Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

De la 31 ianuarie la 5 februarie Papa Francisc în Republica Democrată Congo și în Sudanul de Sud

Un pelerinaj care atinge două țări foarte diferite, dar bogate în potențialități extraordinare

Pentru a vesti evanghelia reconcilierii

de Giulio Albanese

Papa Francisc se întoarce pelerin în Africa pentru a treia oară. De fapt, de la 31 ianuarie la 5 februarie va vizita două capitale din macro-regiunea sub-sahariană: Kinshasa (Republica Democrată Congo) și Juba (Sudanul de Sud). Este vorba de o călătorie importantă asupra căreia trebuie reflectat pornind de la realitatea că astăzi ca niciodată continentul african are nevoie de interlocutori capabili să facă inteligibile lumii propriile drame împreună cu instanța fermă a răscumpărării.

Este evident că vorbim despre două țări cu potențialități extraordinare, dar și cu istorii foarte diferite între ele. De fapt, teritoriul care constituie astăzi Republica Democrată Congo (RDC) este amintirea vie a dezastrelor provocate începând de la sfârșitul secolului al XIX-lea, când regele Leopold al II-lea al Belgiei a demarat colonizarea bazinului hidrografic al fluviului Congo, unde se ridica regatul omonim. De relevat că monarhul belgian a acționat ce un cetățean privat și nu ca suveran, folosindu-se, din anii '70 din secolul al XIX-lea, de competențele indiscutabile ale exploratorului galez Henry Stanley, naturalizat american.

Grație unei campanii abile de relații publice, inspirate din promovarea cunoștințelor geografice și științifice, din lupta în privința sclavagismului de matrice arabă, precum și din difuzarea civilizației și progresului, complicitatea între Leopold și Stanley a fost abilă și foarte invazivă. Și de fapt în cursul Conferinței de la Berlin din 1884-1885, puterile coloniale europene au recunoscut colegial revendicările lui Leopold asupra regiunii stabilind nașterea Statului Liber Congo, primă entitate statală care cuprindea mare parte din teritoriul RDC la care a fost anexat după aceea Congo oriental (Katanga). În câțiva ani a reușit să ia în stăpânire un teritoriu imens (de 76 de ori mai mare decât Belgia) acoperit de păduri în inima continentului african.

Vexațiile făcute de regimul lui Leopold au fost oribile și au avut rezonanță grație și peniței magistrale a lui Joseph Conrad în celebrul roman Inimă de întuneric în care se vorbește despre un negustor de fildeș, un anume Kurz, care ajunsese să fie considerat un semizeu, guvernând în prada nebuniei. Este suficient să ne gândim că pe peluza din fața cortului său pusese în țeapă capetele câtorva congolezi uciși. Și totuși în fața unor asemenea orori care însângerau pădurea pluvială și a căror artizan era el, la sfârșit și el nu a putut decât să șoptească: "Oroarea! Oroarea!".

Acesta este un sentiment care s-a prelungit în timp, cu declinări diferite, în diferitele evenimente care au marcat înainte trecerea de la Statul Liber Congo la Congo belgian. Pentru a nu vorbi despre faptele tragice care au marcat primii ani ai independenței, petrecută în 1960. Este suficient să ne gândim la revolta lui Moise Tshombe care a declarat independentă regiunea Katanga sau la uciderea primului ministru Patrice Lumumba.

Ingerințele internaționale asupra lui Congo, bogată în commodity excesivă, în cursul Războiului Rece, precum și după aceea, au făcut această țară victimă a unei instabilități cronicizate care se prelungește de acum în timp și care se referă mai ales la provinciile nord-orientale Kivu de Nord, Kivu de Sud, Ituri și Tanganyika, dar și alte zone, precum Kasai (în centrul țării) și Katanga (în sud-est). Adică toate regiunile mai bogate în resurse naturale, cu rezultatul că starea obișnuită este de acum constituită din conflicte localizate, violențe nediscriminate împotriva civililor și evacuări. Nu există îndoială că mesajul Papei Francisc va fi inspirat din evanghelia păcii și a reconcilierii.

Este diferit contextul din Sudanul de Sud. De fapt, este vorba de ultimul stat născut ca urmare a consultării prin referendum care a stabilit în ianuarie 2011 independența regiunilor sudice sudaneze din Nord de tradiție islamică. Istoric, teritoriile din Sudanul de Sud și din Sudanul de Nord erau ambele parte a Regatului Egipt, sub dinastia lui Muhammad Ali, reglementate după aceea ca un condominiu anglo-egiptean până la independența sudaneză din 1956. În acest caz, eroarea care a fost comisă a fost aceea de a constrânge populațiile din regiunea fluviului Nil de tradiție animistă și creștină să conviețuiască și să fie supuse elitelor arabe mai emancipate care ocupau nordul.

Oricum trebuie amintit că în 1947, britanicii, pe calea negocierii, au încercat să separeu Sudanul de Sud de Sudan și să-l unească la Uganda. Totuși, această tentativă a fost contrastată de Conferința de la Juba care a legitimat unificarea Sudanului de Nord și a Sudanului de Sud (Anya Nya I), mai înainte de a fi proclamată independența - care a stabilit definitiv crearea unui singur stat - de coroana britanică.

După o alternanță de lovituri de stat și crize instituționale, într-o țară în care viața politică s-a confundat mereu cu acțiunea confraternităților islamice, în acord sau mai des în luptă între ele, în martie 1972 a fost semnat la Addis Abeba un acord între guvernul fostului președinte Jafaar Nimeiri și rebeli. Însă pacea a durat numai un deceniu și a reprezentat o adevărată iluzie pentru că problema din sud a rămas obiect de controverse aprinse.

Astfel a izbucnit în 1983 Anya Nya a II-a, condusă într-un prim moment de Cherubino Kwanyin Bol, căruia i-a urmat puțin după aceea colonelul John Garang. Acesta din urmă a organizat politic și militar Armata de Eliberare Populară din Sudan (SPLA). În sfârșit, în 2005 au încetat ostilitățile cu semnarea unui acord de pace semnat la Nairobi care în 2011 a dus la independența Sudanului de Sud.

Din păcate în decembrie 2013 a izbucnit un nou război în Sudanul de Sud, între președintele Salva Kiir Mayardit și antagonistul său, Riaek Machar. Un conflict pe bază etnică, dar legat și de gestionarea puterii, care acolo înseamnă controlul petrolului.

De atunci s-a ajuns la rezultate semnificative, cu un guvern de unitate națională, grație și rolului de pacificator asumat de Papa Francisc, de arhiepiscopul de Canterbury și primat anglican Justin Welby și de moderatorul Adunării generale a Bisericii din Scoția, Iain Greenshields. În această privință trebuie amintit că Bisericile creștine din Sudanul de Sud au promovat pacea și reconcilierea și prin South Sudan Council of Churches. Actuala misiune a consiliului acoperă educația civică, pacea și reconcilierea, în afară de programe de dezvoltare. Un mod cu adevărat profetic pentru a mărturisi evanghelia păcii sub semnul ecumenismului.

(După L'Osservatore Romano, 27 ianuarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 462.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat