanctitatea Sa: trebuie să fim clari, Congo nu este terenul de joc al marilor puteri, nici pentru puterea micilor companii miniere, care acționează iresponsabil cu activități miniere artizanale, sechestrarea de persoane, folosirea copiilor soldat, violuri pe scară largă... Pur și simplu jefuiesc țara, o țară care ar trebui să fie una dintre cele mai bogate de pe fața pământului, una dintre țările mai capabile să ajute restul Africii. În schimb, țara a fost torturată, i-a fost dată independența politică - din punct de vedere tehnic -, dar nu independență economică. Experiența pe care am trăit-o în Est, în cursul ultimei mele vizite, când bântuia epidemia Ebola, chiar în zona unde se impunea miliția, am format pastori pentru a gestiona epidemia Ebola în orice formă a sa. Bisericile fac o muncă extraordinară, sunt unica forță care funcționează. Dar Părinte, lăsați-mă să spun, Biserica catolică face o muncă minunată: proiectul pentru Marile Lacuri demarat de Biserica catolică este minunat. Dar acum marile puteri trebuie să spună: Africa, și îndeosebi Congo, au cu adevărat atâtea resurse în minerale și metale de care are nevoie toată lumea dacă vrea să facă o tranziție ecologică și să salveze planeta de schimbarea climatică; și singurul mod pentru a face asta fără să ne pătăm mâinile cu sânge este ca marile puteri să caute cu adevărat pacea pentru Congo și nu numai bogăția lor.

Greenshield:

Nu vreau să adaug mult, deoarece cred că acest răspuns este exhaustiv. Dar cred că este un avertisment pentru noi toți. Dar mi se pare că este un lucru pe care papa l-a spus cu privire la tineri: minți strălucitoare și pozitive și tinerii au dreptul de a avea oportunitatea de a se dezvolta. După experiența mea în alte părți ale lumii, mai ales minților strălucitoare ale femeilor tinere trebuie să le fie recunoscut dreptul de a avea exact aceleași oportunități ca și ceilalți tineri, în orice țară, dar îndeosebi în țările în curs de dezvoltare. Aceasta este implorarea mea: recunoașterea drepturilor femeilor, în special ale tinerelor, este fundamentală.

A doua întrebare

Jean-Luc Mootosamy (CAPAV):

Am văzut cum violența nu încetează în pofida deceniilor de prezență a misiunilor ONU. Cum puteți voi, împreună, să ajutați în promovarea unui nou model de intervenție dată fiind tentația crescândă a multor națiuni africane de a-și alege alți parteneri pentru a-și garanta siguranța, parteneri care ar putea să nu respecte legile internaționale cum sunt unele companii private rusești sau alte organizații, de exemplu în regiunea Sahel?

Papa Francisc:

Mulțumesc. Tema violenței este o temă zilnică. Tocmai am văzut asta și aici în Sudanul de Sud. Dar este dureros a vedea cum se provoacă violența. Unul dintre puncte este vânzarea armelor. Arhiepiscopul Welby a spus ceva despre asta. Vânzarea armelor. Astăzi cred că în lume aceasta este ciuma, cea mai mare ciumă: afacerea, vânzarea armelor. Cineva îmi spunea - unul care se pricepe - că folosind ceea ce se cheltuiește într-un an pentru arme s-ar putea elimina foamea în lume. Nu știu dacă este adevărat sau nu. Dar astăzi, în top, este vânzarea armelor. Și nu numai între marile puteri, ci chiar și cu acești oameni săraci. Oameni cărora, cu aceasta, le seamănă înăuntru războiul. Este crunt. Spun: "Mergi la război!" și îi dau arme, pentru că în spate sunt interese, mai ales interese economice, pentru a exploata pământul, pentru a exploata mineralele, pentru a exploata bogățiile.

Este adevărat că tribalismul din Africa nu ajută. Nu știu bine cum este în Sudanul de Sud, dar cred că există. Este nevoie de dialog între diferitele triburi. Îmi amintesc când am fost în Kenya, pe stadionul plin, toți s-au ridicat în picioare pentru a spune: "Nu tribalismului, nu tribalismului!". Este adevărat că fiecare trib are propria istorie, că au dușmănii vechi sau culturi diferite. Dar este adevărat și că se provoacă lupta între triburi cu vânzarea armelor și apoi se exploatează pământul ambelor triburi. Acest lucru este diabolic. Nu-mi vine un alt cuvânt. Asta înseamnă a distruge: a distruge creația, a distruge persoana, a distruge societatea.

Nu știu dacă în Sudanul de Sud se întâmplă, dar în unele țări copiii sunt luați pentru a face parte din miliții și a lupta, copii fiind. Acest lucru este foarte dureros.

Rezum: cred că problema cea mai gravă este dorința aprinsă de a lua bogăția acelei țări - coltan, litiu și toate aceste lucruri - prin război, pentru care vând armele și exploatează și copiii.

Greenshields:

Cred că una dintre problemele care reies este nivelul ridicat de analfabetism care există în aceste țări: oamenii nu au o înțelegere clară despre cine sunt, unde sunt și despre cum să facă alegeri informate. Acesta este un lucru. Cu siguranță, trebuie să înfruntăm cursa înarmărilor: există persoane care fac foarte mulți bani cu asta, mai mult decât cu orice alt lucru din lume. Cum se poate face asta? Cu convingerea. Și cum depășim diviziunile? Prin dialog. Vreau să vă dau un exemplu coborât în Scoția, țara de unde vin, care a fost o țară profund divizată de religie, în care s-au petrecut lucruri teribile: violențe teribile, diviziuni teribile în interiorul națiunii noastre. Am început un proces de dialog între noi înșine - Biserica din Scoția - și Biserica catolică prezentă în Scoția pentru a ajunge anul trecut la semnarea unei Declarații de prietenie conform căreia vrem să mergem împreună în diferențele noastre, dar în concordanță cu lucrurile cu privire la care suntem de acord. Și numai atunci când se reușește să se ajungă la acest nivel de dialog și de întâlnire cu celălalt, se începe dărâmarea zidurilor. Asta este ceea ce s-a întâmplat în Scoția care, când eu eram tânăr, era încă o țară profund divizată. Și acest lucru se schimbă. Și instruirea contribuie la acest proces.

Welby:

Eu, în schimb, vreau să răspund dintr-un punct de vedere diferit, pentru că întrebarea dumneavoastră este una foarte utilă. Nu este vorba de ONU "sau" altceva, ci este ONU "cu": este mereu "cu", mai degrabă decât "sau". Ce aduc Bisericile? Nu numai rețele care funcționează practic incoruptibile prin care trimiți un ajutor, acel ajutor ajunge la oamenii de acolo; acele rețele reușesc de asemenea să depășească liniile frontului și toate celelalte. Sâmbăta trecută, arhiepiscopul nostru a celebrat la Kajo Keji funeraliile a 20 de persoane: a mers imediat ce a aflat știrea despre atentat și s-a întors în aceeași sâmbătă seara. Această vizită a sa și intervenția sa au făcut o mare diferență: este schimbarea inimii și acesta a fost punctul acestei vizite. În urmă cu 100 de ani, populațiile Nuer și Dinka erau veșnic în război, era o cultură a răzbunării; Nuer îndeosebi erau mereu în luptă chiar și între clanurile lor, cu sechestrarea de animale. Diferența n-a făcut-o guvernul colonial, ci Biserica și schimbarea inimii când persoanele au primit credința în Cristos și au realizat că există un nou mod de a trăi. Pentru aceasta, rugăciunea mea la sfârșitul acestei vizite nu este numai pentru un activism foarte mare, ci mai ales pentru ca Duhul lui Dumnezeu să aducă un nou spirit de reconciliere și vindecare oamenilor din Sudanul de Sud.

A treia întrebare

Claudio Lavanga (NBC NEWS):

Bună ziua tuturor. Pe dumneavoastră, Sfinte Părinte, aș vrea să vă întreb, dat fiind că arhiepiscopul Welby a amintit acel moment incredibil din 2019, când ați îngenuncheat în fața liderilor din Sudanul de Sud pentru a cere pacea. Din păcate, în două săptămâni va fi prima aniversare a unui alt conflict teribil, cel din Ucraina, și întrebarea mea este: dumneavoastră ați fi gata să faceți același gest față de Vladimir Putin dacă ați avea posibilitatea de a-l întâlni, dat fiind că apelurile dumneavoastră la pace au căzut în gol până acum? Și pe toți trei: voiam să știu dacă vreți să faceți un apel comun pentru pacea în Ucraina, dat fiind că este un moment rar în care sunteți toți trei?

Papa Francisc:

Eu sunt deschis să-i întâlnesc pe ambii președinți, pe cel al Ucrainei și pe cel al Rusiei, sunt deschis pentru întâlnire. Dacă nu am mers la Kiev, este pentru că nu era posibil în acel moment să merg la Moscova. Dar eram în dialog, ba chiar în a doua zi a războiului am mers la ambasada rusă ca să spun că voiam să merg la Moscova pentru a vorbi cu Putin, cu condiția să există o mică ferestruică pentru a negocia. Apoi ministrul Lavrov mi-a răspuns: "Bine", că da, evalua bine asta, dar "să vedem mai înainte". Acel gest a fost un gest gândit, spunând "o fac pentru el".

Dar acel gest de la întâlnirea din 2019 nu știu cum s-a întâmplat, n-a fost gândit, și lucrurile care nu au fost gândite tu nu le poți repeta, Duhul este cel care te duce acolo, nu se poate explica, atât, și eu l-am și uitat. A fost o slujire, am fost instrument al vreunui impuls interior, nu un lucru planificat.

Astăzi suntem... dar nu este singurul război, eu aș vrea să fac dreptate: de doisprezece, treisprezece ani Siria este în război; de peste zece ani Yemenul este în război; gândiți-vă la Myanmar, la sărmana populație Rohingya care umblă prin lume, umblă prin lume pentru că au fost alungați din propria patrie. Peste tot, în America Latină, câte focare de război există! Da, există războaie mai importante datorită zgomotului pe care-l fac, dar, nu știu, toată lumea este în război, este în autodistrugere. Trebuie să ne gândim serios. Este în autodistrugere. Să ne oprim la timp! Pentru că o bombă cheamă una mai mare și una mai mare, una și mai mare, și în escalation tu nu știi unde vei ajunge... Trebuie avut capul rece.

Apoi, Excelența Sa a vorbit despre femei: femeile, le-am văzut în Sudanul de Sud, îi duc înainte pe copii, uneori rămân singure, dar au forța de a crea o țară. Femeile sunt bune, sunt acelea care duc înainte... Pentru că bărbații merg la luptă, merg la război și aceste doamne cu doi, trei, patru, cinci copii merg înainte... Le-am văzut aici în Sudanul de Sud. Și, vorbind despre femei, aș vrea să spun un cuvânt despre surori, surorile care se implică, am văzut câteva aici în Sudanul de Sud și apoi la Liturghia de astăzi: ați auzit numele atâtor surori care au fost ucise, măcelărite în acest război... Dar să ne întoarcem la forța femeii, trebuie s-o luăm în serios și să n-o folosim numai ca publicitate de maquillage! Vă rog, aceasta este o insultă adusă femeii, femeia este pentru lucrurile mai mari!

Pentru celălalt punct deja ți-am spus, dar trebuie privite războaiele care sunt în lume.

Welby:

Am vorbit despre Rusia, despre președintele Putin și despre Ucraina când am mers acolo între sfârșitul lui noiembrie și începutul lui decembrie, și cu adevărat nu am nimic de adăugat decât că sfârșitul acestui război este în mâinile președintelui Putin. Ar putea să-l oprească printr-o retragere și o încetare a focului și după aceea cu negocieri pentru acorduri pe termen lung. Dar eu nu pot... Este un război cutremurător și teribil, dar vreau să spun că sunt de acord cu Papa Francisc: sunt multe alte războaie. Vorbesc în fiecare săptămână cu conducătorul Bisericii noastre din Myanmar, am vorbit liderilor Bisericii noastre din Nigeria, unde iarăși ieri au fost ucise 40 de persoane la Katsina într-un conflict armat, am vorbit cu mulți în lume: sunt pe deplin de acord cu Sfântul Părinte. Niciun război nu se va putea termina dacă nu vor fi implicate femeile și tinerii, exact pentru motivele pe care le-a exprimat el.

A patra întrebare

Bruce De Galzain (Radio France):

Sfinte Părinte, înainte de a pleca în călătoria apostolică, dumneavoastră ați denunțat încriminarea homosexualității. Este un delict. În Sudanul de Sud și în Congo nu este acceptată de familii. Eu însumi am întâlnit în această săptămână la Kinshasa cinci homosexuali, fiecare dintre ei a fost refuzat și chiar alungat de propria familie. Acești homosexuali mi-au explicat că refuzarea lor vine din educația religioasă a părinților lor. Unii dintre ei chiar sunt duși la preoți exorciști, pentru că familiile lor cred că sunt posedați de duhuri necurate. Întrebarea mea, Sfinte Părinte: ce spuneți familiilor din Congo-Kinshasa și din Sudanul de Sud care încă-i refuză pe fiii lor și ce le spuneți preoților, episcopilor? Mulțumesc.

Papa Francisc:

Cu privire la această problemă, am vorbit cu ocazia a două călătorii: prima, la întoarcerea din Brazilia: dacă o persoană cu tendință homosexuală este credincioasă și îl caută pe Dumnezeu, cine sunt eu pentru a-l judeca? Asta am spus în acea călătorie. A doua, întorcându-mă din Irlanda - o călătorie un pic problematică, pentru că în acea zi apăruse scrisoarea acelui tânăr -, acolo am spus clar părinților: au dreptul de a rămâne în casă copiii care au această orientare, voi nu-i puteți alunga de acasă, au dreptul cu privire la asta. Și apoi, în ultima vreme, am spus ceva, nu-mi amintesc bine ce am spus, în interviul de la Associated Press. Calculul este, mai mult sau mai puțin, că cincizeci de țări într-un mod sau în altul duc la această incriminare. Unii spun mai mult, să spunem cel puțin cincizeci. Și unele dintre acestea - cred că ar fi zece - au și pedeapsa cu moartea, deschisă sau ascunsă, dar pedeapsa cu moartea. Acest lucru nu este corect, persoanele cu tendință homosexuală sunt fii ai lui Dumnezeu, Dumnezeu îi iubește, Dumnezeu îi însoțește. Este adevărat că unii sunt în această stare din cauza unor situații diferite nedorite, dar a condamna o astfel de persoană este păcat, a incrimina persoanele cu tendință homosexuală este o nedreptate. Nu vorbesc despre grupuri, nu, despre persoane. Se poate spune: "Dar fac grupuri care fac gălăgie...". Persoanele. Lobby-urile sunt altceva. Vorbesc despre persoane. Și cred că în Catehismul Bisericii Catolice este fraza că "nu trebuie marginalizate". Cred că lucrul este clar cu privire la asta.

Welby:

Poate că nu v-a scăpat complet că în Biserica din Anglia s-a vorbit despre asta "abia un pic", recent... inclusiv dezbateri în Parlament și așa mai departe. Aș vrea să fi vorbit cu aceeași elocvență și aceeași claritate cu care a vorbit papa. Concord pe deplin cu fiecare cuvânt pe care l-a spus. Incriminarea... Biserica din Anglia, Comuniunea anglicană a aprobat rezoluții în două Conferințe de la Lambeth împotriva incriminării, dar asta n-a schimbat realmente mentalitatea majorității persoanelor. În următoarele patru zile, în Sinodul general al Bisericii din Anglia, aceasta va fi tema principală a discuției și cu siguranță îl voi cita pe Sfântul Părinte. A spus-o în manieră minunată și îngrijită.

Greenshields:

Numai o observație foarte scurtă. În niciun punct din cele patru Evanghelii nu-l văd pe Isus respingând pe cineva. În niciun punct din cele patru Evanghelii nu văd altceva decât pe Isus exprimând iubire față de orice persoană întâlnește. Și, fiind creștini, aceasta este unica exprimare pe care o putem adresa oricărei ființe umane și în orice împrejurare.

A cincea întrebare

Alexander Hecht (ORF TV):

O întrebare pentru papa: s-a vorbit mult în aceste ultime zile despre unitate, s-a văzut și o demonstrație de unitate a creștinătății în Sudanul de Sud, precum și de unitate a Bisericii catolice însăși, aș vrea să vă întreb dacă dumneavoastră simțiți că după moartea lui Benedict al XVI-lea a fost mai dificilă pentru dumneavoastră munca și misiunea, pentru că s-au întărit tensiunile între diferitele aripi ale Bisericii catolice?

Papa Francisc:

Cu privire la acest punct, aș vrea să spun că am putut vorbi despre toate cu Papa Benedict și să schimb opinii, și el era mereu alături de mine, sprijinindu-mă; și dacă avea vreo dificultate, mi-o spunea și vorbeam și nu existau probleme.

Odată, eu am vorbit despre căsătoria persoanelor homosexuale, despre faptul că este un sacrament căsătoria și noi nu putem face un sacrament, dar există posibilitatea de a asigura bunurile cu legea civilă - a început în Franța, nu-mi amintesc cum se numește -; orice persoană poate face o unire civilă, nu în mod necesar de cuplu, bătrânele care sunt la pensie fac o unire civilă... și așa mai departe. Atunci o persoană, care se crede un mare teolog, printr-un prieten al Papei Benedict, a mers la el și a făcut denunțare împotriva mea. Benedict nu s-a înspăimântat, a chemat patru cardinali teologi de prim nivel și a spus: "Explicați-mi acest fapt", și ei l-au explicat. Și astfel s-a terminat istoria.

Este o anecdotă pentru a arăta cum se mișca Benedict când exista o denunțare. Unele istorii care se spun, că Benedict era amărât pentru asta sau pentru cealaltă pe care le-a făcut noul papă..., sunt "istorii chineze". Dimpotrivă, pe Benedict eu l-am consultat pentru unele decizii și el era de acord.

Cred că moarea lui Benedict a fost instrumentalizată de oameni care vor să aducă apă la moara proprie. Și oamenii care, într-un mod sau într-altul, instrumentalizează o persoană așa de bună, așa de mult a lui Dumnezeu, aproape aș spune un sfânt părinte al Bisericii, acei oameni nu au etică, sunt oameni din partid, nu din Biserică. Se vede în fiecare parte tendința de a face cu pozițiile ideologice partide și apoi a duce la asta... Nu trebuie luat în considerare... Aceste lucruri vor dispărea singure sau unele nu vor dispărea și vor merge înainte, cum s-a întâmplat în istoria Bisericii. Dar am voit să spun clar cine era Papa Benedict, nu era un amărât.

A șasea întrebare

Jorge Barcía Antelo (RNE):

Bună ziua, Sanctitate. Aceasta este o întrebare mai întâi pentru dumneavoastră. Ne întoarcem acum din două țări victime ale ceea ce dumneavoastră ați numit "globalizarea indiferenței". Dumneavoastră spuneți asta de la începutul pontificatului și de la călătoria la Lampedusa. Într-un anumit sens, în această săptămână s-a închis un cerc. Vă mai gândiți să lărgiți raza acestui cerc, să mergeți în altă parte, să vizitați alte țări uitate? În care locuri aveți în minte să mergeți? Și după această călătorie, care a fost așa de lungă, exigentă, cum vă simțiți? Vă mai simțiți puternic? Aveți și sănătatea necesară pentru a merge în toate aceste locuri?

[Întreabă în engleză pe moderator și pe arhiepiscop dacă se vor uni cu papa într-o altă călătorie ca aceasta]

Papa Francisc:

Depinde de meniu!

Vorbesc despre globalizarea indiferenței, apoi era un lucru în centrul întrebării tale...

Da, este adevărat, există peste tot globalizarea indiferenței, fie în interiorul țării, poate să fie... Diferite persoane care au uitat să privească pe proprii compatrioți, pe proprii concetățeni, și îi pun la colț pentru a nu se gândi la ei. Dă de gândit că bunurile cele mai mari din lume sunt în mâinile unei minorități; și acești oameni nu privesc mizeriile, inima nu li se deschide pentru a ajuta aceste situații.

Cu privire la călătorii. Cred că pentru India va fi anul viitor, cred... La 23 septembrie merg la Marseille; și există posibilitatea ca din Marseille să zbor în Mongolia, dar nu este definit acest lucru, este posibil. Și apoi o alta anul acesta: Lisabona. Dar criteriul este acesta: am ales să vizitez țările cele mai mici din Europa. Dumneavoastră veți spune: "Dar ați mers în Franța". Nu, am mers la Strasbourg, voi merge la Marseille, nu în Franța. Cele mai mici, cele mai mici, pentru a cunoaște un pic Europa ascunsă, Europa care are atâta cultură, dar nu este cunoscută de toți, pentru a însoți țări, de exemplu Albania - care a fost prima - care este țara care a suferit dictatura cea mai cruntă din istorie. Alegerea mea este aceasta: a încerca să nu cad eu însumi în globalizarea indiferenței.

[Îl întreabă despre sănătatea sa] Tu știi că iarba rea nu moare niciodată! Nu, nu ca la începutul pontificatului, într-adevăr, acest genunchi mă deranjează, dar merge înainte lent, apoi să vedem. Mulțumesc.

Welby:

Cu siguranță, aceasta este cea mai bună linie aeriană cu care am călătorit! Lăsând gluma deoparte, da: când Sfântul Părinte are impresia că eu am adăugat valoare sau că în viitor arhiepiscopul (de Canterbury) poate adăuga valoare, va fi mereu un mare privilegiu. Depinde de destinație și de faptul că putem să fim un impediment sau un ajutor.

Greenshields:

Cu siguranță, vom fi doritori, fericiți să refacem un lucru asemănător. Singura limită este că mandatul meu expiră la 20 mai și următorul moderator [al Adunării generale] al Bisericii din Scoția va fi o femeie, foarte capabilă, și sunt sigur că va fi fericită să facă același lucru.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *


 

lecturi: 332.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat